Wat mag de rest van gezin doen na positieve Corona test?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Nijntje01, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. D3rde

D3rde Actief lid

2 mei 2019
    188
    264
    63
    Vrouw
    Regio Zwolle
    Maar ze heeft nu toch weer keelpijn? Hoe zit dat dan?

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, ik neem aan vanaf die positieve test weer minimaal 7 dagen thuisblijven én pas naar buiten na 24u klachtenvrij.

amdaa vindt dit leuk.
  3. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Mijn nichtje werd op een maandag ziek, kon ps vrijdags terecht voor test, waarvan ze zondags uitslag kreeg: positief. Maar omdat ze vrijdag al geen klachten meer had en dus 24 uur klachten vrij mocht ze weer alles gaan doen laar dr huisgenoten moesten 10 dagen in quarantaine vanaf donderdags

shoot me

4. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    zo dan beetje vriendelijker.., ik heb gisteren echt de hele ochtend gezocht en gelezen, gebeld met de ggd en dit dus nergens gevonden of te horen gekregen. Dus duidelijk? Nee ik ga er toch vanuit dat ggd en consultatiebureau verpleegkundige dit moeten weten.. dus imo is de informatie verstrekking niet op orde bij de betreffende kanalen.

Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik wil je best neerschieten maar dat lijkt me heel extreem ;). Ze gaan er vanuit dat bij mensen bij milde klachten, de besmettelijke fase voorbij is als het langer dan een week geleden is dat iemand klachten kreeg èn die persoon minstens 24 uur geen klachten meer heeft.
    Haar huisgenoten kunnen ondertussen door haar aangestoken zijn. Als ze maandag ziek werd, kan ze al vanaf zaterdag besmettelijk zijn. En dat dus tot die vrijdag erna waarop ze 24 uur geen klachten meer had.
    Haar huisgenoten kunnen dus ergens in die week besmet zijn. (Hoeft niet, kan wel!) De laatste dag waarop ze heeft kunnen overdragen was dan die donderdag. En na die besmetting, kan het een dag of 10 duren voordat mensen klachten krijgen. Aangezien je waarschijnlijk al twee dagen voordat je klachten krijgt besmettelijk bent, is het niet verstandig om mensen met een verhoogd risico door de maatschappij te laten huppelen, totdat ze zelf weer klachten krijgen. Want dan hebben ze 2 dagen lang andere kunnen besmetten.

Ik vind het dus volkomen logisch dat je nichtje weer naar buiten mag (want ze is niet meer besmettelijk) en dat haar huisgenoten binnen moeten blijven (want verhoogd risico dat ze besmet en dus besmettelijk zijn).

6. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Mn dochtertje willen ze niet testen.. ( en ik ook niet hoor)
    Maar het is toch te bizar dat wij in afwachting zijn vd test, m’n dochtertje nu met ons volop in de symptomen naar de opvang mag en als t positief blijkt te zijn dat ze dan zo lang binnen moet blijven. Ze kan nu net zo goed al besmettelijk zijn als volgende week toch?

7. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Dit soort dingen dus. Kan daar echt met m’n hoofd niet bij.

8. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Ja absoluut, het is ook allemaal erg vaag. Mijn zoontje is ook wat verkouden naar school gegaan terwijl zijn vader op de test wachtte, die positief was. Uiteindelijk heeft mijn zoontje het ook gekregen, dus geen idee of hij nog kinderen aangestoken heeft. Tussen ziek worden en uitslag van mijn man zijn test zaten 6 dagen, waarvan 5 schooldagen.

Na een paar keer bellen hebben ze mijn zoontje dan toch getest, want ja, stuur ik hem nou na zijn 10 dagen quarantaine naar school (hij is al tig weken verkouden) of is zijn milde verkoudheid corona.

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar ze hebben je verwezen naar de website met richtlijnen begreep ik?

Ik denk dat verwijzing naar de centrale infosite veel eenlijniger is dan dat iedereen aan de telefoon adviezen en richtlijnen mondeling gaat zitten verstrekken, want dan krijg je juist verschillende verhalen (er werken honderden personen nu aan de tel.lijnen, ik had laatst een 18jarige student aan de lijn bij de ggd), en er onstaat ruis in de interpretatie.

Ik bedoelde mijn reactie niet onvriendelijk, maar jouw conclusie was dat de "informatieverstrekking bagger is", en dat vind ik eerlijk gezegd reuze meevallen.
    Wij zijn ook naar de site verwezen door de ggd, en bij het googlen naar "richtlijnen huisgenoten corona", kwam ik gewoon op de geplaatste link terecht.

10. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    nee ik heb naar aanleiding van de website deze vragen telefonisch gesteld.. ben zelfs extra teruggebeld door het cb mbt borstvoeding. De adviezen die zijn opgesteld worden daar gewoon in de wind geslagen. ( nu maakt dat in mijn geval niet veel uit want had dat zelf al bedacht) maar ze vermeld er na duidelijk vragen niet bij dat we dan extra lang in quarantaine zouden moeten als we positief zouden testen.
    Ik wil gewoon duidelijk weten waar ik aan toe ben. Als ze dat niet kunnen staan wij na 24 uur klachten vrij allemaal gewoon op straat met in acht neming van mondkapjes en afstand houden.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je je zorgen maakt dat je dochter corona heeft, zou ik haar nu al niet naadje opvang brengen. Jullie zitten toch thuis, dus waarvoor zou ze dan nog naar de opvang moeten?

12. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ze gaat niet naar de opvang maar het mag wel..
    En maak me geen zorgen dat ze Corona heeft. Ze kucht nog 3x per dag..
    Maar het feit dat het mag. Dinsdag is haar opvang dag en mag ze dus komen. Wij verwachten dinsdagavond de uitslag. Zou ze in geval van positief dus woensdag ochtend niet meer mogen terwijl de symptomen hier met t uur afnemen. dst is toch krom?

In dit geval moeten ze dan gewoon zeggen als er iemand in t gezin getest moet worden blijft iedereen thuis tot de uitslag er is.

13. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Dat heeft de ggd afdeling bron en contact onderzoek toevallig vanmorgen ook tegen mij gezegd omdat ik ook positief heb getest terwijl ik anderhalve week geleden ziek ben geweest.

14. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Klopt dat zeiden ze vanmorgen ook tegen ons. Ik moest op de volgende symptomen letten: koorts, snotneus, diarree en keelpijn. Als wij nog 1 van deze klachten zouden hebben moesten we nog binnen binnen blijven.

15. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit geldt ook voor kinderen als de geteste huisgenoot koorts en/of benauwdheid heeft, dus wat heftigere klachten dan enkel verkoudheid.
    Mijn dochter moest van de GGD (en de infosite) thuis blijven omdat haar zus koorts en verkoudheidsklachten had.

Bij milde klachten van de huisgenoten (dus ook andere kinderen in het gezin) hoeven de kinderen niet thuis te blijven tot de uitslag test.

16. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Dat klopt inderdaad, keelpijn moet inderdaad wel weer weg zijn maar dat was gisteren al bijna..

17. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Staat dat ergens vermeld? ( sorry geen zin meer om nog een keer de hele site door te spitten )

18. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Derde bolletje:

Capture+_2020-10-24-14-04-29.png

19. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Ik vind het best logisch hoor.
    @tupp legt het hierboven prima uit.
    En het hangt dus af vanaf je laatste contactmoment. Is iemand gelijk geïsoleerd of heb je elkaar als huisgenoten toch nog meer in de nabijheid gehad.
    Bij mijn zus pakte het zo uit dat positief getestte dochter en man al weer naar buiten mochten, broer en zus ook, maar mijn zus als enige nog niet omdat die natuurlijk haar man nog langer had gezien dan hun dochter.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Weet je wat ik opvallend vind? Dat mensen blijven zoeken naar de mazen en de onlogische dingen. Wat verwachten mensen nu eigenlijk? Normaal worden over wetten en regel maanden zo niet jaren gedebatteerd. Daar buigen zich tientallen juristen over. Speciale commissies in de Tweede Kamer pluizen zo'n wetsvoorstel helemaal uit. Journalisten zijn vaak ook al bezig geweest met kijken of ze erg ergens gaatjes in kunnen prikken. En als dan zo'n wet na maanden of een jaar door de Tweede Kamer is, dan doet de Eerste Kamer dat hele proces nog eens dunnetjes over. En dan nog zul je in diverse wetten en regels die zo zorgvuldig beoordeeld zijn, bepaalde dingen vinden die niet logisch zijn.

Denk aan de maximum snelheid op de snelwegen. Die is vanwege de uitstoot overdag teruggebracht naar 100 km/u. Waarom mag je 's nachts op sommige stukken nog wel 120 of 130 rijden? Stoor je auto dan op magische wijze minder uit?
    Kinderopvang toeslag: waarom kun je voor kinderen tot 4 jaar 140% van de gewerkte uren van de minst werkende partner declareren en vanaf 4 jaar nog maar 70%, terwijl de leerplicht in Nederland pas bij 5 jaar begint?
    Waarom geldt er in veel steden in Nederland wel een aanlijnplicht voor honden, maar niet voor katten en andere huisdieren?
    Waarom ben je als je naast je paard loopt een bestuurder en geen voetganger? Terwijl als je naast je fiets loopt, wel de regels voor voetgangers van toepassing zijn?
    Waarom is het wel verboden om kastanjes en eikels mee te nemen uit het bos, terwijl het wel toegestaan is om foto's van knutsels met de betreffende herfstvruchten op Pinterest te tonen? Daarmee zet je aan tot een verboden handeling.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nu moeten er in noodtempo allerlei regels en 'dringende adviezen' uit de grond gestampt worden en gaat iedereen zitten mierenneuken dat dit niet logisch is of dat niet. Jongens, serieus! Je snapt toch in grote lijnen wat de bedoeling is? Gedraag je daar dan naar! Of sluit je aan bij de "ik doe niet meer mee groep" en negeer gewoon alles. Maar ga niet zitten cherrypicken waar jij je wel / niet aan wilt houden en wat wel / niet logisch is. Want of je gelooft dat een grote golf corona-patiënten een gevaar is voor de zorg (ook de zorg aan andere patiënten!) en dan doe je dus gewoon netjes mee met de regels zoals die bedoeld zijn. En dat betekent handjes wassen, afstand houden en thuis blijven als er een reden is om te denken dat je besmet zou kunnen zijn.
    Of je vindt het allemaal onzin en dan doe je niet mee. Ik hoop alleen wel dat je dan ook niet gaat klagen als je straks met jouw probleem niet in het ziekenhuis terecht kunt.

Overigens snap ik niet wat je onlogisch vindt aan de regel "thuisblijven als je in nauw contact bent geweest met een bevestigde coronapatiënt" en "niet thuis blijven als je voor zover bekend niet in contact bent geweest met een coronapatiënt en bovendien zelf geen klachten hebt". Want dat lijkt mij echt zo logisch als wat. Gewoon simpele statistiek.

jojo85, Mar76, Pisam en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina