wat mag je 5 jarige wat eerder niet mocht?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door belize, 22 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zie wel waarom je me verkeerd begreep. mijn vraag was niet zo duidelijk.

bij sommige dingen gaan 'mogen' en 'moeten' doorelkaar zie ik. als het kind groente kan snijden betekent niet dat ze dat echt elke dag of op sommige dagen echt moet doen? zo ja; dan is het een verantwoordelijkheid. zo niet dan is het voor de leuk en als een leerfase.
    boterham smeren mag hij. maar moet hij dat elke keer als hij een boterham eet? wanneer je dat bindt met 'elke keer weer moeten vragen of het mag' vind ik dan vreemd. een kind dat zijn eigen boterham mag en kan smeren, moet dat op een gegeven moment altijd echt zelf doen. dat is dus de verantwoordelijkheid. dat het in principe zijn 'taak' wordt. ik vind 5 jaar dan veel te jong voor eigen boterham. maar hij doet het dus steeds vaker. en het zal niet lang meer duren dat ik dat voor hem niet meer ga doen.

ik ken niet zoveel 5 jarigen die bij het pakken van zijn speelgoed ook denken dat ze het straks zelf moeten opruimen. de verantwoordelijkheid betekent dat jij dat niet hoeft te zeggen. ruim dat op etc. ruim je kamer op etc. het kind moet dat zelf bepalen-vrijheid- en ook doen-verantwoordelijkheid dragen-

en daartegenover staat dat het kind soms een hele rommelige kamer heeft. en jij gaat de kamer niet zomaar opruimen, en hem ook niet dwingen totdat hij het zelf gaat doen. of om jouw hulp vragen.

want als het niet zo gaat dan zit je nog steeds in de leerfase.

ik wil dus het liefst dat hij de vrijheden samen met de verantwoordelijkheden krijgt. zo veel mogelijk in balans. en zonder dwingen en zonder de politie taak voor mij.

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nou; dat vind ik nou een heldere reactie umm!
    hahaha. maar nu je deze dingen zo opnoemt vind ik:) het zelf ook heel apart!

3. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Hm, je zet mij aan het denken ;)
    Hier hebben we met 4 jaar gezegd je bent een grote meid, je "mag" iets meer dingen, hier stonden ook "moet" dingen tegenover.
    Ze vindt het super leuk om te helpen koken, en "mag" nu ook in de hete pannen roeren met een lange lepel (spaghettisaus en dergelijke)
    Ze "mag" 1 keer per week verzinnen wat we gaan eten, als het maar gezond is.
    Haar boterham smeren doet ze al sinds ze twee is, dus dat is meer iets wat voor ons fijn is ;)

Ik heb totaal niet nagedacht wat ze straks extra "mag" als ze 5 is, ze doet al onwijs veel :S
    Misschien een handig iets om alvast bij stil te staan, want ik zou het op dit moment niet weten :S

* Mee helpen groente snijden, met normaal mesje.
    * Mee helpen koken.
    * Mee helpen kleren uit zoeken.
    * Mee helpen met de was ophangen, spulletjes in de wasmand gooien.
    * Mee helpen met denken over het avond eten, bepalen wat ze wilt eten.
    * Eigen kamertje opruimen, indeling maken in haar kamer.
    * Eigen kleren uitzoeken als we nieuwe kleren moeten kopen.

Ik snap dat je wat moeite hebt met bedenken en het benoemen, want hier draait ze gewoon mee en vind ik het dus ook lastig, terwijl die tijd dat ze meer wilt doen er wel aan zit te komen (vanavond vroeg ze of ze dan morgen naar opa en oma mocht fietsen, nou eh nee!!)

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje kiest zelf zijn kleding en kleedt zich aan en hij maakt zijn bed op. (zelf mee gekomen)

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Buiten spelen in het speeltuintje voor ons huis, zelf brood smeren, heel soms alleen van school naar huis lopen (is 50 meter), tsja, en wat kleinere dingen, filmpje opzoeken op de laptop, zelf kleren uitzoeken...

6. tuc

tuc Niet meer actief

hier dan wel een 6 jarige, maar ook eentje die niet zoveel zelf doet. Ik vind het ook allemaal niet zo nodig eigenlijk, kwam in een ander topic ook ter sprake. Wat ze wel doet is:

- aankleden (ik heb het klaargelegd)
    - was in de wasmand
    - speelgoed opruimen
    - jas en schoenen aan
    - bord en beker naar de keuken
    - schoolbeker en trammel op de aanrecht
    - brood smeren

that's it.

ze doucht zichzelf niet, ik droog haar af, ze hoeft niet als vaste taak dingen schoon te maken of tafel te dekken enz.

Zij mag lekker spelen hoor als ik de tafel dek of afruim. Ze kan een hoop dingen wel en mag het ook als ze erom vraagt maar hoeft het zeker niet. Soms wil ze komkommer snijden voor het eten, dat mag. Koken en met vuur mag ze niet zelf.

Een kindje dat zelf uit bed komt en onder de douche stapt terwijl ouders nog slapen vind ik persoonlijk gek. Sowieso gaan ze hier niet zelf uit bed...ook niet naar beneden ofzo.

Deel Deze Pagina