Wat laten jullie de kraamhulp doen?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Kylie1986, 12 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Nu mijn kraamtijd naderd, vraag ik me af wat jullie de kraamhulp laten doen? Naast de directe zorg voor de kraamvrouw en de baby.

Ik begreep bij de intake dat ze de wc's, badkamer en zo dagelijks doen. Eventueel de was en koken?

Vooral dat laatste hoeft voor mij niet.

Graag hoor ik van jullie wat de kraamhulp in jullie kraamtijd gedaan heeft.

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Bij de eerste kwam ze 6 uur per dag en buiten de controles ed maakte ze de wc en badkamer schoon, stofzuigen, broodje klaarmaken tussen de middag en soms een wasje.
    Bij de tweede 3 uur per dag gehad en hier een paar keer wat was opgevouwen en wat drinken ingeschonken + 2x de wc schoongemaakt en dat was t wel
    Twijfel dan ook over de hoeveelheid zorg nu, want die 3 uur vond ik echt nog veel te veel.

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier kon ze niet stil zitten :D Ze maakte iedere dag sowieso de wc's en badkamer schoon van boven tot onder, vervolgens ging ze het hele huis stofzuigen, maakte ze iedere dag een warme lunch voor ons (zodat wij 's avonds niet hoefden te koken), en van pure verveling heeft ze zelfs álle hemden van mijn man uit de kast getrokken om die te strijken :D
    Ik had van te voren ook gedacht dat ik dat allemaal niet nodig zou vinden, maar het was echt wel heel fijn hoor, dat ze voor ons kookte enzo. (Ik was echt flink ziek in de kraamtijd, mijn man maakte zich flink zorgen en we zaten natuurlijk ook met een baby'tje, dus érg fijn dat we ons niet druk hoefden te maken over het poetsen van de wc en het koken van eten!)

4. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hier een kraamverzorgende,

Het is afhankelijk wat de kraamverzorgster doet of je de 3 uurs zorg hebt of de volledige zorg.

Bij de 3 uurs zorg is het voornamelijk moeder en kind zorg (dus controles, badje, uitleg, voorlichting, helpen bij de voeding borst of fles) en als er nog tijd over is dan een wasje, toilet, badkamer, bed verschonen.

Bij de volledige zorg staat uiteraard meoder en kind zorg ook voorop. Daarnaast moet elke dag de badkamer en toilet gedaan worden vanwege de hygiene. Meestal stof en stofzuig ik de ene dag boven en de andere dag beneden maar dit ook in overleg. Bed verschonen, zorgen voor bezoek, lunch, warm eten klaar maken of voorbereiden, dweilen meestal 2 a 3 x per week afhankelijk hoeveel tijd er over is en hoe vies. was verzorgen (strijken en vouwen). Zorg voor andere kids.

Volgens mij heb ik het zo ongeveer.

Dit alles is wel in overleg en afhankelijk van hoeveel tijd er over is. Ben je bijv. heel veel tijd kwijt met de voeding dan blijven er wat andere dingen helaas liggen. Maar de voeding staat dan op nummer 1.

Meestal ben ik de eerste dagen langere dagen in huis (meestal tot een uur of 16.00/17.00 uur) en daarna bouwen we af.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Wat deed de kraamhulp hier?
    In elk geval niet koken, voor die tijd was ze allang weg.

Wel:
    controles van baby en mij
    helpen met aanleggen
    hulp inschakelen van lactatiekundige
    wegen van de baby
    bijhouden van van-alles-en-nog-watin het groene boekje
    helpen met badderen van baby en mij (de eerste dagen mocht/kon ik niet zonder begeleiding douchen)
    helpen met verschonen en aankleden van de baby
    sanitair schoonmaken
    bed verschonen
    was doen en ophangen
    stofzuigen
    brood en fruitsalades maken voor mij (en voor m'n zoon, de tweede keer)
    koffie en thee maken voor mij en bezoek
    beschuit met muisjes maken
    deur open doen voor bezoek (bepaald geen luxe, mijn slaap/kraamkamer is op 2hoog)
    en met mij kletsen, over baby's in het algemeen en die van mij in het bijzonder, haar kinderen, en wat er maar langs kwam

6. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Denk dat je het vooral moet treffen met een kraamverzorgende die iets voor je wil doen ;) Hoor tegenwoordig vaak genoeg dat ze het liefst zo weinig mogelijk doen en zo veel mogelijk bij je komen kletsen haha

Heb zelf beide keren een hele lieve kraamverzorgster gehad. Allebei wat ouder en deden naast de controles zo ongeveer alles in huis. De was, ook beneden en de andere kamers stofzuigen. Avond eten klaar zetten en die van Levi ging tussen de middag zelfs op mijn fiets even naar de winkel voor wat boodschapjes als wij lagen te rusten.
    Enige wat wij "vervelend" vonden was dat de wasmachine over uren maakten maar dan vooral overdag in de dure stroom dus vanaf dag 2 is mijn man savonds de machine gaan aanzetten en kon zij het de volgende ochtend ophangen.

7. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Bij onze dochter is de kraamhulp voornamelijk met de BV bezig geweest, plus haar weer aan het drinken te krijgen (zuigreflexen waren zo goed als weg, bijna in het ZKH beland hiervoor). Hiervoor ook 2 extra dagen gekregen.
    Verder even de badkamer schoonmaken en mijn slaapkamer.

Bij onze zoon had ik 2 kraamhulpen (1 stagiaire en een begeleider). Nou die zijn beide druk bezig geweest:
    * Hulp met BV
    * Controles mij en baby
    * Met mij praten over van alles en nog wat
    * Slaapkamers (yep allemaal) stofzuigen
    * Woonkamer stofzuigen
    * Badkamer en toilet dagelijks schoonmaken
    * Dagelijks schoon bed
    * Was draaien en strijken
    * Boodschappen doen
    * Onze oudste verzorgen en met haar naar de speeltuin gaan
    * Koken
    * Koffie/thee/beschuitjes voor bezoek

Ik vergeet vast nog wel verschillende dingen, maar ze deden veel meer als nodig was (maar vond het wel erg lekker!)

8. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Controle van de hechtingen, temperatuur opnemen en pols meten van mij.
    Baby wegen.
    Helpen met aanleggen, verschillende voedingshoudingen uitleggen.
    Badje.
    Bed verschonen, om de dag. Zowel ons bed als het wiegje.
    Toilet en badkamer poetsen elke dag.
    Stofzuigen.
    De was doen en opruimen.
    Thee en ander drinken indoen, ontbijt en lunch en fruithap maken.
    En vooral heel veel gezellig kletsen over onze kindjes! (wat ik eigenlijk nog wel het belangrijkste vond!)

9. Son1980

Son1980 Bekend lid

2 jun 2012
    689
    1
    0
    Bij mij deze keer

Controle mij en baby
    Eventueel baby eerste dagen in badje doen
    Voeding schema maken en bespreken

Verder niets. Uurtje per dag hooguit. Vind hèt helemaal niets.

10. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Moeder en kindzorg natuurlijk
    Badkamer en toiletten iedere dag

Daarnaast deed ze de was, strijken, stofzuigen, dweilen en koken (wij aten tussen de middag warm).

Op de laatste dag was ze op tijd klaar met alles en heeft ze de keuken gedaan (incl kastjes) ;)

Wij hadden een kraamhulp van de oude stempel, die deed echt alles goed en grondig.

Ow en tussendoor speelde ze ook nog met de hond!

11. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Ik heb wel een kraamverzorgende op het oog, lijkt me een lieve dame

12. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    hier kookte de kraamhulp ook niet, dat deed mijn vriend. we hebben eerst overlegd wat ze ging doen en wat wij belangrijk vonden, buiten de controles van mij en de baby en voor mij zorgen (dat ik beetje at enzo). gaf ze tips over verzorging, in badje doen enzo, deed ze de was en stofzuigen. daarmee was de dag snel om.

13. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hier heb ik de kraamhulp zo snel mogelijk weer naar huis gestuurd, je moet het treffen denk ik en ook zelf moet je het type zijn die zoiets als kraamzor prettig vind.

Direct na de bevalling kon ik eigenlijk alles wel weer zelf doen. De kraamverzorgster die we hadden was niet mijn ype, heel boers, praatte veel over haar eigen kinderen etc. Schoonmaken deed ze wel, maar niet bepaald zoals ik dat zou willen. Als ze de wc had schoongemaakt en ik naar het toilet wilde, kon ik bijvoorbeeld eerst de toiletbril nog drogen. Bovendien maakte ze 'op het oog' schoon, echt schoon was het allemaal niet.

Verder vond ik haar kennis niet up-to-date. Vrouw die ik had was ongeveer 40. Tenslotte was ze een wat dominant type, eigenlijk weinig in overleg, ze zei gewoon dat ze 'zus en zo' ging doen, vervolgens moest ik dus zeggen dat ik het ergens niet mee eens was, erg vervelend.

Controles deed ze wat half/ half, mijn controles werden nauwelijks gedaan, maar vond ik ook niet erg.

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij de eerste hadden we 49 uur hulp (al ging er 6 uur vanaf ivm ZH-bevalling)
    Eerste paar dagen was ze "lang" aanwezig, ook ivm de voedingen. Ze wilde graag eerst dat de voeding "liep" voordat ze ons 's avonds alleen liet.

* uitleg over de voedingen, verzorging moeder en baby +controle's
    * diverse houdingen voeding
    * badkamer/toilet poetsen
    * was verzorgen
    * bedden verschonen
    * stofzuigen etc
    * ontbijt, lunch verzorgen en voorbereidingen voor het avond eten
    * ervaringen delen
    * stukje social talk uiteraard

Mn partner is fulltime thuis, maar hij "mocht" de was niet doen.... daarvoor was zij er gedurende die 7/8 dagen :p zei ze. Ook de papa moest genieten van de kraamperiode was haar denkwijze.

Bij de tweede ben ik in Duitsland bevallen en verblijf je een dag of vijf in het ziekenhuis.... is ook wel lekker... maar je mist je eigen huis en gezinnetje wel. Voor de weken na de bevalling kun je een beroep doen op een "Hebamme" zij geeft adviezen omtrent verzorging, voeding etc.

15. mamv1

mamv1 Niet meer actief

* Controles mij (wond/hechtingen) en de kleine man
    * Temp/luiers kleine man enz. bijhouden in het kraamboekje
    * Met mij praten over van alles en nog wat (over kinderen en honden)
    * Ze betrok de honden overal bij (dat vond ik echt super!)
    * Slaapkamers stofzuigen
    * Woonkamer stofzuigen
    * Dagelijks badkamer en toilet schoonmaken
    * Dagelijks bed verschonen
    * Kleine man dagelijks schoon "bedje" (hij sliep 'snachts naast mijin de wandelwagenbak)
    * Was draaien + ophangen
    * Koken
    * Koffie/thee/beschuitjes voor bezoek
    * Voor mij thee, broodje enz klaarmaken
    * Allerlei tips over flesvoeding/badje enz.
    * De kraamvisite wegsturen als we lagen te rusten :D (er stonden hele duidelijke tijden in het kaartje)

* Het avondeten hoefde ze niet te maken, dat deed mijn vriend

Zullen nog wel een aantal dingen zijn..

16. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    bij de 1ste had ik de kraamhulp gewoon de 49uur waar ik recht op had laten komen.
    ze deed:
    - de verzorging&controle van de baby en mij
    - sanitair reinigen
    - dagelijks stofzuigen slaapkamers & woonkamer
    - Dagelijks bed verschonen
    - Was draaien + ophangen
    - Voor mij thee, broodje enz klaarmaken
    verder veel gekletst en veel tips en trucs geleerd van haar.

dit keer weer naar haar gevraagd maar ze werkt niet meer voor dat kraamburo.

nu zie ik toch tegen de kraamhulp op, heb nu zoiets van laat ze maar komen voor de controles van mij en de baby, derest doe ik zelf wel of laat daar m'n zus of moeder voor komen. en wat betreft de de verzorging van de baby, dat weten we nog wel.

17. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Ik had een hele lieve kraamverzorgster die alle werk in huis eigenlijk deed + de zorg voor mij en Dennis natuurlijk.
    Ze kookte niet maar dat wilde mijn vriend ook beslist niet, dat was / is altijd zijn taak ;).

Ook nam ze echt wel de tijd om even te kletsen, en me op bepaalde vlakken (borstvoeding b.v.) te informeren en gerust te stellen.

Doordat ik met de keizersnede ben bevallen en borstvoeding gaf, kreeg ik er extra uren bij, dat had van mij niet gehoeven achteraf, ik was ook wel erg blij dat we na een dag of 8 weer met z'n drietjes waren. Maar juist ook door de keizersnede mocht ik ook veel nog niet die eerste dagen / weken (tillen, traplopen etc.) dus dan was het ook wel fijn dat ze er was hoor. Mijn vriend heeft 1 week vrijgehad, waarvan ik dus de eerste 4 in het ziekenhuis lag en daarna is hij nog een paar dagen thuisgebleven bij ons maar kon na een paar dagen weer aan het werk, toch omdat zij er nog was en even met de hond kon wandelen etc.

18. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ik had ook een geweldige kraamzorg. Een vlotte jonge meid die echt van aanpakken wist en waar het tijdens het werken super gezellig mee was. En hier deed ze ook alles, ik vond het heerlijk!
    Eten koken deed ze niet maar ze ging tijdens onze rusttijden wel naar de winkel en maakte het eten zover klaar dat we 's avonds alleen maar het fornuis aan hoefden te zetten.
    En toen de uren per dag minder werkten, zorgde ze er 's ochtends voor dat er voor mij een schaaltje fruit voor de middag in de koelkast stond.

Ja ik was echt super blij met haar!

19. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Heerlijk!

Hier viel het een beetje tegen. Het was een aardige vrouw hoor maar ik vraag me af hoevaak ze de wc heeft schoongemaakt en waarmee? Badkamer is volgens mij ook niks gebeurd. Ze heeft een paar keer wasjes gedraaid en gestofzuigd.

Eerste dag vroeg ze of er gekookt moest worden en ik zei van niet (omdat we die dag eten gebracht kregen) de overige dagen durfde ik niet te vragen of ze wat wou klaarmaken :)

20. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik had 49 uur kraamzorg geindiceerd en bleek er nog 20 bij te krijgen uit het aanvullende pakket...

Achteraf allemaal nodig gehad voor de borstvoeding waar ik bijna de hele dag mee bezig was.

Maar ik had een jonge meid van 22 en die was niet te houden.
    Het hele huis was super netjes en ze bleef maar doorgaan.

Ik moest haar soms echt zeggen dat ze even mocht gaan zitten!

Wij waren haar eerste gezin alleen en dat durfde ze pas na 2 dagen te zeggen omdat ze bang was dat wij haar te jong en onervaren vonden. Ook omdat wij ons eerste kindje hadden gekregen. Nou ze deed het geweldig!

Ze had wel steeds even contact met een collega als ze het niet zeker wist of even wilde checken dat ze het goed had maar dat vind ik alleen maar goed.

Ik had dus bijna elke dag van 8u tot 17u hulp en vond het heerlijk. Ook zo fijn dat toen ze ging het huis helemaal aan kant was dat het bijgehouden was zeg maar.

Deel Deze Pagina