9.30 Fruit + sap 12.00 brood en zit geen maximum aan laatst at ze zelfs 3 stukken brood (thuis altijd maar 1) 14.00 thee + koekje 16.00 cracottes + beleg Wij eten op de dagen dat ik moet werken pas om 18.45 dus ben wel blij me deze indeling.
Ik had van de week dezelfde vraag! Wij gebben een winkel dus halen ons zoontje pas om 18.00uur op en kunnen dan pas om half 7aan tafel zitten. Dit vind ik ook een erg lange middag! En dan heeft ie honger en is moe, een slechte combinatie! Te moe om te eten. Nu heeft het kdv voorgesteld om hem een potje warm eten te geven zodra ze tijd heebben ergens tussen 5 en 6. Ik ben daar erg blij mee want nu kunnen we in normaal tempo naar huis, krijgt ie hier zn toetje en kunnen we nog even knuffelen voordat ie naar bed gaat. Maar ik vind het wel wat vreemd dat ze opvang van 7.30 tot 18.15 uur bieden en daarin alleen ontbijt en lunch, en officieel geen avondeten. Maar nu voor ons dus een goede oplossing gevonden! Als ik jou was zou ik het met je kdv bespreken. Succes.
waar ik werk: 9.00 yogurt met soepstengel of cornflakes en rozijnen (afhankelijk van de leeftijd. 11.30 brood (in overleg met ouders hoeveel max) en evt beschuit of rijstwafel en evt een plakje ontbijtkoek 15.00 fruit met soepstengel of koekje 16.30 warme maaltijd (vanaf 10maanden) vers gemaakt door de kok en yogurt toe.
ze wordt rond 7 uur wakker eerst papfles, wassen/aankleden, rijstwafeltje en nog wat water en dan naar het KDV waar we rond 8 uur zijn (2 straten verder op) hier krijgt ze om 9.30 schaaltje met 2 soorten fruit met drinken 12 uur boterham, laatste keer heeft ze 1 1/2 broodje gegeten met melk 15 uur als de kindjes wakker worden een cracker/soepstengel etc met sap Thuis.....17.45 uur: warm eten met een toetje en drinken. om 17.30 haalt papa haar op en geeft haar thuis gelijk eten, pyama aan en slapen maar,....mijn dochtertje is helemaal kapot als ze daar geweest is, zoveel indrukken.....ze gaat 2 dagen naar het KDV. op Di is het druk en op Vr erg rustig. dat merken we ook wel aan haar en de leidsters ook. Op vrijdag blijkt ze rustiger te zijn, vrolijker, eet en drinkt veel beter.
ik lees hier mee, en deel mijn frustatie. Mijn baby is een moeilijk eter, ze is 8 maanden en weeg 7kg. (terwijl ze een flink baby bij de geboorte was, 3.9kg) Ze drink bij de kdv 150 ml afgekolfde bv per dag, en dat is een max. Maar als ze thuis is drink ze iets meer, en zeker aan de borst, maar dat heb ik geen idee hoeveel, als ze niet de borst wil, maak ik wel pap of geef ik het in een beker. Maar ondanks zij zo moeilijk doet, willen ze ook niet in kleine beetjes aanbieden want ze zeggen dat ze niet elk uur de tijd hebben om met haar te zijn. fijn.. Nu krijg ze meer vastvoedsel en dat vind ze prima. fruit, boterham, warm hapjes s'avonds. ze eet alles op, en de bv wil ze uit een beker drinken, niet meer uit een speen, of tuitbeker. In ieder geval ik ben niet mee eens met de tijd wanneer ze op de kdv het eten aanbieden. het schema is als volg: - 8:45 crakote met thee/diksap - ik vroeg of ze in plaats van thee/diksap mijn melk zou kunnen krijgen, maar dat willen ze niet doen, want "ze moet met de groep mee doen"- ik denk dat mijn melk gezonder is dan thee of diksap??? - om 10:00 proberen ze bv te geven, maar dat wil ze niet op drinken, allen 40 ml max. om 11:30 eten ze boterham, een snee luck wel. om 12:30 bieden ze pas de fruit, en daarna gaan de kinderen slapen tot 3 uur.- de fruit eet ze niet op, misschien omdat ze vol zit van de brood? en daarna rond 15:30 geven ze wat yogurt, maar die van mij krijgt nog bv. Maar de laastte tijd was ze om 14 uur wakker en dan hebben ze de fles aangeboden met 100 ml, waarvan allen 40 ging in. En toen ik om 17:30 ging haar ophalen, was ze allen maar aan het huilen, en vroeg me af waroom want ze huilt niet zo makkelijk, maar klein meid had niets meer gekregen sinds 14 uur, omdat ze geen tijd meer hadden/ of vergeten. HEt is vakker gebeurd! Ik zou wel fijn vinden dat ze sóchtends de fruit aanbieden, om vervolgens om 11:30 de boterham, en in de middag de crakote of yogurt.ik weet niet waaroom ze de fruit gelijk na de boterham aanbieden. Maar voor mij zouden ze niet veranderen denk ik. Wat zouden jullie doen?
hier: thuis ontbijten, daarna naar het kdv 9.30 uur yoghurt 11.30 brood (maximaal 3 sneetjes) en melk daarna slapen de meeste kinderen, tussen 13 en 15 uur 15 uur fruit en rond 16.30 nog een cracker, of soepstengel, of koekje hier hebben ze dus besloten om 's morgens yoghurt te geven, en 's middags fruit. ik vind dat ook wel een betere verdeling over de dag. Maar dan nog; 18.30 aan tafel is voor onze kids wel echt op het randje (en soms eroverheen). Wij proberen om ze rond zes uur aan tafel te hebben, dan verloopt de avondspits een stuk fijner. Als ze echt honger lijken te hebben tijdens het koken, krijgen ze dan wat fruit of rauwkost.
@gsw: met een baby van 8 maanden vind ik toch dat een kdv wat meer het ritme van het kindje zou moeten volgen ipv dat het kindje zich moet aanpassen aan de groep. En niets meer eten/drinken vanaf 14 uur, zou ik ronduit onacceptabel vinden, dat mag zelfs niet één keer gebeuren. Ik zou nog eens proberen er een goed gesprek over te hebben met de leiding. Verzamel wat gegevens over hoe andere kdv's het doen met zulke kleine kinderen, dan kun je ze laten zien dat het ook echt anders kan. Op het kdv van mijn kinderen hoefde een kind pas mee te doen met de groep (qua eten en slapen) als ze ongeveer 1 jaar oud zijn, niet met 8 mnd al. Succes, ik hoop dat ze naar je gaan luisteren.