mijn dochtertje is nu 7 maanden (ze is wel prematuur) ze eet sinds 2 en halve maand fruit en groentenpap. in het begin ging dit redelijk goed. maar het werd minder en minder. ik geef nu al potjes in plaats van vers omdat ze daar in het begin iets beter mee at. ze zou normaal voor haar leeftijd 200 gram groentenpap en 200 gram fruitpap per dag moeten eten. ze doet met 1 potje van 125 gram ( normaal voor babys van 4 maanden) 2 dagen.ik liet ze gewoon eten wat ze at en gaf daarna nog een flesje bij. heb het vorige week aangekaart bij de kinderarts en die had gezegd te stoppen met melk bij te geven omdat ze nu echt wel de groenten nodig heeft. ze komt ook heel slecht bij. ze was op 2 weken maar 50 gram bijgekomen. kan ook met het warme weer te maken hebben. nu krijgt ze alleen smorgens en savonds nog een fles en moet ik een potje van 200 gram groeten over een hele dag verdelen. maar het probleem is dat ze zelfs dat niet opeet. ze eet telkens een paar happen en begint dan hysterisch te doen en te huilen. als ik haar tussendoor dan water geef dat drinkt ze wel gretig op. ik weet echt niet meer wat ik moet doen. heb nu geprobeerd om er wat melk onderdoor te mengen maar dat blijkt ook geen effect te hebben. zo, een hele brief ik hoop dat iemand goede tips voor mij heeft.
je hebt het over groentenpap, jij pureert het??? Ik zou eens stukken proberen te geven, sommige kindjes hebben dat graag. En ik ben natuurlijk geen kinderarts, maar naar mijn mening blijft melk de hoofdvoeding tot 1 jaar en groente en fruit BIJvoeding. Misschien dat het ook juist averechts werkt als je de groenten over de hele dag verdeeld, juist als ze het niks vindt, kan ze gefrustreerd raken als het elke keer weer tevoorschijn komt. Ik weet niet of dat zo is, maar het zijn ff gedachten van mij. Ik zou persoonlijk de groenten gewoon geven op het tijdstip wanneer jullie dat eten en verder melk en fruit tussendoor. Ik denk als je het o gaat dringen, dat ze straks een verkeerde associatie met eten krijgt.
ja inderdaad gepureert. maar ze heeft nog geen tandjes. mag je dan al stukjes geven??? ze kan dat toch niet eten dan?
Kwestie van proberen!! Mijn dochter at met 6,5 maand stukjes brood, mango, rijpe peer etc. Het is uitproberen......
hihi ja hoor, ik heb beide kids nog nooit gepureerd gegeven. Bij de oudste met 5 maanden begonnen en stukjes gegeven en bij deze met 6 maanden. Daar hebben ze geen tandjes voor nodig hoor.
Maar is ze dan niet eigenlijk pas 4,5/5 maanden? Qua voeding mag je gewoon corrigeren.. Ze moet dus echt nog niet eten wat een normale 7 maanden baby eet! Loop je bij een kinderarts? Bespreek het daar eens mee. Q is 9 maanden, gecorrigeerd 7, maar eet ook nog maar maximaal 40 gram groente en fruit op een dag. Glad gepureerd, anders verslikt hij zich.
Zelf laten eten, zodat zij de regie heeft. Ze kan best wel kauwen hoor, steek je vinger maar eens in haar mond en voel hoe hard ze bijten kan met die kaken, zonder dat er een tand in zit. Gewoon stukken zachtgekookt eten dat wat is afgekoeld voor haar neerleggen, 2-3 stukken tegelijk en haar zelf haar gang laten gaan.
Waar anderen hier geen rekening mee houden is dat je voor motorische ontwikkeling 2 maanden van haar leeftijd moet aftrekken, en dan is ze 4,5-5 mnd. en dus nog te jong om stevig te kunnen zitten en (vaak) eten zelf in de mond te stoppen en te kauwen. Motorisch gezien zijn baby's rond aterm 6 mnd daar klaar voor. TS, staar je aub niet blind op die potjes. Mijn kinderen hebben tot nog 1,5 jaar nooit de hoeveelheid van zo'n potje opgegeten en zijn prima gezond en groot geworden. Niet elk kind eet evenveel. En ik ben geen ka, maar baby's groeien niet echt op puur groente en fruit. Maar juist op melk.
Ik neem juist aan dat een ka wel weet waar hij over spreekt. Het is ook niet dat hij geen melk meer wil geven en alleen groente maar een combi van vast voedsel en flessen. Vanaf 6 maanden wordt ook de bijvoeding belangrijk maar is de melk ook nog belangrijk. Ik snap nooit zo goed dat het dan zo zwart wit gezien wordt en er gezegd wordt dat melk het belangrijkste is. Feit is dat je vanaf 6 mnd met vaste voeding gaat starten en in dat half jaar de flesvoeding helemaal af gaat bouwen. Dus met 7 maanden is flesvoeding maar OOK bijvoeding belangrijk. Dat jouw kindje prematuur is daar weet ik overigens niks van, het zou best kunnen dat ze qua voeding nog maar minder op kan omdat ze dus feitelijk jonger is maar daar heeft die ks nou juist weer verstand van dus ik zou toch die ka volgen. In de grote lijnen dan natuurlijk... Dan wordt er ook aangegeven dat je stukken zou kunnen gaan geven. Op zich een goede tip, als je dochter dit toevallig ziet zitten en ineens de oren van je hoofd gaat eten dus je kan het altijd proberen maar als ik kijk naar mijn kleine: geen trek is geen trek! Dus gepureerd, met stukken, alleen grote stukken of al verpak je het in een laagje goud, hij moet het niet! De logica van je ka is denk ik dat als ze iets minder fles voeding krijgt ze wat meer trek krijgt in de vaste voeding en dat vanzelf beter zal gaan dan. Sommige kinderen zijn niet zulke grote eters en waar melk zit kan geen groente iod zitten. Verder zou ik me niet te veel zorgen maken, al snap ik je heel goed hoor! Hier is de ervaring dat hij soms minder eet en dan ineens weer meer. Ze halen het vaak wel in en dan zal ze dus ook meer aankomen. De ka zei toch ook niet dat het erg was?
zal toch ook per prematuur verschillen, kindje van vriendin is 2 maanden te vroeg geboren, maar was met 6 maanden motorisch net zo ver als mijn zoontje nu en die is redelijk gemiddeld. Ze kan iig een poging wagen toch?
bij ons hier (ben van belgie) wordt niet gecorrigeerd met eten. dus zij zou volgens de kinderarts al 400 gram vaste voeding in totaal moeten eten per dag
In nl wordt ook niet gecorrigeerd voor het eten, alleen heb ik 'inderdaad vaker gelezen dat in België echt voorgeschreven wordt hoeveel gram een baby aan groente en fruit MOET eten. Maar dat is toch echt verschillend per kind? 1 baby van 6 maanden week 9 kilo en is 70cm, andere baby ( zoals de mijne bij) wegen bij 6 mnd 6,5 kilo en zijn 60cm. Deze kinderen kunnen toch helemaal niet dezelfde hoeveelheid voeding verwerken per keer?
daar ben ik het wel mee eens, sommige kindjes hebben ook gewoon meer honger dan andere...maar bedoelen ze in belgie niet ook gewoon dat het een richtlijn is, net zoals ze hier ook het aantal cc's voorschrijven/adviseren.
Wij mochten en mogen wel corrigeren voor Quinten.. Misschien verschilt het dan nog per ziekenhuis of kinderarts in Nederland. CB Laat ons trouwens ook corrigeren wat eten betreft. Maar Q is nooit een grote eter geweest. Wij zitten al maanden op dezelfde hoeveelheid van ongeveer 600cc per dag. Meestal 4 flessen, 3x 150/5 en 1x 180/6. Soms 's nachts of vroeg in de ochtend nog een fles van 90/2 (hij kwam tot een paar weken terug twee keer per nacht ). Ons schema van vandaag bijvoorbeeld: 07:00 fles 90/2 09:00 fruithap, 30 gram mango op daarna fles 150/5 13:30 fles 150/5 17:45 wat gesabbeld op komkommer en paprika fles 150/5 En zometeen nog groente (broccoli, eet hij meestal 20 gram van) en een fles 180/6 Z'n flessen gaan ook lang niet altijd leeg. Ik heb echt geleerd het los te laten. Ik zie wel wat hij eet, hij groeit, hij is vrolijk, dan is het goed. Ik heb ook minder eetlust dan mijn vriend, waarom kan een baby dat niet hebben? Die gemiddeldes kun je mijn inziens beter niet naar kijken, raak je alleen maar onzeker van 'want mijn kind eet/doet dat nog niet'. Mijn tip is dan ook laat het los . Als ze groeit en vrolijk is gewoon laten doen. Ik ben van mening dat een kind heel erg goed kan aangeven hoeveel het wil eten (mits de medische toestand het toe laat dat het kind dit zelf mag aangeven). Mijn zoontje groeit ook niet hard. Nu met 9 maanden is hij 70 cm en 6500 gram. Hij groeit zo'n 250 gram per maand. 4700 Gram is ook niet zo veel, logisch dat ze minder eet dan een baby van 7 maanden die 2 kilo meer zou moeten wegen. Ik kan me jouw zorgen heel goed voorstellen hoor, die heb ik absoluut ook (gehad). Maar gaandeweg heb ik geleerd naar Quinten te kijken en al die lijstjes, schema's en gemiddeldes te negeren. Mijn kind doet het goed, dan vind ik het prima. Kleine voetnoot, mijn zoontje heeft een hersenafwijking. Hierdoor kán hij minder goed slikken en is hij motorisch niet zo goed met zijn mond. Daarom eet hij waarschijnlijk nog niet zo veel, hij snapt het lepeltje nog niet goed (na 2 maanden oefenen nog steeds niet). En is gewoon moe na een paar happen. Hierdoor geven we nog steeds nummer 1 voeding, zodat hij voldoende voegingsstoffen uit z'n melk kan halen. Vandaar ook glad gepureerd, stukken stikt hij in, dat krijgt hij niet weg geslikt.
ja men dochtertje heeft ook heel lang last gehad van verslikken. soms wel 10 x per fles. hier krijgt ze om half8 een fles van 18./6 die drinkt ze uit. dan om 12.00 u groentenpap. meestal maar 60 gram ofzo. dan om 4 uur terug. ook maar een kleinde 60 gram. normaal kreeg ze achter deze voeding nog elke keer een fles van 90/3 maar daar ben ik dus nu met gestopt. en derjuist om 18.00 heeft ze in 1 keer 125 gram fruitpap gegeven omdat ze volgens mij zo een honger had dacht ik van ik probeer is een fruitpapje. maar normaal krijgt ze haar volgende voeding pas rond 20.00 en dat is ook een fles van 180/6 en die drinkt ze ook op. en dan ongeveer nog 150 cc water tussendoor. dus ik denk echt wel dat ze genoeg vocht per dag binnenkrijgt maar ik heb altijd maar bang dat ze te weinig binnenkrijgt. mijn vriend zegt ook dat ik het moet loslaten. en dat ik misschien beter terug overschakel op 3 flessen maar de kinderarts zei tegen mij dat er al kindjes van haar leeftijd zijn die al bijna helemaal van de melk zijn afgebouwd. pff ik word er mentaal echt moe van. je weet niet meer wat je goed doet.als ik terug melk zou bijgeven zou ze aan bijna 800 cc per dag zitten. want haar melk drinkt ze als zoete koek. daar is ze gek op.
Ik zou hard je best doen om het eten grotendeels los te laten! Pureer of geef gewoon jullie groenten en aardappel/pasta/rijst van het avondeten, eventueel smeuig gemaakt met wat moedermelk, water of vet. Weeg niet af, tel geen grammen... Mijn zoontje is donderdag 1 geworden. Die eet soms als een bouwvakker, andere dagen eet hij een halve banaan en hij heeft zondag een keer een potje gegeten uit luiheid, weet ik ook weer dat hij dat lust. Hij at nog geen half potje op hoor! Dus die hoeveelheden van 400gram, laat dat maar lekker los! En 2x melk, dat lijkt me eigenlijk wel heel erg weinig voor zo'n klein ukje?
Dus het mindr melk geven heeft wel geholpen net? Denk dat je er t beste toch ff doorheen kan gan dan. Dan gaat ze vanzelf meer bijvoeding eten.
Oh ja, twee flessen is dacht ik ook wel aan de lage kant (wij zaten toen nog op 3) maar als je ka dit aangeeft zou ik het toch eens proberen....