Nu we toch met financiële topics bezig zijn, hoe is het met jullie toekomstige oude dag gesteld? Wat is je officiële pensioenleeftijd en wanneer wil je daadwerkelijk met pensioen? Is dit financieel ook haalbaar? Of heb je hier misschien nog nooit over na gedacht? Mijn AOW leeftijd is nu 70 jaar en 9 maanden. Echter wil ik niet wachten tot die tijd, vanaf mijn 60e wil ik wel fulltime gaan genieten van het leven. Zoals het er nu voorstaat zou dit ook moeten gaan lukken. Wel moet ik er bij zeggen dat ik, sinds ik werk, al bezig ben met dit stukje toekomst.
Man heeft een goed pensioen opbouw, ik bouw nauwelijks wat op. Van de aow en man zn pensioen kunnen we het gewoon redden. Daarnaast hebben we een beleggingsverzekering die vrij komt tegen die tijd. En we sparen en hebben een koopwoning is geval van nood
Wij hebben beide geen werkgever, dus hebben niet veel met een pensioen leeftijd te maken, wel de aow leeftijd natuurlijk. Man heeft een eigen bedrijf (eigenlijk vof samen maar ik doe er haast niets mee). Wij sparen vanuit de zaak zelf voor ons pensioen, ik heb een letselschadezaak gewonnnen van ruim 6 nullen dat staat vast voor pensioen en we zien ons huis en het pand van de zaak als pensioen. Het huis is afbetaald als we 51 zijn, tegen de tijd dat man stopt met werken verkopen we het huis en gaan we huren (of blijven we zonder woonlasten zitten) en gaan we het pand van de zaak verhuren om onze eigen prive huur/lasten te dekken.
Ik ben volledig afgekeurd en heb nog wel een mini pensioen ergens lopen maar ik ben dus afhankelijk van de regels die ze bedenken en dat gaan we vanzelf zien . Tuurlijk zou erbij sparen voor pensioen mooi zijn maar het is niet echt realistisch om genoeg te sparen van een Wajong uitkering om mezelf jaren lang te kunnen onderhouden..
Hier dikke mazzel door een erfenis. Dat geld is belegd voor later. Verder lossen we ons huis af en bouwen we beiden pensioen op. Ik wil straks de mogelijkheid hebben om er eerder uit te kunnen. Wie weet hoeft en wil ik dat ter zijner tijd helemaal niet, maar het idee dat het wel zou kunnen is prettig. Vooral omdat mijn gezondheid voor de toekomst nogal onzeker is ivm 50% kans op een erfelijke hartaandoening. Ik heb geen behoefte aan jarenlange slepende afkeuringsprocedures.
Eerlijk? Ik heb geen flauw idee. Was altijd een ver van mijn bed show. En nu weet ik niet waar ik moet beginnen. Het enige wat ik geregeld heb, is dat mijn huis is afbetaald als ik 64 ben. Dat was eerst niet zo (deel aflossingsvrij). Ik zou wel graag eerder willen stoppen. Maar de enige investering die ik gedaan heb zijn crypto coins. En dat avontuur is niet zo heel gunstig afgelopen.
Wij bouwen allebei pensioen op via onze werkgevers. Geen vetpot geloof ik, maar toch een semi-gegarandeerd inkomen Verder hebben we ons huis tegen die tijd afbetaald, althans dat is de bedoeling, en is ons verteld dat we ooit van beide kanten een leuke erfenis mogen verwachten.
Ik bouw pensioen op bij een stabiel pensioenfonds, vriend (nog) niks, kan in zijn onderneming helaas financieel niet uit (beiden eigen zaak, ik ben hoofdkostwinner). Onze ouders zijn aan beide kanten niet slecht bemiddeld, dus er is kans op een leuke erfenis, aan de kant van mijn vriend meer dan bij mij (al hoop ik dat ze allemaal nog leven tot we de 65 allang gepasseerd zijn, we hebben nog best jonge ouders..). Het huis is hopelijk over een jaar of 20 afgelost, zit nu een leuke overwaarde op. Ik denk dat het wel goed komt.. En als het goed moet komen met minder, dan maar met minder, of wat langer door..
Mijn man heeft een eigen bedrijf en ik ben nu thuis. Wij sparen voor ons pensioen. Ons huis is de buffer om evt te verkopen mogen we zelf niet genoeg hebben. Ik bouw zelf geen enkel pensioen nog op. Dus daar rekenen we niet op. Ons plan is om rond onze 60ste uiterlijk te stoppen met werken. Dan is de grap er wel af.
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit wil stoppen met werken. Ik vond met verlof gaan al erg. Ik werk graag en omdat ik het leuk vind. Maar we zullen zien hoe t loopt. Wij komen op ongeveer 70% van ons inkomen nu uit. Met een afbetaald huis, minder kosten aan belasting en geen thuiswonende kinderen zou dat voldoende moeten zijn volgens de adviseur. Zo niet dan gaan we in het geboorteland van mijn man wonen . Daar hebben we ook een huis en ligt het gemiddeld inkomen een stuk lager, wel in Europa, daar leven we met onze 70% ver boven de norm.