Wat maakt een naam ordinair volgens jullie?

Discussie in 'Babynamen' gestart door MommyInHeels, 7 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Truusdemier1981

Truusdemier1981 Actief lid

16 mei 2015
    295
    0
    16
    Vrouw
    Ter Apel
    Mijn zoon heet Dylan. Ik vind daar niks aso aan eigenlijk.

2. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Inderdaad!

Blijft een mooie discussie, waar je niet snel uit komt.

3. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Interessant om te lezen, wij zijn beiden niet laag-opgeleid. Maar houden toch écht niet van oer-hollandse voornamen. Jaylinn vind ik bv wél leuk.. Oerhollandse namen vinden we niet passen bij ons. Partner is indisch, ons zoontje is ook duidelijk indisch. (Lijkt sprekend op zn papa) had het eerder gek gevonden als ik hem klaas, henk etc had genoemd.
    Nu hebben we een meisje op komst en moet eerlijk toegeven heb nog geen echte leuke naam gevonden.

4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Onze zoon heeft een, in sommige ogen, ordinaire naam. We kwamen deze naam tegen tijdens een vakantie in Italië en waren verliefd. Het is een krachtige en mooie naam vinden wij. Maar komt in de grotere steden wellicht ook wel voor in het rijtje 'ordinair'. Bij ons in het dorp heb ik hem nog nooit gehoord. We hebben de naam uit liefde gegeven en we zijn reuze burgerlijk, hbo+ opgeleid... zo zie je maar, ordi namen komen ook in gewone suffe gezinnen voor ;) Zijn tweede naam is verre van ordinair (bijbelse naam). Anders gebruikt hij die maar bij een sollicitatie haha. Nee hoor zo'n vooroordelen-naam is het nou ook weer niet. En daarbij een keurige foutloze brief en een goede cv, zegt echt wel meer dan een naam ofcourse.

5. MommyInHeels

MommyInHeels Actief lid

10 mei 2015
    457
    0
    0
    NULL
    NULL
    De naam Dylan is ook niet aso. Ik neem even Jayden voor het gemak als voorbeeld:

Jayden werd volgens de site van de SVB in 2014 aan 550 jongens gegeven waar door hij op de 11e plek kwam te staan in de ranglijsten. In Rotterdam en Amsterdam staat de naam inmiddels al in de top 10. Als je nog meer gaat verdiepen in de cijfers, kom je er achter dat de meeste Jaydens met hun ouders in achterstand wijken wonen.

Even goed kan er ergens bij de grens in het zuiden ook een Jayden wonen in een villa park! Term algemeen genomen???? Cijfers???

Mijn dochter heet ook Ju.lia en in onze directe omgeving is ze echt de enige Ju.lia terwijl er wel heel veel Jullie's en Juliette's bij haar op school zitten. In dit geval kan het wel een top 10 naam zijn, maar hier is ze op het moment de enige met de naam.

Cijfers zijn gewoon heel algemeen maar worden wel grappig als je er mee gaat spelen zeg maar.

.

6. mamavan3meisjes

mamavan3meisjes Actief lid

8 feb 2015
    478
    0
    16
    NULL
    NULL
    Grappig, onze jongste heet Nikki. Wij hebben havo/hbo niveau. Mijn man had universitair niveau aangekund. Maar koos voor ander type werk. Ik heb heel bewust voor Nikki gekozen. Had namelijk juist niet het idee dat deze naam door laagopgeleiden gekozen werd. Maar ach ze heet zo en wij zijn er blij mee :)

Edit: onze middelste heeft als 3e naam Sophie. Dat is dan weer hoogopgeleiden. We hebben er een potje van gemaakt ;)

7. Hippie mama

Hippie mama Actief lid

7 apr 2015
    131
    0
    0
    Ik vind dat hele hoog-opgeleide / laag-opgeleide eigenlijk nogal cull... Laat staan dat een naam iets over mate van ordinairiteit aangeeft. Ik ken hoog-opgeleide mensen die hun kinderen maar weinig normen en waarden meegeven en die weinig tijd in de opvoeding steken. Daarnaast ken ik laag-opgeleide die geweldige ouders zijn en daarnaast ook soms intelligenter dan de hoog-opgeleide mensen met boeken-inteligentie.

Ik ben zelf een school dropout. Ik ben met mijn 15e met de mavo gestopt omdat die vorm van educatie mij niet interesseerde. Op mijn 23ste ben ik na de geboorte van mijn eerste doormiddel van een colloquium doctum op de universiteit toegelaten. Inmiddels heb ik mijn master op zak.
    Mijn man daarentegen heeft enkel zijn mavo afgerond maar is een betere opvoeder dan ik. Hij is dan ook huisvader ;)
    Onze kinderen hebben geen alledaagse namen, gewoon omdat wij dat mooi vinden. Ikzelf als kind van twee hippie ouders heb ook geen standaard naam terwijl mijn man van surinaams-creoolse afkomst wel drie oer-Hollandse voornamen draagt ;)

Een hoge- of lage opleiding bepalen niet of je een goede opvoeder bent. En een naam bepaald niet of je al dan niet ordinair bent. Liefde, aandacht, opvoeding, normen en waarden: deze dingen zijn daarin van belang! Opleidingsniveau en een naam zijn daaraan ondergeschikt!

8. MommyInHeels

MommyInHeels Actief lid

10 mei 2015
    457
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zeker geen universiteit gedaan maar ik begrijp nog wel de context van dit topic en de meeste reacties. Maar bij die van jou zet ik echt even mijn vraagtekens.

Ik heb hier niemand, maar dan ook niemand met de stelling laag geschoolde ouders voedingen hun kinderen minder goed op voorbij zien komen. En volgens mij moet je voor die discussie ook in een heel ander rubriek zijn. ;)

9. Hippie mama

Hippie mama Actief lid

7 apr 2015
    131
    0
    0
    Ben wel een aantal keer de term laag-opgeleide gelinkt aan de term ordinair tegen gekomen ten opzichte van namen die aan een hoog opleidings niveau worden gelinkt. Vandaar mijn gevolgtrekking dat ordinair gelijk staat aan laag-opgeleide in dit topic. In mijn ogen hangt ordinair samen met bepaalde normen en waarden en gedragingen. Die in mijn optiek weer samen gaan met opvoeding. Vandaar mijn verhaal ;)
    Zal waarschijnlijk ook veel over mij zeggen dat dit een gevoelig punt is. Want even off-topic: het verschil waarop mensen op mij reageerden voor en na mijn studie heeft mij altijd geïrriteerd. Dus wanneer ik keer op keer iets lees over opleiding niveau gelinkt aan het ordinaire gehalte van een naam dan raakt dat een gevoelig punt.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
    Veel mensen hebben moeite met termen als 'gemiddeld, grotere kans, percentages' etc. Die moeten dan altijd even zeggen dat hun Djaydelano totaal niet ordi is en zijzelf ook niet. Kan natuurlijk prima, het is geen feit. Het kan ook dat zij iets anders onder ordi verstaan, want wie zal er van zichzelf zeggen 'ja, ik ben best ordi'.
    Volgens mij heeft niemand het hier er over dat het een feit is dat Floris en Annefloor kak ouders hebben en Djaydelano en Shania standaard ouders hebben die ordi zijn. Nee, maar de kans dat het zo is, is gewoon redelijk groot en dat wijzen meerdere onderzoeken uit.
    Namen zeggen vaak wat over mensen, of het nu om Amélie, Des'ray, Bloem, Safa of Lieke gaat. Ik weet bijna zeker als je 5 fotootjes plaatst van de ouders en het kind erbij, dat zowat iedereen wel weet wie er bij welke naam hoort.

11. Hippie mama

Hippie mama Actief lid

7 apr 2015
    131
    0
    0
    Maar laten we het eens hebben over de term ordinair... wat verstaan jullie daaronder??? Ik vind het namelijk moeilijk hier echt een voorstelling van te maken... Tja, misschien een Barbie zoals in dat programma??? Of meiden met te korte rokjes en te harde schreeuwende stemmen??? Mensen met veel tattoo's??? Ma flodder? ?? Help mij even want ik weet het echt niet...

12. Manque

Manque Niet meer actief

Goede vraag... Ik denk bij dat woord vooral aan hele 'gewone' mensen. De middenmoot. Volgens mij is dat ook een van de officiële definities van het woord.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.246
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja officieel wel maar ik vind mezelf heel gewoon, de middenmoot, maar absoluut niet ordinair ;)

Moeilijk om in een klein stukje tekst uit te leggen wat ik ordinair vind zonder veroordelend te zijn, dus laat maar ;)

14. VSC

VSC Niet meer actief

Je bent in de war met t engelse woord "ordinary" wat gewoon betekent.
    Ordinair in t Nederlands betekent o.a goedkoop, laag bij de grond, minderwaardig

15. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ordinair is een breed begrip :)
    Ik vind namen ordinair die heel erg gericht zijn op effect denk ik. Van die mensen die hun kind 'Roderickus' noemen. Of Felicity.

16. Manque

Manque Niet meer actief

O.a. Inderdaad, maar het betekent óók 'gewoontjes'. Ik heb het nog even opgezocht voordat ik het schreef.

Maar goed. Gewoontjes. RTL en SBS-kijkend, skinnyjeans en enkellaarsjesdragend, all-inclusief vakantiegenietend, Conimex-etend, barbecuend Nederland met hoogglans meubelen en een voorkeur voor antraciete badkamers. Daar denk ik aan bij het woord 'ordinair'.

Sorry als dit voor iemand beledigend is, ik probeer enkel mijn associaties onder woorden te brengen. Het lijkt mij simpelweg de middenmoot.

17. MommyInHeels

MommyInHeels Actief lid

10 mei 2015
    457
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goede vraag van je, en wou nog even zeggen dat ik je punt wel begrijp.
    Ik denk dat overigens ieder mens wel wat ordinair's heeft, bedoel sommige hebben stiekem een paar uggs in de kast staan die dan de koude winterdagen als excuus gebruiken.
    Anderen op hun buurt vinden het weer heerlijk om zo nu en dan iemand in het verkeer uit te schelden. En sommige mamma's slaan een beetje door in hun uiterlijke verzorging '''ze gaan een beetje op Barbie van tv lijken'' en lijken niet meer echt de barbie pop zeg maar.

Als ik aan ordinair denk, denk ik aan Barbie en Micheal of aan Haagse sjonnie. Familie tokkie deed ook erg zijn best maar hadden net niet genoeg geld volgens... die waren meer aso? Rachel Hazes en is op haar beurt ook weer het bewijs je kan iemand miljoenen euro's geven maar het ordinaire blijft wel hangen op een bepaalde manier. ;)

Ik vind ordinair niet erg per definitie en zolang de mensen zich niet begeven in criminele organisaties of oplicht praktijken vind ik het prima. Helaas komen ze vaak wel uit die achtergrond en vind ik het meer veilig voor mijn kinderen.

18. Blackey

Blackey Actief lid

2 dec 2012
    242
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Vind dit hele topic wel grappig.
    Ben ik ook "ordinair" omdat mijn kindjes Cayden, Charity en Fayley heetten?

ik houd niet van die echte Nederlandse namen, Jan, Piet etc.. en daarbij vinden we de betekenis gewoon heel erg mooi van de namen.
    Maar vallen ze ook onder "ordinair" ?? Ben benieuwd ☺

19. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Als het zo exotisch is dat het niet uit te spreken is..
    De naam begint met DJ(waarom? Blijkbaar wordt er dan gedacht dat men anders niet weet hoe je de naam moet uitspreken)

Kampernamen

Dat was het wel zo'n beetje.

20. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.503
    4.344
    113
    Vrouw

Deel Deze Pagina