wat mag je nu absoluut niet eten?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door kippetje13, 28 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nev

nev Actief lid

5 apr 2013
    295
    2
    18
    Zou toch oppassen met rauwe zalm. Is veelal bij de visboer ook niet zo vers omdat t niet in Nederland gevangen is. Is regelmatig ook vacuüm verpakt geweest of lange tijd gekoeld/ bevroren. Visboeren vertellen daar niet altijd eerlijk over.

2. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Belgje :)
    ... en listeria en toxoplasmose...

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder

Voel je je een beetje beter als Nederlanders, of was er iets tegen een gevoelige plek?

4. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
  5. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hihi, we hebben de site van het RIVM plat gekregen. Voedingscentrum noemt rauwe eieren wel bij Listeria. Listeria gaat dood bij 75 of 80 graden. een zacht gekookt ei wordt binnenin niet warmer dan 68 graden, want dan gaat eigeel stollen. Listeria kan dus wel degelijk in een zacht gekookt ei denk ik.

6. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    #26 Inneminne, 1 okt 2015
    Laatst bewerkt: 1 okt 2015
    Nee hoor, vind het gewoon jammer voor jullie en zou liever hebben dat jullie beter geïnformeerd én verzorgd werden ;)

Ik zag ook al een topic passeren over CMV waarbij in Nederland blijkbaar nauwelijks over geïnformeerd wordt. Ook gevaarlijk.

En vond het ook jammer dat mijn info in twijfel werd getrokken :p, maar hé, niet erg hoor!

7. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Is jammer dat er zo'n twijfel gezaaid wordt. Ik riskeer het me dan liever niet.
    Heb gekeken op jullie site, eigenlijk spreken ze daar over rauwe voedingsmiddelen ook, dus reken daar maar eieren ook bij. Ze zijn niet superspecifiek, hebben het vooral over de ziekte, terwijl de preventiemaatregelen gedetailleerder mogen zijn.

Wees gerust, ik raadpleeg ook wel Nederlandse sites.
    Welles-nietes is niet nodig, hoor. Liever veilig dan met zorgen hé.
    Succes!

8. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Oh en bij hogere temperaturen (68°C) kan het nog eens goed kweken... leuk :(

9. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Misschien is het al genoemd maar ik heb Niet alle reacties gelezen. Ik heb de gratis app zwanger&zo met daarin een apart stukje voeding/dranken. Per soort kun je dan het advies van het voedingscentrum lezen.

10. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Toxoplasmose is een parasiet die wordt overgedragen van mens op dier. Dus inderdaad d.m.v. rauw vlees, of ontlasting. Een ei valt daar dus ECHT niet onder. Hoe hard je het ook wil schreeuwen.

Listeria vindt je in verse producten die langdurig in de koeling worden bewaard. Zoals rauwmelkse kazen en vis, dus. Maar ook rauwkost.

Verse, gerookte zalm mag wel degelijk. Zolang deze dus niet langdurig in de koeling heeft gelegen zoals in de supermarkt.
    Ik vind persoonlijk ook de plaatselijke visboer een risico, omdat ik niet zeker weet hoe vers hun zalm is. Punt.

Voedselinfecties en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

11. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Als de kip gevaar loopt, moet ik het ei ook niet :D

Veiligheid

Scharrelvarkens en –kippen, paarden, schapen, geiten en wild lopen meer risico op besmetting met Toxoplasma gondii dan dieren die binnen blijven, omdat zij buiten makkelijker in aanraking kunnen komen met besmette muizen, ratten, vogels en planten. De besmette dieren worden niet ziek, maar de parasiet komt wel in het vlees terecht. Scharrelvlees wordt niet standaard gecontroleerd op Toxoplasma gondii.

Bron: Toxoplasmose | Voedingscentrum

Een NL-site :D :D :D

RIVM zegt dat het minder bij de kip voorkomt... Tja, de sites spreken elkaar daar wat tegen...

Ik heb het meer voor de site van het universitaire ziekenhuis in Leuven : Toxoplasmose | UZ Leuven

Doe vooral waar jij je het beste bij voelt ;)!

PS Let op de smileys, het is goed bedoeld :)

12. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Gelukkig zit er geen kip in eieren :D

13. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Over toxoplasmose gesproken... Ik zat van de week in een openbare zandbak met mijn dochter. Eentje die, wanneer niet in gebruik, wordt afgesloten met een zeil. Probeer ik een zeefje door te laten lopen omdat er hard zand in zit, loop ik gewoon tegen kattenpoep aan te duwen...
    Ik ben met in de tuin werken voorzichtig en ook in mijn vorige zwangerschap, toen we nog katten hadden, verschoonde ik de bakken met handschoenen.

En dan nu dit... Ik ben gelijk een restaurantje in gelopen en heb daar grondig mijn handen gewassen. Kans bestaat dat ik er ooit als kind al mee in aanraking ben geweest, maar je bent toch extra waakzaam tijdens je zwangerschap.

Geen openbare zandbakken meer voor mij...

14. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Pas ook op met peterselie. Het is minder bekend, maar dit kan een miskraam veroorzaken.

15. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Ik heb dit ook gehad maar dan met het schoonmaken van een zandbak. Stuitte ik op een kattendrol. Ook een beetje aangeraakt. Gelijk wel drie keer mijn handen gewassen. Hopelijk levert het geen schade op.

16. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Haha ja als je een halve plant in je mond propt.
    Kaneel is dat trouwens ook. Maar ook enkel in grote hoeveelheden , maar dan ook ECHT veel.

17. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Ik heb al jaren en jaren katten.
    Aan het begin van mijn zwangerschap hebben we mijn bloed laten testen op Toxoplasmose. Als je het namelijk eenmaal gehad hebt, heb je anti-stoffen en dan is het zelfs niet meer schadelijk voor de baby.
    Maargoed, na al die jaren kattenbakken verschonen en zelfs kittens opvangen (veel grotere kans op Toxoplasmose) ben ik nooit besmet.

De kans dat je besmet wordt als je één keer per ongeluk in aanraking komt met een kattendrol, is dus minimaal. Goed dat je je handen goed wast enzo natuurlijk, maar maak je er nu verder niet druk om :)

Om terug te komen op het eten:
    Het eerste restaurant waar we heen gaan na de bevalling is een héél goed steakhouse hier in de buurt! Oooooh wat heb ik zo'n bloedrode steak gemist!
    En dan maak ik mijn beroemde tiramisu met rauw ei en dan eet ik m helemaal alleen op! Yum! :D

18. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik ben Turkse, we eten ook een halve plant peterselie per dag.
    Marokkanen doen weer overval een schep kaneel bij :p

19. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.844
    1.354
    113
    Zit nu op de site van het voedingscentrum te kijken, er staat echt dat rauw vlees mag mits ingevroren bij -12 :$. Staat een sterretje achter, onderaan bij de voetnoten staat de uitleg van het sterretje.
    Maar volgens mij moet je wel heel wanhopig zijn als je er zoveel moeite voor gaat doen. Gelukkig zijn er heel veel dingen die je wel mag, genoeg te kiezen dus en na je zwangerschap smaken de 'verboden' dingen extra lekker! Ik heb intens genoten van mijn broodje filet americain.

20. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Dag Korenbloem,

Ik werk als leerkracht (algemene vakken) op een hotelschool en had het geluk eens een klas te begeleiden bij een sessie 'voedselveiligheid'. Mijn ogen gingen open.

Foei voedselcentrum! Enkel verhitting doodt die bacteriën :)

En je hebt gelijk, wachten kan het minste kwaad!

Deel Deze Pagina