Zorgwekkend is de 10 procent aspartaam die als methanol (methylalcohol) in de bloedsomloop komt. Volgens richtlijnen die ook in Nederland gelden mag men niet meer dan 7,8 milligram per dag van deze gevaarlijke stof binnenkrijgen. Een liter met aspartaam gezoete frisdrank bevat ongeveer 56 milligram methylalcohol, of acht maal de geldende limiet. De afbraakprodukten van aspartaam zijn zonodig nog angstaanjagender dan de componenten. Phenylalanine breekt af in diketopiperazine (DKP) een bekende kankerverwekkende stof, als het aan warme temperaturen wordt bloot gesteld of langdurige wordt opgeslagen. Zelfs wanneer producten consequent op een koele temperatuur worden gehouden zijn we niet veilig. Bij koude temperaturen zal methanol vanzelf een kleurloos gif produceren bekend als formaline. Onafhankelijke onderzoeken hebben aangetoond dat de vorming van formaline veroorzaakt door het gebruik van aspartaam zeer normaal is. Het stapelt zich op in de cellen, en reageert met celeiwitten zoals enzymen en DNA. Deze opeenhopende reactie kan ernstige gevolgen hebben voor degenen die light dranken en voedsel dagelijks gebruiken. Aspartaam heeft bij langdurig gebruik de volgende bijwerkingen: Hoofdijn Oorsuizen Hersenbeschadiging en epileptische insulten 10% meer kans op Hersentumoren Slechter gaan zien Multiple Sclerose Diabetes Mellitus Hoge Bloeddruk Chronisch Vermoeidheid Syndroom http://www.aspartaam.nl/artikelen/gevaar.html Ik zou dan ook nooit van mn leven deze k****zooi gebruiken en al helemaal niet met een baby in mn buik.
Dan moet je het vooral ook niet doen... Je weet dat als je wat verder zoekt op internet er ook andere onderzoeksresultaten te vinden zijn? Onderzoeken kunnen uitgelegd worden zoals de wetenschapper dat wil (first rule of science) en dit is rechtstreeks gekopieerd uit een Amerikaans onderzoek. En die vinden alles eng... ik kan het weten... ben zelf een halve! Drink het vooral niet... maar denk eens na over wat er in thee zit, water, limonade, sapjes.. je vaatdoekje, etc etc.
@devilschase, wat betreft het dik maken, als je light producten drinkt, denken je hersenen dat er suiker binnenkomt. Die komt er niet, dus is je lichaam nog steeds opzoek naar suiker. En dan krijg je trek in zoet. Als je dan aan de koekjes en de snoepjes begint,... ja dan KAN je dik worden. Ik drink al vrij lang af en toe cola light en heb nog geen enge ziekte.
idd, alles moet tegenwoordig light omdat mensen zich niet meer kunnen beheersen. In heel veel drankjes zit tegenwoordig zoetstof. Als erop staat 'minder suiker' kan je er donder op zeggen dat er zoetstof in zit.
Overalzit het in..en idd denk eens aan ALLE dingen uit je omgeving.. word je kriebelig van als je daar alle onderzeokjes over gaat lezen.. Ook ik drink standaard ALLES light, omdat ik nergens het verschil van normaal en light proef en ik van normaal toch echt wel dikker word! En hoera nog steeds geen enge ziekte!
Jullie moeten doen wat je zelf wilt hoor. Mij maakt het niets uit . Zolang ik die smerige rotzooi maar niet hoef te drinken. En ja, er zijn zoveel dingen slecht, maar dit is echt al jaren bekend en vele malen bewezen. Mijn verloskundige raad ook zoetstoffen af.
Devilschase, maar dan vraag ik mezelf wel af wat je drinkt? Want zowat in alles zitten zoetstoffen.....
Wat een onzin, dat is helemaal niet waar, in lang niet alles zit aspartaam of fenylalanine. Dat zou lekker zijn zeg, dan zouden mensen die allergisch zijn voor bepaalde zoetstoffen niets meer kunnen drinken. Als er zoetstof inzit proef je dat gelijk want het is niet te drinken vind ik. Ik heb echt NOOIT dingen met zoetstoffen. En normale dranken overheersen nog altijd de light producten. O.A. geen aspartaam: Sinaasappelsap Tonic Bitterlemon Cassis Chocolademelk Fristi Melk Cola regular Yoghi Alle normale frisdranken en vruchtensappen welke gewoon gezoet zijn met suiker zoals: Coca Cola, Dubbelfrissss, Cranberrysap, Fanta, Spa, 7UP, Dr pepper etc etc etc Wel aspartaam/fenylalanine: Augurken alle light drankproducten waar LIGHT of: SUIKERVRIJ op staat. Kauwgom Bijna alle light etenswaren zoals Jam, light slagroom etc uitzonderingen daar gelaten Drop Lees dit eens voor de gein, de reacties dan: http://www.gezondheidsplein.nl/oordeelm ... tstof.html 90% vd dranken die er in light zijn, zijn er ook znder zoetstoffen, denk aan: Coca Cola/ Coca Cola light Bitter Lemon /Bitter Lemon light Tonic/tonic light Fanta/fanta light Chocomelk/Chocomelk Light Cassis/Cassis light Dubbelfrisss/Dubbelfrisss light 7up/7up Light Dus er is genoeg te drinken zonder zoetstoffen, aangezien bijna alles wat er in Light varianten is, ook gewoon in Regular varianten wordt verkocht wat gewoon gezoet wordt met suiker en niet met aspartaam, accesulfaat, sacharine, phenylalanine etc
Echt fijn dat jij een verloskundige hebt die het afraadt...je had die van mij, of die van m'n zus of die van mijn vriendin niet moeten hebben want die interesseren het niet zoveel...
Ik heb het ook niet over aspartaam gehad hoor.. ik heb het over zoetstoffen! Maar inderdaad een geluk voor jou dat je ook mijn verloskundige niet hebt gehad, en van alle vrouwen in mn omgeving, want die wimpelen het ook allemaal af als vergezocht..
En augurken en drop? Niet vergeten dat dat 2 dingen zijn waar zwangere vrouwen volgens verhalen '' vaak '' naartoe grijpen! Maar oke als jij Augurken alle light drankproducten waar LIGHT of SUIKERVRIJ op staat. (Dus fanta, 7up, dubbelfris, jus d'orange, ijsthee light en alle andere dranken etc.etc.etc.) Kauwgom Bijna alle light etenswaren zoals Jam, light slagroom etc uitzonderingen daar gelaten Drop Coca Cola (ook al zwaar ongezond volgens sommige vanwege cafeine en zoetstoffen) Koffie (Cafeine) Thee (Theeine) Red bull (cafeine en zoetstoffen) Naast alle producten die standaard afgezworen worden (rauw vlees, kazen etc.) wil ontwijken.. be my guest
Ik lust geen augurken, geen drop en geen koffie, dus dat scheelt. Red Bull zit alleen in Red Bull LIGHT zoetstoffen, in normale Red Bull niet dat is gewoon gezoet met suiker. In normale Cola zit minder cafeine dan in Cola Light: Ik citeer: En ik ontwijk het niet, zo moeilijk is het niet om geen light producten te drinken. Ik ben echt niet de enige hoor? Ik heb van mn leven nog geen lught producten gegeten en/of gedronken. Ik snap niet wat er moeilijk aan is om gewoon brood met normale Jam, kaas, chocopasta, pindakaas etc te eten? En zoals ik al zei: 90% van alle producten zijn er in LIGHT EN in normaal. Dus je hebt gewoon een keuze, neem ik de Light of neem ik de normale. Zo moeilijk is dat toch niet?
ik denk altijd maar zo ...: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg ! ik neem dus geen of weinig light producten ......zoals ik al eerder zei ..ik zie de meerwarde er niet van in ....
hahaha ja daag augurken.. anders pluis heel dit forum uit kom je nog meer gekke dingen tegen waar mijn vk heel hard om moest lachen zoals softijs en gefrituurde dingetjes etc.
Zoetstoffen zijn aspartaam, sorbitol, acesulfaam, sacharine en phenylalanine. Phenylalanine en aspartaam worden in 90% van alle light producten gebruikt.
Ja maar er zijn ook nog andere zoetstoffen die ook erg ongezond zijn.. Alles wat je teveel binnen krijgt is ongezond, geld werkelijk voor ALLES dus ja...