Ik ben wel eens benieuwd hoelang jullie bezig zijn met het huishouden? Ik heb namelijk het idee dat ik de hele week alleen maar aan het poetsen ben! Wij wonen op een flatje, 3 slaapkamers, met 3 katten, een vogel en cavia's. Mijn weekprogramma ziet er als volgt uit: Maandag: Stoffen, zuigen, dweilen, wassen Dinsdag: Zuigen, wassen, bed verschonen, wc schoonmaken Woensdag: Zuigen, strijken/was opvouwen Donderdag: Zuigen, badkamer schoonmaken, wc schoonmaken Vrijdag: Zuigen, stoffen Met zuigen ben ik vaak een half uur bezig, dweilen een kwartiertje, stoffen een kwartierje, wc 10 minuten, badkamer half uur, strijken een uur. Maar omdat Fiene ook regelmatig tussendoor komt en ik sowieso niet kan zuigen als zij ligt te slapen (in het begin sliep ze er doorheen, sinds kort niet meer), ben ik vaak tot ongeveer 13u bezig met huishouden :S Extra dingen als de keuken een keer goed aanpakken, ramen lappen of het portiek schoonmaken, betekent dus dat ik bijna een hele dag bezig ben. Ik zou graag weer gaan werken, maar ben bang dat ik dit niet goed kan combineren op deze manier. Hoe doen jullie dat?
wij hebben geen dieren dus dat scheelt wel iets. Mijn man heeft me vandaag toegezegd de badkamer, toilet en keuken voortaan onder handen te nemen, en dan doe ik de rest (behalve strijken). Ik probeer het schoonmaken zoveel mogelijk op zaterdag of zondag eigenlijk te doen zodat ik de rest van de week alleen alles hoef op te ruimen en evt was vouwen. Zo'n zaterdag/zondag ben ik denk ik max 3uurtjes bezig. Ook wij hebben een appartement met 3slaapkamers.
Ik word al moe als ik je lijstje zie hihi... Wij wonen in een huis zonder zolder. 2 slaapkamers en een badkamer. Vrij ruime woonkamer en aparte keuken, en dan ook nog eens de tuin die vrij groot is. Ik doe iets wanneer ik zin heb en het nodig is. Geen planning dus. Denk dat ik hooguit 3 a 4 uur per week met alles bezig ben.
Bedankt voor jullie reacties Maar als jullie mijn lijstje zien, wat zou ik dan weg kunnen laten? Iedere dag zuigen moet sowieso met die beesten in huis...
ik doe alles tussendoor.. Maandag: stofzuigen wc keuken wassen Dinsdag stofzuigen wc wassen Woensdag: dieren +verblijven(vogelkooi) stofzuigen bedden verschonen , Donderdag: wc stofzuigen laetitia dr kamer doen, vrijdag: stofzuigen wc grondig, woonkamer grondig. ik ben per dag denk ik een uurtje anderhalf bezig met het huishouden.. dan zorg ik adt ik als mn kleine s'ochtends wakker is ik al een was aangezet heb zodat ik die daarna uit kan hangen dan effe wat drinken dan stofzuigen de wc doe ik elke dag een doekje overheen en doorheen en op vrijdag grondig..
misschien zou je kunnen strijken wanneer je iets nodig hebt. Dat scheelt een beetje tijd. zo doen wij het tenminste en mijn man strijkt zijn kleding zelf. ik heb er gewoon een hekel aan....
Ik probeer het zo te plannen dat ik per dag een uur bezig ben met het huishouden. Vaak stel ik het toch uit en is het hier in het weekend een grote schoonmaak. Dan ben ik vaak de hele dag bezig. Maar gemiddeld een half uur per dag.
Mijn ervaring is dat er dan op den duur een wasmand vol strijkgoed ligt, omdat we dan maar iets pakken wat we zo kunnen aantrekken
Jullie werken beide? Of iig jij wil weer gaan werken. Dan hoeft de wc toch niet 2x per week? Kan dan dus 1x per week. Strijken, ik weet niet wat je allemaal strijkt? Ik strijk bijna niks (hooguit 1x per maand een paar dingen). Scheelt enorm veel tijd
ow hahaha, ja ik vouw wel alles wat gewassen is. meestal probeer ik dat voordat ik naar mijn werk ga te doen, en dan berg ik de dingen voor mijn dochter en de hangkleding op als ik thuis kom en blouses ed. probeer ik altijd aan een hanger te laten drogen. een familievriend van ons zei (maar ik weet niet of het waar is) dat je blousjes het beste in de douche op een hanger kan laten drogen want door de stoom van het douchen trekken de meeste kreukels er ook nog eens uit...
@strijken Man moet blousjes aan naar zijn werk, dus die moeten sowieso goed gestreken worden. Zijn er 3-5 in de week (verschilt hoe warm het geweest is of hij iedere dag een schone aantrekt). Verder strijk ik in de winter minder dan 's zomers, aangezien je 's winters toch vaak een trui of vest over een blouse of shirt aandoet
een betere stofzuiger kopen want een half uur stofzuigen met een flatje is wel heel erg veel (of heb je overal vloerbedekking of iets?) klinkt erg lang. Ik denk dat ik elke dag een uurtje/ anderhalf uur ofzo bezig ben, stofzuigen is hier boven en beneden maximaal 15 minuutjes vaak doe ik elke dag de keuken even (buitenkant), de wc natuurlijk en de badkamer (simpel; wc, bad en badmeubel) en dan doe ik 1 keer per week badkamer uitgebreid dus echt alle tegels e.d., 1 keer per week de bedden verschonen, ik dweil niet meer elke dag maar ik denk 3 keer per week ofzo, kinderen liggen nu ook niet meer op de vloer en we hebben 1 hond minder en de cavia's zitten in een dichtere kooi *dat scheelt me 1 keer stofzuigen per dag haha* De kinderkamers doe ik 1 keer per week even helemaal met een sopje af, verder neem ik elke dag wel een paar dingen af maar dat gaat meer tussen neus en lippen door Koelkast 1 keer per week en dan de kastjes van de keuken ook regelmatig even legen en schoonamken. Strijken doe ik niet aan of zo min mogelijk, zo'n hekel aan dus houd hier rekening mee met spullen kopen Ik vergeet altijd de helft van wat ik eigenlijk doe omdat het overal tussendoor gaat
je moet als je nieuwe blousjes koopt even kijken naar de samenstelling, teveel katoen kreukt geloof ik dus je moet gemengd kopen dan kreukt het minder en strijkt makkelijker, scheelt weer iets, mijn moeder had altijd een strijkvrouwtje, daar bracht ze een mand elke week en kreeg ze gestreken terug...
@stofzuigen Ik zuig iedere dag de banken, stoelen, poef e.d. af, aangezien de katten daar de helft van hun vacht achter lijken te laten Dat is dus de reden dat het zo lang duurt...
Ik doe hier iedere dag stofzuigen en de toiletten sávonds maak ik het toilet beneden schoon voor we naar bed gaan en s'morgens het toilet boven, dweilen doe ik om de dag net als boven stofzuigen, de kattenbak wordt iedere dag geschept, Wassen doe ik alleen in het weekend en op maandag strijk ik, op vrijdag doe ik de ramen de ene week binnen de andere week buiten. verder doe ik stoffen enzo iedere dag alles even af doen en op vrijdag alles van zijn plek per dag ben ik een uurtje bezig
ja katten ik heb in het verleden ook katten gehad en is flink wat werk idd, ik heb nu alleen nog een Golden hier liggen en die verhaart ook soms vreselijk maar katten die winnen de strijd echt vooral omdat het overal ook echt IN gaat zitten lijkt wel.. Ik zou gewoon plastic hoezen om je meubels doen net als bij de Nanny LOL!! Geintje natuurlijk maar je zou het soms wel overwegen.. Maar je kleintje slaapt nu toch een hoop neem ik aan? lekker doen terwijl ze slaapt dan gaat het toch veel sneller allemaal, ik doe soms even "racen" wekker zetten voor 30 minuten, zoveel mogelijk doen en dan mag ik een kop thee van mezelf
even vraagje aan jou, hoe vaak doe jij de cavia's en welk spul gebruik jij, ik ben niet happy over mijn bodembedekking (heb diverse dingen geprobeerd) heb nu van die poeder dat helpt wel goed alleen nou heb ik zaagsel en vind dat gewoon niets, het stoft en snel vies enzo, nog tips
@Isademi Ik heb gewoon zaagsel voor de cavia's. Ik lucht hier heel veel (staan in een aparte kamer met balkondeur) en verschoon 2x per week de hokken. Gaat prima! Als je met het stof zit (is inderdaad stoffig), moet je eens aubiose proberen!