Mening gevraagd rondom situatie familie/vriend

Discussie in 'De lounge' gestart door Miranti, 20 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Hallo,

Ik wil graag even mijn verhaal doen en jullie mening vragen.

Mijn schoonouders en schoonzusje en zwager (broer van mijn vriend) hebben wat onenigheid. Schoonouders roken, met name schoonvader en ook behoorlijk wat. En rookt in huis. Schoonzus en broer roken niet en hebben 7 maanden geleden hun eerste kindje mogen verwelkomen.

Nu hebben hun onenigheid over waar het oppassen op de kleine meid plaats vindt. Schoonmoeder (oma dus) past elke week op en dit doet ze bij schoonzus/broer thuis omdat zij niet willen dat hun dochtertje bij hun thuis komt. Dit omdat het daar naar rook ruikt, de kinderwagen stinkt en kleertjes dan stinken. Ook zouden ze een te oud bedje hebben wat stinkt.

Schoonouders luchten altijd het huis en luchten het extra goed als ze weten dat kleine meid langs komt. Ze hebben een luchtverfrisser aan geschaft en schoonvader (opa) rookt op die dag niet in huis. Hierdoor voelen schoonouders zich rot. Ze doen hun best en zien de kleine weinig. Schoonzus/zwager komen zelden op visite bij hun omdat het daar stinkt (wat schadelijk zou zijn volgens hun). En als ze wel komen zijn ze er max een uurtje ofzo.

Aantal vervelende casussen deden zich ook nog voor:
    Schoonzus/zwager hadden een bruiloft. Schoonouders zouden oppassen. Maar dit moest wederom bij hun eigen thuis gebeuren, want het stinkt bij hun en bedje zou vies zijn. En dan moesten schooonouders tot 02.00uur s'nachts bij hun thuis oppassen.
    En met kerst afgelopen keer, hadden ze gevraagd of kerst niet alsnog bij hun thuis gevierd kon worden, want het stinkt bij schoonouders thuis..

Nou goed, schoonouders zijn hier emotioneel onder. Zijn teleurgesteld dat ze nooit de kleine meid bij hun thuis hebben en schoonvader durft haar nauwelijks vast te houden (hij heeft meerdere malen te horen gekregen dat als hij bij hun thuis is geweest het allemaal stinkt, de jassen enzo).

Mijn mening in dit verhaal is: Ik snap dat niet rokers ( ik rook zelf ook niet en vind het erg goor) het vervelend vinden als het stinkt. Maar mijn schoonouders doen altijd hun best om het netjes te hebben alleen blijft er een wat vieze lucht hangen. Echt vies is het niet, maar meer heel muf. Ze doen wat ze kunnen, maar dat gaat niet helemaal weg natuurlijk. Niet zonder het hele huis opnieuw te doen. Als schoonvader bij ons is geweest ruiken wij niks. En ik vind het wel beetje onnodig om maar een uurtje langs te komen met de kleine omdat het stinkt. Ik vind het zelf zeker niet lekker ruiken bij hun thuis, maar het kan nog veel erger en ik geloof niet dat het schadelijk is ( de muffe lucht in huis).

Wat is jullie mening hierin??

Dan heb ik nog het volgende: Mijn vriend staat achter zijn ouders, net als ik. Alleen betrekt hij dit nu ook in onze relatie. Ik rook niet, hij wel. Gisteren hadden we het erover en ik gaf aan dat ik het niet zo fris vind, zelfs smerig, als hij echt net gerookt heeft en dan met zijn rookbakkes in het gezicht van een kindje gaat hangen/blazen. Nou ineens was ik te ver aan het gaan en overdreven aan het doen en ik deed over alles????? moeilijk. Toen ik vroeg wat hij daarmee bedoelde kon hij niks antwoorden en betrok mijn schoonzus/zwager erbij. Omdat nu dus die situatie speelt en daar veel onenigheid over is kan ik kennelijk niet mijn wensen uitten, want dan wordt ik gelijk vergeleken.. Dit is niet eerlijk toch? het enige wat ik verwacht van mijn vriend is dat hij na het roken (buiten) zijn handen wast en niet met zijn rookbakkes in het gezicht gaat hangen. Dat is toch niet veel gevraagd??

Sorry voor het hele lange verhaal, maar anders was het misschien beetje onduidelijk.. ;)

2. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Mijn schoonmoeder rookt als een ketter.
    Voor ze de andere uit gedrukt heeft heeft ze de ander al opgestoken :D

Als mijn zoontje komt rookt ze vanaf de avond er voor niet meer binnen maar buiten.
    En ja als je daar binnen komt stinkt het enorm naar rook.

Maar ik ben allang blij dat ze wilt oppassen want als zij het niet doet hebben wij niemand die oppast.
    Dus ja mijn zoontje gaat er gewoon heen.
    Doe hem zodra hij thuis is in bad en was gelijk zijn kleertjes want ondanks dat ze niet binnen rookt ruiken ook de kleertjes.

Mijn man rookt ook ook buiten.

En ja hij geeft mijn zoon en mij ook met zijn rookbakkes een zoen. Ga hem dat niet verbieden want na 4 uur ruikt hij nog steeds naar rook.

3. sjors75

sjors75 Niet meer actief

Oei moeilijke situatie. Wat helpt tegen sigarettenlucht is op een aantal plekken in huis een schoteltje met gemalen koffie zetten, dit neemt de sigarettenlucht weg. Misschien het proberen waard. En voor je schoonouders is dit erg moeilijk

4. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Oh ik zou hem ook echt niet verbieden een kus te geven hoor haha! Maar ik bedoel echt in het gezicht gaan hangen/gekdoen/blazen etc als hij echt net gerookt heeft. Dat ie dat dan wat later doet vind ik niet erg, die lucht gaat inderdaad nooit helemaal weg.

5. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Moeilijke situatie hoor.

Aan de ene kant begrijp ik dat je als ouders het beste voor je kindje wilt.
    Aan de andere kant begrijp ik je schoonouders ook en vind ik het eerlijk gezegd al top dat ze zo hun best doen. (luchten, die dag niet in huis roken etc.)

Zelf zou ik toch een beetje een compromis gaan sluiten, denk ik. Maar dat zit ook in mijn karakter.
    Daarnaast.. heel eerlijk.... ik zou gewoon niet meer oppassen! (vanuit de visie van je schoonouders dan)
    Want eerlijk gezegd krijg ik nu een beetje het gevoel dat het oppassen een gunst gaat worden terwijl het dus ook kennelijk "wel handig" is dat oma zich in allerlei bochten wringt om haar kleinkind nog te mogen "verzorgen".

Ik vraag me af, zouden de ouders in kwestie ook hun hele leven omgooien, omdat hun schoonouders anders niet meer bij hun zouden willen komen?
    Het komt op mij een beetje over als: do it my way or take the highway... en dat is eerlijk gezegd iets waar ik mij slecht in kan vinden.

Maar nogmaals, het is van de buitenkant natuurlijk wel moeilijk oordelen.

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou me er niet zo druk om maken, van 1 x in de rook gaan ze niet dood.
    Maar wel een compromis sluiten dan die dag wordt er gewoon NIET binnen gerookt.
    En dat de rest stinkt ja je hebt toch een wasmachine?
    Zou blij zijn als ze op willen passen :D

7. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Pfff blijft altijd een lastig onderwerp "roken"
    Ik kan me zowel als roken als niet roken plaatsen (ben inmiddels zelf al een aantal jaren gestopt)
    Als je rookt dan reuk je niet wat een niet roker reukt.
    En ja ben het met je eens,als je niet rookt dan stinkt het.

Ik vind (wat betreft de situatie van je sz en broer) dat je sz en broer aller eerst blij mogen zijn dat hun graag komen oppassen.
    En ik vind het niet eerlijk dat de so tot 02:00 snachts bij hun thuis moeten zitten.
    Dan moeten je broer en sz maar andere oppas zoeken.
    En vind het helemaal niet netjes dat ze hiermee ook nog hun kind een beetje weghouden bij opa en oma.
    Maar goed dat is mijn mening.

Wij zelf roken dus ook niet en in ons huis word ook niet gerookt.
    Maar ons zoontje blijft wel om de week 5 dagen een paar uurtjes bij mijn ouders.
    En mijn moeder rookt wel.
    Ja alles stinkt als hij thuis komt.
    Maar hem even lekker wassen,kleertjes in de wasmachine en klaar.

8. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    ik vind je schoonzus en zwager veel te ver gaan, als je schoonouders niet hun best zouden doen om een gezond klimaat voor hun kleinkind te realiseren dan hebben ze groot gelijk met hun eisen (of moeten ze een andere oppas zoeken) maar die mensen doen alles wat ze kunnen. Mijn schoonouders roken ook in huis als wij er niet zijn en.die doen verder heel geen moeite om de lucht een beetje frisser te maken. Neem ik maar voor lief aangezien ze mijn enige wens (niet roken in huis als de kleine er is) respecteren en er gehoor aan geven

9. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik kom ook niet graag in huizen waar men rookt, gewoon omdat ik niet tegen die lucht kan, maar zo te horen doen je schoon ouders wel heel erg hun best. ik snap beide partijen wel, dat maakt het denk ik zo moeilijk.

ze kunnen je schoon ouders moeilijk verbieden niet in hun huis te roken. en als ze op bezoek zijn, ze ruiken nu eenmaal naar rook, maar als ze weg gaan is die geur ook zo weg, en anders ff geurkaarsje/olie aan zetten,

heel moeilijk , en ja dat je vriend met zijn adem erboven hangt, nee zou ik ook niet fijn vinden, maar ik neem aan dat hij minstens een paar keer al uit en in geademd heeft na de sigaret voordat hij dat doet. hoe dan ook zelfs na een half uur ruiken ze nog naar asbak. die geur zit nu eenmaal in ze.

op dat gebied ben ik zo blij dat mijn man niet rookt en mijn vader jaren geleden is gestopt, en vrienden mogen alleen buiten roken niet in huis

10. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik vind dat je schoonouders dus echt wel hun best doen voor de kleine van je schoonzus/ zwager en dat zij dus dan echt wel overdrijven hoor.

Dat jij verwacht dat je vriend zijn handen wast en niet met de rook nog in zijn mond (bij wijze van spreken) boven de kleine moet gaan hangen vind ik zeer begrijpelijk, dat is ook niet fijn voor zo'n kleintje.

11. Talvi

Talvi Niet meer actief

Er zijn van die speciale geurkaarsen voor sigarettenrook, misschien is dat een idee?

12. sjak

sjak Niet meer actief

Tja, ergens begrijp ik je schoonzus wel, mijn sm rookte ook en als mijn dochter daar was geweest vond ik haar ook stinken, gelijk kleertjes uit evt in bad of een beetje zwitsal in haar haar. Ik had hier ook echt moeite mee....
    Aan de andere kant vind ik ook wel we allemaal (niet alleen je schoonzus, maar ikzelf dus ook :)) een beetje overtrokken reageren als het om roken gaat. Zeker als mensen zo hun best doen etc. Ik was ook blij dat sm een dag op wilt passen en dat mijn dochter daar af en toe kan logeren...
    (sm is hier trouwens al een half jaar gestopt voor haar kleindochter!)
    Wat het bedje betreft; als ze daarover zeurt, kan ze ook zelf een campingbedje oid meegeven.

13. Eefje86

Eefje86 Bekend lid

21 mrt 2012
    856
    0
    0
    NULL
    NULL
    nou ik heb zelf jaaaren gerookt maar ben nu al 3 jaar gestopt en een dikke antiroker!

Ik begrijp dus de ouders wel .. als ik bij mijn moeder ben geweest en dan rookt ze niet binnen als we er zijn.. ik ruik altijd naar rook!
    Ik zou het dus ook vreselijk vinden als mijn kind naar rook ruikt als we daar weg komen..
    Als ze er zo mee zitten waarom gaan ze dan niet standaard buiten roken en wellicht stoppen.. nog beter.. je merkt het misschien al.. ik ben een dikke antiroker..:D het roken staat in dit geval het contact met de kleinkinderen in de weg en blijkbaar is het nog steeds belangrijker om te roken...

14. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ben ik het helemaal mee eens! Eigenlijk toch erg dat je die stomme peuken verkiest boven je kleinkind.

15. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.252
    1.010
    113
    Zuid-Holland

Ben het met je eens! Ze gaan veels te ver. En je kan niet voorkomen dat je vriend naar rook stinkt.....dus dan zou hij nooit bij jullie baby kunnen zijn. Buiten roken is normaal om te vragen, handen erna wassen ook maar uitademen verbieden ?!

16. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Begrijp me niet verkeerd want hij mag zeker wel ademen enzo hoor en lekker dicht bij ons kindje bezig zijn en blablablabla. Ik bedoel alleen als hij echt net gerookt heeft en dus nog z'n walm om zich een heeft en dan bijv het kindje overladen met kusjes of in het gezichtje blazen.. Dat vind ik niet zo prettig idee. Verder maakt het me allemaal niks uit!

17. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.041
    2.908
    113
    't Gezellige Brabant
    Tja, roken kent vele kanten en helaas zijn de meeste niet positief. Wat iemand in zijn eigen huis wel en niet doet, vind ik natuurlijk hun eigen zaak. Maar op het moment dat ze zo hun best doen om ervoor te zorgen dat ze het voor hun kleinkindje laten op zo´n dag, vind ik het wel heel hard als deze dan toch heel weinig of bijna niet komt.

Mijn schoonouders waren ook verstokte rokers. Ze hadden al 3 kleinkinderen en toen de 4e op komst was (ons dochtertje), hebben wij wel aangegeven dat wij het niet op prijs stelden als er gerookt zou worden waar de kleine bij zou zijn. Nou, alsof het kwartje nooit was gaan rollen, maar ineens viel deze. Schoonmoeder is gestopt en schoonvader rookt alleen nog buiten. Tot grote vreugde van alle kinderen en kleinkinderen! Serieus niemand had het onderwerp aan durven snijden. Maar ze zagen het ook niet, dus wij zijn blij dat we die stap wel hebben gezet. Nu komen we er altijd in een fris huis op bezoek. Héél fijn!

18. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Ik snap je zwager en sz wel een beetje. Mijn sz en man roken ook gewoon in huis en als we daar zijn geweest dan vind ik ons ook heel erg stinken. Ik ruik het de volgende dag ook nog. En een kinderwagen was je niet zo gemakkelijk uit...

Maarja om daar door niet meer langs te komen gaat een beetje ver.
    Vind dat je scoonouders al heel goed hun best doen om hun huis fris te maken.

19. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Mijn ouders rookten ook. Als ze hier kwamen (of ik daar) dan rookten ze niet in bijzijn van de kindjes (en dat kwam vanuit hunzelf want mij maakte het helemaal niks uit). In hun huis werd verder niks aangepast of meer gelucht en dat vond ik ook niet nodig.
    Ik vind het eigenlijk echt zo'n verhaal van zo'n zeikschoondochter (zoals je zo vaak leest van schoonloeders).

20. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk

Mee eens. Als iemand net gerookt heeft en die geeft je een kus... Bah het vieste wat er is!

Deel Deze Pagina