Ik ga niet zitten vitten op de naam van je kind, want tot dat niveau verlaag ik me niet. Maar ik ben wel benieuwd hoe je dan over t volgende denkt. Jij hebt bij Cheyenne de asociatie laagopgeleid. Een meevaller dus als ze straks op de havo of vwo zit. Maar Jurriaan heeft de asociatie van hoger-opgeleid. Wat nou als jouw kindje straks niet zo goed kan leren en op t vmbo terecht komt. Dan verwachtte iedereen juist meer van hem? Want wat doet een Jurriaan nou op t vmbo? Is dat dan wel prettig? Dat is toch ook niet eerlijk? Je moet de naam kunnen kiezen die je mooi vind zonder dat iedereen daar al meteen een oordeel over heeft zonder je te kennen.
Eens met Novastar. Ik vond vroeger de naam van mijn man een vreselijke asonaam. Ik had namelijk een jongetje dat zo heette in de klas en hij was alles was waar ik nooit op zou vallen. Maar hé, toen ontmoette ik mijn (toen nog toekomstige) man en dankzij hem viel dat razendsnel weg. Zelf heb ik ook een naam die niet precies past bij wie ik ben. (Al ben ik er niet ontevreden mee, hoor.) Ik vind dat helemaal niet erg. Mensen hebben gauw genoeg door hoe ik ben. Daarom ook speciaal dit advies aan VSC. Het lijkt alsof je telkens bewust topics opzoekt waar je weet dat de naam van je dochter mogelijk wordt genoemd in termen als 'aso' of 'ordinair', om haar naam vervolgens te verdedigen. Ik bedoel dit aardig: stop daarmee. Het siert jou niet en het siert haar naam niet. Als je reacties post zoals je doet (goed Nederlands, doordacht, etc) dan krijgen mensen een positief beeld van jou. Dat verandert niet als ze de naam van je dochter in je signature zien staan. Misschien zullen ze juist wel denken: goh, tof dat ze haar kind die naam heeft gegeven. Ik ken zelf overigens een heel normale, 'nette' Cheyenne. Die haar studie heeft afgerond en een baan heeft etc. O nee wacht, ik ken er zelfs twee, die allebei aan bovenstaande voldoen! Dus mijn persoonlijke associatie is niet slecht. Tot slot: ik wilde mijn dochter met alle liefde Jessica noemen. Ik vind dat een prachtige naam, ook al weet ik donders goed dat mensen Jessica koppelen aan gouden kettinkjes en geblondeerd haar. (En op de site van RTL Nieuws is het een naam voor 13% minder hoogopgeleiden.) Mijn man vond het geen mooie naam, dus dan houdt het op. Maar ik heb er zelf niets op tegen. Als je het een mooie naam vindt, geef je die gewoon.
Huh ik zoek helemaal geen topics op, waar heb je t over? Ik zit gewoon haast in elk topic Op dit forum ben je haast altijd ordinair. Ook als je je kind bv Milan noemt terwijl heel veel jongetjes zo heten. Als de naam van mijn dochter toevallig genoemd word dan reageer ik daar wel ff op ja, maar ik zoek totaal niet bewust discussies op, heb wel wat anders te doen hoor
Oké. En je hebt wel gelijk, op dit forum hebben mensen bij héél veel namen meteen hun oordeel klaar. Het komt niet altijd even aardig over, maar ik vind het wel waardevol. Dan weet je ook wat mensen in hun achterhoofd denken als ze een bepaalde naam horen. Want dit is helaas niet de echte wereld. Ik ben het met je eens, ik vind dat het zo zou moeten zijn. (Ik vind dat er in de wereld een heleboel dingen anders zouden moeten zijn. ) Maar dat betekent niet dat het ook zo is.
Ik snap het punt wel. Maar er zit een verschil tussen ergens een beeld bij hebben en vooroordelen. Neem de naam Achmed. Beeld: getinte man met Islamitisch geloof Vooroordeel: zal wel weer een terrorist wezen En dat laatste heb ik dus een hekel aan
Ik 'vit' niet op de naam van jouw dochter, ik zeg welke associatie die naam bij mij oproept. En dat mag jij mij gerust vertellen over Jurriaan of Jurre. Ik ben me er prima van bewust dat er mensen zijn die het een kak-naam vinden bijvoorbeeld. En dat is prima, want dat zijn over het algemeen niet 'mijn' soort mensen. In mijn omgeving/familie/vrienden vindt men het een mooie naam en hebben de andere kindjes ook dergelijke namen. De associaties die bij zijn naam horen, die passen dus bij ons En ik ga er mijn uiterste best voor doen om hem nooit op het VMBO te laten belanden, dan ga ik hem nog liever thuis onderwijzen. Over je laatste stukje: ja en er zou een boom in mijn tuin moeten groeien met geld eraan, maar dat is ook niet zo 😎 Mensen beoordelen elkaar nu eenmaal. Op de eerste indruk die je maakt, je naam, hoe je praat (accent), welke kleren je aanhebt en hoe je handdruk is.
Ik denk bij Achmed niet 'terrorist', maar ik verwacht wel een getint jongetje met hoogstwaarschijnlijk Islamitische ouders. Een hoogblond lelieblank kindje met de naam Achmed zou ik dus raar vinden. Net zoals dat ik Latisha of Jayvano niet bij blonde/blanke kindjes verwacht (of vind passen).
Jeetje "jouw soort mensen" en liever thuis onderwijzen dan naar t vmbo. Ik was gewoon benieuwd, krijg je zoiets. Nou ja gelukkig hebben er al meerderen op t forum tegen jou gezegd dat je nooit normaal kan reageren.
Dat is zo, maar ik weet uit de eerste hand (vrienden die werken in het onderwijs plus zelf stagebegeleider MBO) wat het niveau is, de sfeer, het gemiddelde type kind. En mijn kind gaat daar dus niet heen. Over my dead body.
ik reageer bloedserieus hoor. Wat is er nou weer mis met 'mijn soort mensen'? Ook die hebben we allemaal.
Wat ik ordi vind zijn namen die met 'Dj' beginnen, de jongensnamen die eindigen om -'ano' en te geknutselde namen. (Denk aan Djayviano). Voor meisjes vind ik het lastig uit te leggen maar dan ook geknutselde namen die eigenlijk geen namen zijn. Ik vind iedereen gelijk maar feit blijft dat sommige namen in de ene hoek meer gegeven worden dan in andere. Denk ook aan hockeynamen enzo Wat ik me zo herriner aan jouw topic is dat iedereen het merknaam vond. Jij bent toch geen merk?
Ik hoop voor jou en je zoon dat het dan inderdaad niet van toepassing is en mocht het wel zo zijn, dan hoop ik dat je beeld van het vmbo bijgesteld wordt, want er zijn ook zeker scholen waar het gewoon goed gaat en niet te vergeten: kinderen die geen hoger onderwijsniveau aan kunnen. En ik weet niet of je vrijstelling krijgt op basis van dit argument... Particuliere school zoeken dan maar.
Volgens mij wordt de discussie een beetje te persoonlijk nu.... Nog even ontopic: ik zie/spreek dagelijks heel veel mensen in mijn werk, ook kinderen met de meest asociale namen hebben die er zijn Ik heb geleerd mijn vooroordelen te temperen omdat ik vaak verrast word door de mensen. Tuurlijk is er een relatie tussen opleiding, woonwijk, levensstandaard etc... Een naam alleen is niet aso, het gedrag wat daarmee gepaard gaat wel. Ik weet in ieder geval voor mezelf heel goed hoe ik mn eigen kind wel of niet wil noemen en dat is meer gebaseerd op smaak dan op een evt 'aso-naam'.
Ik ben het eigenlijk altijd met je eens maar dit is een beetje kort door de bocht. Het niveau? Het spijt me zeer maar ik ben toch zeker niets minder dan iemand die een universitaire opleiding heeft gevolgd?
Mijn beeld gaat niet bijgesteld worden, ben ik bang. Tenzij ze het onderwijs drastisch gaan hervormen... Ik zeg niet dat ik VMBO'ers minderwaardig vind. Het zijn alleen door de bank genomen geen scholen waar ik mijn kind tussen wil zetten...
Bah bah bah zeg. Wat is er mis met kinderen die op het VMBO zitten? Wat een denigrerende opmerking. Sorry maar zulke uitspraken zijn dus echt dom. Over een laag niveau gesproken... Ik heb medelijden met je zoon. Zal alleen maar worden gewaardeerd door zijn moeder als hij bovengemiddeld presteert. Dan kun je er lekker over opscheppen in je chique kringen. Hoe hij zelf in zijn vel zit is dan maar bijzaak he