kiezen uit 2 stukken fruit of 2 soorten broodbeleg lees ik nu vaker, maar ik vind dat toch gek. Je beperkt je peuter dan toch heel erg? Hier zouden ze dat echt niet leuk vinden. En ik eigenlijk ook niet als mijn man zou zeggen: je mag kaas of worst? Er is nog zoveel meer.
Wij doen het een beetje samen. Dl vraagt vaak om hetzelfde, ik stel wel eens wat variatie voor (op brood bijvoorbeeld; ze wil eigenlijk altijd hagelvlokken en pindakaas). Als ze niet wil eten, slapen, etc dan mag ze kiezen tussen over 5 tellen of over 10 tellen
Als ik hem laat kiezen tussen 5 soorten fruit wat we hebben dan kan ik een halfuur op zijn antwoord wachten. Daarom beperk ik dat, puur om het hem en mezelf gemakkelijker te maken. Hij heeft al moeite met kiezen tussen 2 stuks. Meer keuze is nog moeilijker.
Bedankt voor alle reacties! Leuk om te lezen en volgens mij verschilt het niet heel erg van de keuzevrijheid die ik mijn dochter geef. Tijd (aantal minuten) heeft ze nog geen benul van. Daarom stoppen we vaak met bijv. Netflix als het verhaaltje klaar is. Of als papa thuiskomt. Ik las ook ergens: bepalen wat zij eng vindt of niet. Goeie! Ga ik me bewuster mee bezig houden!
Ik laat ook vaak maar uit 2 dingen kiezen trouwens. Als ik vraag wat ze op haar brood wil, dan begint ze gelijk over chocopasta Dus ik vraag indd ook: wil je kaas of worst? Fruitschaal samen bekijken en iets pakken, werkt wel goed!
Hij mag alles kiezen waarbij het resultaat niets uitmaakt, bijvoorbeeld waarmee hij (we) spelen (als ik meespeel), wat hij op zijn boterham wil, of hij melk of water wil, welke pyjama hij aan wil doen (ik kies maar als hij nee zegt vraag ik hem welke dan wel). Soms heeft hij dagen dat hij zijn lievelingstrui aan wil doen, dat mag ook als deze niet vuil is. Of wil hij liever zijn sneakers aan ipv zijn bruine schoenen, mag ook als het past onder wat hij aan heeft die dag. Of welk fruit hij wil. Mag hij ook kiezen. De ene dag is dat mandarijn, dan weer peer of banaan of appel... Edit: wat broodbeleg betreft geef ik hem natuurlijk ook altijd 2 keuzes: kaas of ham? Kalkoenfilet of smeerkaas? etc. Vaak komt er dan "confituur" uit maar dat probeer ik dan weer te vermijden. Soms ook niet, hangt er van af.
Hier is de eerste boterham gezond beleg en 2e mag ook evebtueel zoet. Nu ze 6 en 8 zijn doen ze het nog zo. Nooit een probleem geweest.
Wat hij mag kiezen: - broodbeleg (ik noem een paar opties, hij kiest daaruit. Als ik hem in de kast laat kijken, is het brood beschimmeld voor hij gekozen heeft ) - welk fruit mee naar school (wederom een aantal opties) - welke kleding hij aan wil, maar vaak pak ik zelf iets uit de kast - op zijn eigen fiets of achterop bij mij - welke schoenen en jas hij aan wil naar school - In welke kamer gespeeld wordt, nu zijn broertje er nog mee akkoord gaat Wat hij niet mag kiezen zijn vanzelfsprekende "moetjes"; tandenpoetsen, haren kammen, eten op bepaalde tijdstippen, mee ergens naartoe, etc. Hij is 4 en er zijn grenzen in onze democratie
Wat ik doe en wat meestal wel werkt is ze een keuze voorhouden, dus dat ze in hun ogen wel de regie hebben, maar begrenst. Ik vraag gewoon: wil je deze broek/jurk aan of die? Wil je pindakaas of kaas? Zet jij de tv uit of mama? Welke jas doe je aan? (als we weggaan is meestal drama met de middelste, dat is een huismus..dus ipv doe je jas aan-> welke jas doe je aan) Dit doe ik eigenlijk wel met alles waarbij ik problemen verwacht.
Wat hij op zijn broodje wil (kaas als het ongezonder was, greep ik wel in). Of hij daarna nog een broodje lust. Of hij klaar is met eten of nog iets wil (stukje komkommer of paprika ofzo). Of hij zijn bakje fruit helemaal (of half) opeet - maar dat komt meestal wel goed. Wat hij zin heeft om te gaan doen qua speelgoed. Naar welke speeltuin hij wil, welke schoenen hij aan wil... Verder of hij wil slapen tussen de middag of juist niet (nachtspookje). Of hij 's middags nog een tussendoortje wil (tomaat, paprika, komkommer of een koekje beslis ik dan zelf). Welke kleur lepel hij wil tijdens het toetje, welke kleur danoontje. Uit welk boek we hem gaan voorlezen... Dat soort dingetjes. Niets van wezenlijks belang ofzo.