incubatietijd

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door sophie1980, 21 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sophie1980

6 mrt 2009
    25
    0
    0
    gent, belgiƫ
    Hoi,
    ik heb een vraagje.

Als de incubatietijd van listeria verstreken is en ik ben niet ziek geweest en de kleine zit er ook nog veilig, kan ik er dan vanuit gaan dat ik de infectie niet opgelopen heb?

Of kan na de incubatietijd alsnog een vroeg geboorte optreden? Met andere woorden: kan de baby ook ziek worden na bijv. 3,5 maand?

Alvast bedankt voor de reactie.

Sophie

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Sophie,

heb je iets gegeten waarin de bacterie gezeten zou kunnen hebben? Of heeft er iemand in je omgeving listeriose? De kans van mens op mens besmetting is heel erg klein, je zou dan echt zelf iets moetne hebben gegeten waarin het gezeten zou kunnen hebben. De incubatietijd is 2-4 weken met een grote uitloop tot enkele maanden. Je bent nog vroeg in de zwangerschap, maar als alles goed is tot nu toe hoef je je inderdaad niet teveel zorgen te maken. En als je bedoelt met 3,5 maand, na de mogelijke infectie, dan zit je eigenlijk wel save. Als je reden hebt te denken dat je risico hebt gelopen, zou ik toch via de Vk je bloed even laten onderzoeken, dan weet je het maar zeker. Als je de infectie niet hebt doorgemaakt, dan is er voor het kindje natuurlijk ook geen gevaar om die reden, maar wil je het zeker weten, dan zou ik toch even overleggen met je vk of gyn.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina