Wat mag een baby 7 mnd allemaal eten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Koraal82, 26 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.283
    1.443
    113
    Mijn zoontje is ruim 7 mnd en ik vroeg me af wat hij nu precies mag eten? Mag hij bijvoorbeeld ieder beleg hebben? Ik geef hem meestal smeerkaas maar mag hij ook stroop/jam/kaas? En ik geef hem ook wel eens yoghurt maar zou hij ook gewoon pudding of een danoontje mogen? Hij krijgt tussen de middag meestal een lange vinger of een liga maar zo hij ook bijv peperkoek mogen hebben? Of bijv een paar hapjes taart ( op een verjaardag)?

Ben erg benieuwd wat jullie allemaal aan je kleintje gaven.

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb mijn dochter altijd zo natuurlijk mogelijke producten gegeven (en nog). Dus eigenlijk niets met toegevoegde suikers of zouten of andere dingen. Natuurlijk krijgt ze weleens een stukje taart, ik ben echt niet strikt wat dat betreft, maar ik heb liever dat ze zo gezond en eerlijk mogelijk eet.

In smeerkaas zit veel zout, dus of dit geschikt is voor elke dag... zou liever voor verse roomkaas gaan, of anders biologische jam of gewoon roomboter, is ook prima voor 7 maanden. Al dat beleg is nu nog niet echt nodig.

Verder zou ik wel volle (Griekse) yoghurt geven, maar geen vla of danoontje. Zitten allemaal stoffen in die die kleintjes helemaal niet nodig hebben.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Tja het is maar wat je zelf kiest. Zo te horen eet hij zoals jullie ook eten. Dat kan maar moet je oppasen met zout(nieren beschadiging) en suiker (te dik).
    Smeerkaas zit verl zout in en baby van 7 mnd heeft daar niets aan er zit daar niets maar dan echt niet gezonds in.
    Kies op brood iets wat mineralen en vitaminen en nodige vetten meebrengt:
    - appelstroop
    - jam op natuurlijke suikers (dus geen suiker)
    - boter ongezout
    - amandelpasta, hummus,sezampasta (va 9mnd).
    - beetje ongezouten pindakaas mag va 9mnd
    - kaas met minder zout
    - huttenkasse
    - avocado
    - gebakken eitje met uitjes en ital. Kruiden
    - banaan op

Maar inprincipe heeft je kind voldoende aan brood met boter!
    Qua variatie kan je bovenstaande doen af en toe.
    Is beter als je kind pure smaken heeft anders went die aan zoete en zoute waarbij latwr zal veel dingen wiegert te eten.

Toetje: precies hetzelfde zit veel suiker in.
    Geef yogurt vol of kwark puur. Kind heeft dat nodig maar vla of danootjes heeft hij echt niet nodig.
    Koekjes ook gewoon liever helemaal niet en ipv daarvan stukjes fruit/groente en rijstwafel. Of havermountkoekjes met banaan zelf maken zonder suiker.

Kind heeft nodig gebalanceerd eten en je moet niet het vergelijken met jezelf. Stel je vind rijstvafel of pure kwark vies en denkt dat je kind dat ook saai en niet lekker vind. Dat is niet zo. Pas als je gaat danoontje geven elke dag zal je kind idd geen kwark lusten. Als je elke dag lange vingers heeft (zit veel suiker in en e-nummers!) zal je kind wafel ook niet lusten.

Ik geef nooit suiker of zout en mijn dochter eet allees ze is erg blij met rijstwafel of spelt, spruitjes, witloof, water en brood met boter en pure kwark.

Wat taart betreft als het keertje is is niet erg. Hier deden we smash cake fotoshoot ze heeft de helft van taart opgegeten bijna. Gelukkig geen buikkrampen maar verder dus zal ze nog lang geen taart, patat en iets anders dan water hier hebben.

4. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.283
    1.443
    113
    Ik had echt geen idee dat smeerkaas niet goed was. Op het CB zeiden ze dat ik smeerkaas of leverworst moest smeren. Maar die leverworst mocht maar 2x per week dus daarom gaf ik vooral smeerkaas (wel van die speciale voor kinderen maar weet niet of dat nog een verschil maakt). Heb ook gewoon jam en stroop in de kast staan dus kan prima afwisselen!

Ten aanzien van de yoghurt. Wat is het verschil met gewone magere yoghurt en Griekse of volle yoghurt? Mij leek dat juist ongezonder of vergis ik me dan?

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Een tip: niet naar het CB luisteren. Zo te lezen hanteren zij de richtlijn van het Voedingscentrum en die zijn echt niet neutraal en verkondigen soms complete onzin.

Smeerkaas voor kinderen is gewoon dezelfde smeerkaas, misschien met iets minder zout. Biologisch/natuurlijke producten zijn gewoon altijd beter, ook voor jezelf. Kies gewoon kaas waar niets in zit, behalve kaas ;)

Volle yoghurt is juist heel gezond! Hier groeien kinderen namelijk van, die vetten hebben ze broodnodig. Magere yoghurt is een dieetproduct waar kinderen in de groei 0,0 aan hebben. Helaas geeft het Voedingscentrum dit idiote advies nog altijd.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Baby's hebben vet nodig, ze zijn niet op dieet. Volle melkproducten hebben dus altijd de voorkeur.

7. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Er is ook niks mis met smeerkaas. Ja er zit zout in, maar je smeert toch maar een dun laagje en neem aan dat je niet dagelijks hetzelfde geeft. Smeerkaas kan je gewoon geven.

Wat yoghurt betreft is het advies om geen magere yoghurt te geven, maar halfvol of evt. vol. Griekse yoghurt zou ik persoonlijk niet geven. Wij gaven roeryoghurt.

8. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.283
    1.443
    113
    Thnx voor de info. Echt stom dat je adviezen krijgt van het CB die niet kloppen. Het is mijn eerste en ik luister dus altijd heel goed naar het CB omdat ik het ook niet echt weet. Mijn zoontje maakt het volgens mij weinig uit wat hij te eten krijgt dus dan geef ik hem liever iets gezonds natuurlijk.

Wat kan ik hem het beste qua drinken geven? Geef nu vaak water of een klein beetje diksap er door heen.

9. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.283
    1.443
    113
    @ Pientje; ik geef hem eigenlijk wel iedere dag smeerkaas omdat ik dacht dat het of smeerkaas of leverworst was.... En aangezien ik dacht dat die leverworst niet zo goed was gaf ik hem dus maar smeerkaas.

10. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Smeerkaas geef ik niet, daar zit best veel zout in.
    Jam vind ik te veel suiker ;)
    In de opvang krijgt ze wel elke dag een koekje (dat is gewoonte daar, thuis geef ik dat niet altijd)

Hier eet ze bijna altijd haar boterham met enkel roomboter erop.
    Soms gaat er ook een geplette banaan, of avocado op.
    Roomkaas af en toe ook.

Maar ze is tevreden met haar boterham met boter.

Taart heeft ze enkel nog maar gegeten op haar eigen verjaardag.

Ze krijgt soms ook griekse yoghurt. Danoontje of pudding vind ik ook weer te veel suiker.

Ik vind suiker eigenlijk echt overbodig, en probeer dat nu nog zo veel mogelijk te vermijden.

Van drinken voorlopig enkel nog water.

11. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Een kindje van 7 mnd hoeft nog niet echt beleg op brood. Boter of roomboter is ook beleg. Of kokosolie lekker!
    Smeerkaas max 2x per week ivm zout. Taart koek etc zou ik nog niet doen, maar ik probeer suiker te vermijden. Sowieso het eerste jaar.
    Hier tussendoor met 7 mnd
    Zoutloze rijstafels
    Nu soms een speltsoepstengel (18mnd)
    Fruit, komkommer, paprika, wortel
    Koekjes van goodies

Alles suiker en zoetstof vrij.

Nooit danoontje gehad. Altijd volle of Griekse yoghurt met niets erin.
    Als drinken tot 9 mnd enkel borstvoeding daarna water of thee. Nu nog enkel water of thee, heeeel soms aangelengde sap. Maar dat drinkt ze niet graag :).

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

In de smeerkaas van Slankie ofzo zit echt weinig wat op kaas lijkt.
    Smeerworst is ook echt geen beleg voor zulke jonge kinderen, veel te zout. Heeft het CB nou echt nooit gehoord van avocado, of gewone boter?? Als ik als leek dat al kan vinden, moeten zij dan de "experts" zijn?

Qua drinken kan je gewoon water geven of een beetje rooibosthee. Hier dronk ze alleen bv en af en toe wat water tussendoor om te oefenen.

Nu drinkt ze wel heel graag sinaasappelsap, maar we persen dit zelf dus vind ik het wel gezond.

13. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
  14. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
  15. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Lastig blijft het....
    Ik doe ook altijd'vrij voorzichtig, maar mijn zoon, nu bijna elf maanden krijgt nu soms ook wat minder verantwoorde keuzes. Dus heeft idd al een danoontje geproefd, krijgt dunne roosvicee te drinken en eet bijv ook weleens een blokje gewone kaas.
    Hij heeft al twee keer van een taartje geproefd( hapje van mij)
    En ook al twee of drie keer een paar chipjes op ( nibbit)
    Dit is geen gewoonte.
    Je moet voor jezelf keuzes maken. Ikzelf heb de keuze gemaakt dat onze man een beetje met zn papa en mama mee eet....

16. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Hier krijg ik juist het advies om roomboter op brood te doen ipv margarine :( Iedereen krijgt dus weer iets anders te horen. Handig! ;)

Deel Deze Pagina