Ik ben absoluut geen doorgeslagen gezondheidsfreak maar probeer wel zo gezond mogelijk te koken. Toch kan ik soms nog wel eens 'makkelijk' doen. 'effe snel jus uit een zakje' bijvoorbeeld (don't Judge). De redenen zullen jullie wel herkennen: druk druk, haast haast, niet weten hoe het anders kan, niet de juiste ingrediënten in huis hebben... noem maar op. Ik ben benieuwd naar jullie gezonde, verse recepten. Ik kan echt wat inspiratie gebruiken, vooral nu ik meer ben gaan werken en de lol van het koken wat kwijt ben. Wie maakt zijn eigen sausen? Wie heeft een gezond lievelingsrecept? Deelt u maar
Wat wil je? Ik gebruik voor bijna niks meer een zakje. Bouillionblokje wel, maar liefst ban de reformwinkel. Soms wel een boemboe of een kruidenmix. Maar dat kun je redelijk "clean" kopen. Hier zeker 1 keer in de week pasta met rode saus. Dat kan een vlugge saus zijn(bbgeruld gehakkt, uitje, tomaatjes, courgette, pak gezeefde tomaten en schep griekse yoghurt) of een lekker bolognese saus. Of lasagna, een ovenschotel etc. Watvoor recepten zoek je?
Ik gebruik ook de bouillonblokjes van de reformwinkel, daar zit ook geen gist in Wat ik wil? Sausen, de 'extraatjes' zeg maar. Het zijn vooral de smaakmakers waar ik mee de mist in ga. Zo'n boemboe of kruidenmix bijvoorbeeld, daarvan denk ik al dat dat redelijk ongezond is. Hoe zie jij dat het redelijk 'clean' is?
Je kunt bij veel supermarkten wel een kruidenmix kopen waar ook alleen kruiden in zit (dus geen zout en gist bv). Lepel van door je eten en mjam, of je smeert er bv kip mee in. Ik maak eigenlijk nooit sausjes of jus, maar kruid 't eten dus wel vaak met zo'n kruidenmixje.
Gewoon koken met verse groenten en producten. ik ben helemaal geen gezondheidsfreak maar kook zelden met pakjes. Ik wil gewoon weten wat ik eet. Vandaag maak ik bami. Is denk ik wel gezond. ik snij een prei, ui, paprika, teentje knoflook en rode peper. Die wok ik lekker in wokolie. Bami koken. Scheut ketjap bij de groenten en bamikruiden. Kan je ook zelf kruiden. Volgens mij staat er een kruiden recept van bami bij lekker en simpel. De bami erbij en goed door elkaar doen. Tussendoor maak ik ook nog een omelet van 4 eieren en die snij ik klein en doe dat ook erbij. Dit is echt 1 mijn favo recepten Edit. De kruidenmix voor bami. Hoe maak je zelf een bami kruidenmix? - Lekker en Simpel
En ik me maar schuldig voelen over dat soort mixjes. Ik gebruik ze ook, beetje door de groenten, heerlijk.
Op de site van lekker en simpel kom je heel veel kruidenmixen tegen. Deze gebruik ik, inmiddels aangepast naar onze eigen smaak, voor bijna alle gerechten die we eten.
Ik heb amper mixen maar mix gewoon per gerecht de kruiden/specerijen (dit omdat ik ze soms ook los ggebruik en m'n kruidenkastje dan nóg voller komt te staan). Dit zijn wel voornamelijk gedroogde, dus geen verse kruiden en specerijen (dus niet helemaal waar TS om vroeg). De enige kruiden die ik vers gebruik zijn koriander, peterselie en munt voor de thee.
Sla dressing maak ik zelf, simpel en lekker: 2 el olijfolie 2 el balsamico azijn 1 tl mosterd Mayonaise: 1 eigeel 1 el olijfolie 1 tl mosterd Klein beetje azijn/citroensap Zout, peper Je kan een beetje spelen met verhoudingen om te kijken wat je het lekkerst vind. Vlees marineer ik vaak voor het bakken, dan heb je geen jus/saus meer nodig Bijvoorbeeld deze (dit is zo lekker voor kip, kan ook voor op bbq): 2 el olijfolie SAP van 1 citroen 1 el honing 1 teentje knoflook (geperst) Kruiden (ik doe meestal gewoon zout en peper)
gewoon Ff googlen Ik weet niet wat je erbij gaat eten, dus je zal toch zelf combinaties moeten maken met kruiden e.d. Guacamole recepten | Smulweb.nl Gegrilde groente met avocadodressing Spaanse gehaktballetjes in pittige tomatensaus (albondigas) - Recept - Allerhande - Albert Heijn Zelf maken: Tomatensaus - Chickslovefood.com
Wua kruidenmixen. Hier ook bijna alles gedroogd. Ik gebruik dus wel mixen. Bv die van johnnie boer. (?) De garam masala is heerlijk. Dan doe ik bv kippendijenfilet, bloemkoolroosjes, doperwten, blikje tomaten, flinke schep garam masala en griekse yoghurt. Eten met rijst oid. Of rotivariant (behoorlijk hollands...) Kippendijenfilet, sperzieboontjes, zakje krieltjes, uitjes, beetje bouillion, flinke schep goede kerrie (flying tiger bv) of halfhalf net garammassala. En laten pruttelen. Eten zonder bestek maar met wraps! Hit voor de kids