Wat 'mag' de meester/juf onder t rapport van je kind schrijven?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Moluks78, 9 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Dat zeg ik toch ook niet? Zoals ik al zei: als er echt iets aan de hand is wordt er een afspraak gemaakt.
    Korte vragen kunnen op het schoolplein worden gesteld. Dat is juist heel fijn. Als er voor elke vraag een aparte afspraak zou moeten komen, kom ik nergens meer aan toe.
     
  2. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Soms is een kind op school heel anders of laat dingen niet zien, die ze thuis wel laten zien.
     
  3. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Dat is juist leuk als je zo nog dingen over je kind te weten komt, maar ik bedoel algemene zinnen die op bijna de hele klas van toepassing zijn zoals "je hebt goed je best gedaan, ga zo door!" Dan toch liever "je hebt goed je best gedaan met rekenen, maar verhaalsommen / klokkijken vind je nog moeilijk".Dat er een paar punten instaan, waaruit ik herken dat de juf/ meester het echt over mijn kind heeft. Het hoeft ook niet lang, gewoon een paar zinnen.
     
    Wen86 vindt dit leuk.
  4. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.394
    113
    Bij ons zijn de mogelijkheden tot contact goed. De juf komt altijd met de kinderen naar buiten en spreekt ouders aan als er wat is. Er is ook een mogelijkheid om voor school te vragen of er een kort gesprekje mogelijk is na school.
    En daarnaast dus nog de ouderavonden.

    Je zou zeggen dat dit super is, alleen hebben we wel op het rapport moeten lezen dat ze een matig heeft voor concentratie en werktempo. (groep 4)
    Ik had graag gehad dat ze dit eerder hadden besproken met ons, dus dat de mogelijkheid voor contact bestaat wil niet zeggen dat het ook altijd goed wordt benut.
     
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier het rapport inmiddels binnen, en ik vind de tekstuele toelichting totaal irrelevant voor een kind in groep 6.
    Op school benadrukt dat dit een belangrijk jaar is, met name voor wiskunde worden basisvaardigheden nu aangeleerd, diverse projecten gaande, cito's worden steeds belangrijker...
    En de hele tekst gaat over hoe opgeruimd lades zijn en hoe de kapstok erbij hangt..
     
  6. Syl72

    Syl72 Bekend lid

    14 mrt 2008
    816
    176
    43
    Hier ook het rapport deze week binnen. Ik heb nog nooit zoveel opmerkingen op een rapport gezien. Het is net een verslag van een rapportbespreking. Bijna bij elk onderdeel wel 3 of 4 zinnen. Maandag is de rapportbespreking, maar ik weet nu alles al, dus er valt niks meer te bespreken. Er zit trouwens 1 positieve opmerking tussen (dat hij werkwoordspelling goed kan toepassen). De rest is negatief. Hij zingt niet mee met de psalmen, kan niet tegen kritiek, zegt te snel dat hij iets niet kan, hij beweegt en praat teveel en leidt daardoor anderen af. Bedankt juf. Dit is trouwens al de hele basisschool zo, dus waarom het nu ineens op het rapport moet? Cijfers, cito’s zijn prima (groep 7 en ongeveer vmbo-t niveau).
     
  7. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Wij kregen voor het eerst een portfolio mee naar huis: 2 foto's van leuke tekeningen, een foto van een pagina uit een rekenschrift en een uit een schrijfschrift, kort persoonlijk verhaaltje van de meester, twee vragenlijsten die het kind zelf moest invullen ( wat het graag doet en wat het moeilijk vindt en hoe het zich zelfs ziet), samen met de meester een paar vragen ingevuld waarop hij trots is en waaraan hij nog wil werken en vier Cito grafieken zonder verdere uitleg.....hm, jazeker het kind kan trots zijn, maar ik mis toch feedback van de leerkracht. Want klopt het allemaal wel, wat er werd aangekruist in de vragenlijsten....en er staan geen cijfers
    in , ook niets over de andere activiteiten, wat ze allemaal nog zo doen, naast rekenen en taal...
    Het is een proefperiode en ik hoop dat er nog verandering in de opzet komt....want ik wil toch graag weten, hoe hij concreet ervoor staat, want wij krijgen ook geen resultaten van (oefen) toetsen te zien. Ik ben waarschijnlijk te ouderwets, kom ook uit een land met een ander schoolsysteem....ik vind het ook een beetje pamperen van de kinderen dat er alleen maar nog " leuke" dingen in een rapport mogen staan en Cito grafieken die "automatisch" een steigende lijn laten zien. Staan er in jullie rapporten nog cijfers voor de verschillende onderdelen?
     
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.394
    113
    Hier zitten er werkjes in waar ze trots op zijn, maar ook een lijst met hoe ze het doen qua gedrag en prestaties. Deze vult de juf in.
    Ook de cito grafieken en geloof me die kunnen zeker wel gelijk blijven of dalen.
     
  9. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Ook hier een eerste rapport binnen. Ze dit in groep 1. In september hebben we een 10 minuten gesprek gehad waarin juf aangaf dat ze ‘voorliep’ op bepaalde dingen.
    Op rapport zijn de volgende scores mogelijk: matig, wisselend, voldoende en goed. Ik mis dus iets er boven. Bijna alles staat op goed en een enkel ding op voldoende. Dan trekt je aandacht toch daarnaar toe. Herkenbaar zon opzet in rapport? Bij de tekstuele uitleg stonden 2 zinnen dat ze gezellig is en altijd goed helpt :rolleyes:
     
  10. Jennifer93

    Jennifer93 Actief lid

    3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    Wat mij betreft alles wat ze willen..
    Tegenwoordig moeten mensen zo moeilijk doen als er iets niet goed gaat, moet de leerkracht op zn tenen aankomen om het heel tactisch te vertellen, anders hebben ze gezeur en zijn ze een slechte leraar.. als ze iets vinden, mogen ze dat lekker in zn rapport zetten, en de leraren bij ons op school geven er altijd een compliment bij als er iets niet goed gaat
     
    amdaa en Wen86 vinden dit leuk.
  11. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    De juf mag alles op het rapport schrijven. Ik heb net het rapport mee gekregen van mijn zoon van groep 2. Het is geen prachtig rapport, hij loopt tegen een aantal dingen aan, net als thuis, net zoals verwacht. De juf heeft dat heel mooi omschreven met een positieve twist, totaal herkenbaar en persoonlijk. Echt een fijne juf.
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben juf en heb geregeld tussendoor contact met ouders. Niet met allemaal evenveel. Maar als er iets is, bel ik op of stuur ik een mailtje. Beetje afhankelijk van wat er speelt. Indien nodig, maken we dan nog even een afspraak voor een gesprek.
    En de leerlingen gaan bij ons zelfstandig naar binnen en naar buiten (groep 7 / 5e klas), de meeste gaan ook alleen naar school of naar huis. Dus in die zin zie ik ouders niet. Maar als er iets is, lopen ouders gerust even naar binnen. En dan bespreken we dingen meteen of we maken een afspraak.

    Een paar voorbeelden van oudercontacten / informatie die we hebben buiten de rapportgesprekken om;
    - kinderen krijgen cijfers van toetsen op een briefje mee naar huis. De ouders van leerlingen die een onvoldoende hebben gehaald, krijgen voor de zekerheid een mailtje, zodat ze weten dat er punten mee naar huis zijn gegeven. Dat voorkomt ‘wegmoffelen’.
    - als een kind een aantal keer het huiswerk niet in orde had, sturen we een berichtje. Daarin vertellen we hoe vaak het huiswerk niet af was, wanneer het huiswerk af moet zijn (vaste momenten in de week) en vragen we ouders hun kind hier wat bij te helpen.
    - als een kind op school ruzie heeft gehad of zich flink bezeerd heeft, bellen we altijd even met de ouders om ze hierover te informeren.
    - wanneer een kind langer dan een week ziek is, bellen of mailen we even om te vragen hoe het gaat.

    Dat zijn allemaal dingen waarbij het niet uitmaakt of ouders nu werken of niet. Mailen kan altijd en telefonisch contact is eigenlijk ook nooit een probleem. Echt een afspraak maken is soms lastiger. Maar in de regel is er altijd wel een oplossing te vinden.
     
    owly en amdaa vinden dit leuk.
  13. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Afspraak maken opzich is ook niet het probleem. Een conflict of ongeval meld ik ook.
     

Deel Deze Pagina