zwanger en schilderen/verven??

Discussie in 'Gezondheid' gestart door JsMama, 20 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JsMama

JsMama Actief lid

12 sep 2009
    230
    0
    0
    Noord-Brabant
    Misschien dat iemand het voor mij weet, want ik weet niet of het juist is.

Ik heb namelijk wel eens gehoord dat als je zwanger bent je eigenlijk niet mag gaan schilderen in huis. Klopt dat?? Wij moeten namelijk nog wat dingetjes doen en anders laat ik het mijn mannetje maar doen!

(ps...sorry als jullie het een domme vraag vinden)

2. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb hierover verschillende adviezen gelezen, maar ik schilder zelf alleen met acryl (is op waterbasis) en dat kan in ieder geval geen kwaad. Ik zou niet snel met mijn neus boven de terpentine en olieverf gaan hangen. Ik voel me daar zelf niet prettig bij en neem liever geen onnodig risico.

En helemaal geen domme vraag ;)

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Inderdaad, verf op waterbasis kan. Dus latex-muurverf is sowiewo geen probleem. Verf en lak voor hout is tegenwoordig ook op waterbasis te krijgen. Zeker voor binnen is dat prima spul hoor!

Voor buiten zou ik (noem mij maar ouderwets) toch van die verf gebruiken die je alleen met terpetine kunt verdunnen. En dat moet jij dus niet doen. Lekker je man aan het werk zetten! :D Enne, niet met je neus erop gaan staan, anders duwt ie je alsnog die kwast in je handen.

4. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik kom net van onze zolder, net in de verf gezet:D
    Wel op waterbasis. Heb een klein stukje gedaan met verf die niet op waterbasis is, alcyd heet dat geloof ik maar heb toen wel flink gelucht. En het was maar een klein stukje, grotere stukken zou ik mijn kerel laten doen:)

5. mama2010

mama2010 Fanatiek lid

22 sep 2009
    2.409
    0
    0
    P&O
    Overijssel
    Ik heb ook wel geverfd met verf op terpatine basis...
    Wel had ik de deuren open staan tegen over elkaar.. zodat het door luchte.. dan lijkt het me niet zo'n probleem...

6. linda26

linda26 Bekend lid

11 dec 2007
    760
    0
    16
    Ik heb dat in mijn vorige zwangerschap volop gedaan voordat ik idd las dat dat niet goed is (met terpentinebasisverf) . Nog weeeeken over gestresst... Ik zou het nu dus niet meer doen :D Overigens is ons manneke helemaal gezond hoor!
    Nu moeten we weer verven, maar wel op waterbasis deze keer, dat kan geen kwaad.

7. Kikkert

Kikkert VIP lid

25 mrt 2007
    9.319
    1
    38
    ik heb gisteren toevallig met de vk gebelt omdat wij ook aan t verven zijn, zij zei ook op waterbasis mag maar verf als het niet hoeft liever niet. dus manlief is druk in de weer ;)

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Beter. :D

9. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    Belangrijk is dat je goed lucht ook tijdens het verfen. dus raam open zetten. daarnaast zet ik zelf ook nog een charmant stofmasker op. Weet niet of het helpt, maar toch

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Volgens mij helpt een gewoon stofmasker niet, omdat dit alleen de grootste deeltjes tegenhoudt. De giftige stoffen uit verf komen daar gewoon doorheen. Dan moet je echt zo'n soort van "gasmasker" gebruiken, daar zitten filters is. (Van koolstof ofzo?)

11. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Tegen mij zeiden ze: 'Verf op waterbasis kan absoluut geen kwaad, tenzij je het opdrinkt!'.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.795
    19.000
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    :D Haha :D

13. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik heb de babykamer gewoon geverfd met lak op terpentinebasis. Ik heb het nagevraagd aan de vk en zij gaf aan dat als ik goed zou luchten in de te verven ruimte en niet heel de dag in die lucht zou blijven zitten dat het echt geen kwaad kan.

14. Truusje81

Truusje81 Actief lid

29 dec 2009
    243
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb toevallig een maand geleden ook een topic over dit onderwerp begonnen. Inmiddels ben ik een hoop info rijker. :D

Op terpetine-basis moet je niet doen. Ik ben hier ook meteen mee gestopt toen ik erachter kwam toen ik zwanger was. Best lastig als je nieuwe huis net is opgeleverd. En als het echt moet; met handschoenen aan en een verfspuitmasker op. Zo'n masker wordt ook door de professionals gebruikt. Je moet ook handschoenen aan omdat het via de huid in je bloedbaan terecht komt. Tenzij je heel netjes verft en geen verf op je handen krijgt, maar mij lukt dit nooit. :p

Op waterbasis is geen probeem! Gewoon goed luchten, zoals je al vaker hebt gelezen hierboven. ;)

Succes met klussen!

15. Esthers

Esthers Bekend lid

7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Heb je wel veel kleuren als je verf op water basis koopt?En dekt dat ook wel goed? Is het niet zo´n waterig iets?? Ik wil zelf ook graag gaan verfen maar heb geen zin om tig x iets te moeten schuren ev verfen :)

16. Truusje81

Truusje81 Actief lid

29 dec 2009
    243
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij waren te laat met een waterbasis-verf te gebruiken, want ik kwam 2 weken later er achter dat ik zwanger was. De prof-schilders moeten tegenwoordig verf op waterbasis (binnen) gebruiken. Dit voor hun eigen gezondheid. We hebben de schilders nog gesproken en terpetine-verf is wel "beter". Het houdt beter en is meer slijtvast, maar waterbasis-verf is tegenwoordig ook erg goed!! Dus ik zou het wel proberen en anders toch door iemand anders laten schilderen. Succes!

17. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Hier ook zo'n charmant stofmasker :D Een gasmasker (mijn vriend heeft hiermee zijn auto opnieuw opgespoten) was bij mij geen goed idee, omdat ik er geen lucht in kreeg... Begon zowat te hyperventileren. ;)
    En verder van die mooie gele handschoenen, zodat mijn handen niet vol verf hangen.

@ Esthers: Verf op waterbasis dekt heel goed hoor! Volgens mij zijn de meeste muurverven nu op waterbasis (je borstels kan je dan gewoon met water uitwassen). Wij hebben Levis verf en kunnen elke kleur kiezen die we willen. 1 laag primer op waterbasis en 1 laag verf op waterbasis en klaar is kees! ;)

18. Heppie

Heppie Bekend lid

19 jul 2009
    761
    0
    0
    Noord-Holland
    Even reclame maken hoor; wij hebben flexa verf op waterbasis, en die kun je bij de gamma in alle kleuren laten mengen, hij verft prima, en het voordeel is ook nog dat het lekker snel droog is, dus in 1 dag kun je twee lagen verven, lekker snel klaar dus! Wel moet je speciale acrylverfkwasten erbij kopen, dat zijn de kwasten met beige haren i.p.v. zwarte.

19. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Inderdaad Heppie, onze verf is na 1 uur ook al droog en voor het goed behoudt van de kleur na 4 uur overschilderbaar.

Deel Deze Pagina