Wat mag je als je in de ziektewet zit? En wanneer weer werken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Snoopy1979, 21 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Even een korte uitleg: Mijn man heeft 6 weken in het ziekenhuis gelegen (ontsteking in zijn rug), waarvan de eerste 5 weken platte bedrust (dus plat liggen en mocht zijn bed niet uit, dus 5 weken niet lopen) en de laatste week weer opbouwen met lopen. Dit ging redelijk goed. Nu is hij sinds 13 juli weer thuis en moet nu rustig opbouwen. In het begin deed hij al snel te veel maar nu gaat het best goed. Hij is nu lopend een boodschapje aan het doen (20 minuten lopen).

Maar wat mag hij doen? Als je griep hebt moet je thuis blijven, maar hij moet juist opbouwen met bewegen. Ik wilde vandaag een paar uurtjes naar een speelboerderij, de ouders kunnen daar lekker zitten en je kan er ook prima rondlopen. Mijn man vindt dat hij het niet kan maken om daar naartoe te gaan, ik denk dat dat prima kan en mag ;). Wat vinden jullie of weten jullie wat mag en wat niet?

En hij moet eigenlijk zelf bepalen wanneer hij weer kan gaan werken. Maar wanneer kan dat? Moet je je dan weer zo voelen als voorheen? Of moet je gaan werken als je denkt dat het wel zal gaan (met het risico dat het helemaal niet gaat). Hij heeft een zittend beroep. Moet wel dossiers pakken en daarbij bukken en daar krijgt hij snel last van. Hij wil wel graag weer werken maar is heel bang dat het snel te zwaar zal zijn en vindt het ook moeilijk te bepalen wat het juiste moment is. Iedereen om ons heen zegt ook, liever een week te laat beginnen dan een dag te vroeg.
    Volgende week woensdag moet hij weer naar de orthopeed, bloed prikken en eventueel een röntgenfoto. We denken eraan sowieso die afspraak af te wachten. Want hij mag nu bijvoorbeeld maar zo'n 5 minuten zelf autorijden (nog niet gedaan) en misschien zegt de arts dan dat hij langer mag rijden. Anders kan hij niet eens zelf naar zijn werk rijden.
    Morgen naar de arts van de bedrijfsarts (niet de bedrijfsarts zelf), zullen het daar ook voorleggen maar ben wel benieuwd hoe jullie erover denken en jullie ervaringen.

2. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Hij moet/kan weer aan het werk zodra hij zijn werkzaamheden kan hervatten zonder dat hij klachten ervaart waarvoor hij is ziek gemeld. Anders is het risico te groot dat hij binnen no time zich weer ziek moet melden natuurlijk.

In zijn vrije tijd mag hij doen wat hij wil zolang het niet belastend is voor zijn klachten. Dus zijn klachten mogen er niet erger door worden c.q. het mag het herstel niet belemmeren. Dus stel hij gaat ergens tegels leggen dan mag dit natuurlijk niet want dat is niet bevorderlijk voor zijn rug maar naar een speeltuin mag zeker.

wij hebben namelijk ook met deze vragen gezeten en hebben toen een gesprek met de Arboarts gehad die ons bovenstaande vertelde :)

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik mocht gewoon naar buiten, was ook belangrijk voor revalidatie. Ik heb gewoon aangegeven (per mail, dus schriftelijk) dat ik voor mijn herstel naar buiten moest. Dat was geen probleem iig

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Gewoon lekker gaan. Ik ben een aantal jaar geleden door mijn rug gegaan. Of nou ja, een rugspier verrekt. De huisarts adviseerde ook wandelen. Ik had een Efteling abonnement (en nog geen kinderen) en ben naar de Efteling gegaan. Uiteraard nergens in, maar lekker door het park gewandeld.

Uiteraard belde het werk nèt toen ik voor de Monseigneur Canibale stond ;) Maar het was ze niet opgevallen en toen ik weer op het werk was, heb ik het gewoon uitgelegd. Ik voelde me wel opgelaten.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dank jullie wel voor jullie reacties! Is wel duidelijk dus, we gaan vanmiddag lekker weg! Heb mijn man ook weten te overtuigen ;). Maar goed het is best lastig, als je mensen tegenkomt bijvoorbeeld. Straks kom je op het punt zou ik nu ook kunnen werken... wordt ook nog lastig dat punt te bepalen ;)

6. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    al hij zich goed voelt zou je thuis je werk een beetje kunnen nabootsen in de zin van kijken of je bv 2 uur kunt zitten achter een pc en dat je dan regelmatig opstaat om bv iets uit kast te pakken. is dat haalbaar dan kun je langzaam een start maken op je eigen werk.
    Heel laagdrempelig beginnen met bv 2 uurtjes.

Je hoeft je niet meteen helemaal goed te voelen zoals voorheen maar het moet niet zo zijn dat je na die 2 uurtjes veel meer last hebt.

Maar ik zou nog even wachten hij is net een weekje thuis heeft wekenlang bedrust gehad. dus die spieren zijn aardig verslapt.
    Ga eerst nog maar wat opbouwen met bewegen, lopen en wat lichte huishoudelijke klusjes bv stoffen of zo

7. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Ik herken het. Wij kregen soms ook de vraag of opmerking waarom hij niet aan het werk was aangezien hij ...(vul maar in) aan het doen was en hij dus schijnbaar niet zo ziek is/was :(.
    Echter denken mensen dat als je in de ziektewet zit je 24 uur bedrust moet houden geloof ik.
    Telkens dus uitgelegd dat hij ziek is omdat hij last heeft van X. Werkgever geen ander aangepast werk kan bieden dus hij ziek thuis moet (!) blijven van de Arbo totdat hij genezen is van X. Maar hij ondertussen wel gewoon alles mag doen zolang het zijn genezing niet belemmerd.

8. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Dit is ook een goede inderdaad! Wanneer hij zich goed voelt niet meteen weer volledige uren draaien maar opbouwen.

9. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    trainingsprogramma volgen bij een fysio is vaak ook heel goed. Je rug versterken en conditie verbeteren maar wel met deskundige begeleiding

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hij lopend patiënt. Hij moet simpelweg wandelen / lijf weer opbouwen om te kunnen werken.

Zittend beroep is zwaar voor een rug, verkijk je daar niet op. Ik ging/ ga uit dat als ik thuis het Red om een redelijk normale dag te maken. Dus mee naar Super, even rondje lopen (rollen ;)) , kinderen verzorgen in de zin van eten/ drinken en speelgoedhelpen enzo. Dat ik dan een halve dag kan werken.
    Ik zou er van uitgaan dat hij nog wel een keer zolang thuis is.

hij mag 5 min. Auto rijden. Dat zal misschien uitgebreid worden naar 20 min. Opbouwen. MAAR dat betekend niet dat hij daarna kan werken. Dat is nl. Ook zittend.

ik zou het een logische opbouw vinden als hij zodra hij 2maal de tijd die nodig is op werk te komen achter elkaar kan auto rijden . Koffie te drinken op zijn werk. En dan de Week erna 2x2 uur. Afhankelijk van hoe dat gaat 2/3x 4 uur.
    maar dat zal de arbo arts allemaal met hem bespreken hoor.

11. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Moeten jullie lekker doen, even er uit. Ik heb een keer een bacterie gehad van mijn werk, was er op een gegeven moment niet ziek meer van maar mocht 3 dagen nog niet werken. Mocht er ook uit, frisse lucht en bezig zijn is ook belangrijk. Net wat anderen hier boven al zeggen hij moet geen dingend doen die te belastend is voor zijn rug.

Wel heftig allemaal, goed herstel voor je man gewenst!

12. Upkedupke

Upkedupke Bekend lid

30 okt 2012
    611
    0
    16
    Limburg
    De antwoorden hierboven geven het al goed weer.
    Daarbij zal je man ook niet meteen zijn volledige uren gaan werken, maar dit langzaam opbouwen. Dit zal ook in overleg met de bedrijfsarts gebeuren.
    Hij hoeft zich echt niet schuldig te voelen als hij buitenshuis dingen doet die zijn herstel niet in de weg staan.

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

daarbij is 1week stilliggen. 3weken spierverlied hé. Dus hij heeft sowieso 4 mnd nodig om weer op kracht te komen.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Veel plezier vanmiddag. Laat hem naar zijn lichaam luisteren en bij de eerste signalen van pijn of vermoeidheid er een einde aan breien.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    We zaten te denken met opbouwen met werken met eerst om de dag een halve dag, week erna elke dag een halve dag, dan halve dag hele dag en dan helemaal werken. Maar dan willen we een weekje weg :) (in eigen land, helemaal geen vakantie gehad anders en dat is dan de laatste dag van de schoolvakantie). Maar goed zal in overleg met de bedrijfsarts gaan. En als het niet gaat, een stap terug doen.

Fysiotherapie was nog geen optie volgens de orthopeed, eerst zelf opbouwen. Spieren versterken mag nog niet ivm de ontsteking die er gezeten heeft (wervels en tussenwervelschijven). Hij heeft de laatste week in het ziekenhuis wel elke dag fysiotherapie gehad. Maar goed gaan we volgende week vragen of fysiotherapie verstandig is.

En we gaan straks even weg, inderdaad niet te lang. De orthopeed zei ook dat hij weg mocht, maar wel rekening houden met ergens dan nog moeten zijn en ook weer terug moeten. Maar is het maar 10 minuutjes rijden en ik rijd dus dat komt wel goed.

Dank jullie wel in ieder geval allemaal!

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hij heeft trouwens snel last van zijn stuitje als hij zit, dus lang zitten gaat nog niet. We silken sowieso dat ze naar zijn stoel en houding kijken op zijn werk voordat hij weer begint.

17. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Als ik het zo hoor zou ik voorlopig nog niet aan het werk gaan, in ieder geval de komende afspraak met orthopeed afwachten en pas op gaan bouwen in goed overleg met de arboarts, niet zelf wat gaan bedenken.

En verder vooral dingen doen die goed voelen, bewegen, en ook leuke dingen als het niet belemmerd!

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik neem aan dat dat opbouwen in het plan van aanpak van de bedrijfsarts staat?

Overigens mag je best op vakantie in de 'opbouw' periode. Als het het herstel maar niet in de weg staat. Dus geen lange autoritten en bungeejumpen ;)

19. Jinxx

Jinxx Fanatiek lid

12 jan 2014
    2.019
    1.023
    113
    Idd, ik zou als ik je man was ook echt nog even heel rustig aan doen want zo te lezen is hij bij lange na de oude nog niet. Wel goed dat jullie er zelf zo mee bezig zijn om te kijken wat de mogelijkheden zijn om weer aan het werk te kunnen. Er zijn zat mensen die hier 'misbruik' van maken en ziekte gebruiken om zo lang mogelijk thuis te zitten.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant

Hij gaat morgen voor het eerst naar de bedrijfsarts, dus er is nog geen plan. Mijn schema hen ik van familie die een hernia heeft en weer aan het opbouwen is. Is ook maar een idee wat er ongeveer hadden. Sneller opbouwen lijkt me sowieso niet verstandig en misschien is langzamer wel verstandiger.

Fijn dat je tijdens het opvouwen gewoon op vakantie mag. Zijn we wel aan toe, al is het fijn om nu ook wat leuke dingen te doen. Hebben 10 weken moeten bikkelen... eerst 4 weken pijn en daarna 6 weken ziekenhuis ;)

Deel Deze Pagina