Hoe en wanneer beginnen met kinderbestek?

Discussie in 'Voeding' gestart door adi, 10 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

De vraag zegt het al.

Ik lees hier vaak dat kindjes van net (of ruim) 1 jaar zelf met lepels en vorkjes eten.

- Maar wanneer begin je dit aan te leren?
    - En hoe dan? Een vorkje geven en laten klooien? Mijn kinderen zouden namelijk nu (of over paar maanden) echt niet zelf op het briljante idee komen om dat stuk banaan nou op de vork aan te steken en in de mond te stoppen.
    - En zijn jullie begonnen met het kromme of rechte plastic bestek? (die kromme van Nubby zeg maar) Want die kromme zijn in het begin natuurlijk makkelijk voor de kleine, maar leert ie het dan niet verkeerd aan?

Alvast bedankt voor de ervaringen!!!

Ter info: ik wil niet nu al beginnen, maar een goede voorbereiding is het halve werk :p

2. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik vraag me dit ook af. Als ik mijn zoontje nu zijn bordje zou geven en "zelf" zou laten doen dan ligt alles (bord met inhoud) ik schat zo binnen twee seconden op de grond. Precies zoals hij met de rest van zijn speelgoed doet.

Ik geef nu al wel brood of banaan bijv. van een vorkje.
    Ik denk dat ik zou beginnen met samen het vorkje naar zijn mondje te brengen. Dus allebei het vorkje met een stukje brood bijvoorbeeld vasthouden en in zijn mondje stoppen. Als ze dat snappen kun je denk ik zelf een stukje aan het vorkje prikken en dan het vorkje in de handjes geven zodat ze het zelf in de mond stoppen.

Ik zie dat hier alleen voorlopig ook nog niet gebeuren hoor.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie weigerde met 12 maand om gevoerd te worden. toen zijn we begonnen met bestek, van die kromme van de Etos.Die zijn wel recht, maar de handgreep is wel krom en kort, zodat ze het beter vast kunnen pakken. Al was het in praktijk meer met de vingers dan met het bestek.
    Ook hielpen we nog weleens door de vork ook vast te pakken en dan samen te scheppen. Al was dat meestal ook teveel hulp voor onze eigenwijze..

Na een paar maand kreeg hij het scheppen beter door, en gingen we voor vork en lepel.
    Vanaf zo'n 20-22 maand eet hij met een kinderbestek, meestal met de vork, soms ook een lepel of een mes erbij..

4. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    En wanneer snapte jou kindje dan dat een bordje op tafel hoort en niet in zijn handjes (en dus op de grond)?

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Eigenlijk wel.. Hij heeft het wel eens weggeduwd/mee gespeeld. maar dan haalden we het bord van zijn blad af. Dan kon hij dus ook niet meer eten, en was de lol er wel vanaf.
    Tuurlijk viel er wel eten op de grond, maar echt spelen hebben we zo wel weten te voorkomen..

Die paar keer dat het bord van zijn blad (en nu van tafel vloog) kwamen grotendeels doordat hij boos was. Niet spelend..

Adi, het zou jou vast tijd schelen als ze alledrie zelf zouden eten ;)

6. adi

adi Niet meer actief

Je snapt hem ;)

Ik vind het nu al heerlijk dat ik ze stukjes fruit in de handen kan geven en dan alleen een beetje bijsturen. Dan heb ik ze wel tegelijk klaar met een maaltijd.
    Maar ik was gewoon benieuwd, vind het echt leuk dat we straks als een gezin aan tafel kunnen zitten eten (met zn allen tegelijk)
    Nu vinden zij het vooral leuk om aan de tafelkleed te trekken en allen op te pakken en schudden (misschien maakt een aardappel ook herrie als je mee schudt net als een rammelaar :D) en dan weggooien of in de mond stoppen, hangt van de bui af.

7. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Wij hebben al voor we met bijvoeden begonnen haar als wij gingen eten in de kinderstoel haar erbij gezet met een bordje en 'oefenbestekje' (die korte kromme lepeltje/vorkje) zodat ze alvast wat kon klooien. Ze kon er al heel snel aardig mee overweg: als we wat op het lepeltje doen of aan het vorkje prikken stopt ze dat zo in haar mond (lepel meestal wel ondersteboven, ach oefening baart kunst he ;))

8. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Als ik mijn dochter met vorkje of lepeltje te eten geef, pakt ze vaak zelf vorkje of lepeltje vast. We brengen dan samen vorkje of lepeltje met inhoud naar haar mond en dan haal ik vorkje/lepeltje er weer uit - want als het aan haar ligt, verslindt ze vorkje of lepeltje ook ;)
    Misschien een idee om zo te oefenen?
    Overigens komt mijn meisje zelden op het idee van met haar handjes eten.. alleen als ze écht honger heeft, en dat is maar heel zelden.

9. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Hier begonnen met fruit aan vork prikken en dan in haar hand geven. Vind ze prachtig. Nu prikt ze het zelf eraan. Je zult verbaasd zijn hoe snel ze het oppikken. Ben nu aan het oefenen dat ze ook zelf haar bord beheert, maar daar ben ik nog wel voorzichtig mee. Ze wil altijd graag zien welk plaatje er onder haar eten zit.. dus dan gaat eerst al het eten eraf. Niet handig... maar ze eet het wel op. Is veel te gek op eten gelukkig. Maar nu begint het dus te komen dat ze zelf gaat eten met een vork. Met een lepel is het lastiger vind ik. Ik oefen nu met melkschuim. Dat begint al aardig te lukken. Is trouwens ook een tip om te oefenen met drinken uit een gewone beker. Dat kiept er niet zo heel snel uit...

10. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Hier gewoon een vork gegeven en lekker laten aanklooien.
    Soms ook het handje van je kindje vastpakken, prikken in het eten, en de vork richting de mond brengen *dus ff lekker meehelpen*

En verder kijkt je kindje ook hoedat jij en je partner eten en dat nemen ze dan over.

Als het een keer goed gaat, of lijkt te gaan het met een compliment belonen

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wij geven stukjes, zonder bord en bestek.

Wel mag onze dreumes na ons eten even met bestek pielen. Lepel gaat ondersteboven naar binnen enzo, heel handig! Hij vogelt het zelf wel uit, wij hebben geen haast (en ook geen drieling!;)).

12. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Hier krijgt Finn ook eigenlijk vanaf het begin al stukjes...alleen soms gepureerd (ligt een beetje aan de groente...spinazie uit de diepvries krijgt ie van ons met een lepel...als ik hem dat zelf laat doen weet je het resultaat wel ;))

Hij krijgt nu soms als wij nog aan het eten zijn en hij zelf niets meer pakt met de hand een lepel in zn hand...en hij snapt als wat hij er mee moet doen! Alleen lukt het niet altijd!
    Met zn toetje heeft hij vaak geluk want dat blijft natuurlijk vanzelf lekker plakken aan de lepel. Hij is dan errrrug trots dat ik een likje op zn lepel heeft zitten en smult er echt van! Haha!

Overigens geef ik alleen zn avondeten met bestek hoor...brood en het meeste fruit eet ik zelf ook met de hand dus daar ga ik bij hem geen bestek bij gebruiken.

Ik heb wel een recht besteksetje...niet van die kromme...die heeft mn schoonmoeder wel en eigenlijk gaat dat niet beter of slechter dan met die van thuis.

13. tulip

tulip Niet meer actief

hoi, mijn dochtertje at met 7maanden voor het eerst met een vorkje, had van mij niet zo snel gehoeven, maar ze at geen fruithap alleen stukken. Ik dacht dan maar meteen met een vorkje. Ik ben begonnen met een gewoon gebaksvorkje, dus geen speciaal bestek (helemaal niet bij stil gestaan eigenlijk) ik prikte het op en zij stopte het vorkje in haar mond. Dat ging eigenlijk meteen goed, zij gaf het vorkje dan weer terug (lees= ik ruk het uit haar handjes;))Met avondeten en brood ongeveer met 9 a 10 maanden begonnen. Nu prikt ze ondertussen zelf en eet ook zelf met een lepeltje (met soms wat knoeien)

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier kregen ze al voor ze bijvoeding kregen als wij aten een bakje en lepeltje om 'mee te doen'. En eigenlijk ging het lepel eten vrijwel vanzelf.

Vorkjes wat later, die plastic dingen zijn me een partij onhandig, daar valt niets mee te prikken, dus kregen ze toen ze wat groter waren gewoon een metalen vorkje. Tot die tijd gewoon met de handen of met een lepel als het niet in een hand paste.
    Ik hebt begin prikte ik wel eens iets op een vorkje, zodat ze het doorkregen, maar het meeste pikten ze gewoon op door te kijken.

Met drie stuks thuis zou ik denk ik lekker vaak pizza eten (lekker met je handen) :)

Deel Deze Pagina