Wat mag een baby van bijna 8 maanden allemaal hebben?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Veertje1986, 23 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Nog even en dan is mijn dochter alweer 8 maanden oud. Qua bijvoeding loopt het nog niet echt lekker omdat ze vrijwel alles wat wij aanbieden weigert te eten. Het gevolg is dat ze dag en nacht nog altijd elke 2-3 uur komt voor een fles. Hier willen wij eigenlijk wel graag vanaf. Heeft u misschien een duidelijk overzicht voor ons wat zij op deze leeftijd allemaal mag eten en drinken? Misschien dat we nog wat nieuwe dingen kunnen proberen. Ik vind het op het moment erg verwarrend wat wel en niet mag. De 1 zegt dit, de ander dat. Mogelijk mag ze al wel meer hebben dan dat wij weten.

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Hoi Veertje1986,

Dankjewel voor je bericht. Lastig dat je dochter de vaste voeding nog niet goed wil eten! Vaak moeten kindjes erg wennen voordat de vaste voeding helemaal goed gaat. Het belangrijkst is om voor haar te blijven oefenen, het zal dan vanzelf steeds beter gaan!
    Een voorbeeld van een dagmenu voor een kindje van 8 maanden, is als volgt:

Ontbijt: 200ml borstvoeding of opvolgmelk met pap
    Tussendoor: fruithap (maximaal 200 gram)
    Lunch: 200ml borstvoeding of opvolgmelk met een boterham of stukje brood
    Tussendoor: 200ml borstvoeding of opvolgmelk, of wat water/thee/diksap met een tussendoortje
    Avondeten: warme maaltijd (maximaal 200 gram)
    Voor slapen gaan: 200ml borstvoeding of opvolgmelk, eventueel met wat pap

Als je dochter alweer snel voor een nieuwe voeding komt, mag je haar wat water, thee of diksap aanbieden. Zo kun je de tijd tussen de voedingen wat rekken, en kan je dochter rustig wennen aan een ritme met minder flessen. Ik verwacht dat zij, als ze wat minder borstvoeding of opvolgmelk drinkt, ook wat meer van de vaste voeding zal gaan eten.

Succes!

Groetjes Leonie
    Nutricia voor jou

3. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Hoi Leonie,

Bedankt voor je reactie.
    Weet je toevallig ook waar ik een duidelijk schema kan vinden waar precies in staat wat ze allemaal op deze leeftijd mag eten. Mag ze bijvoorbeeld al vlees? Zo ja wat voor vlees? Hoe zit het met yoghurt of kwark? Mag ze ook al sinaasappel of mandarijn? Hoe zit het met ontbijtkoek? Wat mag ze voor broodbeleg? Kortom wat mag wel en wat mag niet. Ik vind het nog best lastig allemaal.

4. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Hi Veertje,

Dankjewel voor je berichtje. Op onze website kun je een dagmenu zien die mooi aansluit op de leeftijd van jouw dochter: https://www.nutriciavoorjou.nl/baby/eerste-hapje/voedingsschema-8-maanden/.

Naast groente mag je haar ook aardappeltjes/pasta/rijst en vlees/kip/vis/vleesvervanger geven. Kies voornamelijk voor de magere vleessoorten, zoals rundvlees, kip/kalkoen etc. Ook mag je als toetje of tussendoortje een kleine hoeveelheid (100ml) halfvolle of magere yoghurt geven. Je zou hier eventueel een beetje gepureerd fruit aan toe kunnen voegen, om te varieren.

Qua fruitsoorten zijn er geen beperkingen, dus banaan en mandarijn mag je ook geven. Ontbijtkoek bevat vrij veel suikers, dus ik zou dit incidenteel als tussendoortje aanbieden. Qua belegsoorten kun je kiezen voor smeerworst, smeerkaas, appelstroop, gepureerd fruit, plakje kaas, plakje worst of jam.

Laat gerust weten als je nog aanvullende vragen hebt waar ik je mee kan helpen. Fijne avond!

Groetjes,

Anne-Lotte- Nutricia voor jou

5. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Hallo Anne-Lotte,

Bedankt voor je reactie. Zo te lezen mag ze al veel meer hebben dan dat ik dacht. Dat is goed om te weten. Nou kunnen we wat nieuwe dingen uit gaan proberen. Hopelijk valt dat beter in de smaak. Ik ga ermee aan de slag.

Deel Deze Pagina