wat geven jullie een kindje van 4 maand te eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door girl21, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girl21

girl21 Niet meer actief

zoals de titel al vraagt:
    wat geven jullie je kindje van 4 maand te eten?

ik geef bv en wil daarnaast nog potjes geven..
    ben begonnen met groente. maar vanaf wanneer geven jullie fruit?

en geven jullie dan een potje of maak je het zelf?

ik wil zelf maken, maar vraag me af hoe jullie dat doen, en wat jullie dan maken..
    en vries je het in? zo ja, waar heb je het dan in?

en even voor de duidelijkheid:
    ik weet dat veel mensen het onzin vinden om zo vroeg al bijvoeding te geven, maar ik heb deze keus gemaakt, aangezien meneer hier behoefte aan heeft..
    ik verwacht dus eigenlijk alleen reacties over de vragen die ik heb, en geen commentaar dat ik te vroeg begin e.d. ;)
    ik heb respect voor de mensen die pas later beginnen, en hoop dat die mensen ook respect hebben voor mij omdat ik eerder begin.:D

2. francis78

francis78 Bekend lid

7 feb 2009
    832
    0
    0
    Hoi!

Ben ook al begonnen hoor...had ook het idee dat de kleine dame er wel zin in had, en terecht! Net een heel potje worteltjes op!!!
    Ik geef om 10 uur een klein beetje fruit en om 17.00 groente ( i.p een hele portie) Vandaag een potje groente en zelfgemaakt fruit. Ik heb het Opperdepop kookboek van AH, staan leuke tips en recepten in! ik vries het in in ijsblokvormpjes en doe dat dan los in een diepvriesdoos( de blokjes dan he?)

3. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    Ik ben net begonnen met groente geven.
    Ik maak het zelf en vries het vervolgens in porties van ongeveer 3 eetlepels in avent bv bewaarbakjes.
    Het is ook handig om in ijsblokjes in te vriezen!
    Zeker als je net begint.
    Fruit ga ik nu ook mee beginnen, hij krijgt nu 2 weken groente en is daar nu aan gewend.

4. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Mijn oudste dochter kreeg ook al vroeg bijvoeding en als ik m'n jongste zo zie, denk ik dat zij er ook niet laat mee zal zijn...

Ik had in 't begin potjes, maar na verloop van tijd ben ik alles, op fruit na, zelf gaan koken en pureren en zo. Ik vroor het in in ijsblokjes idd.
    Ik ben toentertijd met Noah met fruit begonnen (we hebben 't hier over ruim zes jaar terug), maar al snel at ze zowel fruit als groenten, ook na twee weken of zoiets...

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ik gaf alleen opvolgmelk en Borstvoeding.

6. girl21

girl21 Niet meer actief

oke thnx!
    dit is ook eenleuke site zag ik net:
    De Keukenkikker | Verse babyvoeding maak je zelf!

staan ook leuke recepten op!\

ik dacht er ook aan om het in ijsblokjes vorm te doen en dan in bakjes.. maar is dus niet eens zon raar idee haha

ik ga morgen beginnen met koken, en een aardappel van vandaag krijgt hij morgen, denk dat ik m pureer met mamma melk en anders met kant en klare dreumesmelk van nestlé (is wel vanaf 6mnd, maar dat maakt toch niet uit? tis zo weinig wat je gebruikt...)

7. girl21

girl21 Niet meer actief

vriezen jullie fruit ook in? of wordt dat te waterig dan...

als je bijv. 1 appel doet, met 1 banaan of zo iets, dan houd je over, kun je dit tot de dag erna bewaren? of vries je dit in? of gooi je het weg?

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier met die leeftijd alleen borstvoeding en kunstvoeding.

Ik zou geen potjes geven (ook nooit gedaan dus) en ik zou het gewoon elke dag lekker vers maken als je het dan al geeft en niet invriezen (ook nog nooit gedaan, echt goor lijkt me dat, zou dat zelf ook niet te eten willen krijgen).

En verder moet jij uiteraard zelf weten of je hem groenten en fruit gaan geven, jouw kindje, jouw keuze. En meer zeg ik daar ook niet over, ben alleen wel benieuwd waarom je kindje er aan toe is, maar oke ;)!

Liefs, Hanneke!

9. girl21

girl21 Niet meer actief

waarom we hebben besloten dat hij er aan toe is?

omdat hij redelijk stabiel is met rechtop zitten
    ik mocht proberen of hij gaat 'kauwen' en dit doet hij, hij spuugt t niet uit.
    hij wil vaker aan de borst drinken terwijl hij 100%gezond is
    en omdat hij dingen aanpakt, en gericht in zijn mond stopt.

dus daarom hebben we dit besloten (eerst klein beetje proberen, NA de bv en strax doen we eerst de groente en als toetje dan de bv.

10. veertje

veertje Fanatiek lid

Ik geef Lisa vaak groente uit potjes en fruit vers (uit de vriezer)
    Ik pureer 1 keer in de week een zak appels of peren en dat vries ik dan in, banaan krijgt ze altijd vers omdat me ooit verteld is dat je dat niet mag invriezen (weet niet of dat klopt maar ik doe het voor de zekerheid maar niet)

Op het begin zou ik wel steeds 3 dagen hetzelfde geven zodat je kleine goed aan de smaak kan wennen en zodat je weet of je kleine er op reageerd.
    Ik deed de ene 3 dagen groente en de andere 3 dagen fruit en nu krijgt ze groente en fruit op een 1 dag.
    Als ik straks weer iets probeer wat ze nog niet gehad heeft krijgt ze dat ook weer 3 dagen en niks anders omdat ik echt wil weten of ze er op reageerd..

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.497
    36.454
    113
    Met 4 maanden alleen borstvoeding. Ze krijgt vanaf 6 maanden bijvoeding.

12. juudje

juudje Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.854
    0
    0
    helmond
    Wij zijn gisteren op advies van de ka begonnen met bijvoeding.

Daan krijgt al vanaf dat hij 12 weken is 4x200ml en geeft nou dus aan dat hij meer honger krijgt.

Gisteren dus begonnen met bruine boontjes, een half potje, en hij werd erg boos toen het op was.

Hij kan al goed van een lepeltje eten. Gaf voor de fles van 11.00u 30cc met wat rijstebloem van een lepeltje.

Vandaag beginnen we ook meteen met fruit.

Groente ga ik zelf koken en invriezen. Fruit maak ik ter plekke vers,met een staafmixer erdoor en klaar.

13. girl21

girl21 Niet meer actief

wist niet dat bruine bonen ook al mag met deze leeftijd.. zal ik volgende week ook eens gaan introduceren :D

14. veertje

veertje Fanatiek lid

Bruine bonen is erg lekker met een appeltje er doorheen.
    Stijn vond het altijd ontzettend lekker en lisa nu ook..

15. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoals al eerder is gezegd, geef enkele dagen achtereen hetzelfde en dan eerst alleen fruit of alleen groenten en na enkele weken introduceer je fruit en groente op 1 dag.
    Kunnen zeggen of beebs 100% gezond is kan niet want je weet niet waar het lichaampje op reageerd en of dit zo is.
    En mocht er ergens een allergische reactie opkomen vogel dan maar eerst uit waar je kindje allergisch van is.
    Mijn dochtertje bleek allergisch te zijn voor appel en dat had ik ontdekt nadat ze bruine bonen op had waar appelsap is zit (potje) want bij versgemaakte bruine boontjes had ze geen last.
    Ik ben ook TE vlot begonnen en nu zeg ik, had ik maar........
    Enfin, dit is slechts een advies en iedereen moet het zelf weten maar kijk wel naar wat het verstandigst is.

16. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh en dat van het 6 maandenmelk wat ik ergens las, als je kindje 4 maanden is zou ik dat niet geven.
    het word pas aangeraden bij 6 maanden en op een week of 1 a 2 kun je niet kijken maar op een maand of 1 a 2 wel.
    Gewoon lekker BV erdoorheen doen.
    Anders krijgt je kindje te veel verschillende soorten en dat valt misschien als een bommetje waardoor allergie juist geprikkeld word en denk aan de darmpjes die er nog niet eens klaar voor zijn.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ik lees verkeert sorry

18. girl21

girl21 Niet meer actief

bedankt voor je reactie, ik zou idd dan toch gewoon bv erdoor doen, maar dacht misschien kan het geen kwaad dus ik vraag t effe ;)

19. adi

adi Niet meer actief

Wij zijn later begonnen dan jij, maar zo zijn we het gaan introduceren:

- begonnen met groente (valt meestal beter bij babys). Dit geven we rond 17.00 uur. Eerst een paar dagen alleen worteltjes gegeven. In het begin was het maar een paar hapjes per keer. Toen ze gewend waren aan het eten van een lepel en aan de wortel, zijn we begonnen met een andere groente. Die weer een paar dagen enz.
    - Na een week of twee, toen het goed ging met groente, zijn we met fruit begonnen. Deze geven we 's ochtends rond 9-10 uur. Ook weer elke keer 1 soort een aantal dagen.

En ik denk dat je als moeder heel goed weet wanneer je kindje eraan toe is. Ik heb zelf alles geintroduceerd op het moment dat het bij mij goed voelde. Met brood bijv., bij twee van mijn kindjes zijn we nu een dag of 3 aan het oefenen. Bij de derde heb ik het gevoel dat ze er nog niet aan toe is, en daar wachten we gewoon nog even mee. Dus je weet het echt wel als ouder.

20. girl21

girl21 Niet meer actief

wow een 3-ling! leuk zeg! wel zwaar zeker...?

en idd denk dat je als moeder het wel aanvolelt..

Deel Deze Pagina