Ik ken twee kinderen rond 10 jaar die afgelopen week getest zijn. Dus best vreemd dat ze aangeven per definitie niet te willen testen.
Ik zou misschien even telefonisch advies vragen bij jullie huisarts. Dan leg je even de hele situatie voor en dan weet die gene aan de telefoon vast wat het beste te doen in jullie situatie. Veel beterschap en sterkte. Hopelijk snel meer duidelijkheid voor jullie!
Hier testen ze inderdaad wel bij klachten + contact gehad met besmet persoon. Niet enkel milde klachten zonder contact dus.
Mijn man had vorige week woensdag een positieve uitslag. Ik heb mij die dag laten testen en was negatief (wel lichte klachten). Mijn klachten namen toe, dus maandag weer laten testen. Zojuist de positieve uitslag ontvangen. inmiddels is mijn man 24 uur klachtenvrij. Het is wel duidelijk dat ik het van hem heb, aangezien we na zijn uitslag gelijk in quarantaine zijn gegaan. Mag mijn man nu weer naar buiten? wat de kinderen betreft ga ik uit van de beslisboom. Zolang zij geen klachten hebben en mijn man en ik corona vrij zijn, mogen ze m.i. weer naar school etc. (Maar zal dit uiteraard na de vakantie ook met school bespreken)
Ah.. mijn man had intussen de GGD een mailtje gestuurd en die geven aan dat mijn man minimaal 7 dagen na de start van zijn klachten en 24 uur klachtenvrij uit quarantaine mag. Heel fijn!
Ja je kinderen moeten thuis blijven. Als jullie positief zijn. Die 10 dagen quarantaine gaan in nadat je man weer klachtenvrij is (of je moet hem afzonderen) ben jij nu positief. Dan gaan die 10 dagen in als jij klachtenvrij bent voor je kinderen. Of je moet dus afzonderen. Of je kinderen moeten getest worden als ze klachten krijgen.
Zij moeten na contact met positief getest persoon wel in quarantaine, dus vanaf het laatste contact met besmet persoon 10 dagen. Krijgen ze tijdens de quarantaine klachten, dan is het advies ook gewoon laten testen.
Bij de GGD West brabant valt nog een hoop winst te behalen. Die melden nog aan mensen die positief getest zijn dat ze de deur uit mogen zodra ze 24 uur klachtenvrij zijn. Ze vergeten er alleen bij te vermelden dat dat alleen geldt als je minimaal 7 dagen na je eerste klachten zit.
Een brief van de GGD heb ik niet gezien, dus ik weet niet wat hierin staat. Maar van de week is dit nog gemeld aan de telefoon aan iemand die de positieve uitslag kreeg. En iets wat telefonisch vertelt wordt blijft volgens mij toch meer hangen.
Ik snap echt niet dat ze aan iedereen individueel de richtlijnen blijven uitleggen. Ze staan EN in de ontvangen brief EN op de website. 520x per dag hetzelfde herhalen zal altijd leiden tot iets niet benoemen of net anders brengen dan bedoeld.
Idd, maak toch landelijk 1 brief voor iedereen die positief heeft getest, dat heb je geen problemen meer met telefonisten die iets vergeten of verkeerd begrepen hebben...
Tja en ik denk dat het geen zin heeft om maar te blijven benoemen hoe dom we allemaal zijn in NL en wat men zou moeten doen. Ik denk dat het gewoon meer en duidelijker gecommuniceerd moet worden. Willen we alle mensen in NL opnieuw opvoeden of willen we nu corona bestrijden. Bij dat laatste stel ik voor dus wel ook telefonisch elke keer opnieuw uitleggen wat de quarantaine regels zijn, maar dan wel goed en volledig.
Dan idd landelijk 1 ‘script’ voor zo’n telefonist, ik hoor nu zoveel verschillende dingen, dat is niet ok.
Maar een brief is gewoon veel handiger en geeft geen onduidelijkheden. Als patienten bij de dokter komen, zijn ze de helft alweer vergeten zodra ze de kamer uitlopen. Ik kan me voorstellen dat dit bij een telefonisch consult ook zo is (of misschien zelfs meer). Alleen om die reden is een brief zoveel handiger.
Ik heb het over de communicatie vanuit de ggd, niet over de mensen die gebeld worden. Mensen netjes verwijzen naar de ontvangen brief zal niet leiden tot foute uitleg en het scheelt veel tijd per gesprek. Lijkt me een stuk praktischer dan verwachten dat 7.000 telefoongesprekken op een dag precies dezelfde tekst en uitleg geven zonder een woord te vergeten een keer. Of ze moeten een bandje afspelen.
En blijkbaar worden de brieven dus niet goed gelezen, dus moeten we wat anders. Dan moet er maar een postbus 55 (of hoe heette dat) spotje komen tijdens youtube reclame en op tv. Met de duidelijkste regels na een positieve test: - blijf in quarantaine in huis of tuin - je mag weer naar buiten als de klachten 24 uur weg zijn en het MINIMAAL 7 dagen is nadat je klachten begonnen zijn. - huisgenoten en andere mensen waar je binnen 1,5 meter contact mee hebt gehad blijven 10 dagen in quarantaine vanaf het laatste moment met de besmette persoon.
Ik hoop ook dat ze snel inzien dat deze spotjes zeker handig zijn. Ook voor andere maatregelen (nu is er alleen een spotje voor 1,5m dacht ik)
Ik heb die test gedaan vanmiddag, maar dat durf ik echt mijn kinderen niet aan te doen. Hebben jullie jonge kinderen al eens laten testen? Ik wacht mijn uitslag nog even af wat ik doe met die kinderen. Neem aan dat ze allang besmet zijn aangezien ze nooit afstand van mijn man gehouden hebben. En ik heb hem nooit aangeraakt, dus als de mijne positief is hebben zij het zeker.