Kunnen wij hier wat mee? (Tuin/woningbouw)

Discussie in 'De lounge' gestart door Soturi, 15 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.620
    3.548
    113
    Vrouw
    Wat vooraf ging:

    Wij wonen gehuurd. Ivm ons inkomen zijn we afhankelijk van sociale huur. Hierdoor hebben we (in ieder geval op korte termijn) geen budget om de tuin uit te besteden.

    In september 2019 zijn we komen wonen waar we nu wonen. Prima huis. Prima locatie.
    De vorige bewoners hebben het aardig laten verslonzen, binnen en buiten. Voordat wij er kwamen wonen, hebben ze binnen een heleboel gedaan. Erg fijn.
    Maar dan de tuin. Die was compleet verwilderd. Had twee diepere besteende cirkels en hoger was beplanting. Twee flinke bomen erin. Bamboe en (blijkt later) veel te veel zwart zand. De woningbouw had ons toegezegd dit nog te gaan aanpakken, maar ivm broedseizoen daar nog even mee te wachten. Toen ik in januari 2020 nog niks gehoord had, heb ik erachteraan gebeld. Hier bleek het ingeschakelde hoveniersbedrijf het te laten afweten. Na uiteindelijke druk van de woningbouw kwam het hoveniersbedrijf toch nog aanzetten. En hebben ze in februari 2020 de bomen weggehaald en het 'geëgaliseerd', dit wil zeggen dat alles op het oog ongeveer even hoog was. De rest was ons probleem zeiden ze.

    Wij waren er beide van overtuigd dat de woningbouw ook had toegezegd het stuk bamboe weg te halen en bij de voortuin wat grind weg te halen omdat ze dan toch bezig waren.
    Dit is uiteindelijk nooit gebeurd.
    We hebben vanwege onze overtuiging en de sowieso lakse houding toen nog weer contact gezocht met de woningbouw. Wij zijn niet zo'n held in bellen en hadden er dus iets te lang mee gewacht. Hierdoor kon de woningbouw niet goed meer inschatten hoe de hoveniers het hadden achtergelaten en wat we eventueel zelf hadden gedaan.
    Maar ook ontkende de woningbouw dat ze ooit hadden toegezegd de bamboe en alle wortels die daardoor door de tuin liepen weg te halen. We hadden helaas niets zwart op wit vast laten leggen in het begin. Dus we wisten het zelf ook niet zeker meer. Dus we besloten het maar te laten voor wat het was.

    Nu:

    Omdat we dachten dat we het zelf moesten oplossen, hebben we zitten denken wat we zelf konden doen. Het plan was achterin de tuin een verhoogd terras om alle overbodige grond kwijt te kunnen. Voorin dan wat lager en gras.
    Mijn vader kende wel iemand met een klein graafmachientje. Dus die heeft hij geregeld en is hij hier gekomen op hemelvaartsdag. Heeft hij daarmee de bamboe voor zo goed als mogelijk met wortel en al weggehaald. Echter zaten de wortels zo ver onder de grond dat zelfs het graafmachientje er moeite mee had. En hoewel het lijkt van wel, hebben we mogelijk nog niet alle wortels. En nog zitten er nog dikke stukken wortels van de bomen die er ooit stonden. Komen we van alles aan bakstenen tegen die in de grond begraven waren. Zelfs met het graafmachientje dus onbegonnen werk.
    De afgelopen 3 dagen is mijn vader hier voor ons bezig geweest. Al is hij op dag 2 en 3 niet verder gekomen dan een schutting te plaatsen. De tuin hier is ook voor mijn vader onbegonnen werk.
    Terwijl hij bezig was, kwam er eerst een buurman waar de tuin aan grenst aan. Die zei tussendoor al dat de woningbouw had toegezegd wat aan die bamboe en die wortels te doen. Later, waar ik niet bij was, kwamen ook andere buren langs die hetzelfde zeiden.
    Met andere woorden; dat wat wij dachten dat toegezegd was, blijkt wel degelijk te kloppen.
    De ene buurman vermoedt dat de woningbouw de tuin een beetje heeft laten zitten omdat er aan het huis zelf blijkbaar ook wel heel veel werk is geweest.



    Wij zijn dus zoekende naar wat onze opties nog zijn. Omdat de huidige situatie teveel werk voor ons is.
    We hebben een flinke tuin (+- 20m x 10m gokken we). Dus alles wat we via via toch nog ergens kunnen uitbesteden, is mooi meegenomen.
    Valt er ergens toch nog wat bij de woningbouw te halen? Omdat blijkt dat buren hetzelfde verhaal hebben als wij. Zou het zinvol zijn om langs alle buren waar onze tuin aan grenst te gaan? Om eventueel met z'n allen de woningbouw te benaderen?
    Zijn er andere wegen?
    Of is het echt een gevalletje pech en moeten we het maar zelf uitzoeken? Omdat we rondom de tuin niks vast hebben laten leggen.
    Dit is sowieso voor ons de eerste gezinswoning. Nadat we hiervoor op een flatje hebben gewoond. Dus we wisten van te voren ook nog niet dat het raadzaam is dit soort dingen vast te leggen.
     
  2. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Kijk wat er in het contract en de overige verhuurvoorwaarden staat wat betreft woning en tuin onderhoud. De woningbouw hoeft geen vlakke of nette tuin op te leveren. Daar ben je als huurder zelf verantwoordelijk voor. Net als het plaatsen van een schutting. Vaak staat er wel dat de huurder als nette huurder het huis en tuin netjes moeten houden. Dat is echt basis. Dus geen vuilopslag in je tuin, een schutting en geen metershoog onkruid etc.

    Ik zou dus bellen met de woningbouw en vragen wat de mogelijkheden verder zijn. Kom je er niet uit dan kan je kijken wat er in deze hoek verder mogelijk is. Wellicht zand over die plek en dan een terras ipv groen op die plek?
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Wat staat er in je contract?

    Ik zie in de omgeving iig niet de woningcorporatie zich druk maken om de tuin: dat is voor de bewoners.

    Sterkte met de bamboe... de woekerende bamboe kom je jarenlang nog tegen... :(
     
  4. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.620
    3.548
    113
    Vrouw
    Ik zal het contract er eens bij moeten pakken. Overigens vind ik het logisch dat de tuin qua onderhoud daarna onze verantwoording is. Het ging me er echt om met hoe ze het opgeleverd hebben en wat ze daarbij mondeling gezegd hebben maar niet na zijn gekomen.

    Het gaat niet om een hoek van de tuin. Maar om de héle tuin. En er ligt nu al veel te veel zand in. Als je kijkt naar de gezamenlijke gang van ons en de buren en naar onze tuin, dan overdrijf ik niet als ik zeg dat onze tuin zo 20 cm hoger ligt. Dat veel te veel grond lag er dus ook al voordat wij er kwamen.
     
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Vraag om een gesprek met de woningbouw. Stuur een mail met foto's van de situatie. Ga dus in gesprek. Of vraag of ze langskomen (wijkbeheerder of woonconsulent).
     
  6. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.620
    3.548
    113
    Vrouw
    Ze zijn toen ergens in maart 2020 opnieuw langs geweest vanwege de situatie. Dus ze weten hoe het eruit zag nádat de hoveniers geweest waren. Maar gaven toen aan dat ze dat nooit toegezegd hadden.
    Dus opnieuw in gesprek gaan lijkt me zinloos. Tenzij ik dus kan aantonen dat ze meer hadden moeten doen.

    Ik zie dat ik dat niet duidelijk in de openingspost had gezet.
     
  7. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Inprincipe is de tuin voor huurders zelf, vaak wel een rij tegels van achterdeur tot poort, maar verder eigen pakkie an. Het onkruid verhaal is inmiddels al bijna 2 jaar geleden, de woningcorporatie had het wel netjes kunnen opleveren, maar dan had je er zelf wat wat meer boven op moeten zitten, vind ik.
     
  8. Toverbal

    Toverbal Fanatiek lid

    9 mei 2012
    2.692
    900
    113
    Hier konden we overal naar fluiten. Heel de voortuin zit volgestort met puin en ze doen er niets aan. Er is geen doorkomen aan. Ik hoop dat jullie meer succes kunnen boeken bij de woningbouw. Erg vervelend is het. Wij zijn al 4 jaar bezig :rolleyes:
     
  9. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Onze oude buren hadden een bramen bos in het achterste gedeelte van de tuin. Ook zo’n grote tuin als jullie hebben. Toen de nieuwe buurman kwam hebben ze dat tot de grond afgesnoeid, maar ja, bramen gaan onder de grond en na 2 regenbuien heeft de buurman al weer een laagje van een cm of 30 staan. Ook hij ging klagen bij de woningbouw, maar ze doen niks. Ben er dus bang voor, zeker omdat het al een tijd terug besproken is
     
  10. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.514
    2.355
    113
    Dus je bent er sinds februari 2020 (een maand of 15 geleden) niet meer achteraan geweest? Als je niet durft te bellen kun je ook mailen toch? Ik vind het persoonlijk best laat als je er nu nog achteraan gaat bij de woningbouw, zelfs als je gelijk hebt dat zij het zouden verwijderen.
     
  11. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.451
    15.007
    113
    Nabij Utrecht
    Dit dus.
    Ik denk zelf dat je te nalatig bent geweest en "getuigenissen" van buren zal jullie niet helpen ben ik bang omdat coöperaties veel van het zwart op wit zijn en dat is er helaas niet.

    Hopelijk komt het snel goed met jullie tuin.
     
  12. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.620
    3.548
    113
    Vrouw
    Klopt. Ik had me er eerst bij neergelegd dat we het zelf moesten oplossen. Toen was het even wachten op hulp. Daar ging tijd overheen. En nu we dan eindelijk de mogelijkheid hadden om bezig te gaan, kwamen we erachter dat zelfs met de kleine graafmachine die mijn vader kon regelen het vrij onbegonnen werk is. En we het dus niet zelf op kunnen lossen.
     
  13. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.620
    3.548
    113
    Vrouw
    Zou het nog uitmaken dat de meeste huizen rondom ons koop zijn?
     
  14. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.620
    3.548
    113
    Vrouw
    Zo niet, dan bespaar ik mezelf de moeite met erachteraan gaan en moet ik toch maar uitzoeken hoe we het zelf op gaan lossen.

    Als ze wel wat voor ons hadden kunnen/moeten doen, dan was dat mooi geweest.
     
  15. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Of je nou nalatig bent geweest of niet doet er even niet toe. Woekerende bamboe is vreselijk en als het al zo diep zit kan het best zijn dat het al lang onder het huis terecht is gekomen en dat is funest. Ik zou het dus daarop gooien, want de kosten voor de woningbouw worden uiteindelijk alleen maar hoger als de woningbouw niet ingrijpt.;)
     
    Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina