Wat mag je verwachten van je man?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Jazebel, 26 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jazebel

Jazebel Lid

17 apr 2015
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een beetje vreemde vraag, maar wat mag je verwachten van je man. Ik bedoel in de zin van huishoudelijke taken.
    Ik werk 3 dagen per week 9 of 10 uur per dag, mijn man zit werkloos thuis en zorgt dus fulltime voor de kleine.

En ik heb het gevoel dat ik toch voor het merendeel van het huishouden opdraai. Wanneer ik thuiskom is de kleine meestal wakker dus vanaf het moment dat ik thuis ben zorg ik meestal voor hem. Hapje geven, in bad, spelen, tandjes poetsen enz tot hij naar bed gaat.
    Hij valt bijna nooit gelijk in slaap dus 9 van de 10 maak ik de tripjes naar zijn kamer om hem gerust te stellen tot hij slaapt. Als hij slaapt ga ik koken.

Nu weet ik dat het lastig is het huishouden te doen als je alleen thuis bent met een baby, maar denken jullie dat ik iets meer mag verwachten dan dat de afwas is gedaan? (en dat nog niet eens altijd).
    Misschien dat mijn man 1 keer per week de stofzuiger pakt en heeeel misschien dweilt. In het weekend helpt hij me meestal wel even met het huishouden, een half uurtje of zo.
    De rest doe ik...het is hier nooit zo schoon en opgeruimd als ik graag zou willen. Maar ja op de dagen dat ik vrij ben neem ik 70/80% van de zorg van de kleine op me.

Ik ben zo verschrikkelijk moe dat het me niet lukt alles schoon en opgeruimd te houden naast mijn werk en de kleine.
    Ik heb hem uitgelegd dat ik heel erg moe ben en hem gevraagd of hij iets meer kon doen, maar hij doet niks extra.

Mag ik meer verwachten? Of overdrijf ik en doet hij genoeg? :(

(Hij doet nooit iets zonder dat ik het moet vragen op dus soms die afwas na)

2. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Ik doe op een dag echt wel meer dan een afwasje, dus ja, dat vind ik echt weinig. Maar waarschijnlijk ziet je man het werk niet liggen? Super irritant, maar ik denk toch dat je het hem moet zeggen. Ik app of schrijf een to do-lijstje. Klinkt heel bazig, maar er moet gewoon iets gebeuren op een dag als ik eens weg ben, anders kom ik thuis in een puinhoop. Ik zet er dingen op waarvan ik weet dat ze niet te veel tijd aan een stuk door in beslag nemen en waarvan ik zeker weet dat hij alles kan vinden. Dus was ophangen, was afhalen, handdoeken opvouwen, zn eigen kleding vast strijken (mijn kleding niet, bang dat t stuk gaat :p), afwassen, stofzuigen, dweilen.

Waarom kookt je man niet als jij de kleine op bed legt? Lijkt me wel eerlijk.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben de gouden regel dat we allebei evenveel vrije tijd over moeten houden. Als jij thuis komt, kan ik me voorstellen dat het voor jullie beiden prettig is als jij de zorg voor de baby een beetje overneemt. Jij hebt hem een hele dag gemist en je man vindt het waarschijnlijk juist wel fijn weer even 'handen vrij' te hebben.
    Dat betekent dat hij zodra hij thuis bent wat huishoudelijke klusjes kan doen.

Ik zou zeker ook een schema met hem maken, zodat hij een beetje weet wat er per dag moet gebeuren en wat wekelijks even aan bod moet komen. En afspreken dat hij zo beel mogelijk daarvan overdag doet, zodat jullie 's avonds samen op de bank kunnen zitten! Maar als hij overdag aan bepaalde dingen ècht niet is toegekomen, doen jullie dat (waar mogelijk) samen, zodat je alsnog tegelijk klaar bent en vrije tijd hebt.

Ik zou in ieder geval zeker niet 's avonds nog gaan lopen poetsen, terwijl hij op de bank zit.

4. Kroel

Kroel Bekend lid

3 sep 2015
    629
    1
    0
    Onze kleine man houdt mij wel bezig!!
    Brabant
    Bij ons is de verdeling 55/45 ongeveer. Ik die net iets meer omdat je als vrouw waarschijnlijk toch iets meer ziet liggen.
    Mijn man werkt 4x9 en ik 4x8 op de dagen dat we beide werken haal ik oo de terugweg onze zoon op en pribeer ik get eten klaar te hebben als mijn man thuis komt. Daarna doen we alles samen.
    Op de dag dat ik werk en mijn man thuis is verzorgt hij onze zoon, laat de hond uit, maakt de wc's schoon, meestal ook de badkamer, stofzuigt en zorgt voor het eten.
    Eigenlijk zit er dan geen verschil tussen ons.
    Heel fijn hoor als alles gewoon verdeeld is.

5. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Duidelijk zeggen als je naar je werk gaat dat je die dag wil dat de afwas is gedaan en er is gestofzogen en gedweild bijv. Je kind slaapt vast nog wel overdag en zo niet dan kan die zich best even vermaken in de box wanneer je man even bezig is.
    Savonds zou ik echt niet en kind op bed brengen en nog eten gaan maken, 1 maakt eten en 1 houdt zich met kind bezig. Ook al doet die zijn taken eerst mopperend, als die het maar doet. Sommige mannen hebben het nu eenmaal nodig dat je duidelijk zegt wat en wanneer iets gedaan moet worden, die zien het zelf niet.

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Mijn vriend is momenteel altijd thuis ivm studie. Wat hij nu doet is de was ( plus ophangen), stofzuigen, vaatwasser in/uitruimen en vast nog wat kleine klusjes. Ik werk halve dagen dus doe de badkamer, was af halen wc en koken. Samen doen wij boodschappen. En zo zijn er vast nog andere dingetjes. Prima verdeling al vinden wij zelf.

7. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Wij hebben een schoonmaakster die in ieder geval iedere week grondig stofzuigt en dweilt. Ook poetst zij de wc's en de badkamers.

Mijn vriend doet meestal de was, beddengoed verschonen, bedden opmaken.
    Ik doe de boodschappen en ik kook bijna altijd.

Wij hebben 's avonds de afspraak dat één van ons de kinderen in bad doet terwijl de ander de vaatwasser inruimt, de eettafel en het aanrecht afneemt en beneden even gauw stofzuigt. Als de kinderen dan om 19.30 in bed liggen is het beneden aardig netjes.

Het is bij ons wel zo dat ik eerder zie wat er in huis moet gebeuren. Maar als ik mijn vriend vraag om op z'n vrije dag iets te doen, gebeurt het altijd.

8. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Mijn vriend werkt 2 hele dagen, 3 halve dagen. Ik werk normaal gesproken 3 hele dagen, maar ben nu thuis voor verlof.

Mijn vriend doet de week-boodschappen, ik haal tussendoor alleen wat kleine dingen. Stofzuigen doen we allebei evenveel, afstoffen en dweilen doe ik wat vaker. Afwas doen we ongeveer even vaak. Wassen doe ik in principe, strijken doen we allebei maar ik iets meer (hij zijn kleren, ik die van mezelf en de overige strijk) Ik kook vaker, maar ik vind het ook leuker en ik vind mijn eigen kookkunsten vaak ook lekkerder, gezonder en meer gevarieerd. Hij kookte 2 van de 7 dagen in de week als ik laat thuis was, momenteel kook ik bijna iedere dag. Verder is hij de badkamer aan het verbouwen, ik heb twee linkerhanden qua klussen dus aan mij heeft hij geen hulp. Hond uitlaten doet hij vaker, sowieso altijd 's avonds omdat ik onze dochter dan op bed leg. Hij komt wel nog altijd even boven, voor kus en knuffel en soms leest hij het verhaaltje voor. Als ik erg moe ben dan doet hij haar in bad. Ramen wassen doe ik (maar niet vaak). Bedden verschonen doe ik. Keuken schoonmaken doe ik vaker, maar hij doet het ook wel eens. WC poetsen doe ik. Badkamer schoonmaken doe ik, hij haalt wel eens een doekje over de spiegel en wasbak. Als hij thuis was verschoonde hij even vaak luiers als ik, maar als ze een slechte nacht had was ik de klos ivm borstvoeding. Hij ging dan vaak op de bank slapen. Inmiddels slaapt ze door en wordt ze zindelijk, maar ze heeft nog hulp nodig bij het naar de wc gaan en afvegen. Financiën doe ik. Alles met de auto doet hij. Tuin doen we allebei.

Lang verhaal kort, het is bij ons ongeveer verdeeld zoals het werk, hij werkt iets meer buitenhuis en ik iets meer binnenhuis. Het huishouden en opvoeding is natuurlijk meer dan een fulltime baan, dus natuurlijk moet er ook een deel op jouw schouders komen. Maar alleen af en toe de afwas, is wel erg weinig van zijn kant.

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn vriend ziet ook niet wat er gedaan moet worden dus hebben we in overleg besloten voor hem op de dag dat hij thuis is een lijstje te maken. Hij stofzuigt, dweilt, doet de wc boven en beneden zonder de vloer te doen, ruimt de rommel op voordat ik thuis kom en kookt het eten voor die dag. Dit lijstje is inmiddels elke week hetzelfde en dat vind ik ook genoeg. Oh ja,en hij pakt de vaatwasser in en weer leeg als het schoon is maar dat is niet op een vaste dag.

10. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Wij hebben recent best wat heibel gehad over het huishouden, het verandert toch allemaal als er een kleintje bij komt! We hebben nu samen een werkrooster opgesteld, nu voor de tweede week. Het is echt even wennen (ook voor mij!), maar het knapt echt wel op :)

Verder: hij is dan wel werkloos, maar ik neem aan dat hij wel solliciteert? Daar kun je ook echt wel een paar uur per dag zoet mee zijn, dus neem dit ook zeker op in jullie afspraken :)

11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Een gemiddelde thuisblijfmoeder doet natuurlijk veel meer dan voor kind zorgen en een afwasje, lijkt me dat je dat dus ook van een thuisblijfvader mag verwachten. Nou is het natuurlijk een man en de gemiddelde man heeft wel wat sturing nodig ;) :D ...zou een goed gesprek voeren en dan ook iets van een "to do lijstje" invoeren. Vind het eerlijk gezegd te gek voor woorden dat jij na je werk en na jullie kind naar bed te hebben gebracht nog moet koken!?!

12. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier werkt ml veel (ongeveer 60 uur per week, ikzelf werk 3 dagen. De zaterdag staat bij ml in het teken van sport. Hier sta ik ook volkomen achter dus we houden alleen de zondag over.
    Het meeste komt dus ook op mij terecht. Ik doe het huishouden en zorg voor DL. Ml doet de financiën en de tuin. Gelukkig passen de oma's bij ons thuis en helpen ze ook met het huishouden. Niet omdat we dat vragen maar omdat ze het leuk vinden. Mijn moeder stofzuigt en dweilt 1x per week, ook neemt ze alle kastjes af. Mijn schoonmoeder vindt het leuk om ramen te zemen en de keuken te poetsen.
    Mij hoor je niet klagen :D
    Maar ik vindt dat als je man de hele dag thuis is echt wel wat meer kan doen hoor!

13. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Dat hangt wat mij betreft helemaal van de baby en je dagritme af, eigenlijk... Met onze oudste kon ik écht hélemaal niets anders doen, die huilde uuuuuuuren en uuuuuuuren per dag. Terwijl ik bij de tweede het huis wel zelf had kunnen verbouwen, ware het niet dat ik natuurlijk ook die eerste nog had. De derde zit er qua 'moeilijkheid' een beetje tussen in, maar ja, nu zijn er natuurlijk al 2 anderen die naar school en hobby's e.d. moeten. Dus ik krijg wel meer gedaan dan je man, maar nou ook weer niet ongelooflijk veel meer. Koken, zuigen, was ophangen, hapjes voor de baby, klein boodschapje en dan heb ik het meestal wel gehad. Rest van de tijd ben ik met de baby bezig of met de oudere kids.

14. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Het hele huishouden kun je niet doen met een baby, maar je kunt wel iets doen! Mocht je baby overdag redelijk slapen, kun je gewoon stoffen, stofzuigen, dweilen, de was doen, keuken opruimen etc. De badkamer doe je dan gewoon in fases ipv in een keer.

Ik vind je titel opvallend. Hoezo verwachten? Jullie doen het toch gewoon samen. Ik vind eigenlijk dat je man dit uit zichzelf allemaal zou moeten doen en zien. Bespreek dit met elkaar. Het is jullie kind, jullie huis, jullie huishouden. Jullie hebben beiden even veel verantwoordelijkheid.

Overigens: is je man ook bezig met solliciteren of niet? Want dat slokt natuurlijk veel tijd op en dan snap ik wel dat het huishouden er bij in schiet.

15. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Wij werken allebei 40 uren per week maar mijn man doet meer dan enkel de afwas...
    Nu hebben we twee kindjes en doen we het als volgt:
    Ik kom thuis om 18u en geef het avondeten aan de oudste (mijn moeder past op dus zij heeft het al klaargemaakt). Dan een fles aan de jongste. Vervolgens spelen of in bad. Dan jongste op bed leggen.
    Mijn vriend komt thuis om 20u. Hij speelt nog wat met de oudste en legt hem in bed. Daarna dekt hij de tafel en ruimt hij ook af en doet de afwas (vaatwasser inruimen, aanzetten, uitruimen).
    In het weekend stofzuigt hij en dweil ik. Hij doet de tuin en ik de badkamers. Bedden verversen doe ik wel. De keuken maken we tussendoor in de week schoon. De was doe ik (en mijn moeder als ze bij ons is om op de kindjes te passen). In het weekend maak ik het eten klaar voor de kindjes (middagmaal, fruithapjes, groentehapjes, avondmaal). Dus automatisch doe ik een beetje meer dan hij. Maar dat is denk ik wel in elk huishouden zo. In jullie geval is je man (voorlopig) huisman. Dus hij zou wel de was kunnen doen en het eten klaarmaken vind ik. De grote dingen kunnen jullie dan samen doen in het weekend. En 1 dag geef jij het avondmaal en leg jij de kleine op bed en de volgende dag hij. Om en om.

16. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Je mag inderdaad meer verwachten, maar wie weet heeft hij het overzicht niet en dan is beginnen moeilijk. Misschien kun je samen een lijstje maken en de taken verdelen?

17. momy2b

momy2b Actief lid

4 feb 2015
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    dusdat!!! ongelofelijk...dat hij sturing nodig heeft oke...maar een beetje initiatief mag ook wel hoor..

Ik ben zelf thuisblijver manlief werkt hard en veel..ik zou het niet eens durven nog iets van hem te verwachten in het huishouden..ik doe alles in huis en straks ook voor ons kind. Het enige wat ik van hem verwacht is dat hij het wel netjes houd en zijn eigen troep opruimt...

Ik zou echt een keer een goed gesprek aangaan en duidelijke afspraken maken..tips zoals een schema of to do lijstjes vind ik geen overbodig iets in jouw situatie

18. Tannie

Tannie Bekend lid

16 nov 2011
    552
    60
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik ben tbm en mijn man werkt fulltime (40 uur), dus ik doe het meeste hier in huis. Maar mijn man helpt wel gewoon mee, uit zichzelf! En als ik er een dag niet ben (of bijv. ziek ben), dan neemt hij alles over. Ik vind dat dan ook niet meer dan normaal.
    En ook met een baby kun je het huishouden doen, tijdens slaapjes of als hij in de box speelt, of er gezellig bij zit in de wip/kinderstoel.

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind dat je mag verwachten dat je man zich gedraagt als een volwassene die verantwoordelijkheden heeft. Nooit iets doen zonder te vragen vind ik echt niet kunnen.
    Ik zou ophouden met je alleen verantwoordelijk voelen voor jullie huis en samen iets van een schema/verdeling maken. Dat hij niets doet betekent niet dat jij dan maar alles moet doen!

20. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik ben de hele dag thuis (logisch zwangerschapsverlof), maar mijn vriend werkt 40+ uren en die hoeft echt niks qua huishouden te doen hoor.

Nu slaapt C nog wel heel veel natuurlijk, maar ik ben ook nog erg vermoeid aangezien we nog totaal geen ritme hebben.
    Maar ik zorg er dagelijks voor dat het huis netjes is, de keuken opgeruimd is, de wc maak ik schoon, maak de bedden op en stofzuig het hele huis (gelijk vloers)
    Als hij thuis is en jij werkt vind ik dat hij het huishouden hoort te doen en niet jij. En dat het er soms bij in schiet dat kan maar alleen de afwas die gedaan is vind ik echt belachelijk.

Deel Deze Pagina