Hallo ladies! De titel zegt het al.... Ik ben nu 6 weken zwanger. Na de geboorte van mijn 1e kindje 2 jaar geleden heb ik grote slaapproblemen ontwikkeld. Ik kon deze de laatste maanden onder controle houden. Ik slikte soms zalpiclon en melatonine 5 mg. Maar dat kan nu niet meer...maar wat dan wel? Ik heb ook veel honger s nachts. Dit had ik al voor deze zwangerschap. Groetjes
Misschien een idee om met je klachten naar de dokter te gaan? Of even de apotheek te bellen? Deze weten precies wat je wel en niet mag tijdens een zwangerschap. Persoonlijk denk ik dat je vrij weinig mag hebben, je kunt een slaap lekker theetje proberen voor het slapen gaan, maar ik denk dat je daar vrij weinig aan hebt. Ik kan zelf sinds een aantal weken ook erg slecht slapen en wordt veel wakker 's nachts omdat ze baby beweegt of ik raar droom, heel vervelend maar het hoort er bij en er is vrij weinig aan te doen. Succes in ieder geval!
Toen ik in het ziekenhuis lag werd mij telkens temazepam aangeboden. Ik mocht dit om de dag. Werd mij aangeboden omdat ik echt heel erg slecht sliep, overdag ook niet kon bijslapen en mijn draagkracht-draaglast balans mede daardoor ver te zoeken was. Zeg maar gerust labiel (ik lag er vanwege dreigende vroeggeboorte). Ik heb ze niet ingenomen omdat ik me er niet goed bij voelde, maar volgens de gyn kon het geen kwaad als je het tijdelijk, om de dag, inneemt. Wellicht zijn er ook nog andere opties dan medicatie, hoewel ik vermoed dat je alles al hebt geprobeerd (huis-tuin-en-keukentips, slaaphygiene, overdag meer rust nemen)?
Over melatonine is te weinig bekend om te gebruiken de zwangerschap. Het is een vervelende kwaal heb er ook flink last van gehad. Vooral in het prille begin en later aan het eind. Wat mij hielp was geen spannende tv of niet meer op mn telefoon of tablet rommelen voor het slapen gaan.
Hoe vervelend ook, volgens mij hoort het erbij. De extreme moeheid in het begin in combi met korte slaapjes en (extreem) vroeg wakker zijn. Tenminste, bij mij is dat echt mijn 1e zw symptoom. En in het laatste trimester ook weer, maar dan nog erger. Proberen inderdaad alle huis tuin en keuken middeltjes uit en meer kun je volgens mij niet doen.
Ik slaap ook echt heel slecht nu. Ik heb al een paar keer toch wat Melatonine ingenomen, anders hou ik het niet vol. Temazepam heb ik al liggen vanwege slaapproblemen voor de zwangerschap, maar die ga ik nu niet gebruiken. Straks de huisarts of verloskundige maar eens bellen....
tijdens mijn vorige zwangerschap mocht ik van mijn verloskundige Valdispert slikken(valeriaan) en dat hielp goed, ik heb het best veel geslikt. Tijdens deze zwangerschap zei de doktersassistente dat het niet mocht Echt onduidelijk dus ik ga het ook nog eens aan de verloskundige navragen.
Bedankt ladies. Ik heb valeriaan opgezocht. .maar ook daar staat nee bij. .aiii. ik had al een slaapprobleem dus het is niet nieuw..maar nu kan ik er niks mee. Wat wel helpt is een kruik mee en echt even de dag afbouwen. .in bed boekje lezen niet meer appen. Lekker beetje baby dagen lezen. Ga ik zonder lezen mijn bed in lukt het sowiezo niet. Vannacht gelukkig goed geslapen! Ook belangrijk in de avond weinig drinken! Sinds mijn 1e bevalling..die eindigden in een blaascatether 4 weken lang is mijn blaas ook gevoelig.
Ik had ook last van slaapproblemen sinds ik zwanger ben. In overleg met de apotheker valeriaan gaan gebruiken en ik slaap weer heerlijk. Schrik nu wel dat het niet zou mogen... ik heb straks nog een afspraak staan bij de HA dus ik ga het zeker nogmaals navragen.
Ik vind het ook vreemd van die valeriaan omdat het bij mijn eerste zwangerschap wel mocht. Ik ben benieuwd wat jouw dokter zegt!
Hoop onduidelijkheid dus wbt slaapmiddelen. Jammer dat de ene dit zegt en de ander weer wat anders. Zou denk ik eerder het advies van de vk volgen dan van de huisarts.
Klinkt heel bekend! Ik mis de melatonine heel erg, en vind het ook jammer dat daar nooit meer onderzoek naar is gedaan! Het zou lichaamseigen stof zijn, maar als het niet goed is voor de baby dan neem ik het risico liever niet (al is de verleiding soms groot). Ik slik af en toe temazepam, maar zo min mogelijk. Valeriaan heb ik ook liggen. Naar wat ik begrepen heb mag het in lage dosering. Maar ik heb er helaas geen baat bij, had ik ook niet echt verwacht, ben mijn leven lang al een slechte slaper... Inslapen duurt lang, maar gelukkig heb ik de kans om s ochtends wat langer te kunnen blijven liggen, waardoor het redelijk te doen is. Sterkte!!
De huisarts gaf aan dat er te weinig ervaringen bekend zijn om te kunnen zeggen dat het veilig is. Voor mij wel een reden om het liever niet dat wel te nemen aangezien ik er 3 jaar over heb gedaan om zwanger te raken en geen risico's wil nemen.
Geen tips voor medicatie maar... Verzwaringsdeken wil ook wel eens rust geven. Pas ik veel toe op mijn werk. Zo voel je je lichaam beter en kan je daardoor soms makkelijker ontspanne, en slapen. Verzwaringsdeken heeft natuurlijk niet iedereen maar je zou een bedsprei, wollen deken oid dubbel kunnen vouwen en bovenop je dekbed legge, dat geeft meer druk. Misschien helpt het. Sarkow | Sarkow B.V. Revalidatiehulpmiddelen levert specifieke middelen. Staat ook extra informatie over effecten. Verzwaringsdeken , baballendekens gericht op mensen met een beperking (omdat bij deze doelgroep meeste problemen voorkomen) maar wordt ook wel voor gewoon thuis gebruik ingezet.
Melatonine is inderdaad een lichaamseigen stof, namelijk een hormoon. Het is tijdens de zwangerschap niet aan te raden om op eigen houtje hormonen in te nemen, omdat deze de ontwikkeling van je kindje kunnen verstoren. Ik heb zelf veel baat bij de Rescue Nacht druppeltjes van Bach, deze mogen wel bij zwangerschap gebruikt worden.