Hi Mijn zoontje heeft een slechte start gehad en naderhand kwam daar de verborgen reflux bij. Ik vraag me af of er een verband is tussen reflux en een keizersnede en dysmatuur/prematuur geboorte... Willen jullie de pol invullen!?
2 keer een ks gehad, met 40 weken en 41. Mijn oudste spuugde wel veel, maar zonder pijnklachten. Mijn jongste heeft geen refluxklachten. Ik zou eigenlijk niet weten wat een ks te maken heeft met een niet volledig sluitend maagklepje. Wel zullen pre- of dysmaturen denk ik in verhouding vaker per ks geboren worden dan a terme kinderen, vanwege foetale nood.
Prematuren hebben een hogere kans op reflux omdat het maagklepje gewoon nog niet goed genoeg ontwikkeld is. Een keizersnede veranderd niets aan het maagklepje van het kindje. Mijn dochter is bij 41+1 geboren met ernstige reflux.
2x keizersnee 41 en 39 weken. Zoon heeft nooit reflux klachten gehad. Dochter had wel last van verborgen reflux, maar niet ernstig genoeg voor medicijnen. Met het opvolgen van de leefregels ging het gewoon goed.
Hier had de oudste behoorlijke (verborgen) reflux. Hij kreeg er 3-5x per dag Losec voor, maar ondanks dat nog veel klachten. Resultaat dat hij echt enorm veel huilde, was echt sneu. Hij is geboren met een geplande keizersnee, met behulp van een vaccuumpompje (kiwi ofzo?) Ze zeiden dat hij was ingedaald, maar hij zat nog ergens halverwege, dus moesten ze hem naar beneden trekken ermee. De jongste is ook via een geplande keizersnee geboren, maar die heeft nergens last van.
Keizersnede 40.5 en reflux en kiss. Echter is wel wetenschappelijke verband tussen ks-kiss-reflux/onrust/obstipatie/huil overmatig/voorkeurshouding. Ik krijg in december 2e ks en ga eerste weken gelijk naar baby osteopaat hij heeft vorige keer enorm geholpen.
Tijdens de geboorte (uitdrijving) komen er allerlei processen op gang. Die processen voltrekken zich het beste bij een natuurlijke bevalling. Een keizersnede en een ingeleide bevalling leiden volgens mij vaker tot verstoring van die processen met als gevolg mogelijke reflux, Kiss etc. Ik weet niet of er onderzoeken zijn, maar deze theorieën komen veelal uit de hoek van de osteopathie. Bij reflux speelt niet alleen het niet sluiten van de maagklep een rol. Ook de draai die de maag maakt heeft grote invloed. Elke baby heeft namelijk een niet sluitend klepje. Bij reflux kinderen ligt de maag wat onhandig. Maar het is natuurlijk niet zwart/wit. De kans is wel groter denk ik.
Thanks voor alle reacties ! De poll is echt bedoeld voor reflux icm ..... Ik had ook gehoord dat een kz gevolgen heeft voor de baby en ik hoppte zo natuurlijk te bevallen. Helaas niet gelukt en nu ben ik vooral benieuwd hoe groot het percentage is v reflux babies icm ks Ik ga vrijdag naar een andere ostheopaat, hopelijk kan hij toch wat betekenen voor mijn zoontje. Arme kids
bevallen met 41+6 met uiteindelijk een spoed keizersnede. Zoontje had verborgen reflux en heeft darmproblemen
Hier 2 x keizersnede..eerste spoed (zoontje veel gespuugd) en tweede gepland, zoontje spuugde zelden tot nooit. Heb eigenlijk nooit verband gelegd met keizersnede