Wat kun je zelf meteen weer na de bevalling?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Dinky, 13 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dinky

Dinky Bekend lid

28 mei 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Zoals de titel al zegt, ik vraag me af wat je vanaf zeg de dag na de bevalling zelf alweer kan doen of doet (uitgaande van een "normale"bevalling)?

Ik heb het niet over zware huishoudelijke dingen, maar meer over:
    -lig je dan de hele tijd op bed? (lijkt mij helemaal niks hihi)
    -kun je alweer wat beneden zitten/beetje bankhangen/zelf een bak thee zetten enz?
    -kun je je gewoon alweer douchen/wassen enz?

Ik vraag dit omdat ik vaak lees in topics over kraamzorg dat de kraamverzorgster jou gaat verzorgen op bed enz. Nou is dat dus helemaaalll niks voor mij, ik red me wat dat soort dingen aan gaat graag zelf. Ik ga er wel vanuit dat je flink moe en kapot bent van alle nieuwe dingen en vind de hulp bij wat huishoudelijk werk dan ook erg fijn en natuurlijk hoop ik veel te leren over dingen met de baby, maar mij persoonlijk verzorgen, mijn bed verschonen enz. dat zie ik dus helemaal niet zitten.

Ik twijfelde of ik mijn vraag hier zou stellen of bij "kraamtijd" dus ik hoop dat ie hier goed staat ;)

2. dodo81

dodo81 Lid

20 okt 2008
    6
    5
    3
    hee dinky,
    ik heb 4 maanden geleden een hele normale thuisbevalling gehad.
    En stond na een uurtje alweer zelf onde de douche, wel even onder toezicht van de kraamhulp. want stel je voor dat je even niet goed wordt.
    Ik heb de eertste twee dagen lekker wat op bed gehangen, samen met de kleine. Daarna alweer snel op de been. Maar wel tussen de middag lekker rusten en je laten verwennen door de kraamzorg. (heerlijk) bedden verschonen zou ik lekker aan haar overlaten, je ma een week later zelf weer aan de slag !
    Dus zolang de kraamzorg er is , lekker genieten van de kleine. ik heb in die tijd bv het babyboek van die kleine geschreven, alles zit dan nog vers in je hoofd!

gr dodo

3. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    De eerste dag(en) ben je zo uitgeput dat je zelfs na een hele goede bevalling wel op bed ligt... in ieder geval ik wel

-kun je alweer wat beneden zitten/beetje bankhangen/zelf een bak thee zetten enz?
    Hangt van je bevalling af, de 3e dag was ik wel weer een beetje op de been, vanaf dag 5 mocht ik ook echt langer naar beneden van de kraamverzorgster.

Ik heb me direct na de bevalling zittend gedouchet in het ziekenhuis, daarna thuis moest ik elke 3 uur spoelen (vanwege de hechtingen) en dan hielp de eerste 2 dagen mijn man mij... ik kon namelijk mijn voeten niet zo hoog optillen dat ik het bad weer uit kon stappen

Trouwens de schaamte is na de bevalling toch wel weg hoor ;)

4. Liz0104

Liz0104 Fanatiek lid

14 jan 2008
    1.048
    1
    0
    Antwerpen
    hey ik ben 21 oktober bevallen in het ziekenhuis... en op 22 oktober stond ik al terug thuis met men spruitje...
    in Nederland gebeurt dit wel meer denk ik...
    Maar in Belgié stonden ze er hier wel van te kijken...
    ik liep al rond... ik ging op wandel met men kleine meid...
    ik had wel last van de knip maar wilde niet diegene zijn die constant jammerde erover en ik wandelde er eigenlijk op los...
    behalve de hond uitlaten dat deed ik niet, die trekt nogal hard en het was maar voor de draadjes he :)

zomaar voor te zeggen ik denk dat het van persoon tot persoon afhangt, ik heb wel veel gerust ook maar kon ook bijna alles doen :)

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe de bevalling is gegaan en hoe jij je voelt na de bevalling. Dit is natuurlijk voor iedereen anders en bijna niet te vergelijken.

Mijn bevalling is eigenlijk super gegaan, niet uitgescheurd en niet geknipt. Verder was ik in het ziekenhuis en had ik een catheter. Catheter is er een paar uur na de bevalling uit gegaan omdat ik toen weer uit bed mocht. Ik ben op vrijdagochtend bevallen en zondagochtend naar huis gegaan.

In het ziekenhuis heb ik veel op bed gezeten, want ja die houte stoelen dat zit ook niet lekker ;)! En ook best wat gelegen ja, zeker die eerste dag was ik gesloopt. Eenmaal thuis heb ik eigenlijk alleen op bed gelegen om te slapen/rusten en soms om te voeden dat ik even lekker in bed ging liggen.

Ik ben vanaf dat we thuis waren gewoon beneden geweest, lekker op de bank met wat gerommel om me heen. Ik vond dat heerlijk. Thee zetten voor mezelf heb ik de eerste week niet echt gedaan, vooral omdat er altijd voor een glaasje water/kopje thee/glaasje drinken gezorgd werd door de kraamverzorgsters. Maar als die weg waren heb ik zeker wel zelf een kopje thee gezet hoor ;)!

Meteen na de bevalling ben ik beneden wat opgefrist door een verpleegkundige die me daar gewassen heeft. En na een paar uur, toen de catheter eruit was en ik weer uit bed mocht ben ik gaan douchen. Wel onder toezicht van een verpleegkundige en zittend op een stoeltje, maar het was heerlijk. Ook de andere dagen in het ziekenhuis mocht ik gewoon onder toezicht onder de douche. Eenmaal thuis was er altijd een kraamverzorgster die bij me in de douche stond/zat als ik aan het douchen was. Was best gezellig eigenlijk! Hahaha!

Liefs, Hanneke!

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb eigenlijk een super bevalling gehad, wel heftig en pijnlijk...maar de bevalling duurde nog geen 5 uurtjes, dus dat was goed te doen. Had maar 2 kleine hechtingen in me schaamlip.
    Ik wilde thuis bevallen, maar moest naar het ziekenhuis omdat ons meisje in het vruchtwater had gepoept.

Ik heb maar 1 nachtje in het ziekenhuis gelegen, en daar lag ik wel lekker in bed. Thuis zat ik lekker op de bank. De eerste 3 dagen ging ik s'middags wel even op bed liggen....maar deed dit meer omdat de kraamverzorgster dit nodig vond. Ik kon totaal niet slapen, en lag maar een beetje een boekje te lezen. Daarna ben ik maar gewoon lekker beneden gebleven. De eerste dag zat ik s' avonds zelfs een paar uren aan tafel om alle kaartjes te vouwen.

Ik kon dit dus wel, kon ook heel goed bewegen. Had ook totaal geen last van de hechtingen. De kraamverzorgster maakte overdag eten en drinken voor me, maar s'avonds pakte ik het gewoon zelf.

1 uur na de bevalling ben ik lekker gaan douchen, heb er wel een 20 minuten onder gestaan (gestaan ja, ik heb niet onder de douche gezeten), vond het heerlijk. Heb alleen even gevraagt of de zuster me kon helpen met het afdrogen van me voeten, dat durfde ik nog niet goed aan. De volgende dag heb ik mijzelf wel alleen afgedroogt en dit ging prima.

7. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Ik heb echt een droombevalling gehad. Niks gescheurd. Dus ik ging gelijk na het bevallen douchen. En verder kon ik gelijk alles wel weer. Zat de volgende ochtend alweer beneden en draaide alweer wasjes enzo. Alleen t vergde wat meer energie.

8. niek

niek Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    ik ben in 3,5 uur bevallen (zeer heftig), hij is om half 11 geboren s'ochtends en om half drie zat ik met visite thuis. Eigenlijk alleen een paar keer tussen de middag op bed gelegen, maar verder alles weer gedaan. Bij mijn eerste bevalling had ik een knip en was het herstel langer, maar heb ik ook niet op bed gelegen. ik denk voor iedereen verschillend.

9. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Dit verschilt per persoon, ik had een erg heftige bevalling, vrijdagavond is Luca geboren en zondag waren we thuis. Ik heb op die zondag wel lekker beneden gezeten, en voelde me heel wat. Maar toen ik aan de eettafel wilde eten ging ik zowat tegen de vlakte omdat ik toch teveel gevraagd had van mijn lijf.
    Dus ook al voel je je heel wat, neem toch genoeg rust hoor, ze zeggen het niet om je te pesten maar om te voorkomen dat je uitgeput raakt. Na de 1e week moet je het alleen doen, toch wel fijn als je dan de 1e week kunt gebruiken om uit te rusten en je lijf zichzelf te laten herstellen.

10. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Ik ben op maandagavond in het ziekenhuis bevallen, dinsdag thuis gekomen en woensdag was ik alweer de hele dag 'op'. Ging 's middags wel even op bed maar verder voelde ik me hier goed bij! Heb trouwens wel lekker van de kraamzorg genoten en niks huishoudelijks gedaan die eerste week!

Maar realiseer je dat er nu veel positieve verhalen staan geschreven. Het kan ook anders, een vriendin heeft echt 10 dagen op bed gelegen! Hangt er ook erg van af of je veel bloed hebt verloren en/ of veel hechtingen.

Succes in ieder geval

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb helemaal niet op bed gelegen, alleen 's nachts en met het voeden. Is ook echt niks voor mij hoor. Het werd me wel steeds min of meer opgedragen door de kraamverzorgster en vk (en vriend/familie etc), maar ik kan dat gewoon niet, zomaar in bed liggen.
    Ik kon dat allemaal makkelijk hoor. Twee uur na de bevalling (in het ziekenhuis) waren we weer thuis, en ik ben gewoon beneden op de bank gaan zitten met Milan. Er is familie langsgekomen en ik kon zelf alles weer pakken/doen etc.
    Dat kon ik ook zelf.

Het enige wat ik eigenlijk niet fatsoenlijk kon was plassen, dat prikte zo ontzettend door de knip en schaafwond van onderen, maar dat is na een paar dagen ook weer goed gekomen.

Maargoed, ik denk eigenlijk dat je aan mijn antwoord niet heel veel hebt, want iedereen was uiterst verbaasd mij beneden aan te treffen (zittend op de grond, in kleermakerszit, naast het speelkleed van Milan), de dag van de bevalling. Ik schijn niet helemaal normaal te zijn ;)

12. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik heb alles gedaan, wel liep ik wat moeilijker door de hechtingen en supersterk was ik ook niet door het vele bloedverlies. Ik denk wel dat ik te veel gedaan heb, zo bracht ik de klossen twee dagen later zelf weg naar de thuiszorg en deed ik de boodschappen eigenlijk al een dag eerder.

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    in bed liggen: ik lag de eerste dag (ziekenhuis :() in bed, had een heel laag HB en bloeddruk, dus was een beetje van mn padje af;) daarna lag ik op de bank (kon niet zitten vanwege joekels van aambeien;)). Ik mocht geen traplopen, maar woon gelukkig in een flat. 's middags ging ik wel even op bed liggen, ben erg lang moe gebleven..(maja, duurde even voor mn HB weer goed was..)

Douchen/wassen: in het ziekenhuis hebben ze me gewassen, want kon niet uit bed.. maar toen ik thuis was ben ik de dag erop gaan douchen (2 dagen na bevalling). Wel erg wankel, maar goed. De kraamverzorgster ziet je overigens wel bloot hoor, want ze moet toch je onderkant in de gaten houden (hechtingen etc). maar daar geef je echt helemaal niks meer om dan! (ik ging wel steeds eerst douchen, vond ik zelf wel prettig dat t toch een beetje schoon was).Ze smeerde zelfs mn aambeien in, ik vond het nieteens genant.. Nu ik eraan denk wel hoor)

Theezetten etc, ja hoor, als jij je goed voelt! maar laat je ook een beetje verwennen hoor!

14. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    De klinkt meer zoals het normaal een beetje gaat, niet verkeerd bedoeld hoor maar op de 2de dag zelf weer boodschappen doen is dat niet!
    Ga ervan dat je de eerste week echt niet zoveel kan en weer moet aansterkten. Je hoeft waarschijnlijk niet hele dagen op bed te liggen maar als je inderdaad behoorlijk last van de hechtingen hebt of aambeien dan wil je niet anders! Een bevalling is als een berg beklimmen, je bent totaal gesloopt. Als er dan bijvoorbeeld ook nog eens veel energie in de borstvoeding gaat zitten heb je echt niet zo veel krachten over!
    Vergeet ook niet de stuwing waar je goed ziek van kunt zijn, het bezoek wat veel energie vraagt, hechting die gaan trekken, obstipatie, pijn bij plassen, zweten, gebroken nachten....

Natuurlijk kan het zijn dat je na 3 dagen alles weer zelf kunt doen, maar hier zijn wel hele positieve verhalen geschreven en het is niet realistisch als je met deze verhalen je bevalling in gaat, dan zal het vies tegen gaat vallen! Je hebt natuurlijk niet voor niks 8 dagen kraamhulp! Ga er vanuit dat je die 8 dagen ook nodig hebt om weer op krachten te komen dan kan het altijd nog meevallen. Maar zelf je eigen kopje thee zetten gaat wel snel hoor!

15. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Ehm, ligt aan je bevalling en hoe je je voelt. Mijn bevalling duurde lang, ik heb daarna een heerlijk lange nacht gemaakt en de volgende dag begon ik met stofzuigen, opruimen, wassen etc. De kraamverzorgster had niet veel te doen.
    Geen middagslaapjes gedaan, meteen kraambezoek en ik voelde me super!
    Achteraf heb ik hier spijt van, ik had me moeten laten verzorgen en een beetje betuttelen. Zodra je iets weer kan, verwachten mensen het ook weer van je en is het afgelopen met de rust ;)
    Dit keer laat ik me lekker verzorgen en ga ik heerlijk genieten van een middagslaapje of uurtje op bed met boekje en wolk van een baby naast me :)

16. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Oh nee, ik zal het ook echt niet aanraden, maar door alle gebeurtenissen van die week was ik ook echt hyper! Was niet prettig!

17. Linda86

Linda86 VIP lid

Haha dat had ik ook hoor, al die adrenaline in m'n lijf, ik kon echt niet slapen overdag. Ik moest gewoon wat doen. En ja, Milan lag natuurlijk zowat de hele dag te slapen, dus even naar de supermarkt vond ik ook wel lekker eerlijk gezegd. Al vond ik het natuurlijk ook heel fijn om naar Milan te kijken terwijl 'ie aan het slapen was ;).

18. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik denk dat ik toen in een week in totaal maar zo'n 15 uur heb geslapen, was echt dramatisch.

19. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik een kraamverzorgster van niks had, ze deed geen reet! Alleen maar lullen!

20. Linda86

Linda86 VIP lid

Pff, dan kan je beter maar helemaal geen kraamverzorgster hebben. Wij hadden in totaal 14 uur kraamhulp, door 5 verschillende hulpen, was ook niet echt een succes dus...

Deel Deze Pagina