Wat 'mag' de meester/juf onder t rapport van je kind schrijven?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Moluks78, 9 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Ik zie de leerkrachten van mijn kinderen nooit, als ze niet meer in de kleuterklassen zitten.
    Groep 3 t/m 8 blijft buiten tot de bel en gaat zelfstandig naar binnen.
    Als er iets is, van beide kanten, moet er zelf initiatief genomen worden om contact te zoeken.
    Bij jullie gaat dat dus anders?
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.143
    15.211
    113
    Als het opbouwend is kunnen ze veel schrijven, maar iets wat goed gaat benoemen is ook fijn
     
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik heb sowieso kleuters, ouders brengen hun kind binnen en ik breng ze naar buiten.
    3 tm 8 verzamelt in de rij bij de leerkracht als de bel gaat. Zij lopen dan gezamenlijk naar binnen.

    maar bij ons op school brengen we allemaal onze klas naar buiten. Je wacht en let op tot je zeker weet dat al je kinderen weg zijn. Dat geeft ouders een kans om iets te vragen.
     
  4. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het is dat wij punten kunnen zien in het ouderportaal, maar anders zouden wij het echt van 3 oudercontacten per jaar moeten hebben.

    Hier is het de bedoeling dat kinderen vanaf groep 4 zelfstandig naar binnen lopen, ouders blijven buiten. Leraren komen ook niet naar buiten, vóór of na de lessen. Het is ook niet de bedoeling dat ouders naar binnenlopen.

    Dus is voor mij een raadsel hoe andere ouders alle ontwikkelingen tussendoor horen of bespreken. Krijg je dan voor alles een extra gesprek, of een mail/telefoon?
    Om het rapportgesprek vóór te bespreken?
     
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het is in mijn ogen compleet aan de leraar wat ie in het rapport schrijft. En het hoeft zeker niet 'alleen positief' te zijn.
    Het is een vorm van feedback, en kinderen krijgen er niks van als ze leren om daarmee om te gaan.
     
    Wen86 en Akira1978 vinden dit leuk.
  6. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Nou dit dus alleen hier twee!!! Contactmomenten per jaar. Vorig schooljaar toen het is misgegaan heb ik gesprekken gevoerd met de leerkracht en de ib’er, het zou opgepakt worden en ze beloofden beterschap. Tussentijds heb ik aan mijn kind regelmatig gevraagd hoe het ging maar nu het rapport er is blijkt het weer anders te zijn dan ik dacht. De leerkracht heeft trouwens maar twee zinnen opgeschreven. Een zin onafgemaakt plus dus de naam van mijn kind fout. Dan heb ik zoiets je beoordeeld wel de leerlingen maar heb je zelf wel in de gaten wat je schrijft? Mijn man werdt flink boos en zei dat de leerkracht gezakt is voor de cito toets....
     
  7. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Eerlijk? Dit lijkt mij heel onhandig. Voor ouders maar ook voor leerkrachten. Als je dus voor alle verrassende ontwikkelingen een extra gesprek moet inplannen ben je meer tijd kwijt dan wanneer je elkaar even spreekt na schooltijd. Of ze gaan er bij jullie vanuit dat ouders het ouderportaal in de gaten houden, wat opzich ook weer logisch is.

    Ik mail ouders soms ook wel extra, maar dat is wanneer er die dag iets is gebeurd en ik heb ouders niet kunnen spreken.
     
  8. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Is ook zeker zo. Alleen is het dan dus lastig een gesprek te plannen. Zeker als ouders 5 dagen werken.
     
  9. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Vanaf welke groep kun je dan in het ouderportaal cijfers of resultaten van toetsen inzien?

    Hier krijg je tussentijds niets te zien, maar mijn zoon zit ook maar in groep 4. Het rapport is dit jaar voor het eerst in vorm van een portfolio, "een rapport war elk kind trots op kan zijn". Ik ben benieuwd.
    De afgelopen jaren kregen wij de resultaten in vorm van smiley's te zien of er stond een kruisje bij ruim voldoende, voldoende, onvoldoende, en nog twee andere categoriën, maar dat weet ik even niet meer....ik vond heel lastig in te schatten, wat dan nu echt goed of slecht was.

    Juffen en meesters hebben snel de neiging alles op een positieve manier te benoemen, ik wil liever duidelijkheid hoe je kind ervoor staat en daar hoort voor mij ook bij dat er dingen staan die niet goed gaan.
     
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar als er echt iets aan de hand is lijkt me een gesprek ook veel toepasselijker dan belangrijke dingen op het schoolplein bespreken. Alledaagse dingetjes vertellen de kinderen in hogere klassen zelf wel

    In een kleuterklas is dat natuurlijk anders, dan heb je ook een stuk overdracht
    Weet ik niet, bij ons werd dat geintroduceerd toen ze hier in groeo 4 zaten.

    Hier zijn ze juist tegenovergestelde: vanaf kleuterklassen cito's en vanaf groep 3 gewone punten voor lezen, schrijven, rekenen enz.
    En ook feedback in rapport zonder veel gedraai eromheen (tafels automatiseren gaat nog wat moeilijk, daar werken we aan. Zoiets).
    Niet gehoord dat kinderen op school daar last van zouden hebben.
     
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Als er echt iets aan de hand komt er sowieso een gesprek. Dan nodig ik ouders uit en gaan we er echt voor zitten. Ik vind dat contact belangrijk! Maar dit gebeurt helaas niet overal als ik dit zo lees.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Wat jammer dat er zoveel afstand is tussen ouders en leerkrachten. Hier gaat groep 3 t/m 8 ook in principe zelfstandig naar binnen, maar meelopen mag altijd. Doet niet iedereen dagelijks uiteraard, maar soms wel en dat geeft wel wat binding. Je kunt ook gemakkelijk wat vragen en voor de leerkrachten ook handig. Sommigen komen ook wel eens naar buiten als ze een ouder iets willen vragen.
     
  13. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Belangrijk vind ik wel dat ik mijn eigen kind herken en het geen standaardzinnen zijn die op de helft van de klas van toepassing zijn. Maar ja, kan mij ook wel voorstellen dat na 20 - 30 rapporten de inspiratie een beetje op is.
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Ja, dat heb ik al vaker gehoord, dat kinderen gewoon exact hetzelfde commentaar in hun rapport hadden staan.

    Nou, zolang het een beetje in balans is, positieve en negatieve dingen en ik mijn kind er in herken, vind ik het al snel best. Als mijn kind geen zak uitvoert op school, hoeven ze dat echt niet zo op te schrijven als ‘het zou mooi zijn als je werktempo omhoog zou gaan’. Gewoon duidelijk zijn.

    Ik kan hier overigens tussendoor niets inzien, geen ouderportaal, cijfers krijgen ze niet (Jenaplan), dus je ziet met de rapporten pas hoe het gaat en hoe de cito’s gemaakt zijn.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  15. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.286
    2.894
    113
    Hier gaan de groepen 3 t/ 8 ook zelf naar binnen. Ze spelen eerst op het plein tot dat de bel gaat. Vanaf ca 8.15 uur zijn er ook 1/2 leerkrachten op het plein als pleinwacht. Dus dan kun je een gesprekje aanknopen.
    En ze komen 's middags ook wel even met de kinderen mee naar buiten. Dus dan is er ook een mogelijkheid om een kort praatje te houden.
    Verder is het hier ook altijd mogelijk om aan afspraak te maken met de leerkracht van je kind.
    Rapportgesprekken vinden plaats voordat de rapporten mee naar huis gaan.
     
  16. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Een leerkracht moet in mij ogen echt zelf bepalen wat op het rapport komt te staan, of het nu opbouwend is, alleen positief of alleen kritisch. Als het goed is weet hij (of zij) het beste wat voor een opmerkingen het beste bij het kind past, van school uit gezien.

    Op de vorige school herkende we Q nooit in het rapport of de gesprekken. De eerste twee oudergesprekken op de nieuwe school waren verrassend anders, we hadden het in onze ogen over het zelfde kind. Het zou leuk zijn als we Q ook herkennen in wat op het rapport staat.

    Verder hier ook geen idee wat voor een cijfers gehaald worden, alleen voor projecten of presentaties worden de cijfers gedeeld (vanuit Q). Dus dat deel is ook een verrassing dit keer.
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Bij ons gaat het ook zo en in het oiderportaal staan alleen foto's etc van uitjes. Je hoort dus bijna nooit wat en eigenlijk komt alles dus als verrassing.
     
  18. Kwek

    Kwek Fanatiek lid

    16 mei 2009
    3.054
    1.164
    113
    Centrum België
    Hier zien we de leerkracht ook nooit eigenlijk. Kinderen gaan zelfstandig binnen en we halen hen op in de nabewaking.
    Maar ze krijgen steeds alle toetsen mee naar huis (1e en 3e leerjaar) en die moeten getekend worden, zodat de leerkracht weet dat de ouders deze gezien hebben. Dus in dat opzicht zijn resultaten nooit een verrassing.

    Oudercontact is 2 X per jaar (vlak voor de herfsvakantie en paasvakantie). Indien er problemen zijn is er ook een moment in januari.
    Maar als er echt problemen zijn, neemt de school contact op met de ouders en evt lln begeleiding. En de ouders kunnen via de agenda ook op elk moment een onderhoud aanvragen.
     
  19. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar als er iets aan de hand is dat een gesprek wordt gepland gebeurt volgens mij wel meestal.

    In deze topic gaat het over het inhoud van het rapport, als daar grote zorgen in geschreven worden lijkt me ook relevant genoeg voor een apart gesprek.
    Dus onafhankelijk of de leraar wel of niet buiten staat op school, zoiets zou ik sowieso niet op schoolplein bespreken.

    Van andere kant: dingen die aan de klasdeur of op schoolplein wel worden besproken lijken me geen zaken die in een rapport opgeschreven moeten worden.
     
  20. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Eerlijk gezegd, denk ik, dat het ook een beetje afhankelijk is van de rest van de kinderen in de klas of je iets hoort of niet. Als de juf of meester al bezig is met een "paar zwaardere gevallen" blijft minder tijd over voor de " gewone" kinderen, die natuurlijk ook bepaalde dingen minder goed kunnen...ik kom dagelijks op school, maar nog kan ik mij geen goed beeld maken. Dat komt deels, omdat mijn zoon weinig over school verteld, maar ook omdat ze geen boeken of ander materiaal mee naar huis krijgen. Ja heel af en toe een kopie van een pagina uit een werkboekje, maar verder haast niets. Je moet erop vertrouwen dat de meester of juf iets tegen je zegt als er tussentijds iets is, maar eerlijk gezegd denk ik dat dat af en toe achterwege blijft en daarom kan het rapport altijd een verrassing zijn.
     

Deel Deze Pagina