Wat maak jij zelf om geld te besparen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Emsy, 1 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik maak sowieso een heleboel zelf wat betreft sommige sauzen en recepten. Er komt hier bar weinig uit een pakje.
    Soms maak ik zelf wat kleding voor de kinderen, hoewel nu met de zomermaanden minder. Ik ben geen pro maar een t-shirtje of een legging lukt me nog wel.

Daarnaast hebben we dit jaar voor het eerst wat meer groenteplanten. Een echte kas komt er later maar dit jaar had ik tomaten in een minikas en kon ik een courgetteplantje ophalen bij de buren die al flink wat courgettes heeft gegeven. Ook de komkommers en paprika doen het goed en over een paar weken hebben we flink appels.
    Het bespaard geen honderden euro's hoor maar ik vind het gewoon leuk om te doen.
    Misschien volgend jaar hebben we echt een opbrengst die ik kan wekken of invriezen.

citroenrasp vindt dit leuk.
  2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.451
    21.856
    113
    Niet altijd heel lang hoor :D Als ik iets maak dan is het vaak ook een grotere hoeveelheid in één keer en vries het in. En de zomer is wel wat drukker dan de winter (bv met jam maken enzo). Maar daar tegenover staat wel weer dat ik niet iedere dag kook omdat ik vaak voor twee dagen kook. Ook brood maak ik niet iedere dag ofzo. Dus al met al valt het denk ik best mee. Al zitten er wel eens dagen tussen dat ik van 's ochtends vroeg tot 's avonds in de keuken sta :roflmao:

Nellie4 vindt dit leuk.
  3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.451
    21.856
    113
    Dat zijn nou net dingen die ik zelf maak :D Ketchup alleen niet zo omdat we dat amper eten. Heel soms geven de kinderen aan zin te hebben in ketchup en dan maak ik het wel eens. Mijn man (niet opgevoed met ketchup) noemt het tomatenjam :roflmao:

Mamafiets vindt dit leuk.
  4. Floortje86

Floortje86 Actief lid

29 nov 2021
    121
    172
    43
    Vrouw
    Wat een leuk topic! Wij hebben sinds 2 jaar een moestuin op een volkstuincomplex, dus het idee is om veel groenten en fruit daarvan te eten. Maar met een uitgerekende baby eind juli, wordt er dit jaar niet heel veel geoogst. Ik heb wel expres best was pompoenen en maïs in de tuin gezet, ik hoop dat ik weer een beetje op de been ben als die geoogst kunnen worden.

Verder heb ik me voorgenomen om langzaam steeds meer kant en klare producten te vervangen voor zelfgemaakte varianten. Een voor een, en steeds verder uit te breiden. We kopen tegenwoordig geen naanbrood, knoflooksaus en granola meer. En ook kruidenmixen maak ik zo veel mogelijk zelf. Leuk om hier een beetje inspiratie op te doen wat het volgende kan worden.

Mijn moeder maakt elk jaar veel appelmoes, als je er een beetje op let blijken er heel veel openbare plekken te zijn waar je appels kunt rapen. Ik moet zeggen dat mij dat te veel tijd zou kosten, maar ze maakt zoveel dat wij er het hele jaar van mee kunnen eten.

Emsy vindt dit leuk.
  5. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Op dit moment eigenlijk vrij weinig.
    Wat we wel doen is precies genoeg eten maken zodat er hooguit een bodempje over blijft.
    Sommige gerechten maken we juist meer van om te kunnen invriezen.
    Mocht je dan een keer geen zin hebben om te koken of geen tijd is er wel altijd iets op te warmen.
    1x per week lopen we de vriezer na want we hebben zeker met regelmaat kliekjesdag en wat overblijft geven we aan buren / bekende of andere gezinnen. :)

Kleding wat te klein is of niet meer gedragen wordt maar niks oplevert op verkoop sites leveren we in bij een stichting die er weer voor zorgen dat het bij arme gezinnen terecht komt.
    Ik maak er iemand blij mee en kost mij geen moeite om het te moeten verzenden.
    Soms bepaalde spullen leveren we daar ook in omdat de kringloop er weer een slaatje uitslaat door het voor meer te verkopen.
    Dus dan maar liever iemand blij mee maken die het echt kan gebruiken.

Emsy en citroenrasp vinden dit leuk.
  6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.451
    21.856
    113
    Wij hebben trouwens regelmatig eten over, maar gooien (gelukkig) niks weg. Wat ik zoal met kliekjes doe:

-Kleine restjes pastasaus bv. vries ik in siliconen cupcakevormpjes in. Zo'n cupje met saus is niet zoveel maar kan altijd wel ergens voor gebruikt worden, en een paar ervan zijn iig genoeg voor één maaltijd. Die cupjes gebruik ik ook om bv bouillon, aquafaba, pesto e.d in te vriezen.

-Met een overgebleven gekookte aardappel maak ik een Tunesische omelet (zit een beetje tussen omelet en tortilla in).

-Restje bouillon (als ik het niet invries) gebruik ik bv om rijst mee te koken. Ik maak trouwens naast "gewone" bouillon ook bottenbouillon.

-Overgebleven tajine gaat door de pasta hier.

-Friet kan je de volgende dag opbakken in een droge koekenpan. Of je maakt er tortilla mee.

-Ik maak regelmatig sandwich spread, dat blijft maar een paar dagen goed. Als het echt op moet verwerk ik het in een pasta- of rijstsalade.

-Met een kleine portie witte saus die over is maak ik wel eens soep (bv aardappelsoep, of soep met snijbiet, courgette, etc.). Sowieso zijn soepen ideaal om restjes te verwerken.

- Als er ei/melk (of hier vaak: maïzena/melk) mengsel over is van de wentelteefjes dan verwerk ik dat in pannenkoeken o.i.d. Laatst was er ook een beetje over en dat gebruikte ik voor koekjes.

- De haverpulp vanhet maken van havermelk maak ik eveneens pannenkoekjes mee.

Vast nog veel meer dingen maar dit is waar ik nu even opkom.

Emsy en Catou vinden dit leuk.
  7. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Ik maak van de spijkerbroeken met een gat op de knie, korte broeken.
    Zoon van 8 die krijgt het voor elkaar om bijna elke spijkerbroek kapot te krijgen. Zo heb ik dus al jaren geen korte broek voor hem hoeven te kopen :D

Deel Deze Pagina