Interpretatie iq test

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lynx, 29 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Onze dochter heeft onlangs de wisc-v test gehad om te kijken of er een leerprobleem is.
    Het resultaat was als volgt:

Werkgeheugen was 88.
    Verwerkingssnelheid 111.
    Verbaal begrip 98
    Visueel ruimtelijk 94
    Fluid redeneren 109

Nu denken ze aan dyslexie, maar zijn de resultaten daarvoor niet te tegenstrijdig?
    Nog een kanttekening : dochter had totaal geen zin in de test, maar deed wel voldoende mee.

2. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Zover ik weet kan een iq test niks over dyslexie zeggen.
    Wat wel kan als de leerprestaties achter blijven en het het iq dus niet laag is dat er dan een indicatie kan zijn van leerprobleem los van het iq, dyslexie bijvoorbeeld. Omdat dit de tesultaten van de iq test niet beïnvloed.

3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ah zo. Ik dacht namelijk dat bij dyslexie het verbaal begrip en de verwerkingssnelheid ook lager waren terwijl dat bij mijn dochter niet het geval is.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De verwerkingssnelheid blijft iets achter, maar verder zit je dochter redelijk rondom het gemiddelde. Dit betekent dat ze dus, als ze een 'normale' inspanning levert, gewoon gemiddeld moet kunnen leren lezen en schrijven. Aangezien ze onderzocht wordt vanwege een mogelijk leerprobleem, begrijp ik dat dit niet het geval is?
    Heeft ze alleen problemen met (technisch) lezen en spelling? Of ook op het gebied van rekenen?

Een IQ-test alleen kan geen dyslexie aantonen. Maar; als je dochter flink achterblijft op lezen en / of spelling, terwijl nu bekend is dat ze een normaal IQ heeft dan kan dat wel reden zijn om dyslexie verder te gaan onderzoeken. Wat dan in ieder geval moet gebeuren is dat er de komende tijd heel intensief geoefend gaat worden op die gebieden. Aangezien ze normaal begaafd is, zou er dan een verbetering zichtbaar moeten zijn. Heeft ze in het verleden al eens extra begeleiding gehad? Als extra hulp en oefentijd voor haar niet helpt, is dat wel een aanwijzing dat ze dyslectisch kan zijn.

Extra onderzoek is sowieso nog nodig.

Lynx vindt dit leuk.
  5. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Nee hoor. Bij mijn jongste dochter beginnen we ook dislexie te vermoeden en zij heeft een harmonieus iq >145.

Caithy en Lynx vinden dit leuk.
  6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant
    Boven 145??

Wow.

Hoe merk je bij je dochter dyslectieklachten?
    En heb je altijd het vermoeden gehad of na iq test? Als in: lag lezen/schrijven onder het niveau wat je verwacht bij dit iq?
    Sorry dat ik inval in dit topic:)

8. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Ze is een jaar geleden getest en vlak daarna met leesonderwijs begonnen (in januari). Ze leest nu net E3 dus houdt het net bij maar ik zou verwachten dat ze sneller gaat met zo’n hoog iq inderdaad. Ook blijft ze letters steeds omdraaien een ei wordt een ie een m een w. Een oo maakt ze vaak een oe van. Dit gaat in een tekst wel veel beter dan met losse woorden. Ook draait ze soms hele woorden om “kalm” wordt dan bijvoorbeeld “klam”.
    Het is natuurlijk nog te vroeg om al echt aan dyslexie te denken maar de juf had toch ook wel haar bedenkingen bij haar langzame vorderen en veel spellend blijven lezen. Ze had het over testjes waar ze in meegenomen kon worden.

Misschien verwacht ik ook wel teveel hoor en hoeft een hoogbegaafd kind niet zo snel met lezen te gaan zonder dat er een leerstoornis is. Mijn oudste dochter was juist extreem snel met lezen dus ik zie daar een gigantisch verschil in.

9. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant
    Snap jou helenaal hoor! (Al heb ik geen hb kind!)
    In mijn zoektocht naar antwoorden toen onze oudste moeilijk ging lezen, ben ik gestuit op bepaalde leerproblemen bij hb kinderen. Ze is slim, maar niks vergeleken bij hb kinderen. Maar toch vond ik wel herkenning in de stukken.

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zie niet dat haar verwerkingssnelheid ietsje achter blijft(111! ). juist ietsje hoger. volgens mij ziet er alles goed uit. de verwerkingssnelheid, dat is iets waarvan men nu weet dat het met de leeftijd hoger gaat. omdat werkgeheugen (voor je executieve vaardigheden heb je dat nodig) ook met de leeftijd verbetert, zou een lagere score hierin niet zoveel uitmaken; tot leeftijd 10 zeg maar. dat is juist de reden waarom iq testen bij kinderen niet zoveel zegt over de toekomst. ze kunnen alleen ontwikkelingsvoorsprong of achterstand vast stellen.

of leeshandicap en IQ met elkaar te maken? jawel. maar iq uitslag kan niet doorslaggevend werken als je leeshandicap wilt vast stellen. je hebt gelijk, een hoge verwerkingssnelheid spreekt dat tegen bij je dochters uitslagen; maar bij leeshandicap kijk je vooral ook naar werkgeheugen. maar goed, het is altijd goed om te checken of het kind leeshandicap heeft (en wat voor soort) je kunt werkgeheugen en verwerkingssnelheid altijd verbeteren.

Lynx vindt dit leuk.
  11. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Het klopt niet helemaal wat je zegt. Een IQ-test is genormeerd voor leeftijd, dus in het geval van dit kind is het zo dat haar werkgeheugen zwakker is vergeleken met kinderen van dezelfde leeftijd en haar verwerkingssnelheid juist iets sterker. Het is zo dat een IQ niet een vaststaand 'getal' is, maar dat het zich ontwikkeld. Maar... er is altijd sprake van een betrouwbaarheidsinterval: als je de test nog een keer af zou nemen (over minimaal 2 jaar) dan zou de score met 95% zekerheid binnen datzelfde interval liggen.
    Over het algemeen is het zo dat er bij voorkeur getest wordt bij kinderen van 6 jaar en ouder, omdat dit meestal minder afwijkingen geeft bij hertest. Maar ook daarbij geldt de 95% norm.

Voor TS: een zwakker (Talig) werkgeheugen past in het beeld van kinderen met dyslexie. Zij hebben vaak moeite om talige informatie kort op te slaan en te onthouden. Dat is lastig bij het lezen, want dan moet je de letters die je gezien hebt op de goede volgorde onthouden en aan elkaar plakken.
    Voor een diagnose dyslexie zijn hier geen dingen die hard tegen pleiten; belangrijker is dat haar taalvaardigheden in het algemeen prima zijn (dus lees/spellingsproblemen komen niet door taalprobleem). Maar er is verder onderzoek op lezen/spelling nodig en op specifieke dyslexie typerende vaardigheden om daar wat over te kunnen zeggen.

IQ in het algemeen heeft geen relatie met lezen (is veel onderzoek naar gedaan). DUs ook als je HB bent kun je dyslexie hebben, maar ook met juist een laag IQ. Er is alleen wel een ondergrens omdat het kan zijn dat je leerprobleem ook invloed heeft op je moeite met leren lezen.

Lynx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina