Dit moet me denken aan zo'n gezin dat ik van school kende, beide ouders universitair opgeleid maar dochtertje kreeg vmbo advies. Ze moest meerdere keren opnieuw getest worden van de ouders want dat kon toch zeker niet waar zijn?? Datzelfde dochtertje heeft nu haar mbo afgerond en was op dr 17e zwanger. Ze ziet er ook niet uit vol make-up. Nou we lachen in ons vuistje @hilly, waarom ik t niet een normale reactie vond: Nu al zeggen dat je gaat voorkomen dat ie op t vmbo terecht komt omdat t daar allemaal niks is. Hoe wil je dat nou doen dan, door te pushen? Alles in zn hoofd te stampen? Jeetje het kind is 3 maanden waar heb je t nou over
Haha, mooi he Ik ken ook een gevalletje 'mijn kind gaat echt niet naar t VMBO', kind moest per se op HAVO/VWO beginnen. Is zo erg afgedwaald dat het eigenlijk nooit meer goed gekomen is... Zielig. edit: motivatie en plezier in wat je doet zijn voor mij het belangrijkste. op welk niveau dan ook. Maarre... we hadden het over ordinaire namen toch?!?!?!
Ik heb ook de Universiteit gedaan, maar het zal mij een worst wezen wat voor opleiding mijn dochter gaat doen. Al komt ze op het laagste niveau terecht...als dat is wat zij kan dan ben ik trots! Met de opvoeding ga ik dan mijn uiterste best doen om haar een zo goed mogelijk moraal mee te geven waarmee ze hopelijk negatieve verleidingen kan weerstaan. Maar vergis je niet hoor, het VWO is niet heilig Daar zitten soms de grootste etterbakken die de meest vreselijke dingen uithalen. Je opleidingsniveau zegt helaas niet alles over asociaal gedrag Maargoed, hier gaat de discussie helemaal niet over, maar ik moest dit wel even kwijt
Oei Hilly80 ik hoop dan echt voor je zoontje dat hij aan je verwachtingen kan voldoen, anders zal hij een zwaar leven hebben en zelfs weleens heel erg onzeker kunnen worden. Want wat als hij niet kan voldoen aan de verwachtingen van mama . Nu we het over ordinair hebben vind ik dat een vrij ordinaire instelling je hoger voelen dan andere. Maargoed dat is natuurlijk de mening van iemand die vmbo heeft gedaan
Ik ken een Jurriaan die VMBO heeft gedaan, aardige man, je mag in je handjes knijpen als je zoon zich straks met hem kan meten. On topic, mijn vriends naam scoort min 16%, maar hij heeft toch echt een afgeronde HBO opleiding. Maar daarmee doet hij het volgens google dan weer niet zo goed, want hij heeft een professor als naamgenoot (voornaam + achternaam) en dat zal hij nooit worden.
@ Hilly , ik was het volledig met je eens totdat je dingen begon te roepen als 'over my dead body dat mijn zoon naar het VMBO gaat'. Dat vind ik ontzettend jammer. Ik hoop dat jouw zoon terecht komt waar hij hoort. Tip: ga alsjeblieft niet je zoon pushen om maar havo/VWO binnen te komen. Je kind is meer dan een opleidingsniveau. Er is niets erger voor een kind dan het gevoel te hebben dat het zijn ouders teleurstelt met wie hij is.
Ik zeg nergens dat ik het erg zou vinden als mijn zoon niet naar Havo/Vwo zou kunnen. Ik zeg enkel dat ik hem dan niet naar een VMBO laat gaan, maar hem liever thuis onderwijs (of particulier, ook prima). Hij mag 100% zijn wie hij is. En ik zal net zo trots zijn als hij straks loodgieter wordt of als hij bij Shell gaat werken. Heus. Ik wil hem alleen niet op een VMBO hebben. Dat gaat dus over die scholen en over hoe het daar gaat.
Namen zoals Rayvano dan zie ik al meteen de gezinnen voor me haha. Veel met een Griekse y en veel wat goedkopere Engelse namen.
Ja, het spijt me, maar zoals gezegd: ik heb een eigen bedrijf en heb stagiairs van MBO2 tot MBO4+. En het is echt om te huilen. Ik vind die opleidingen geen knip voor de neus waard. En het zijn juist de kinderen die daar de dupe van zijn. Ik begeleid ze superintensief. Niks 'gratis arbeidskracht'. Ik ben gemiddeld 1 a 2 uur per dag aan ze kwijt. Minstens. En zij kunnen echt nog niet iets waar ik bedrijfstechnisch geld aan kan verdienen. Per saldo kost het mij dus geld om stagebegeleider te zijn. Maar ik doe dat vanuit maatschappelijke betrokkenheid en een verantwoordelijkheidsgevoel. Er zijn misschien ook wel kwalitatief goeie MBO opleidingen, maar daar kom ik dan toevallig niet mee in aanraking. Overigens vind ik HBO en zelfs WO ook achteruit hollen.
Er zijn ook goede vmbo scholen.. En ik denk dat je je kind tekort doet als je hem niet gewoon naar school laat gaan. Hij zal zich in het gewone leven ook moeten redden tussen gewone mensen en die gewone mensen komt hij tegen op gewone scholen Wat betreft het beeld wat bestaat bij bepaalde namen ben ik het helemaal met hilly eens. De naam maakt die persoon niet slechter of asociaal oid.. Maar het beeld wat mensen hebben bij die persoon zonder dat ze die persoon kennen is anders. En daar kan je het mee eens zijn of niet.. En zeggen dat het meer zegt over de mensen die (onbewust) dit vooroordeel hebben. Maar dat maakt het feit dat het is zo is niet anders. De wereld zonder vooroordelen bestaat niet en je kind zal het toch met deze wereld moeten doen..
Ik heb vrienden die voor de klas staan, dus hoor uit betrouwbare bron hoe het gaat. Tevens lees ik de e-movo onderzoeken. Dan zie je het duidelijk: op VMBO wordt meer gepest, meer gerookt, zijn ze eerder seksueel actief, hebben kinderen meer suicide-gedachten etc etc.
Ik vind het vooral 'grappig' om te lezen dat vrouwen hier meteen roepen: nou IK leer MIJN kind dat... Mijn moeder leerde mij ook niet dat de meeste Chantals uit de omgeving van Scheveningen komen en de meeste Laura's uit het Statenkwartier. Dat sommetje maak je zelf op een bepaalde leeftijd.
Haha nee het ging voornamelijk over het topic over Ivy en Wolf, daar kwamen de beschrijvingen aardig overeen.
Hé, over het VMBO. Mijn zusje heeft VMBO gedaan. Eerst op de ene school, maar dat bleek inderdaad zo'n typische VMBO-school. Allemaal roken, niemand die fatsoenlijk Nederlands kon praten maar alleen maar straattaal en met ziektes schelden (en in elke zin een ziekte invoegen als bijvoeglijk naamwoord, brrr). Brutaal, druk, en de lessen die er werden gegeven waren ook al van bedroevend laag niveau, na twee jaar had mijn zusje amper wat geleerd. Het was vooral lol trappen. Na het tweede jaar heeft mijn moeder haar van die school gehaald en haar op een andere VMBO-school ingeschreven. Waar mijn zusje eerst allemaal extra bijlessen nodig had om haar twee jaar achterstand in te halen, maar daarna met goede cijfers is geslaagd op een school met nette leerlingen, klasgenoten met wie ze nu nog steeds bevriend is en die allemaal een goede MBO-opleiding hebben gedaan en nu een goede baan hebben. Niet alle VMBO-scholen over 1 kam scheren. Er zijn ook hele goede en serieuze VMBO's
Vind dit een lastige kwestie. Wat de een ordinair vindt, vindt de ander juist niet ordinair. Het heeft dus met smaak te maken en ook ervaringen met de naam in kwestie. Sommigen hier vinden de namen van onze kinderen ook ordinair/asociaal, terwijl men ons niet kent. Het zijn Ierse namen, dus waren ze in Ierland geboren, dan waren ze plots vast niet ordinair geweest, maar waren het doodnormale namen? Dus alleen omdat ze die namen in Nederland hebben gekregen, zijn ze klaarblijkelijk ordinair. Juist. Heel vaag allemaal. Blijkbaar dien je dus omdat je in Nederland woont, je kind een Oerhollandse naam te geven, want anders ben je apart/asociaal/ordinair. Raar toch eigenlijk? Ik vind juist namen als Vlinder, Bloem, Maantje, Goud, Wolf, Spijker, Rocci (Rokkie, Rossie hoe spreek je die naam uit?) pas hoogst apart. In welke categorie vallen zulke namen eigenlijk volgens jullie? Ook ordinair? Asociaal? Of andere categorie? Hoe definieren jullie wanneer een naam ordinair is of niet?
Kan ik mij voorstellen. Uit ervaring kan ik zeggen dat het wel klopt. Maar dat betekent niet dat jouw zoon (als hij evt. naar het VMBO moet) mee gaat in die groep. Veel heeft te maken met de opvoeding; normen en waarde die sommige kinderen hebben meegekregen en dat versterkt elkaar als ze samenkomen. Maar dat betekent dus niet dat heel het VMBO zo is. Havo en VWO hebben ook zo hun dingetjes.
@Linnaea Mocht het te pas komen, dan ga ik ook zoeken naar zo'n VMBO. Want ik ken ze enkel uit jouw eerste categorie @BeHappy Ik vind de namen van jouw kinderen niet aso, maar wel opvallend. En idd in Ierland zou dat niet zo zijn. Dan zou Kees opvallend zijn. Ik vind Spijker, Zilver, Uniek, Splinter, Storm, Vlinder etcetc ver-schrik-ke-lijk! Echt verschrikkelijk. En ja, ook bij die namen heb ik meteen een associatie. Edit: niet ordinair, wel pretentieus. Hipster. Bakfiets. Amsterdam Zuid/IJburg.
Hihi ik had laatst hier gevraagd in wat voor soort gezin mensen de naam Wolf zien omdat dat mijn nummer 1 is voor een jongen. Daar kwam voornamelijk "alternatief" en "bakfiets" uit. Nou ja, en aangezien ik mezelf straks wel met baby in draagdoek en kleuter in bakfiets met wollen ondergoed naar de vrije school zie fietsen klopt dat beeld wel . Ik vind de namen van jouw zoons niet ordinair overigens. In de categorie ordinair vallen voor mij voornamelijk zelfbedachte namen of door elkaar gehusselde namen (Dylan en Delano gaan nog wel, maar Dylano vind ik dan wel weer erg...) Jouw zoons hebben klassieke Ierse namen, dat vind ik niet ordinair. Ik wil mij kind als het een meisje is Ivy noemen, dat vind ik ook een klassieke Engelse naam en niet ordinair. Emily vind ik ook leuk en niet ordinair. Terwijl ik het Oer-Hollandse Sjonnie wel weer erg ordinair vind Is gewoon een gevoel wat je bij bepaalde namen krijgt en voornamelijk afhankelijk van je ervaringen met personen die je kende met die naam. Maar over het algemeen heb ik bij gewone bestaande buitenlandse namen, zeker als ze klassiek zijn en in het land van herkomst al honderden jaren worden gebruikt, geen ordinair-associatie.