ziek en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Opening, 18 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Opening

Opening Niet meer actief

Hallo allemaal,

Ik heb even een ingewikkelde vraag. Tenminste dat vind ik haha.

Ik heb een bijbaan omdat ik nog student ben. Nu heb ik via deze baan recht op zwangerschapsverlof wat 5 september ingaat. Ik krijg dit rechtstreeks van het uwv betaald. Dit heb ik zelf zo aangevraagd. Nu heb ik het UWV gebeld en daar is mijn verlof nog niet aangevraagd.

Nu kan ik door een hoge bloeddruk en veel vocht vast houden ook niet meer werken. Ik ben sinds vorige week ziek dus ook ziek. Mijn werkgever heeft mij niet ziek gemeld bij het UWV maar betaald mij gewoon door voor de uren die ik stond ingeroosterd ( 0 uren contract). Nu heb ik morgen een gesprek op mijn werk over mijn ziekmelding e.d.. Nu heb ik een aantal vragen:

Als ze me nu ziekmelden bij het UWV wordt mijn uitkering dan gebaseerd op wat ik in juli gewerkt hebt en dat is dan neem ik aan ookautomatisch mijn geld wat ik tijdens mijn verlof krijg.

Als hun mijn loon gewoon doorbetalen wordt mijn geld tijdens mijn verlof dan berekent over wat ik in juli gewerkt hebt of over augustus waarin ik ook ziek ben geweest?

Klopt het wel dat ze bij het UWV nog niks weten van mijn verlof dat moeten ze toch al aangeraagd hebben?

Alvast heel erg bedankt voor jullie vragen. Ik moet zeggen dat ik een beetje een raar voorgevoel over morgen hebt. Weet niet wathet is. Misschien maak ik me wel druk om niks.

2. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

Het UWV berekent je salaris over de uren en het loon van de afgelopen 12 maanden. Dit (jaar)loon wordt genomen over het SV-loon, dat delen ze door 261 en dat wordt jouw bruto dagloon.

dit loon krijg je ook in je verlof.

Groetjes

3. Opening

Opening Niet meer actief

Nu ben ik helemaal in het warretje haha
    Bij het UWV zeiden ze over mijn verlof dat het
    over de laatste maand ging?

4. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

sorry vergeten te vermelden:

Dit is dus afhankelijk van je contract en of je een werkgever hebt. Ik zou het UWV toch nog eens raadplegen.

Ik weet dat zij dit gemiddelde nemen en dat uitbetalen, of aan jou of aan je werkgever en die zal zonodig moeten aanvullen tot je normale loon.

5. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Volgens mij worden bij zelfstandigen naar het jaarloon gekeken en bij werknemers in loondienst naar het laatste maandsalaris.

6. Zonnetje79

Zonnetje79 Actief lid

4 nov 2008
    136
    0
    0
    Eindhoven
    Bovenstaande klopt inderdaad. Bij werknemers wordt er gekeken naar het sv-loon van de maand voordat het verlof ingaat. In jou geval dus naar het sv-loon wat je over augustus gaat ontvangen.

Het is wel zo dat jou werkgever tenminste 4 weken van te voren je verlof moet aanvragen bij het UWV. Heeft hij dit nog niet gedaan zou ik hem toch even attenderen dat hij dit z.s.m. doet. Hiervoor heeft hij jou zwangerschapsverklaring nodig. Het is niet slim dat hij jou niet ziek heeft gemeld i.v.m. je zwangerschap want het UWV betaald namelijk jou ziekte-uren aan hem terug. Daarbij zou je 6 weken van te voren met verlof moeten i.p.v. 4 weken.

Verstandig even met je baas te overleggen en anders zelf het UWV bellen. Zij kunnen je alles uitleggen.

Succes!!

7. Blondie

Blondie Fanatiek lid

22 sep 2006
    2.138
    11
    38
    Het is aan de werkgever om jou ziek te melden bij het UWV als jij ziek bent door zwangerschap.

Doen ze dat niet dan snijden ze zichzelf in de vingers.
    Jij moet dan gewoon door henzelf betaald worden...

Deel Deze Pagina