Een paar collega`s van mijn man komen vanavond even op de koffie. Nu heeft een collega een ernstige gluten allergie. Normaal doen wij een koekje of cake bij de koffie maar dat mag zij niet hebben.Ik heb in de supermarkt gekeken maar die speciale producten zijn schrikbarend duur en zien er ook nog eens vies uit. Weet iemand wat ik dan op tafel kan zetten wat iedereen mag hebben?? bv chocolade mag dat??
zolang er maar geen tarwe(of tarwezetmeel, alles met het woord tarwe) of glucosestroop (bevat bijna altijd sporen van tarwe) in zit dan mag je het eten. Dit staat gewoon tussen de ingredientendeclaratie. Soms staat er nog extra bij de allergeneninformatie : bevat tarwe,gluten. Dit is niet verplicht. (werk voor een voedingsfabrikant en krijgen vaak deze vraag)
er bestaat een lijst met producten die je mag hebben bij bepaalde allergiën (dus echt een lijst met het merk en het product) misschien kan je daar op googlen? Ik dacht trouwens dat allergieinformatie verplicht was? Mijn dochters hebben kma en de arts zei dat voedingsindustrie het verplicht was te melden (er zijn 8 allergenen waarvan dat verplicht is, misschien gluten niet?)
Fabrikant is verplicht te melden of er tarwe oid in zit, allergenen info dus. De ene zet het er heel duidelijk op, bij de ander moet je de hele lijst doorspitten. Als je naar de Appie gaat kun je op bijna alle huismerkproducten heel duidelijk zien of er gluten in zitten. Chocolade moet je ff op de verpakking kijken, de pure chocolade kan meestal wel, maar altijd ff checken. Chocolade rozijntjes kun je ook nemen. Anders ff vragen wat ze lekker vind?
Bij de albert hein en jumbo verkopen ze amandelgebak wat geen gluten bevat, is erg lekker. (ligt in het vriesvak).