Wat mag er wel/niet in de afwasmachine?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chantico, 21 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Hi, wij denken er over een afwasmachine aan te schaffen, maar we willen eerst weten welke dingen er in mogen en welke dingen je alsnog op de hand moet wassen. En welke dingen er op den duur beschadigen door de afwasmachine (zoals glaswerk).
    Wie weet of de volgende dingen er in mogen en of ze dan wel of niet beschadigen op den duur?

- glaswerk (drinkglazen, schaaltjes)
    - aardewerk (borden, schaaltjes)
    - plastic (flesjes, kinderservies, tupperware)
    - bestek
    - houten lepels/spatels
    - pannen zonder anti-aanbaklaag
    - pannen met anti-aanbaklaag

Vergeet ik nog bijzondere categorieën nu?
    Ik hoor graag hoe jullie het doen met afwasmachine/handafwas!

2. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Ik gooi alles in de vaatwasser, en alleen de plastic bordjes (geen tupperware) zijn een klein beetje krom getrokken, maar het valt niet echt op!

En voor de rest de glazen worden hier mooi schoon terwijl ze bij de buren helemaal wit uitslaan...

Ik gebruik trouwens de vaatwastabletten van de lidl ;)

3. brit76

brit76 Actief lid

29 apr 2009
    379
    7
    18
    - glaswerk (drinkglazen, schaaltjes)
    - aardewerk (borden, schaaltjes)
    - plastic (flesjes, kinderservies, tupperware)
    - bestek
    - houten lepels/spatels
    - pannen zonder anti-aanbaklaag
    - pannen met anti-aanbaklaag

Bij ons gaat alles in de vaatwasser, behalve pannen met een anti-aanbaklaag, houten snijplanken en spenen.

Uiteindelijk worden houtenspatels wel lelijk. Ik koop dan nieuwe (doe er ruim een jaar mee, denk ik).

Ik zou niet meer zonder vaatwasser kunnen:D!

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

Wij doen alles in de vaatwasser, ik was echt nooit wat met de hand af. Ook Ayla's flesjes en de flesspenen gaan erin. En pannen met anti-aanbak laag.

5. torrach le

torrach le Fanatiek lid

30 okt 2008
    4.435
    1
    0
    ik gooi ook bijna alles in de vaatwasser behalve de koekepannen...
    sommige bakjes van tupperware mogen NIET in de vaatwasser omdat ze daar niet tegen kunnen (onderkant staat of het wel kan)...

wij hebben ook gehad dat de glazen en koffie/theelepeltjes wit uitsloegen.. zon diamantgeval van sun gehaald en probleem opgelost...

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier knal ik alles in de vaat wasser. en in de 2 jaar dat we alles nie hebben heb ik nog niets beschadigt gehad

7. Rosado

Rosado Niet meer actief

Er staat trouwens best vaak op dingen dat ze niet in de vaatwasser mogen, maar ik doe het er altijd gewoon in. Wij hebben toch geen hele dure spullen (hahaha), dus als het dan écht niet tegen de vaatwasser kan dan halen we gewoon een nieuwe.

8. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ach glazen wat wit uitgeslagen maar ff wassen met azijn en weer beter! en anders kopen we toch nieuwe....(zo duur zijn glazen niet, en een set hebben we toch al lang niet meer hahaha)

En enigste wat ik er niet meer in zou doen zijn mijn bakpannen met anti aanbak laag.....die zijn gewoon niet goed meer nu...de aanbaklaag komt los...(maar kan ook zijn omdat ze al bijna weer 2 jaar oud zijn.......)

Verder alles erin! gewoon hoge temperatuur hoor......zelfs flesjes en spenen toen we die nog gebruikten. (spenen wel zonder vette dingen in de machine want dan worden ze toch gelig vind ik)

Groetjes,
    Miranda

9. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Hier ook alles in de vaatwasser lekker makelijk.
    Alleen als we spaghetti hebben gegeten en het is niet helemaal goed afgespoeld wil dat nog wel eens vlekken geven op plastic dingen zoals in ons geval de avent bewaarbekers.
    Nou ja vlekken, ze krijgen een rode gloed over zich heen.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier gaat ook zo'n beetje alles in de vaatwasser. Alleen de wok (met antiaanbaklaag) vaak niet, meer vanwege ruimtegebrek dan voor de pan. Zelfde geld voor de braadpan. te groot..

Alleen ons GFT bakje mag er niet in. Dus die doe ik met de hand ;)

En ik geloof dat ik eerder de nuby-babylepels erin gedaan had, en dat ging ook niet goed. Die waren na 3 rondjes vaatwasser niet meer te gebruiken..

11. vive2

vive2 Fanatiek lid

Ik gooi alles erin behalve gietijzeren onderdelen van mijn fornuis en gietijzeren pannen. De vaatwasser gaat altijd op de hoogste temperatuur en ik heb niets dat is versleten of stuk is gegaan tijdens het vaatwassen.

12. Dani11

Dani11 Niet meer actief

ik pleur er ook alles in :D
    en hier ook de tabletten van Lidl die zijn echt het beste vind ik en nie duur

13. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Hier gaat bijna alles er in behalve:

- houten snijplanken want die kunnen niet tegen het drogen door de vaatwasser
    - messenset (koksmes ed.)
    - gietijzeren braadpan
    - 2 koekenpannen van Mauviel

Glaswerk is bij ons nog gewoon mooi en alleen de houten spatels zijn krom maar daar koop ik wel weer nieuwe voor zo eens in de zoveel tijd.

14. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Doe alles erin behalve de pannen met antiaanbaklaag niet meer. Heb eerder pannen gehad waar de a.a.l. er echt af ging door de vaatwasser...

15. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Mijn gietijzeren pannen doe ik niet in de vaatwasser, want deze worden roestig door het vaatwasmiddel. Dit is ook zo als je ze met afwasmiddel wast, dus moet altijd alleen met heet water ;)
    Heel af en toe gooi ik ze er wel in, maar heb er dan meteen spijt van...

@Glazen: heb laatst weer glansspoelmiddel bijgevuld en mijn glazen zijn niet wit meer! vergeet dat domme spul altijd bij te vullen, maar er zijn ook wel tabs MET glansspoelmiddel.

Tip: de Action heeft heel goedkoop Sun vaatwastabletten!

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier gaat ook alles in de vaatwasser ook de flessen, alleen de spenen doe ik in een handsopje.
    Hier geen vale glazen, ligt aan je tabs/en of je glansspoel middel dan nog moet toevoegen.

Heb ooit 1 plasic bordje (gekregen ergens bij) die heel krom werd, die is dus zo de vuilnis in gegaan.. haha
    Houten spullen moet je wel vervangen op den duur, maar dat issowieso geen overbodig iets bij hout.

17. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Hier gaat ook eigenlijk alles in de vaatwasser.

Wat ik eigenlijk supermakkelijk er aan vind is dat de filters van de afzuigkap ook in de vaatwasser kunnen, veel makkelijker dan met de hand te moeten staan boenen. Dus dat is ook een voordeel van een vaatwasser :D

18. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Het enige wat ik niet in de afwasmachine doe is mijn braadpan van ikea.

19. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier gaat ook alles in de vaatwasser.
    Pannen met anti aanbaklaag ook, ik koop ongeveer 1 x in de 3/4 jaar nieuwe, aangezien ze wel harder slijten.
    En inderdaad de filters van de afzuigkap, geweldig!

20. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik doe er alles in. Behalve de spulletjes van Blond Amsterdam.
    Ik heb geen idee of die er in kunnen.
    Maar wil ik het niet proberen daar vind ik het te duur voor...

Mijn ventje heeft op of andere manier wel vaak kapotte glazen in de vaatwasser maar ja gewoon ff naar de blokker en wer nieuwe..

Deel Deze Pagina