Hoi allemaal, Ik weet niet zo goed wat ik met dit bericht wil bereiken, maar misschien zijn hier meiden met ervaringen of een mening hierover die mij een beetje op weg kunnen helpen ofzo.. Ik zit een beetje met mezelf in de knoei op het moment. Komt misschien door de emoties, maar toch denk ik dat er meer aan de hand is. Enne.. alvast sorry voor het lange verhaal dat ik weet dat dit gaat worden.. Het zit zo, ik ben al mijn hele leven vrij 'nuchter' geweest over 'het geloof'. Ik geloof niet in God, en ook niet in Allah of wie dan ook. Ik heb absoluut geen problemen met mensen die wel geloven, zo lang ik daar 'geen last van heb' (ik bedoel, zolang ze mij hun geloof niet opdringen maar accepteren/respecteren dat ik niet geloof). Ik respecteer hun geloof en verder vind ik dat ik niet kan bepalen wat een ander moet/mag geloven. Wie ben ik immers om te bepalen dat God niet zou bestaan. Het feit dat ik er niet in geloof wil niet zeggen dat het niet bestaat. Alleen geloof ik er dus niet in. Ik kom wel uit een familie waarin geloofd wordt. Vooral mijn oma en opa waren erg gelovig. Vroeger altijd bidden aan tafel als zij langskwamen of als we daar waren. Ze waren ook echte kerkgangers en het geloof was gewoon echt onderdeel van hun leven. Mijn opa is 17 jaar geleden overleden en mijn oma heeft echt door haar rotsvaste geloof in God de kracht gevonden om verder te gaan. Vorige week is mijn oma ook overleden . Ze is heel rustig heengegaan, haar hart hield ermee op en mijn vader en 1 van mijn ooms waren erbij. Ze was al een aantal dagen 'aan het overlijden' en ze was er gerust op. Ze was niet bang om te sterven omdat ze gelooft dat ze naar een betere plek ging en weer bij opa zou zijn. Afgelopen zaterdag was de begrafenis. Uiteraard eerst een prachtige dienst in de kerk. En door dat alles ben ik zo gaan twijfelen.. Eigenlijk geloof ik nog steeds niet dat er een God is. Maar wat was dat prachtig in de kerk en wat waren er veel mensen. Zo ongelofelijk dat zij voor zoveel mensen iets betekend heeft. Dat deed ze ook echt vanuit haar geloof. Ik werd echt een beetje 'overwhelmed' door al die emoties.. En nu vind ik het dus echt heel mooi hoe je door zo'n geloof op een bepaalde manier kunt leven en in zo'n gemeenschap kunt staan met zoveel mensen om je heen. Echt zo van 'je zou er bijna van in God gaan geloven' (zonder oneerbiedig te willen klinken). Dus nu weet ik het allemaal niet meer.. Ik ben vreselijk verdrietig om mijn oma, zit met heel veel emoties vanwege de enorme mensenmassa die afscheid kwam nemen van oma en die allemaal wel een verhaal hadden over wat zij voor hen had betekend. En zou het niet mooi zijn om ook zo'n geloof te hebben, waar je kracht uit kan putten en dat je kunt delen met andere mensen.. Eigenlijk geloof ik nog steeds niet dat er een God is. Maar ik wou dat ik het geloofde.. Dan zou ik ook deel kunnen uitmaken van 'al dat moois'. Pff.. ik weet het niet hoor.. Ben ik nou aan het doordraaien? Of moet ik hier gewoon even doorheen ivm rouwen om mijn oma? Of zou het dan toch echt wat voor mij zijn? Eigenlijk vind ik het een beetje 'hypocriet' klinken van mezelf...
ik denk dat dit topic niet mag.... topics over geloof mogen niet. desondanks wil ik je condoleren met het verlies van je oma en veel sterkte ermee. hoop dat je er uitkomt
Ik vrees ook dat dit topic gesloten wordt, maar voor het zover is wil ik nog wel even reageren omdat ik deels herken wat je schrijft. Ik geloof ook niet, nooit gedaan, ook niet zo opgevoed. Maar toen mijn vader 2 jaar geleden overleed is er wel een periode geweest dat ik 'zoekende' was omdat ik steun zocht en bewijs dat mijn vader nog 'ergens' was, in de hemel of waar dan ook. Mijn man is moslim en ik heb er toen ook veel met hem over gepraat. Maar nu achteraf gezien was het voor mij echt een periode van troost zoeken in dingen en nog niet willen accepteren dat mijn vader er echt niet meer was. Inmiddels is die periode afgesloten en ben ik weer mijn oude zelf; ik geloof niet en dat zal ik ook nooit gaan doen, er zijn teveel dingen waarmee ik me niet kan conformeren en die ik gewoon niet, euh, geloof Heel veel sterkte en er is niets mis mee om er met mensen over te praten of dingen over te lezen, dat kan veel inzicht geven!
Dit topic moet ik inderdaad sluiten 1.21 Om niet gerelateerde onderwerpen te bespreken heeft het beheer van Zwangerschapspagina een aantal off topic rubrieken gecreëerd waarin overige berichten geplaatst kunnen worden. Berichten over o.a. politiek en religie zijn niet toegestaan en zullen worden gesloten en/of verwijderd. Uitzondering op deze regel zijn de religieuze feestdagen en de ramadan. Let er wel op dat deze onderwerpen niet uitlopen op discussies op basis van religie. Ook dan zullen ze gesloten en/of verwijderd worden.