Zoet vs. niet zoet

Discussie in 'Voeding' gestart door Angellove90, 26 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Ik verbaas me steeds over de tegenstrijdige adviezen die je overal krijgt. Het begon al met de bijvoeding. Overal in winkels zie je potjes vanaf 4 maanden, maar toch adviseren het CB, de diëtiste en het Voedingscentrum allemaal vanaf 6 maanden. Nou goed, dat doet dan ieder op zijn/haar manier.

Maar nu weer het volgende.. Ze zeggen dat je je kindje rond 6 maanden kan gaan leren om iets anders te drinken dan melk, bijvoorbeeld water, thee of in ieder geval iets wat niet te zoet is. Het mag niet te zoet zijn, want dan zou ze namelijk wennen aan de zoete smaak. Ook was het niet verstandig de rijstebloem met een smaakje te nemen, vanwege die zoete smaak. Maar een paar weken geleden moest ik naar de diëtiste. Die adviseerde dat mijn dochter wel een boterhammetje met beleg mocht eten, zoals bijvoorbeeld appelstroop..

Ik kan weinig verzinnen wat nog zoeter is dan appelstroop.. Ik vind het gewoon zo tegenstrijdig en vraag me ook af waar dat allemaal op gebaseerd is. Wél appelstroop, maar geen rijstebloem met appel smaak?? Wat vinden jullie?

2. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Zoet heeft een negatief imago wat, naar mijn mening niet terecht is. Maar er is een verschil tussen iets wat van nature zoet is en gezond is en iets dat zoet gemaakt wordt zoals die rijstebloem of water met grenadine of... Appelstroop is erg zoet maar is een enorme bron van ijzer. Het is gewoon voedzaam dus goed voor op de boterham. Smeerpaté (bijvoorbeeld) is niet zoet maar een stuk minder gezond dan appelstroop.

Rijstebloem IS niet zoet, waarom het dan zoet maken? Andere smaken zijn ook lekker en moet een kind ook leren kennen.

3. adi

adi Niet meer actief

Pure appelstroop is inderdaad enorm zoet, MAAR ook heel gezond. Appelstroop is een bekende bron van ijzer en vitamines. En het zoete van (pure) appelstroop komt van appels. Ik weet niet waarvoor jullie bij een diëtiste lopen, maar advies om appelstroop te geven kan dus komen om je dochter aan extra ijzer te helpen.

En je hebt natuurlijk zoet en zoet.
    Een kindje dat overal zoet bij krijgt, zal moeilijker wennen aan andere smaken. Dan heb ik het over bijv. appelmoes over het avondeten, of extreem zoete pap (opvolgmelk is van zichzelf al zoet), snoep enz.
    Daarnaast is fruit ook zoet, maar die suikers heeft het lichaam nodig. Lichaam zet fructose om in energie.

4. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Meisie ik zou me niet te druk maken om zoet eten hoor! Ben niet bang dat jullie meisje niet genoeg kan proeven ;) ze zal genoeg verschillende smaken kunnen proberen ;)

Dus doen wat jij denkt dat goed is!

Hoe gaat het met Gabriëlle? X

5. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Ik begrijp het verhaal met tegenstrijdige berichten. Daarin gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt zou ik zeggen.

Wat betreft het zoete gedeelte, moedermelk is het meest zoete ever... dus wat dat aan gaat, ach ja, alles met mate en van alles aanbieden dan komt het vast goed met de smaak ontwikkeling.

6. tulip

tulip Niet meer actief

bij mij is de afweging altijd: hoort het zoet en is er een belang naast het zoete??

Dus pap is van nature niet zoet en het voegt ook niks toe.
    Appelstroop is wel zoet, maar buiten het zoete is het ook nog eens veel gezonder dan bv smeerkaas en smeerworst. Zo weeg ik dat dus af.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ben het wel eens met de meeste hierboven.
    Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van zoet, noch voor mezelf, noch voor de kinderen. Fruit is van nature zoet en mits er voldoende variatie in zit mogen ze het van mij vrijwel onbeperkt eten.
    Maar het toevoegen van zoetigheid (zoals diksap) aan producten die niet zoet zijn, puur omdat het dan 'lekkerder' wordt, daar doe ik niet aan. Bijvoorbeeld in de yoghurt, of in het water. Diksap is ook van nature zoet (want het is puur van fruit) maar als toevoeging vind ik het onnodig en niet verstandig, omdat ze dan de zure smaak van yoghurt of de uiterst neutrale smaak van water niet of minder leren waarderen.

8. adi

adi Niet meer actief

Totaal offtopic, maar diksaap HOOR je in het water te doen. Hoe kun je die anders geven?

(ik snap je punt wel, een kind moet niet alleen gezoete water lusten, maar ook puur water)

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vind dit altijd zo'n typisch argument....alsof melk niet zoet is! Flesvoeding weet ik niet, maar borstvoeding is echt mierzoet. Haha :D dus daar zijn ze echt al wel aan gewend.

Verder ben ik het wel eens hoor met het meeste wat hierboven geschreven staat, af en toe zoet moet kunnen, alles met mate. Irem is gek op water maar als ze dan een enkel keertje diksap krijgt vindt ze dat ook superlekker. Prima voor die ene keer in de week toch.

10. adi

adi Niet meer actief

De redenatie is andersom :)

Juist omdat melk zo zoet is hebben de kindjes bij voorbaat al voorkeur voor zoet. De bedoeling met de start van bijvoeding is om ze juist aan andere smaken dan zoet te laten wennen. Hier hebben ze geen aangeboren voorkeur voor, deze voorkeur moeten ze nog ontwikkelen.
    En als een baby via bijvoeding ook nog voornamelijk zoet krijgt, dan krijg je later een kind dat niks anders wil dan zoet. ;)

11. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik heb me nooit zo druk gemaakt over zoet eten voor mijn zoon, hij krijgt ook weleens pasta of pindakaas op brood, hij drinkt diksap, eet ijsjes etc. Maar hij eet net zo lief een bammetje met worst, en is gek op kaas. Ik geloof niet dat mijn onverantwoorde gedrag heeft geleid tot een voorkeur voor zoet.

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik leg de grens bij waarom iets zoet is. je hebt zoet en zoet.

zoet van kunstmatige stoffen (zoetstoffen dus) is hier not done! die komen er niet in.

zoet van suiker. doe ik liever niet maar af en toe mag het wel. ik vind het niet nodig omdat er ook dingen zijn die van nature zoet zijn. dan kom je dus bij jou appelstroop. die is van nature zoet en kan dus gewoon gegeten worden. zit bovendien nog ijzer in wat hartstikke gezond is.

waarom ik dit zo doe vraag je je misschien af. gewoon omdat a zoetstoffen kankerverwekkend en je er diaree van krijgt als eje r gevoelig voor bent. volstrekt onnodig ook voor een kind het voegt niks toe.

waarom geen suiker, omdat mijn middelste zoon adhd heeft en heel snel op suiker, chocola en nog wat andere dingen reageerd. ik heb dus met eigen ogen gezien bij hem en bij heel veel andere kinderen in die kliniek wat suiker (of andere dingen kunnen doen met een kind)

als ik dus een keuze heb kies ik voor zonder suiker. heb ik die keuze niet en moet ik kiezen tussen zoetstof of suiker kies ik voor suiker al dan niet aangelengd met water of iets anders. op een feest mag hij gewoon eens tukje taart. maar krijgt dan die dag geen andere snoeperij meer.

wij hebben dus toen onze jongste zo klein was zoet gebruikt inderdaad in de vorm van appelstroop en jam van zonnatura ( of reformwinkel) die gevat ook geen suiker of zoetstoffen. en zo kan je nog wel wat dingetjes vinden als je goed zoekt.

maar de vraag is gewoon wat vind jij daarin belangrijk en waar ligt voor jou de grens. daar zul je dus over na moeten gaan denken.en van daaruit kun je gaan bepalen wat je wil en hoe je het wil gaan doen.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wij consumeren geen kristalsuiker en al helemaal geen kunstmatige zoetstoffen maar zijn niet 'bang' voor zoete smaken. Appelstroop was hij op gegeven moment dol op en nu krijgt hij gewoon een beker diksap of aangelengd troebel appelsap naast het water en de thee.

Ik denk overigens wel dat je zoetekauwen kunt kweken (wij eten relatief weinig zoet en ventje houdt daar ook niet van), maar met normaal gebruik van zoet uit de natuur is niks mis. Fruit en sommige groentes zijn ook zoet.

14. Bri

Bri Niet meer actief

duh, natuurlijk ga je geen puur diksap drinken. ik bedoel idd dat ik het onzin vind om water standaard te zoeten, het is zo toch ook lekker?!

15. tulip

tulip Niet meer actief

het kan ook allebei hoor. Ons meisje krijgt al vanaf dat ze een maand of 5 is diksap, maar ook water en thee. Op een dag kan ze rustig 3 keer om een beker water vragen. Alles met mate.

16. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Weet ik wel zeker. Mijn moeder heeft ons vroeger ook nooit allerlei zoetigheid gegeven. En ik houd helemaal niet van zoet, ben geen snoeperd, heb geen moeite met gezond eten etc. als ik soms vriendinnen hoor die met de maandelijkse periode (voorbeeldje) repen chocolade weg eten, of een hele zak snoep leegeten omdat ze er neit vanaf kunnen blijven. Heb ik geen last van. Kan toeval zijn, maar ik denk van niet. ik ben daar héél erg blij mee, dus vandaar dat ik het hetzelfde doe bij Yasemin en hoop dat zij er later ook blij om is!

Verder ga ik met alle voorgangers mee, dingen die van nature zoet zijn is niks mis mee, maar waar zoet aan toegevoegd is, vind ik niet nodig, voegt in mijn ogen niets toe.

Ik heb laatst jam gekocht voor Yasemin maar dat wil ze niet eens.:) Ze wordt veel blijer van haar boterham met boter of een plak kipfilet...

Deel Deze Pagina