Wat mag jouw +/- éénjarige wel/niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door heerenbeest, 18 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hij mag niet bij de tv staan, stel die tv kiept om, lijkt me niet zo grappig als hij er onder ligt. Hij mag dit ook niet omdat hij het ook niet bij andere mensen mag waar we op bezoek gaan.
    Hij mag op de salontafel spelen maar niet aan de plant en stenen komen die op de salontafel liggen. We maken het hem zelfs moeilijk! Er ligt 1 iets bij waarmee hij wel mag spelen. Veel leren en herhalen maar hij weet het nu perfect! Dit vooral om hem te leren luisteren, ook voor als we bij mensen op bezoek gaan.
    Hij mag niet aan de plant komen en niet aan kabels, buiten 1 kabel is niks zichtbaar.
    Met eten knoeien, dus op de grond gooien mag ook niet maar dat begint hij nu pas te begrijpen. Ben hem aan het aanleren dat wat hij niet wil eten hij op het bordje moet laten liggen. Dat is een heel proces pfff! Ik moet dan ook naar hem luisteren. Als hij genoeg heeft, heeft hij genoeg! Niet pushen om nog een hapje te eten want dan gooit hij het op de grond :p

Het laatste nieuwe: niet op de salontafel kruipen :p
    Maar hij begint goed te luisteren! Geeft zichzelf al een applaus als hij luistert :D ook als ik geen "nee" zeg maar hij me ziet kijken, stopt hij ermee en geeft zichzelf een applaus :D

2. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Super cute!

3. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ze mogen hier niet:

* staan op de bank
    * elkaar bewust pijn doen
    * andere mensen bewust pijn doen.
    * aan spullen van mama of papa zitten
    * spullen van elkaar afpakken
    * in de vuilnisbak zitten
    * aan de tv komen

Consequent zijn is het belangrijkste.
    Wij hebben bewust gekozen om niet te veel regels toe te passen en het huis zo goed mogelijk "dreumesproof" te maken, anders wordt het te onoverzichtelijk.

4. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    De meest belangrijke zijn hier:

* niet staan op de bank/stoel of in bad
    * de honden met rust laten als ze slapen/in de mand liggen of eten
    * niet slaan/trekken bij mensen of dieren
    * niets pakken wat breekbaar is
    * niet aan de stopcontacten of kabels
    * niet alleen bij de trap

Bij het zitten is het
    - Wat doen we op de bank/in bad?
    - Zij zegt: Zitten
    - En zitten doen we op de?
    - Zij zegt: Billen (soms klopt ze zichzelf op de billen voor de gaat zitten. Het spelletje gaat er vanzelf vanaf, daar zijn we nu voorbij)

Als ze aan iets zit wat ze niet mag en ze doet het toch weer:
    - Waar zitten je oren?
    * Voelt aan haar oren *
    - En wat doen we daarmee?
    - Zij zegt: Afblijven (ze slaat het luisteren al over haha en dan zal ze het altijd doen)

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik leer ook 'nee' aan. Kinderen horen te leren dat er grenzen zijn . Voor hun veiligheid en die van anderen. Stel je voor dat een kindje buiten niet leert dat het niet zo de weg kan oversteken? De kans is groot dat er een ongeluk van komt.
    Ook vind ik dat kinderen horen te leren dat je niet bewust spullen mag kapot maken.

Waar voor jou de grenzen liggen is per persoon wel verschillend.

Overigens is ons huis zo danig ingericht dat ik echt niet continu nee wil en ga zeggen. Gevaarlijke spullen liggen buiten bereik.

6. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Niet op de bank lopen/staan. Maar hier ook: "ga zitten" dan gaat ze zitten en dan meteen weer staan en dat dan een paar keer achter elkaar. Zet ik haar op de grond klimt ze op de bank om het nog eens te doen.

Hetzelfde als de afstandsbediening, ze mag ook niet aan de laptop/pc zitten/slaan. Ons slaan of knijpen mag ook niet. Ze mag niet op de hond klimmen, aaien doet ze gelukkig wel (ze slaat hem niet, ons wel als ze kans krijgt haha)

Luier zelf uit doen mag alleen als we gaan douchen ;) Jammer genoeg is het zeker 10 keer per dag "douchetijd" in haar ogen

Alleen de trap op/af mag ook niet

7. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    #27 heerenbeest, 18 jun 2014
    Laatst bewerkt: 18 jun 2014
    (heel vreemd, maar kan ineens geen hoofdletters meer typen.... behalve als ik iets boven mijn commentaar van "LOL :D :D" schrijf. Maar goed. daarom staat er dus een rare tekst boven mijn eigenlijke post....)

LOL :D :D

8. spannendetijden

spannendetijden Fanatiek lid

9 jun 2008
    4.817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    bij ons mag ze niet

staan op de stoelen
    aan de geluidsinstallatie ed zitten (ook niet de laptop en kabel)
    niet aan de telefoons (thuis en mobieltjes)
    niet met eten gooien
    niet gillen
    en geen niet eetbare dingen in dr mond stoppen!!

de telefoons electra enz. is gewoon NEE. mag niet.
    en soms pak ik het af "dat is van mama" en vervang dat door iets ander. " hier mag je wel mee spelen dat is van Cate".
    (ze kent NEE wel. want als ik iets vraag wat ze niet wil zegt ze nee en schud haar hoofdje. en dan zeg ik " okey schat, hoeft niet als je niet wil" en ga wat anders doen. zo leert ze nee. is "stop") maar soms gaat ze zover dan gooit ze het andere wat ik geef gewoon weg of blijft het na 10x nee doen....dan pak ik haar op en zet er ergens anders neer. meestal beging ze dan te huilen en soms gaat ze dan met wat anders spelen of wat anders doen. en soms komt ze huilend naar me toe kruipen. dan troost ik haar en ga wat met haar doen. maar soms kruipt ze huilend terug naar waar ze vandaan kwam en gaat ze gewoon verder dan haal ik haar hand weg en zeg nee en herhaal dat zo vaak als nodig en heel soms resulteert dit in een tikje op haar vingertjes (niet dat het helpt want ze blijft doorgaan en dan is het WEER ergens anders zitten.)

het eten gooien zeg ik ook nee. en als ze door gaat zet ik haar bordje weg. tevens proberen we aan te leren dat ze aangeeft dat ze klaar is. nu doet ze t eten wat ze in dr hand geeft aan mij of man geven en ik vraag dan ben je klaar?! en zet haar bordje weg. (we zijn al stap verder want voorheen veegde ze alles van dr blad)

t niet in dr mond stoppen van stenen bloemen zand knijpers plastic stokken slakken mieren houtsnippers enz enz enz ...ik krijg t er niet uit!! (misschien iemand tips??)
    ze doet nu wel soms zelf t steentje aan mij geven. want ik oefenen al heeeel lang met bah niet doen. geef maar aan mama. dat verminderd alle niet voeding al met 80% maar ze blijft het maar doen. tot grote ergernis van mij. want ben net een agent en wil dit niet. en ben als de dood dat ze iets eet wat giftig is of dat ze stikt en dit maakt mij een panisch oplettende mama. :(

t gillen... dat proberen we laten stoppen door er gewoon weg niet op te reageren. en t verminderd al. als ze het doet om aandacht tenminste.
    als iets niet lukt en ze krijst (tis geen gillen meer..zo hard!) dan zeg ik "nee nee Cate. je kan het best wel. probeer het maar" of "moet mama je helpen?! dan moet je dat vragen!" (kan ze natuurlijk nog lang niet...maar er komt een dag dat ze krijsen vervangt door mama ofzo.)

9. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Leuk topic! Hier begon het opvoeden echt al rond 9 maanden toen ze goed begon rond te kruipen. Ons huis is redelijk kind-proof en dat zorgt ervoor dat ik niet de hele dag als een soort dolle moeder nee aan het gillen ben, haha!

Wat hier niet mag:
    -andere mensen pijn doen
    -de poezen pijn doen
    -met eten gooien
    -aan het lampje op het tvmeubel zitten (zit zo'n leuk touwtje aan)
    -aan Papa's Xbox zitten :)-))
    -aan de oven zitten

Qua geluid maken ben ik niet zo streng. Ze is nu ook gewoon haar stem aan het ontdekken dus ik laat haar een beetje. Wanneer ik wel ingrijp is als ze er doorheen tettert als ik aan de telefoon ben of er mensen op bezoek zijn waar we mee praten.

10. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Wat mogen er veel kindjes niet met de fles op tafel slaan hier altijd getolereerd Wel ooit afgevraagd of dat ook een nee waard was maar vond dat we er al genoeg hadden hehe
    Niet aan apparatuur zoals tv oven enz
    Geen pijn doen zoals haren trekken slaan enz

11. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bij mij mag best veel, ik ben inmiddels wel gewend aan ondernemende kinderen en zolang het niet al te gevaarlijk word, laat ik ze hun gang gaan. Wat niet mag:

- aan het haardscherm of de pook van de open haard zitten (kan soms heet zijn en is vaak in elk geval vies)
    - bestek uit de lades halen
    - op het aquarium slaan (zielig voor de vissen)
    - aan de gordijnen trekken
    - expres eten of drinken op de grond gooien

Wat wel mag:
    - op de salontafel/bank dansen
    - al het speelgoed, boeken, tupperware uit de kasten trekken
    - piano spelen
    - met de telefoons/afstandbedieningen spelen

12. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wat hier niet mag;
    - Aan de tv zitten
    - afstandsbediening pakken
    - telefoon pakken
    - deurtjes van de keuken los trekken
    - aan mijn frutseltjes in huis zitten (waxinelichthouders etc.)

Dit was het wel zn beetje denk ik :D

OW!! ik vergeet het belangrijkste ;) niet bij de mand van de hond komen en niet de hond treiteren (trekken/slaan/op staan etc) :)

13. spannendetijden

spannendetijden Fanatiek lid

9 jun 2008
    4.817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    het slaan met beker/fles op tafel wordt hier eigenlijk wel toegestaan. mits ik niet zit te bellen ofzo
    het spelen in/op/met de hondenmand mag ook.
    ze kan hier niets open trekken aan kasten ed, maar er is 1 kast die ze open krijgt en daar heb ik haar speelgoed ingelegd. (dit was eerst ons plekje maar is nu voor haar en zo blijven de andere kasten (tot nu toe) niet interessant.

14. 2jees

2jees Niet meer actief

Wat niet mag:

-Op de bank staan
    -op de salontafel met speelgoed (krassen)
    -Aan het orgel zitten
    -Aan de bloemen en kaarsen van mama
    -Aan de gordijnen en schemerlampen
    -Aan de radiator (duh)
    -Kussens van de bank blijven daarop en niet op de grond, 1 speciale voor
    -Geen lades en kasten opendoen behalve die van de plastic bekers

Wel:
    -Als ik kook mag de la met pannen open
    -Lekker met de eigen spulletejs ;)
    -Onder de tafel, ik heb een tafeltent gemaakt ze sleept alles er in en uit
    -De mand met sjaals ed leeghalen evenals schoenenrek

Pff vast nog veel meer dingen te noemen

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat ik mij dan af vraag.

Stel jouw kindje mag bij jouw thuis wel op de salontafel staan/dansen, hoe ga jij er mee om als je op visite bent. Welke regels gelden dan?

Ik vind het not done om op een salon tafel te staan of te dansen en zou het absoluut niet op prijs stellen als iemand dat wel toestaat bij mij thuis.

Ik ben zelf zo; mijn/onze regels gelden, tenzij er strengere regels gelden in het huis waar we op bezoek zijn.

Dit is een voorbeeld van iets wat ik net voorbij zie komen, waar ik flink in verschil met die persoon. Ik bedoel dit niet als aanval of veroordelend. Iedereen heeft zijn eigen grenzen en gewoontes.

16. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Wat in ieder geval niet mag:
    - dingen uit de vuilnisbak halen. Vies en gevaarlijk. Ik zweer dat hij vuilnisman gaat worden. Hij is gek op vuilnis hihi
    - aan mijn tv zitten
    - aan Henkie zitten ( houten giraf van 2 meter). Hij heeft m gisteren weer op zijn hoofd gehad. Zucht.
    - aan de oven zitten ( kan hem ook openmaken).
    - luxaflex ( al een keer zich gesneden)

Verder probeer ik nog wat dingen aan te leren zoals niet met afstandsbediening, iPad of iPhone spelen maar daar ben ik minder consequent in
    T moet veilig blijven. En slopen van dure dingen is ook uit den boze.

17. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Niet met beker op tafel meppen vind ik echt zonde van de tafel: butsen. Ding kostte bijna 2000,- ..... Gaat straks een Tafelziel overheen (beschermlaag) ivm eten/verf/knutsel gedoe enzo, maar meppen vind ik niet ok.

En hier ook de gedachtengang: als ik straks wil dat ze niet met echte bekers op tafel slaan (hier of ergens anders), dan nu dus ook niet met rietjesbeker ed. Jong geleerd is oud gedaan enzo :D Zelfde straks met op tafels/stoelen/bank staan of dansen.

18. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Wat niet mag:
    - Vuilnis uit de vuilbak halen
    - De oven aanraken
    - Alleen naar buiten gaan (wilt hij vaak en hij probeert het)
    - Het haardvuur aanraken (ook al is het gedoofd)
    - De TV aanraken
    - In de douche kruipen (vindt hij super leuk)

Wat wel mag:
    Met mobiel spelen, met afstandsbediening van de TV spelen
    Van papa mag hij kasten en schuiven openmaken, van mama niet... probleempje.

19. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Heb je even? :D

Wat mag wel:
    - hok open doen van het konijn, er zelf bij in gaan zitten om te aaien.
    - tv aan of uit doen met de afstandsbediening als ie ook echt aan of uit gaat
    - al het speelgoed gebruiken op 1 dag
    - iets lekker pakken als er wat op de salontafel staat mar moet wel gevraagd worden (dus samen pakken)

Wat mag niet:
    - zelf tandenpoetsen en dan rond gaan lopen. Alleen staand tussen mijn benen of zittend
    - konijn in het gezicht aaien
    - op salontafel staan
    - met afstandbediening spelen als we tv aan het kijken zijn
    - niet aan de psp komen
    - niet staan op de bank
    - knuffel en speen niet beneden mits ze niet lekker is
    - Kasten open maken
    - niet lopen met eten of drinken in de hand
    - niet aan accesoirres komen in de woonkamer (waxinelichtjes/vazen/bakjes etc)

20. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Tot nu toe mag ze niet:

- tegen onze glas in lood deuren aanslaan (veel te bang dat het breekt en de scherven haar in en om de oren vliegen).
    - in de hondenmand (veilige plek voor de hond waar iedereen hem met rust moet laten).
    - potgrond uit de potten halen
    - bij de houtkachel in de buurt komen

Voor de rest zijn we nog geen dingen tegen gekomen die ze niet mag volgens mij..

Deel Deze Pagina