Ik kom uit 81. Wij aten doordeweeks altijd aardappelen, groente (soms vers, soms uit blik) en een stukje vlees. Maar mijn moeder is wat dat betreft niet een heel goede kok, de groentes werden tot snot gekookt en de aardappelen waren vaak glazig, brrrrr! Op zaterdag vaak soep met brood en op zondag patat. Daar keken we dus erg naar uit Een speciaal gerechtje was 'smurfie'. Gebakken rosbief met een scheut ketchup en dat op brood. Klinkt vreselijk, i know! Maar het was echt lekker, hahaha. In de zomer op warme dagen aten we ook regelmatig gebakken ui, tomaat en ei op brood, jummie
Leuk topic. Bij ons altijd drie gangen en s middags warm eten. Dus zonder uitzondering eerst soep (meestal tomaten, champignon, groentesoep of aspergesoep). Dan een keer of vier per week aardappels (meestal gekookt soms gebakken, soms rijst), groente (altijd vers) naast de warme groente vaak ook sla of rauwkost, vlees (altijd van de slager echt lekker) maar op donderdag altijd vis omdat dan de visboer in het dorp staat). 2 keer per week macroni, stampot of ovenschotel, pannenkoeken (met appel, rijst of bosbessen mmmm), spaghetti of nasi (eigenlijk altijd op woensdag en zaterdag). Op zondag standaard biefstuk of ossenhaas met friet en sla. Nagerecht altijd yoghurt, soms met verse vruchten of soms was er vla. 1 keer per week ijs. Hmmm vroeger vaak gezeurd over het eten, maar ziet er best lekker uit eigenlijk.
Postelein! Dat is de lievelingsgroente van mijn dochter! Als we in laat voorjaar, vroege zomer in Nederland zijn dan zou ze dat het liefst om de andere dag eten! Ik heb een portie in de vriezer gedaan voor van de winter. Gelukkig hebben we een goede groenteman in de buurt waar je meer dan alleen maar standaard supermarktgroente kunt kopen. Dus eten we, net als ik vroeger thuis, als het in het seizoen is, dingen eten als raapsteeltjes, postelein, schorseneren enzovoorts.
ik ben van 89 en mijn moeder kookte vaak gewoon aardappels met groente en vlees (gehaktbal, speklapjes, slavinken enz). 1 keer in de 2 weken hadden we frietjes of pizza op het menu en op zaterdag aten we altijd macaroni of spagetti in de winter ook veel stampotten, soep, stoofpotjes en soms een ovenschotel in de zomer vaak salade, broodjes of andijviestampot als toetje hadden we vaak gewoon vla
Ik ben van 85. Ma, wo en donderd aten wij gekookte aardappel, groente en vlees. Op dinsdagavond standaard macaroni, waar mijn moeder als 'vlees' smak in deed (soort ranzige gel achtige substantie uit blik). De rest van de dagen was het nasi, wereld gerechten, ovenschotels, quiche, patat, pizza etc. Gevolg is dat ik een trauma aan macaroni heb.
4x per week piepers 1x rijst ( op dinsdag) 1x pasta (op donderdag) En op zondag patat Het erge is nog dat ik dit ook doe nu! Ben van 84
Ben van '81. Ondanks haar drukke baan vindt mijn moeder het erg leuk om te koken en ze is er ook behoorlijk goed in. Bij ons kwamen dus ook wat meer bijzondere gerechten op tafel. Van gado gado tot vissoep en van paella tot quiche. Behalve als mijn vader kookweek had. Dan kregen we aardappels, vlees en groente
Leuk topic.! Veel herkenning.! Hier was het ma, di, wo, vr aardappels (gekookt, hooguit 1 keer per week gebakken), vlees en groente. Op wo meestal macaroni (met gehakt, alleen tijdens vakantie op de camping ging er smac door, brrr) soms nasi of rijst met kip. Zaterdag friet met frikadel en erwtjes / worteltjes. Uit een potje, de rest van de week waren de groente altijd vers.. Zondag soep met brood of pannenkoeken en ik denk zo'n 4 keer per jaar afhaalchinees. Verder altijd yoghurt na, en in het weekend gele en bruine vla welke op zaterdagochtend met de "grote boodschappen" werden gehaald. Als ik mee ging met boodschappen doen kon ik er nog wel eens een Mona-toetje uit slepen (chipolata, mmm) Ik zit helaas door omstandigheden nu weer tijdelijk bij mij ouders, en nog steeds komen de gekookte aardappelen hier met (te) grote regelmaat voorbij... Moet er echt weer helemaal aan wennen..
Wat weten jullie dat nog allemaal goed! Ik heb even goed na moeten denken en nog weet ik niet alles. Vaak op vrijdag soep met broodjes, veel indisch (deels indische vader) veel italiaans (italiaanse buurman) Maar ook groenten, vlees en aardappels, alles vers met vaak nog salade/rauwkost. We aten gevarieerd en vers dat weet ik nog wel. Oh en mijn moeder kan zo heerlijk boers koken, lekker stoofvlees. Mmm. Krijg er trek van! Eten van mijn moeder en vader vind ik nog steeds het lekkerst
Hier vroeger prakkies. Mijn moeder maakte voor iedereen een prak, zelfs voor mijn oudere broer bleef ze tot zijn 16e prakken. Daarna kwam ze erachter dat hij dat toch wel zelf kon . Er kwam standaard een kuiltje in de prak met een beetje boter erin. Soms deed ze als verrassing de gehaktbal verstoppen onder de prak. Zo van: vandaag geen vlees, terwijl we allemaal die bobbel zagen. Vonden we toen prachtig. Nu zou ik balen als mijn bal helemaal onder de aardappel zou zitten. Mijn moeder past een keer in de week op en dan maakt ze meestal een heerlijk ouderwets prakkie. Zaterdag was standaard patatdag, zondag verse soep en 1 x in de week spaghetti.
Kom gelukkig uit een Bourgondisch en niet-burgerlijk gezin dus geen standaard 'weekmenu's', 'prakkies' en hompen aardappels zoals ik hier zoveel lees. Verschrikkelijk, zou serieus gek worden! Van alles en nog wat dus maar wel erg gevarieerd en grotendeels gezond. Van gebakken zeetong tot escargots en alles ertussen in. Mijn beide ouders konden geweldig koken dus het was elke avond wel feest. Een enkele keer gingen we wat bij de snackbar of Chinees halen maar dat was volgens mijn ouders maar 'ongezonde troep'.
Ach Nikkie als je zo opgroeit is dat normaal hoor. Niet dat alles lekker is maar wel dat je niet beter weet. Hier trouwens als mn lieve opa en oma (i.m.) een dag kwamen allerlei ouddingen en verse bessensappen, slagroom kan me nog goed herinneren hoe trots ze was en hoe we onze buikjes rond aten Nu doet ze het voor de kleinkinderen, meeste zijn er ook dol op.
Ik verbaas me eigenlijk hoeveel van jullie, stukken jonger dan ik, zijn opgegroeid met zo weinig variatie op tafel! Ik heb allerlei vintage kookboeken, jaren 60 en 70 die vol staan met leuke dingen. De informatie was er echt wel, Appie deelde begin jaren 70 al receptenfolders uit bij de groente en het vlees.
Wij hadden een weekmenu en echt dat veranderde niet! Verschrikkelijk als ik er nu aan terugdenk. Maandag spinazie, dinsdag bloemkool, woensdag makkelijk iedereen ivm sporten, donderdags bruine bonen want dan kwam tante eten, vrijdag zomers haring en voor degene die dat niet luste aardbeien of ander beleg. Zaterdags en zondags ook een prak of rijst chicken tonight. Wij aten nooit iets uit de oven want dat hadden we niet. Pasta of 'buitenlands' ook niet. Ik denk dat het komt doordat mijn moeder uit een gezin kwam met nog 4 zussen en 5 broers en ze het niet zo breed hadden ofzo.. Geen idee. Maar nu ik op mijzelf woon en kinderen heb probeer ik zoveel mogelijk uit.. Kookboeken, internet.. Mijn vriend is turks dus dat eten we ook vaak. Verder echt van alles, pasta's, ovenschotels, marokaans, surinaams en ook echt af en toe snak ik naar een heerlijke prak met veel jus
Hier was het ook vooral aardappels met groente en bijna altijd een karbonade op een gegeven moment gaven we dat de naam scheurbuik omdat we dat zo vaak aten hahahah Op zondag in de zomer aten we vaak gefrituurde aardappeltjes, met sla en een stukje vlees . dat was echt feest als we dat aten hahaha! Op woensdag brooddag me moeder maakte er dan wel altijd iets naast zoals aardbeien op brood of kroketjes. Zaterdag friet of pizza of pannekoeken. Mijn vader wilde vooral altijd graag een Hollandse pot eten maar toen me vader overleed ging me moeder wel wat vaker ander dingen maken zoals rijstschotels of ovenschotels. Als toetje altijd vla! of Yoghurt met daarin een beschuitje en bruine suiker hahah!!! Ik ben zelf ook van de Hollandse pot! maar probeer het gevarieerd te houden door genoeg af te wisselen met rijst, pasta en aardappels
Wij aten vroeger veel gekookte aardappelen, maar toch ook best regelmatig rijst of pasta. Of broodje shoarma. Van toen ik heel klein was, was het toch meestal gekookte aardappelen of gebakken aardappelen, ik weet het niet meer zo goed. Toen we wat ouder werden brachten mijn broertje en ik ook baak suggesties in. Natuurlijk ook wel eens patat, of pannekoeken. Of wraps, soep met brood. Van alles wel. Alleen nooit oven schotels of lasagne. Was altijd jaloers als een vriendinnetje savonds lekker zelf gemaakte lasagne ging eten haha, dat deed/kon mijn moeder niet. Nu eet ik zelf NOOIT meer gekookte aardappelen haha. Ben van 1988 trouwens.
3x raden van welk jaar ik ben, 5xper week AGV Rode kool, witlof, boontjes, bloemkool ed, met gehaktbal, snitzel, karbonade en vanille en chocolade vla/yoghurt. 1x per week pasta 1x per week friet Wel elke zondag standaard rode kool met rollade (prakken en dan een "fort" maken kuiltje met jus ) en vla met versgeklopte slagroom na. HEERLIJK!!! Lekker de lepels af-likken haha.... Oh ja, en soms op woensdag middag knakworstjes of kroketten op brood. Elke zaterdag verse pistolets met luxe vleeswaren. Wij aten eigenlijk nooit vis, gek eigenlijk...
Ik ben van 1983. Mijn ouders wisten niet eens dat er een grituurpan of magnetron bestaat en ook geen oven. We aten alleen groente, rijst en vlees. En af en toe mcdonalds
Nee dat wist ik ook niet! Maar dat is wel heel standaard idd, vond je dat nooit saai als kind? Of hoorde je nooit van klasgenootjes wat ze thuis op tafel kregen??