Sinds een tijdje lijkt het alsof mn zoontje soms moeite heeft met poepen. Hij wordt dan onrustig, weet ff geen houding te nemen en begint soms te huilen. Soms begint hij te huilen wanneer hij aan het persen is. In zn ontlasting vind ik de laatste tijd soms ook slijm. Hij krijgt verder wel vezelrijk eten en sinds hij moeite lijkt te hebben met poepen, geef ik hem lijnzaadolie. Opzich hielp dat wel, maar vandaag is het weer mis. Oh ja, als hij dan gepoept heeft of het poepen niet lukt, mag ik ook niet met een doekje te hard langs zn anus terwijl het anders geen probleem is. Iemand tips of ervaringen? Ben sowieso van plan om een keertje langs de huisarts te gaan.
Hier ook forlaxjunior, hij gebruikt het nu om de dag. Verder volkorenbrood en af en toe pruimen. We hebben ook een poosje roosvicee laxo gebruikt maar dat hielp niet voldoende.
Is het overigens niet zo dat de darmen eraan wennen? Dat wanneer je stopt, het weer zo moeilijk gaat? Daar ben ik dan een beetje bang voor..
Nee aan dat soort dingen wennrn je darmen niet. Ze zorgen er allemaal voor dat je ontlasting voller en soepeler wordt waardoor het er makkelijkker uit gaat. Zoiets als dulcolax daar worden je darmen bij vaker gebruik wel lui van. Naast volkorenbrood kun je ook nog voljorenpasta en zilvervliesrijst gaan eten ipv de witte versies. Voldoende drinken is ook belangrijk.
Hier ook dochtertje al dik jaar elke dag 1 zakje forlax junior. De darmen worden er niet lui van forlax doet namelijk niets aan de darmen forlax zorgt er enkel en alleen voor dat er meer vocht in de ontlasting worst opgenomen en het dus soepel en makkelijker gaat de darmen doen wat ze moet doen daar doet de forlax niets aan en het kan verder geen kwaad kwa gewenning
Hoi hoi! Heeft mijn zoon ook met periodes. Hij moet dan echt moeite doen om te poepen, tot huilen aan toe... Heel zielig want je kunt ze niet echt helpen dan. Ik probeer hem dan altijd af te leiden met iets, dan gaat het soms wat makkelijker. Dokter wilde niks voorschrijven, we moesten maar eerst proberen om roosvicee laxo te gebruiken en ook zorgen dat hij genoeg drinkt. Verder kun je eraan denken om fruit te geven dat de stoelgang bevordert (zoals pruimen). Wat bij hem ook helpt is peperkoek. Vraag me niet waarom, maar het helpt! Ik zou dus inderdaad ook niet te snel op medicatie overgaan. Veel van dat soort medicatie - waaronder lactulose veroorzaakt ook weer flinke buikkrampen.
Ik zou eerst met voeding proberen het op te lossen, let op de 3 V's; vocht, vezels en goede vetten. Bij vezels is het belangrijk ook goed te drinken zodat ze op kunnen zwellen en hun werk kunnen doen. Geen witte producten (brood, rijst, pasta, koekjes), alleen volkoren (dus volkoren brood, niet gewoon bruin). Genoeg drinkne. Fruit en groente. En idd ook bijvoorbeeld lijnzaadolie door het avondeten.
Misschien dat zijn anus een klein kloofje heeft van het moeilijke poepen, dat doet pijn en dan kan hij gaan ophouden. Dat zou ook verklaren dat je er niet aan mag komen. Je kunt er wat vaseline op doen, zowel als je merkt dat hij moet/gaat poepen als achteraf. Dat verzacht en de poep kan er dan wat soepeler uit. Verder inderdaad proberen te zorgen voor zachte ontlasting.
Bedankt voor de tips! Wat voeding en drinken betreft, zijn we wel aardig goed op weg dacht ik zo. Zn ontbijt bestaat uit 250ml melk en bambix. Tussen de middag waldkorn brood (dit zou dan volkoren brood moeten worden) kaas, fruit. Als we pasta eten, is dit sowieso altijd volkoren. Wat betreft goede vetten, mag het misschien wel wat beter. Heb al olijven in huis gehaald. Vindt hij heerlijk! Noten vindt hij ook lekker, dus die moeten we ook maar wat vaker gaan geven. Hopelijk helpt het! Ik heb overigens wel Forlax Junior gekregen van de huisarts, maar probeer het eerst ff zo
Wat bij mijn oudste dochter de oplossing was: op het potje zitten. Dan had ze een goede houding en kwam het er vrij soepel uit terwijl het anders veel pijn en moeite kostte. Maar die was wel stuk jonger nog toen we ermee begonnen (7maanden), als ik goed zie is die van jou nu 2jaar? Dan zou ik idd ook langs de ha gaan om wat te vragen
7 maanden is mooi vroeg ja! Mijn zoontje is idd net 2 geworden en we zijn al een beetje bezig om hem op de wc te zetten, maar gisteren zei hij steeds nee. Dus toen is het er ook niet van gekomen. Ik geloof best dat het poepen makkelijker gaat als hij op de wc zit door de houding die hij dan aanneemt
Hoi, Als je zoontje er veel last van heeft moet je echt even naar de ha. Die kijkt de anus na en luistert naar de darmen. Hier hebben we inmiddels 3/4 keer per dag forlax en het is helemaal over. Geen pijn meer, geen hangerig kind, elke dag poepen en zit weer lkkr in zijn vel. Het kan absoluut geen kwaad en we moeten straks weer afbouwen. Succes!
Ik zou snel stoppen met melk! Dat werkt helemaal Niet goed voor je darmen. Maakt heel beel Slijm aan wat je er moeilijk uit krijgt. Sinds mijn dochters en ik het niet meer drinken gaat het ook veel beter. Mijn dochter is heel gevoelig voor vanalles maar geen buikkrampen hoor van lactulose.
Hij drinkt al een hele tijd melk. Kan het dan ineens niet goed zijn? Hoe geven jullie forlax? Ik denk niet dat mn zoontje het gaat drinken als ik het door water meng ofzo en lees dat het niet met melk gemengd mag worden
Hier krijgen ze extra fruit als ze moeilijker poepen. Ze eten altijd al veel, dus weinig moeite ermee Bijvoorbeeld blauwe bessen laxeren goed. Ik zou geen lijnzaadolie neme, maar gebroken lijnzaad. Hier krijgen ze dat in havermoutpap in de ochtend. Met yoghurt erbij of melk met een druppel honing. Waar ik laatst nog achter kwam: honing stopt behoorlijk.
Hohier ook heel wat gedoe met de darmen. 6 zakjes forlax per dag drie klysma's en nog verstopt blijven. Medisch was er al het een en ander uitgesloten door onderzoeken en uiteindelijk door de hulp van een fysiotherapeut nu gelukkig nog maar tussen de 2 en 4 zakjes per dag. We houden het goed in de gaten. En we denken hier dat ze erg reageert op chocolade dus dat mijden we. Forlax zorgt niet voor luie darmen waar sommige andere laxeermiddelen als lactulose dat wel doen. Wat ook belangrijk is om minimaal 1,5 liter te drinken per dag. Tevens zou ik even bij de huisarts langsgaan om te kijken of de anus niet ingescheurd is van de verstopping.