Wat mag de rest van gezin doen na positieve Corona test?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Nijntje01, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je mag na 24 uur klachtenvrij toch weer naar buiten, dat klopt toch gewoon?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar iedereen met klachten moet sowieso thuis blijven toch? Kinderen tot en met 12 jaar uitgezonderd om naar school te gaan. Dus of iemand lijn het gezin nu getest is/wordt of niet, met klachten blijf je thuis en na 24 uur klachtenvrij mag je weer naar buiten.

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Na 24 uur klachtenvrij mag je toch naar buiten?

Wellesnietes vindt dit leuk.
  4. tuc

tuc Niet meer actief

Wij vallen hier ook onder GGD Breda, maar volgens mij klopt dit toch gewoon? Als vrijdagochtend de klachten over zijn mag ze zaterdagochtend weer naar buiten.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.933
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou, zo weten we in ieder geval weer waarom de besmettingen zo blijven oplopen.

maartje84, bluedrake, ano en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Ook als ze vrijdagochtend getest is en positief bevonden

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja ook dan.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Dat stukje had ik even gemist.
    Ik heb het nagekeken op de site van de rijksoverheid, daar staat dat je uit isolatie mag als je klachten 24 uur over zijn en het minimaal 7 dagen is nadat je ziek geworden bent. Dat laatste wist ik niet.
    Dus het maakt denk ik niet uit op welke dag je positief test.
    Als ik het goed gelezen heb in het geval van jouw vriendin:
    Wordt maandag ziek--->>vrijdag positieve test en klachten over---->>> dan zou ze t/m maandag thuis moeten blijven. Dus dinsdag weer uit isolatie.

Correct me if I'm wrong.

Edit: daar zit dus het grote gevaar dat het soms zolang duurt voordat je getest kunt worden. Want als zij (even hypothetisch) voor vrijdagmiddag een afspraak had en haar klachten zijn vrijdagochtend over was de kans in veel gevallen groot geweest dat ze die afspraak afgebeld had. En ondertussen had ze dus wel degelijk Corona en had ze dus eigenlijk tot dinsdag binnen moeten blijven.

9. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Ja ook dan.

U moet thuis in isolatie uitzieken, omdat u besmettelijk kunt zijn voor anderen. Ook uw huisgenoten moeten thuisblijven, omdat zij misschien door u besmet zijn geraakt. Zo voorkomen zij dat zij anderen besmetten.

U mag weer uit isolatie als u 24 uur geen klachten meer heeft die passen bij COVID-19 én het minimaal 7 dagen geleden is dat u ziek werd.

Beetje afhankelijk dus wanneer ze klachten kreeg.

littlemunchkin vindt dit leuk.
  10. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Maandags

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik lees dit op de site van het rivm, dus officieel zou ze eigenlijk nog tot maandag binnen moeten blijven.

Als je 24 uur geen klachten (koorts, hoesten, verkoudheid) meer hebt, en het is een week nadat je ziek bent geworden, kun je in elk geval geen andere mensen meer besmetten.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ziekte

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dan is ze dus nu 7 dagen in quarantaine. Morgen is dag 8 en mag ze weer naar buiten.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Als je klachten hebt en een afspraak.hebt staan, moet je die dus eigenlijk wel door laten gaan, ook al zijn de klachten over als het nog binnen een week is nadat je ziek bent geworden.
    Of je moet afbellen maar de resterende dagen in isolatie blijven.

amdaa vindt dit leuk.
  14. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nee die zeven dagen is alleen bij een positieve uitslag.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar als je je niet laat testen weet je dus niet of die test positief was geweest ;)
    De capaciteit moet dus echt omhoog, want zoals het nu gaat werkt het gewoon niet. Want na een paar dagen testen als je klachten al weg zijn is ook best onzinnig.

Wellesnietes en tuc vinden dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat snap ik, maar als je bv pas op dag 5 een afspraak hebt en je klachten op dag 4 over zijn, bellen veel mensen de afspraak af. In dit voorbeeld waren de klachten ook vrijdag over en was er vrijdag een afspraak, als zij die s ochtends afgebeld had had ze nooit geweten dat ze dus wel degelijk positief was toch?
    Dus ofwel als het binnen een week na ziek zijn is de afspraak door laten gaan, ook al zijn de klachten over, of als je toch afbelt (en niet weet of je positief bent) dan thuisblijven de resterende dagen van de week.

Nellie4 en Wellesnietes vinden dit leuk.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Dat bedoel ik idd ook.

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dit idd.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.933
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hoe dan ook hopen dat ze nu eindelijk eens die testcapaciteit op orde krijgen. Want dit is niet werkbaar.

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar jullie konden zelf toch ook bedenken dat het niet zo verstandig is om maar alles te doen terwijl iemand in huis in afwachting is van de test?
    Vooral qua bezoek aan opa's en oma's.

Dat het 'mag' betekent niet dat het ook slim is om het te doen. We kunnen zelf ook risico's inschatten.

Nehneh, Jess89, littlemunchkin en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina