Wat krijgt jouw kind te eten op het kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Mary1981, 4 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Mijn dochter krijgt het volgende:

09.00 uur Fruithapje (en als er een verjaardag is krijgen ze de traktatie na hat fruithapje)
    11.30 uur Brood (waarbij ze volgens mij zelfs een beperking aan brood hebben per leeftijd)
    15.00 uur 1 liga
    16.45 uur 1 soepstengel

Punt is dat mijn dochter op het kdv niet meer kan slapen en mede daardoor is de middag wel heel erg lang geworden. Ik ga al extra vroeg van mijn werk weg om ervoor te zorgen dat ik er om 17.00 uur uiterlijk ben, maar dan nog krijg ik het avondeten niet voor 17.30 uur op tafel.

Kortom; ik krijg iedere keer een heel hongerig kind mee naar huis die zich thuis echt helemaal te pletter eet. Vaak neem ik in de auto al een broodje mee.

Ik vind het zo zielig, maar wil weten of mijn dochter nu gewoon veel eet of dat dit niet normaal is. Ik heb het een aantal keren aangegeven bij de leidsters, maar dat lijkt niet echt te helpen. Denk er nu over om het via de directie of ouderraad te doen maar wil eerst weten of ik wel gelijk heb dat dit weinig is?

2. prettymum

prettymum Niet meer actief

Het lijkt me dat ze dan toch wel een extra boterham mag? Zo'n beperking is bedoeld voor het welzijn van het kind, het gaat niet om het geld ofzo. Ws willen ze op het kdv voorkomen dat ze zich overeet/te dik wordt. Hoe oud is jouw kind en hoeveel boterhammen eet ze thuis? Misschien kun je op het cb navragen of dat een normale hoeveelheid is, of teveel. Als het cb een bezwaar heeft lijkt het me logisch dat ze dat op het kdv ook geen punt vinden. En kan jouw kind zelf niet slapen, of 'mag' het niet van de leidsters? Dat laatste zou ik raar vinden. Op het kdv waar ik werk is het de bedoeling dat we kindgericht werkenen niet een standaard hebben waar alle kinderen aan moeten voldoen. Zo werkt het nu eenmaal niet. Heb je het pedagogisch werkplan al gelezen? Als de praktijk anders is dan in dat plan beschreven zou je het hierover eens in een gesprek kunnen hebben. Maar probeer eerst eens een gesprek met de leidsters te plannen, los van de vaak drukke haal en brengtijden. Dan kun je het eens rustig bespreken en snappen zij ook jouw zienswijze. Vaak is het probleem dat leidsters en ouders er ieder een eigen theorie op na houden en werkt het verhelderend om die allebei eens uit te spreken. Mocht het dan niet opgelost kunnen worden, kun je altijd nog met de oudercommissie praten maar ik mag toch hopen dat er zonder zo'n stap ook wel naar je geluisterd wordt! Al met al: communicatie is zo belangrijk! Succes, ben benieuwd hoe het verder gaat!

3. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik vind het weinig eerlijk gezegd..

Onze dochter krijgt op KDv

9.30 fruit + sap
    11.30 boterhammen, meestal eet ze er 2 en nog een cracker + melk
    's middag na het slaapje krijgt ze nog een cracker met sap, als ze heel vroeg wakker is (voor 14.30) krijgt ze meestal rond 16.00/16.30 nog een liga met wat drinken.

Ze vragen regelmatig aan mij wat ze thuis eet qua boterhammen en tussendoortjes en stemmen het daar op af. Dat hebben ze dus ook gedaan met de extra liga als ze vroeg wakker is van haar middagdutje..

4. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ons meisje krijgt:
    09.00 fruit en thee
    11.30 anderhalve boterham (incl korst) met melk
    14.30 koekje/cracker oid met thee
    16.00 soepstengel en sap

Als we thuiskomen heeft ze ook altijd trek. We koken thuis op de vrije dagen voor meerdere dagen. Daardoor hoeven we het bordje eten alleen maar in de magnetron te schuiven en eten we elke dag rond 18.00 uur. Misschien is dat een idee?

5. adi

adi Niet meer actief

Maar hoeveel brood eet ze dan tussen de middag en hpeveel thuis? En wat voor tussendoortjes geef jij als een soepstengel en een liga te weinig is?

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het niet te weinig wat ze krijgt, hier is het ook zoiets geloof ik en bij Eva ook, op school eten ze 's middags niets, dus is het lunchen en dan pas weer na schooltijd eten, dus rond 16:00. Ik vind dat wel normaal. Hier hebben ze na een dag kdv/school wel honger, maar krijgen ook vrijwel meteen te eten thuis en vaak als ik aan het koken ben een soepstengel.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat was ook het schema op mijn zoontjes kdv. Brood was standaard max 2, tenzij je anders aangaf als ouders. Inderdaad omdat sommige kindjes zich overeten, als ze samen eten met anderen.
    Hij deed het er tot zijn 4e verjaardag prima op..

8. Maia

Maia Niet meer actief

bij ons is het denk ik een beetje hetzelfde. Alleen krijgen ze rond 9 uur een cracker met smeerkaas of smeerworst en dan 's middags na het slaapje het fruit maar buiten dat is het hetzelfde ritme. En zo doen we het thuis eigenlijk ook, dan heeft ze toch zo'n 6 eetmomenten op een dag, lijkt mij voldoende.

9. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Hier zelfde al schema van ts. Allen geen beperking aan hoeveelheid brood. Soms eet ze twee boterhammen en ook nog twee crackers.

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Hier krijgen ze hetzelfde hoor, zelfs nog een tussendoortje minder.
    's Ochtends fruit met water of thee, tussen de middag brood (zonder limiet) met melk, en dan 's middags nog een koekje oid met diksap.

Als hij thuiskomt vergaat ie van de honger en wij eten meestal ook pas om half zes omdat mijn man niet eerder thuis is, en ik moet dan inderdaad ook nog koken.
    Hij krijgt een stuk broodkorst (het kontje) van me of een cracker ofzo en dan gaat het wel weer even.

11. adi

adi Niet meer actief

Hier hebben ze ook enorm honger als ze thuis komen hoor, maar dat komt ook doordat kinderen op kdv ook meer energie verbruiken.
    Op de kdv-dagen eten ze echt veel avondeten en ALLES wat ik ze voorschotel. Ik vind dat alleen maar fijn, want op die dagen geef ik de groente die ze anders amper zouden opeten :)

12. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Nou, maar goed dat ik het vraag aan jullie dan. Ik heb nl. in mijn eigen omgeving veel mensen gehoord waarbij de kinderen juist 's middags fruit of yoghurt met crackers eten en 's ochtends een koekje/liga.

Ook begreep ik dat het soms gebruikelijk is dat kinderen 's middags warm eten, na het wakker woren een tussendoortje en dat er om een uur of 17 uur nog een boterham in stukken wordt gesneden voor de hongerige kindjes (maar daar zullen misschien ook niet alle ouders blij mee zijn).

Denk dat het grootste probleem misschien niet eens de hoeveelheid voedsel is maar de verdeling ervan. Als ze thuis is wordt ze vaak pas tussen 8 en 9 wakker; eet ong. een half uur nadat ze wakker is 2 botherhammen, ze krijgt soms nog een klein tussendoortje en om 12.30 uur eten we brood (meestal twee sneetjes en soms nog een cracker o.i.d.). Na het middagslaapje (is vaak tot 15.00 uur) eten we fruit. Het avondeten staat om 17.00 uur op tafel. Op de dagen dat ze naar het kdv gaat heeft ze zeg maar tussen 12 en 17.30 alleen een liga en een soepstengel, beiden niet erg voedzaam vind ik en daardoor wordt haar energielevel heel erg laag.

Op zich allemaal niet zo heel erg, ze zal er heus niets van krijgen, maar wel een beetje vervelend omdat je er zelf zo weinig aan kunt veranderen. Daarom wilde ik dus ook weten of dit wel gebruikelijk is. Ja dus...

13. adi

adi Niet meer actief

Het zal ook per kdv verschillen.
    In belgie krijgen kindjes s middags warm, maar daar hebben ze vaak hele keukens waar ze het eten voorbereiden. Ik weet niet waar het voorbeeld van jou zit, maar gaan de leidsters dan een hele maaltijd koken voor alle peuters?
    Bij ons doen ze weleens macaroni, tosti's en daat soort dingen, maar daar blijft het ook bij.

En misschien kun je vragen of ze jouw dochter een extra cracker geven rond 16uur?

14. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik vind het wel wenig eerlijk gezegd

kdv van mijn kids:
    09.00: cracker en wat drinken
    12.00 boterham en sap
    rond een uur of 14.00 cracker
    half 5: fruit, sap en een koekje

15. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Daar zou ik dan weer niet gelukkig van worden!
    Als ik hier om half vijf een beker sap/diksap geef dan heeft hij al minder honger, laat staan wanneer hij ook nog fruit én een koekje erbij krijgt!

16. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

gelukig geen problemen daarmee...als we thuis om 18.00 gaan eten eten ze 9 van de 10 keer hun bordje netjes leeg

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Heel eerlijk? Ik weet het niet.. Ze geven altijd aan dat ze goed gegeten hebben en ze zijn vrolijk en blij dus meer informatie heb ik niet nodig. Als we thuis komen gaan we eten (rond 18:00) en ze eten gewoon lekker dan maar niet heel anders dan op andere dagen (misschien wat meer praatjes)

18. jem1979

jem1979 Niet meer actief

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en bij ons is het:

9.30 fruit met sap
    11.30 brood met melk
    15.00 beker yoghurt en 2 crackers
    17.00 soepstengel met sap

19. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Kijk, daar zou ik al heel gelukkig mee zijn. Zo blijft het energieniveau van de kinderen op pijl.

20. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wat sneu voor je meisje! Heb je daar met andere moeders van het kdv over gehad? Hoe ervaren zij dit met hun kinderen?

Bij ons op het kdv krijgen ze tussen de middag warm eten. Er wordt elke opvangdag vers voor ze gekookt. Echt fijn. Ze eten op die dagen dus ook niet meer thuis. Verder krijgen ze 's ochtends fruit, tussen door crackers oid, en om een uur of half 5 boterhammen (aantal naar behoefte). Ze krijgen er standaard 2 en als ze meer willen krijgen ze dat gewoon. Ons kdv heeft zelfs een extra service. Als je een drukke dag voor de boeg hebt en je bent niet in de gelegenheid om te koken, kun je 's ochtends je maaltijd bestellen (vanaf een menukaart) en aan het einde van de middag kun je je maaltijd voor een paar euro ophalen.

Deel Deze Pagina