Wat mag er niet ontbreken in een knutseldoos?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Feye, 7 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

Ik knutsel ook met hele jonge kinderen, en ook daar kan je 2D mee knutselen. Het vraagt wel inderdaad meer voorbereiding van jou, dat dan wel. En ik kan me voorstellen dat dat als gastouder niet altijd kan. Dan ben je vaak toch al druk. Maar de voorbeelden die je hebt, kunnen ook 3D. Das echt niet alleen vrije expressie.
    De staf van Sinterklaas: heel leuke activiteit. Plak die op een keukenrol, en het is 3D. Kan nog echt staan ook.
    De wortel: pak een oud wc rolletje, knijp de onderkant samen, met een nietje erin, zodat je een wortelvorm krijgt, en laat ze die oranje schilderen. Paar groene sliertjes boven op plakken en hij kan echt in de schoen.

De stoomboot: pak een leeg pak en twee lange stroken. Niet de uiteinden tegen elkaar en je hebt al een boot. Wc rol erop en daar watten in plakken.
    De leeuw: idem, met 2 kartonnen borden tegen elkaar aan geplakt.
    De olifant kan ook met kartonnen bordjes.

2. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

O, nu komt het wel een beetje over als commentaar. Dat is niet de bedoeling.... Ik vind je knutselactiviteiten erg leuk! En ik weet zeker dat de kinderen het ook leuk vinden.
    Ik vind het alleen jammer dat er vaak snel plat wordt geknutseld, terwijl het heel makkelijk ruimtelijk kan....

3. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Net gisteren de knutseldoos hier weer uitgebreid/aangevuld.

Er zit in:
    -2 kinderscharen
    - potloden en puntenslijper
    - gum
    - stiften verschillende soorten
    - stickers diversen
    - hobbykarton
    - gekleurd papier
    - vouwblaadjes
    - papier met verschillende dessins
    - crêpe papier
    - kinderlijm
    - diverse opplak dingen (pompons, wiebel oogjes, strassteentjes , lofertjes etc etc etc)
    - verschillende lintjes
    - ijsco stokjes
    - vilt
    - bierviltjes
    - wit papier
    - gekleurde enveloppen
    - glinster papier
    - papierstroken
    - verf en kwastjes
    - wasco en ecoline
    - spatraampje en tandenborstel hiervoor

Regelmaat ff rondje action, zeeman en andere winkels hiervoor.
    Hier wordt erg veel geknutseld.
    Ook veel met buurtkinderen erbij.
    Eierdozen of andere doosjes pompen vinden ze ook erg leuk.
    Verder gebruiken we ook de wc rolletjes en keuken rollen en soms snoeppapiertjes als ze mooi zijn.
    Je kunt met bijna alles knutselen.

4. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Wat anderen hier ook zeggen: zelf wc-rollen verzamelen. En kleine glazen potjes (theelichtje maken), luciferdoosjes, keukenrollen, theedoosjes, eierdozen en allerlei andere kartonnen dozen. Die worden hier beplakt en versierd.

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Is het geven van zulke duidelijke instructies geen belemmering voor de vrije expressie? Hoe denk je over het vrijlaten van de verbeelding?

Ik merk bij mezelf dat ik knutselen in stappen en opdrachten zo nutteloos vind. Ze doen eigenlijk wat wij zeggen en denken er zelf weinig over na. Is vrij knutselen met een thema als uitgangspunt niet veel leerzamer?

Met peuters is dat lastig want er komt echt geen boot uit maar het is wel hun boot, in hun ogen. Dat vind ik zo waardevol. Het stimuleert je creativiteit denk ik. Anders denk je zo na over of je iets goed genoeg kunt namaken.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind dat er dan te veel werk van mij inzit. En niet omdat ik daar geen zin of tijd voor heb, maar omdat ik vind dat de knutsel echt door de kinderen gemaakt moet zijn met minimale voorbereiding en afwerking door mij.

7. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.802
    7.396
    113
    Wat hier standaard in de knutselkast ligt:
    Vouwblaadjes
    gekleurd a 4 papier
    wit a 4 papier
    kleurboeken
    spelletjesboeken
    scharen
    lijm
    plakband
    glitters
    wiebeloogjes
    stiften (altijd van Bruijnzeel)
    potloden
    gekleurde pennen van Stabilo (dat is eigenlijk bijna het enige waar ze mee kleuren, wordt toch het mooiste, maar niet zo geschikt voor 3 jaar denk ik)
    stickers en stickerboeken
    wol

Als ik echt een keer met ze ga knutselen voor bijvoorbeeld herfst of kerst, dan koop ik dat apart.
    Met kerst maken ze vaak een krans van boterhamzakjes of van gekleurde pedaalemmerzakken van de Wibra, en in de herfst een krans van kastanjes.
    Waxinelichthouders is ook erg leuk idee, dat ga ik ook eens met ze maken :)

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier potloden, wasblokjes, waterverf, plakkaatverf, vingerverf, krijtjes, stempels, wit en gekleurd papier in verschillende formaten, karton, (kartel-)scharen, crepepapier, prittstift, washi tape, watten, play-doh, playmais. En wat seizoensdingen (glitters, veertjes etc om eieren en kerstdingen etc te versieren). In de herfst knutselen we met takken, bladeren en eikels, dat vind ik nog het leukste eigenlijk.

Helaas moet ik er wel bij blijven momenteel; deze week heeft dl een hele deur onder de stempels gezet en de snuit van de hond roodgekleurd.

9. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.245
    2.363
    113
    Vrouw
    #29 MnnW, 8 okt 2016
    Laatst bewerkt: 8 okt 2016
    Als ik kijk wat hier nu gebruikt wordt is zijn dat vooral de stickers (kan ze zich zo een uur mee vermaken), stempels, schaar en lijm.

En ponzen vindt ze heel leuk (en de geponsde figuurtjes daarna weer opplakken). Ook verven en kleien we regelmatig en vindt ze kleuren steeds leuker worden. Vrij tekenen is nog vooral krassen..

We hebben in de kast een kleiner kastje met laden waar alles in ligt, losse dingen weer in kleinere bakjes met deksel.

10. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Stickers, kartelschaar, deco plakband, zo een zwart krasblok en als je krast zie je een kleurtje, pijpenragers, foamblaadjes, plakkers, stempelstiften, sjablonen, pompoms, glitterlijm

11. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Ik lees even mee, net begonnen met een knutselvoorraad aan te leggen hier :)
    Dochter vind het leuk, en mama ook :) Win win haha

Deel Deze Pagina