Wat kun je zelf meteen weer na de bevalling?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Dinky, 13 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Ik denk dat dit voor iedereen heel verschillend is. Ik ben ook het type van: 'dat doe ik allemaal zelf wel, ik heb niemand nodig'. Wilde ook perse thuis bevallen. Uiteindelijk moest ik toch naar het ziekenhuis omdat mn meisje te groot was en is ze gehaald met een knip en pomp. Ik heb best behoorlijk wat bloedverlies gehad waardoor ik de eerste dag echt niet uit bed kon (wel geprobeerd, maar ging onder de douche tegen de vlakte, ze konden me nog net opvangen). De eerste week kon ik amper zitten en lopen door de knip. De hechtingen deden echt pijn en trokken verschrikkelijk. Pas toen de verloskundige na een week er een paar hechtingen had uitgeknipt, werd ik mobieler. Na tien dagen kon ik voor het eerst naar buiten.
    Ik wilde ook heel graag alles zelf doen en het liefst geen kraamverzorging in huis, maar ik heb er echt van genoten! En de schaamte... echt, het interesseerd je niks meer, zeker niet tijdens de bevalling. Al had ik midden op straat moeten bevallen, had ik het ook gedaan. En de controles zijn alleen maar voor je eigen bestwil. Ik had ook het geluk dat ik een hele leuke kraamverzorgster had.

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb een uurtje na de bevalling zelf gedouched. De kraamverzorgster heeft me wel naar de douche gebracht, omdat ik een beetje licht in m'n hoofd was. Diezelfde avond zat ik gewoon beneden aan tafel te eten (mijn man had gekookt, overigens). Ook kregen we 's avonds al bezoek van mijn opa en oma en die konden niet de trap op, dus zijn we met baby en al naar beneden gekomen.
    Ik heb wel de hele kraamweek een middagdutje gedaan, heerlijk! De kraamverzorgster hield in die uren de telefoon weg en eventueel bezoek buiten de deur. 's Nachts sliepen wij weinig, omdat ons zoontje in het begin een beetje omgekeerd ritme had, dus overdag blijslapen was wel erg lekker.

Boodschappen deden mijn man en moeder die week. Eten koken deed ik wel zelf. Ik ben pas na 9 dagen weer buiten gekomen (het was dan ook echt heel erg slecht weer die eerste week). Als het niet zoveel had geregend, was ik waarschijnlijk wel eerder even weggeweest, maar het kwam er gewoon niet van.

3. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

tot 2 dagen na de bevalling kon ik alleen liggen en zelf eten en drinken. zelfs plassen ging niet, had een catheter.
    eenmaal thuis kon ik mezelf zittend douchen. naar de wc gaan nam wat tijd in beslag, maar ik kon dat weer zelf. mijn kindje kon ik verschonen. verder trok ik het niet om lang te staan of te zitten. lag vooral veel.

echter na de kraamweek, ging het snel weer beter en kon ik weer staand douchen, gemakkelijk naar de wc en heb ik weer gekookt. en zelf mijn kindje optillen en met de kinderwagen uit wandelen !

4. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Gewoon lekker rustig aan doen.....wat voor bevalling je ook gehad hebt!
    Als de kraamzorg weg is dan sta je er alleen voor.....dan komen de gebroken nachten.. en het weinige slapen...geloof me geniet ervan dat je lekker op bed kunt liggen en heerlijk kunt genieten van je kleintje...daarna word je geleefd!

Ik ben ook niet iemand die zich laat verzorgen....ik had in dit geval geen keus want was van voor naar achter helemaal doorgescheurt....als ik langer als 5 minuten stond had ik t idee dat er nog een kind uit kwam zo'n druk had ik.
    Heb heerlijk in bed gelegen.....visite ook in de slaapkamer...kleine lekker bij me en heerlijk knuffelen en slapen de hele dag...vooral de eerste 2 dagen heb ik dat gedaan...daarna heb ik de kleine een keertje gewassen...heb ik de kleine verschoont en een flesje gemaakt maar daarvoor ging dat echt nog niet!

5. Bianca24

Bianca24 Fanatiek lid

16 jul 2007
    1.063
    0
    0
    verzorgende
    hoi hoi meid

zoals velen hier al schreven, is ieder bevalling anders en voelt een ieder zich anders....

maar ik heb wel 1 tip:
    als je een makkelijke bevalling gehad hebt, en je denk heel veel energie te hebben....geef niet toe aan die energie...je lichaam heeft wel iets heel zwaars verzet hé.Je kunt idd beter je lekker laten vertroetelen, hoe erg je dit ook vind....wél je rust nemen s'middags...en niet alles zelf willen doen, die kraamzorg is er niet voor nix..je betaald niet voor de katse k.t!

Ikzelf ben in ziekenhuis bevallen want mijn zoontje kwam 4 wk te vroeg...heb me zelf gedoucht ect ect...
    Ik mocht de volgende dag weer naar huis, maar mijn zoontje moest blijven. 4 dg nog....dus ben elke dag op en neer ( 2x) naar het ziekenhuis gegaan, maar dat breekt je ook op hoor..Je doet het, omdat je zoontje er ligt, maar eigelijk zegt je lichaam nee, maar je geest zegt ja...

Heb hierdoor geen rust gehad de eerste 5 dg na de bevalling..als ik s'middags thuis was, zat ik steeds met mijn gedachten bij mijn zoontje...gunde mezelf niet de tijd om te slapen..laat staan ff te liggen!

Dus neem die rust en geniet ervan meid!Je lichaam heeft dit echt nodig!Ook al voel jij jezelf zo toppie, denk toch aan jezelf ;)

6. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Ik heb het niet over zware huishoudelijke dingen, maar meer over:
    -lig je dan de hele tijd op bed? (lijkt mij helemaal niks hihi). Ik ben om 00:13 bevallen. Om half 5 was ik thuis. De volgende ochtend was ik om 9 uur op en heb ik gewoon op de bank doorgebracht. Aan het einde van de ochtend (1 uurtje) en 's middags wel lekker even gaan slapen (2 uurtjes)

-kun je alweer wat beneden zitten/beetje bankhangen/zelf een bak thee zetten enz?
    Ik kon in principe alles zelf al was ik wel kapot. Vooral de eerste twee, drie dagen voelde het alsof er een vrachtwagen over me heen gereden was. Geen pijn maar wel gemangeld. Verder voelde ik me prima.

-kun je je gewoon alweer douchen/wassen enz?
    Ik heb in het ziekenhuis al gedouched. De pleeg zou er bij blijven maar liep na 2 minuten weg (vond ik niet zo gaaf). Thuis ging het prima. Manlief bleef wel een beetje in de buurt omdat ik nog zo vreselijk moe was.

Ik heb dus eigenlijk alleen maar slaapjes in bed gedaan maar verder gewoon op de bank doorgebracht. Vond ik wel zo gezellig met bezoek e.d Mijn kraamhulp vond ook prima maar stuurde me wel een keertje naar bed om even te slapen (tegelijkertijd met de baby) omdat ik anders maar op bleef.. Die adrenaline de eerste dagen vond ik vreselijk! :)
    Het viel me allemaal reuze mee en ik had een heel wat zware maar heel goed verlopen bevalling (twee uur persen)[/i]

7. Maite

Maite Lid

10 apr 2008
    79
    0
    0
    Consulent schuldregeling en budgetbeheer
    Amersfoort
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen, waar ik nog 2 dagen moest blijven ivm langdurig gebroken vliezen. Die eerste 2 dagen liep ik al wel een beetje rond, maar voor de rest veel in bed gezeten (heerlijk die ziekenhuisbedden!). Overdag niet echt geslapen, meer naar onze kleine meid liggen kijken die in haar bedje naast me lag. Dag 3 t/m 8 had ik kraamhulp, die zorgde lekker voor het huishouden. Wel 's ochtends zelf ontbijt gemaakt en vaatwasser alvast aangezet. Voor de rest een beetje op de bank gezeten/gelegen. Ging wel af en toe op bed liggen (met een boek ofzo), maar dat was meer om de kraamhulp een plezier te doen. 's Avonds wel zelf gekookt, maar omdat ik toch al niet zo'n wonder ben in de keuken, waren het gerechten die met max. 15 minuten klaar waren. Dat was wel goed te doen. Douchen deed ik zelf, de kraamhulp bleef er niet bij. Wel zei ik tegen haar dat ik ging douchen en als ze dan na 20 minuten nog niets had gehoord kwam ze even vragen of ik nog leefde. :p

8. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik kon eigelijk alles wel na de bevalling, ben ik het ziekenhuis bevallen en na de bevalling ben ik eigelijk meteen gaan douchen vond ik persoonlijk heerlijk.Dag na de bevalling naar huis en deed gewoon mijn dingen alleen wat langzaamer want ik had wel last van mijn hechtingen en ziten ging niet echt.

9. frederike80

frederike80 Fanatiek lid

21 feb 2007
    1.923
    0
    0
    oosterwolde (fr)
    ik heb een prima bevalling gehad :D...maar doordat ik wel gescheurd en gehecht was kon ik bijna een week amper lopen en al helemaal niet zitten :(...gelukkig had ik mijn kraambed in de woonkamer dus lag er gezellig bij als de visite kwam :D...toen de hechting opgelost was ging het snel beter...ik heb weinig geslapen /gerust in de kraam week en heb mij voorgenomen om dat nu wel te doen !....overdag gaat het dan wel maar ons mannetje spookte snacht nogal en dat gaat je dan echt wel opbreken...dus er van genieten dat de kraamhulp er is en lekker veel uitrusten :)...douchen kon ik trouwens meteen gewoon zelf...ik ben 1 keer beetje raar geworden na het douchen maar na even 5 minuutjes liggen was het weer prima...de kraamhulp (mijn tante :D)...kwam om de paar minuuutjes vragen ' is het lekker ? '...ondertussen ruimde zij de bovernverdieping wat op :D

10. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

21 feb 2006
    1.439
    1
    0
    Delft
    Bij mijn eerste bevalling verloor ik veel bloed en heb ik de 1e 2 dagen op bed gelegen (ziekenhuis). Bij de 2e bevalling was ik na mijn bevallingsdag zelf weer helemaal fit, elke dag gewoon beneden op de bank. Ik sliep wel iedere dag nog een uurtje met mijn meiden mee. Na 5 dagen haalde ik mijn oudste dochter al weer uit het KDV (ik moest haar de hele weg tillen, was de kar vergeten dat was wel een beetje zwaar :))

11. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    ik kon alles weer alleen de eerste 2 dagen vond ik lopen en zitten erg pijnlijk maar moest wel doorzetten want mijn dochtertje lag op de couveusse afdeling dus moest 6 a 7 keer op n dag daarheen lopen voor de voeding en ja ik kon ook met de rolstoel maare na 2 keer te lang te moeten wachten zodat me dochtertje lag te huilen als ik kwam ben ik zelf maar gaan lopen :D en daardoor kon ik vrij snel weer alles zelf doen!

Deel Deze Pagina