Hoi dames Mijn zoontje is 10,5 maand en vind het nogal lastig wat hij nu (en de komende tijd) mag wat betreft avondeten. Wij eten vaak groente uit blik en vlees wat sterk gekruid is. Hij eet nu vaak nog een potje, of af en toe rijst met een beetje gehakt oid. Stukjes gaat nog niet heel goed, hij krijgt dus meestal 6 maanden potjes, 8 maanden is te grof. Terwijl hij makkelijk stukjes brood, een soepstengel enz eet. En als ik rijst geef, eet ie het ook zo op. Nu is mijn vraag wat ze rond deze leeftijd allemaal mogen. Mijn vriend houdt van erg gekruid en zout eten. En als we pasta of rijst eten dan zit er dus altijd saus oid bij. Ben niet zo'n keukenprinses dus heb totaal geen inspiratie wat lekker is voor ons alle 3 Liefs Anna
In de 8 maanden potjes is de structuur ool heel gek. Ik zou gewoon echt eten in stukken aan gaan bieden. Gewoon zelf zijn gang laten gaan. En tja, de pot toch aan passen op je kind. Niet uit potten en blik, geen voor gekruid vlees. Zout toe voegen op je eigen bord. Hier is pasta favoriet. Met gehaktballetjes en zelfgemaakte tomatensaus. Niet ingewikkeld. Verder kunnen kruiden prima, maar met zout en te pittig moet je wel opletten. Zou eens wat recepten op en probeer het uit. Hoeft noet heel ingewikkeld te zijn
Kan je niet gewoon iets apart maken in de Babycook? Ik weet dat hier steeds gesproken wordt over 'eten met de pot mee', maar ik maak steeds zelf het potje van mijn dochter in de Babycook. Gewoon een zak worteltjes, bloemkool, erwtjes, pompoen e.d. in de diepvries kopen, en je hebt op een kwartier tijd een verse maaltijd.
Zelf laten eten gaat idd goed alleen ben ik dan bang dat ie te weinig binnen krijgt. Potjes eet ie meestal helemaal op, maar vind t lastig om te bepalen hoeveel ik dan moet geven om dat potje te vervangen zeg maar.. Kan wel een aardappel zonder zout koken, wat groente en bijv kip erbij maar dat wordt ook zo saai he Heb wel begrepen dat kindjes sausjes bij bijv rijst of pasta niet nodig hebben en daar zit natuurlijk ook weer zout in.
Heb geen babycook en ga die nu ook niet meer aanschaffen. Heb er wel aan zitten denken tot een tijdje terug, hoor er nml goede dingen over
Tja je kan natuurlijk ook gewoon een potje water op het vuur zetten en daarin aardappelen, groenten en vlees koken. Zelfde concept.
Of daar zout in zit bepaal jij tovh? Ik doe geen zout in de tomatensaus, kook sowieso zoutloos. En ja, saai is maar net wat je ermee doet. Knoflook, kerrie, basilicum, thijm, rozemarijn. Enkele voorbeelden die een gerecht al vlug minder saai maken. Ook voor jullie dus. Zout en pot groente blijft slecht voor kids, ook na de 1 jaar. Ik neem aan dat je niet apart blijft koken? Zeker als je niet dol bent op koken zou ik de pot aanpassen aan je kindje. En te weinig hebben ze niet snel. Soms eet mijn dochter slechts 3 stukjes tomaat als avondeten, tja, so be it.
Eens met rijtjes. Ik zou de pot aanpassen op je kind, gezond eten is belangrijk in een gezin en zo krijgt hij al snel alle soorten smaken mee. Je kan de saus zo lekker maken als je hem zelf wilt, met verse groenten, zachte tuinkruiden (basilicum, kervel, koriander, rozemarijn, tijm, peterselie), een teentje knoflook, gefruit uitje. In het boek Opperdepop van Albert Heijn staan heel veel lekkere en kindvriendelijke recepten, die ook echt niet moeilijk zijn. Apart koken zoals Shakes voorstelt kan ook. Ik zou in ieder geval niet meer elke dag voor een potje gaan, erg duur en toch wel smakeloos en raar van structuur.
Wilde ik ook al adviseren: Opperdepop (Albert Heijn) Staan lekkere recepten in per leeftijdscategorie, we maken er nu nog steeds wel eens iets uit! Niet te moeilijk denken! Gewoon aardappels schillen, lekker verse groenten kopen + koken (boontjes, wortels, erwtjes, broccoli, courgette, bloemkool etc etc) en af en toe een stukje kip/vis oid Ook met pasta kun je volop variëren. Lekker saus maken van verse groenten met lekkere kruiden... wordt hier volop van gesmuld. Pas de pot aan op je kind, daar ontkom je toch niet aan en het is veel leuker en lekkerder! Qua hoeveelheid: kijk naar je kindje, de meeste kindjes geven zelf wel aan als ze genoeg hebben. Dat is de ene dag 1 hapje en de andere dag 2x opscheppen! Geef anders wat stukken in de hand en voer de rest geprakt met een lepel tussendoor. Dit steeds uitbreiden en afbouwen... Succes!
Ik koop eens in de zoveel tijd een hele voorraad diepvriesgroenten. Daar neem ik dan elke keer een klein portie van, samen met een aardappel en wat vlees. Dat kook ik dan in water, even in de hakmolen van de staafmixer en hij heeft een heerlijke maaltijd! Wij eten verder eigenlijk altijd verse groenten en vlees wat niet al te gekruid is. Maar er staat altijd een pannetje extra op het gas voor de jongste.
Voor ons was dit de gelegenheid om zelf gezond en echt te gaan eten. Kookten we voorheen wel 1 of 2x per week met een pakje/zakje/mix, nu staat er op zn hoogst tomaat in blik en mais in de kast. Bonen wellen we en koken we zelf, mais is iets waar ik de kinderen wel heeeeeeel veel plezier mee doe door het eten. Echt koken is eigenlijk veel lekkerder - en gezonder en goedkoper - als al die half fabrikaten. Gekruid vlees zou ik zelf niet vertrouwen, vaak word daar mee gerommeld.
Waarschijnlijk denk ik idd veel te moeilijk hihi. Hij geeft het zelf gelukkig goed aan als ie genoeg heeft, dus dat zal wel goed komen. Ben misschien een beetje te bezorgd of ie wel goed eet en de potjes eet ie altijd goed dus dan weet ik zeker dat het goed is. Ga vrijdag naar de ah en dan toch eens kijken voor de opperdepop! Hoor daar zoveel goede dingen over! Liefs Anna Iedereen bedankt voor de reacties!
Precies Suusjeh, gelegenheid om zelf goed te gaan eten Mijn vriend houdt erg van koken maar is vaak laat thuis van zijn werk, en ik vind er echt helemaal niks aan...... dus daarom eten wij vaak makkelijk denk ik En mijn vriend is nogal een moeilijke eter.... Maar dat gaat nu dus veranderen haha!
Het ligt er ook aan wat voor eetgewoonte je zelf hebt. Als je je 'slechte' eetgewoonte nog niet wilt veranderen, zal je kindje idd langer potjes leegeten omdat hij/zij nog niet met de pot mee kan eten. Als je je eetgewoonte wil gaan veranderen is dat wel mooi meegenomen, voor je kindje, maar ook voor jezelf. Wij eten hier thuis behoorlijk gezond, maar ik heb ook wel eens zin in een vette hap of een pizza. Maar dat kan niet altijd met kleine kinderen. Die hebben een gezonde maaltijd gewoon nodig. Eens in de 2 weken eten wij heerlijk ongezond. Patat met alles er op en er aan, de meest 'slechte' sausjes en lekkere snacks. Echt smullen.. Maar de rest van de tijd staat er toch echt vers op tafel. Soms vindt ik het wel eens jammer, maar de keuze voor kinderen betekend ook de keuze voor verantwoord eten en als ouders moet je toch echt het voorbeeld geven.
Maar zelf gezond koken zonder pakjes en dergelijke kan net zo gemakkelijk zijn! Veel mensen denken heel erg onterecht dat zelf koken bewerkelijker is dan allerlei zakjes gebruiken. Maar dat valt erg mee en ligt erg aan het gerecht dat je maakt Ik heb hier ook standaard erwtjes, sperciebonen, broccoli en spinazie in de vriezer liggen en aardappels altijd in huis: lekker gemakkelijk als er snel gekookt moet worden, dan kan ik de groenten iig snel in de pan gooien En echt: erwtjes uit pot hoef ik echt niet meer: VIES!!!!! Bij een aantal dingen moet je even goed opletten welk melk je moet hebben, maar je hebt bijvoorbeeld gewoon blikjes gepureerde tomaat zonder enige toevoeging. Pasta koken, tomaat erbij, vlees erbij. groenten erbij, kruiden erbij en je kleintje kan mee-eten Zelf nog even wat extra peper erbij op je bord en je bent klaar
Zelf koken hoeft inderdaad echt niet moeilijk of langdurig te zijn. Wij hebben hier 2 recepten die in 15-20 min klaar zijn, heel lekker, totaal kindproof en heel simpel te maken: Pasta met groente-tomatensaus: - zet je wok op het vuur;' - zet een pan water op het vuur; - doe olijfolie in de wok en een pakje gehakt (of zonder gehakt kan ook); - doe groene kruiden die je in huis hebt door het vlees, een beetje peper, klein beetje sambal (misschien nog niet); - laten rullen en tegelijk de groente snijden in kleine blokjes: - 2 paprika's/ 2 courgettes/ wat wortels/ 1 ui. Ik gooi voor de rest eigenlijk van alles wat ik in de koelkast heb liggen (broccoli, bloemkool, boontjes oid); - als water kookt gooi pasta erin en een scheut olie; - groente kan bij het vlees, een klein beetje water erbij, deksel op de wok en eventjes laten sudderen (wordt sneller zachter); - deksel eraf, even door laten roerbakken; - blikje ongezouten gepelde tomaten erbij, even 1 min laten koken op laag vuur. KLAAR! Rijst met kip en groente: - eigen hetzelfde als boven, alleen vervang je gehakt door blokjes kipfilet; pasta door rijst; en tomatensaus door currykruiden/ beetje kippenbouillion. Eten uit braadzakken : - koop losse braadzakken bij de supermarkt; - op een luie middag gooi je in 1 braadzak kipfilet of kippenpootjes, scheut olie en verse kruiden; - en een andere braadzak doe je krieltjes, grote stukken paprika, grote stukken bloemkool/broccoli, scheut olie en kruiden; - beide braadzakken in een ovenschaal en in de oven. Na een half uur voor de groente/ 3 kwartier voor het vlees, heb je een hele lekkere maaltijd. Succes!
Ik zag het eerst ook niet echt zitten maar vind koken ineens een stuk leuker! Heb van het forum al een aantal lekkere makkelijke gezonde recepten vandaan en met een zak wokgroente kom je ook een heel end en een pan goed gevulde groentesoep doet het ook altijd goed hier en kan je zo twee dagen van eten....
Bedankt voor de tips en recepten! Ga het volgende week eens uitproberen allemaal. Morgen even boodschappen doen, de opperdepop kopen en de vriezer vullen met groente Wokken is idd ook een goed idee! Denk dat ik hier wel wat mee kan, moet niet zo moeilijk denken haha! Lfs Anna
Houdt er wel rekening mee dat vers veel beter vult dan een potje en je dus het idee kan hebben dat je kindje minder eet dan nu...