Wat maakt een naam ordinair volgens jullie?

Discussie in 'Babynamen' gestart door MommyInHeels, 7 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.903
    113
    Cognitief wel, maar school is veel meer dan dat. Mijn oudste zou, vrees ik, doodongelukkig worden van thuisonderwijs, die gaat naar school voor de sociale contacten.

2. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik kan heel goed hoofdrekenen maar als ik slecht heb geslapen of zoals nu 5 weken zwanger ben en zelfs met lange nachten overdag nog omval van de slaap voelt mijn hoofd zo leeg dat ik voor 49 + 49 gewoon even mijn rekenmachine ga pakken ;) Nee grapje, op 98 kwam ik nog wel zonder die rekenmachine.

3. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Dan zou je het nog kunnen combineren. Maar er zijn ook zoveel meer plekken waar een kind sociale contacten kan op doen dan enkel school. Verenigingen, clubs, sport, buiten spelen, groepen thuiswonderwijzers die regelmatig met hun kinderen bij elkaar komen, en als ik voor thuisonderwijs kies zitten we natuurlijk niet aan de keukentafel te leren maar gaan we erop uit en komen zo ook in contact met allemaal mensen. Mijn beste vriendinnen in mijn kindertijd kende ik door tekenles, buiten spelen in de straat en de jeugdnatuurwacht.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
    Misschien is democratisch onderwijs iets voor jullie? Al verschilt dat ook per school, is niet zaligmakend.
    Anyway, dat is weer een discussie op zich.

Ik heb ordi-associaties bij bepaalde namen, gewoon uit ervaring. Natuurlijk zijn het vooroordelen en kunnen Delano en Shania ook kakkertjes of geitenwollensokken zijn, maar 9 op de 10 keer horen er toch andere andere ouders bij, hebben ze bepaalde kapsels en kleding etc.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.903
    113
    Tuurlijk zijn er mogelijkheden, maar je moet er dan als ouder heel veel moeite voor doen en de vraag is ook dan nog of het nou echt allemaal zo fantastisch is, zowel cognitief als sociaal.

En de meeste andere kinderen zitten overdag op school, dus met overdag er op uit gaan, zul je weinig andere kinderen treffen. Wel volwassenen en wellicht ook wel eens wat kinderen met een studiedag ofzo, maar dat is toch heel anders. Mijn dochter vindt andere kinderen geweldig, ook als observatiemateriaal. ;) Daarnaast leert zij vooral veel door te observeren en 'mee te kijken' met anderen, dat zou ze grotendeels missen bij thuisonderwijs. En ze neemt weinig tot niets van ons als ouders aan en wel van de juf. Ik zie zeker voordelen van thuisonderwijs, maar op dit moment nog meer nadelen. ;)

6. VSC

VSC Niet meer actief

O nee he. Vroeger was alles beter ;)
    En nee, hoofdrekenen leer je inderdaad niet meer op school, er bestaan rekenmachines en daar krijg je les mee.
    Ik kon "rekenen" trouwens ook gewoon laten vallen als vak dus heb er ook geen examen in gedaan

7. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Dat verschilt hè, ik zie juist meer nadelen aan school.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.903
    113
    Dat begrijp ik, daarom bracht ik het ook als een mening (gebaseerd op mijn eigen kind, want daar is die mening op gebaseerd, omdat je de keuze daar ook voor maakt). ;)

Moet er overigens wel bij zeggen dat ze op een school zit die zijn best doet voor passend onderwijs, dat scheelt echt een hoop.

9. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Het rekenniveau is inderdaad bedroevend slecht. Alleen al te zien aan het feit dat zoveel leerlingen klagen dat de rekentoets die volgend jaar verplicht gaat worden op de middelbare school zo vreselijk moeilijk is. Mijn broertje (5 havo) zat ook al te klagen dat die toets zo moeilijk was.
    Nou, ik heb zo'n rekentoets gezien, maar dat valt hartstikke mee.
    Het taalniveau is ook slecht trouwens. Maar ik vraag me af of beide dingen echt iets van tegenwoordig zijn of dat het vroeger ook al zo was. Ik kom ook een hoop oudere mensen tegen die totaal niet kunnen spellen en rekenen ;)

10. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Precies, en ik kies voor mijn kind (tegen die tijd, op dit moment heb ik allemaal ideaalbeelden maar ik heb nog geen kind, de toekomst zal uitwijzen hoe het in de praktijk zal gaan).
    Vind het alleen zo jammer dat zodra het woord thuisonderwijs valt veel mensen (niet jij) menen dat je je kind wat ontneemt. Want dat hoeft niet per se zo te zijn.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.903
    113
    Ik heb ook het gevoel dat ik mijn kind wat ontneem door haar naar school te laten gaan, maar als het goed is wordt dat probleem komend jaar gedeeltelijk opgelost. Ik ken 'de andere kant' dus. ;) :) Maar, voor mijn dochter, hangt de weegschaal toch nog iets naar 'school' toe tov thuisonderwijs, ook doordat school z´n best doet.

En ideaalbeelden had ik vooraf ook...helaas is er, in mijn ogen, weinig echt ideaal en is het roeien met de riemen die je hebt/die er zijn. Veel dingen bestaan uit kiezen voor het minst negatieve. Helaas.

12. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    klopt. Jaren geleden schreef ik eens op papier hoe ik de opvoeding van een kind aan wilde pakken. Had (en heb nog steeds) hele duidelijke ideeën over wat ik wel en niet wil. Maar dat is makkelijk op papier natuurlijk. In de praktijk kan het wel of niet werken en hangt het ook van het kind af.
    School is wel datgene waar ik het meest m'n hoofd over breek. Ik ben niet voor niets gestopt op de basisschool, ik vond de manier van leren gewoon helemaal niets. Weet niet of dat voor mij op gaat wegen tegen de sociale voordelen van school. Maar een kind is pas met 5 jaar leerplichting, en ik ben pas 5 weken zwanger, dus ik heb nog ruim 5,5 jaar de tijd voor ik echt een keuze zal moeten maken. Zal me er verder niet druk om maken ;)

13. MommyInHeels

MommyInHeels Actief lid

10 mei 2015
    457
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zeg niet dat vroeger alles beter was, ben zelf nog niet oud genoeg voor dat. En mijn eerste CD'tje was I'm a Barbie girl van Aqua... Van mij ga je niet horen dat vroeger alles beter was.

Wel vind ik het suf wanneer je een kassière even de reken machine er bij moet pakken wanneer ze kleine simpele bedragen moet verrekenen.

Hoe kan je wiskunde nou laten vallen op de middelbare school? Word toch bij alle niveau's aangeboden?

14. Manque

Manque Niet meer actief

15. VSC

VSC Niet meer actief

Nu wel weer geloof ik. Maar toen ik eindexamen deed, in 2011, kon je t laten vallen en dat deed ik met liefde

16. MommyInHeels

MommyInHeels Actief lid

10 mei 2015
    457
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wauw! Ben jaloers!

17. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Nu ook nog, mijn broertje heeft dit jaar examen gedaan zonder wiskunde.

Toen ik examen deed in 2008 (havo) en 2010 (vwo) was laten vallen trouwens niet mogelijk. Volgens mij is dat het jaar na mij ingegaan toen met de vernieuwde tweede fase.

18. VSC

VSC Niet meer actief

Het jaar na mij kon t tijdelijk weer niet. Maar nu blijkbaar weer wel.
    Nouja daarom kunnen sommige mensen dus niet goed hoofdrekenen :D

19. MommyInHeels

MommyInHeels Actief lid

10 mei 2015
    457
    0
    0
    NULL
    NULL
    School is gewoon heel belangrijk voor een kind op veel verschillende aspecten. Maar het is even zoeken naar de juiste school...

20. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    In de tijd dat mijn moeder op school zat kon je alles laten vallen waar je niet goed in was of wat je niet leuk vond, mijn moeder kan dus ook helemaal niet hoofdrekenen :D . Die snapt nog niet wat 10 x 10 is.

(En de namen van mij en mijn broertjes en zusjes scoren in de min op die site van RTL, klopt wel met mijn laagopgeleide moeder, om even on topic te blijven ;) )

Deel Deze Pagina