ik ben steeds uitgebreidere hapjes aan het maken. maar wat mogen kindjes van 9 mnd nog niet hebben?? Ik weet bijvoorbeeld honing en koemelk pas vanaf 1 jaar. Maar welke dingen moet ik meer mee op letten?
Koemelk mag als aangezuurde zuivel al vanaf 6 maanden en in gewone vorm (dagmelk, vla) met mate vanaf 9 maanden (al bevat vla wel veel suiker enzo). Op borstvoeding.com kun je een heel duidelijk schema vinden onder het kopje 'voedselintroductie' dat van heel veel voedingsmiddelen per maand aangeeft wanneer het kan. Staan ook een hoop dingen op waar je zelf niet zo snel op zou komen.
Ik heb net even gekeken, maar wat een handig schema is dat zeg! In eerste instantie dacht ik dat het "normaal" was om je kind te leren eten door middel van potjes Olvarit, maar ik begin steeds meer te lezen over allerlei andere manieren. En dan is het inderdaad handig als je weet wat je kind vanaf wanneer mag eten.
yoghurt en kwark krijgt onze dame al(ligt ze plat voor). Zat voornamelijk aan de warme hap te denken...
Nog oppassen met kool en ui ivm met darmpjes. Zou ik in ieder geval nog even niet doen. En nog geen zout natuurlijk.
Wij hebben inmiddels ook al kiwi en aardbei gegeven. Dat staat in het schema vanaf een jaar maar dat zal met allergenen te maken hebben. Hier geen reacties gezien, dus zo af en toe moet het kunnen denk ik. Ik zag geitenkaas er niet tussen staan, we hebben Simone vandaag een heel klein blokje feta gegeven, vanaf wanneer is dat 'officieel' toegestaan? Scrambled eggs vond ze ook wel lekker trouwens
Sowieso geen rauw vlees of vleeswaren, honing, oppassen met pindanoten/ aardbeien ivm allergenen, en nog geen toegevoegde zout.
kool, en ui(achtigen) inderdaad. Het mag wel, maar gaat niet altijd goed. Kool wordt vaak afgeraden tot 12 maand. Maar vanwege de krampjes, niet zozeer vanwege "giftigheid".. In rauw vlees/vis/ei, honing kan een bacterie zitten die kwaad kan voor die kleintjes. noten vooral vanwege de allergien en de hardheid. Pinda's moet je nog langer mee wachten, omdat die erg in de keel blijven plakken.
Bloemkool wel hoor. 'T gaat om prei, ui en (witte)kool bijv. Die kunnen prikkelend werken op de darmen.
En ook die mogen best maar goed kijken hoe je kind erop reageert (ook boerenkool bijvoorbeeld). Het is allemaal gasvormend
zo als ik lees kan ik me nog best flink verder uitleven! Olijfjes zou dat mogen? En ik wil voor pasta graag een beetje saus. Zou ik dat doormiddel van bijvoorbeeld tomatenpuree uit blik kunnen? Of creme fraiche?
tomatensaus kun je prima maken met tomatenpuree of tomatenblokjes uit blik. Die zijn ook te krijgen zonder toegevoegd zout. Hier ging rode kool niet goed. Met 10 en 11 maand buikkrampen, met 12,5 maand wel goed. Dat is een kwestie van proberen. Dat was ook de enige waar hij last van had.
ja, mag allemaal. Let op: gewone tomatenpuree bevat heel veel zout. Je kunt ook heel goed een paar tomaatjes ontvellen en zelf saus maken. Vanaf 6 maanden mag een heleboel maar het is natuurlijk handig om dingen rustig op te bouwen. Zaken die gasvormend zijn, prikkelend, verstoppend etc etc kun je beter rustig aan mee doen maar het ene kind is het andere niet.
Ik merk wel dat je die kleintjes echt niks uit een potje of een blikje kan geven want er zit altijd wel extra zout in. Irritant is dat zeg! Ik was me ook al aan het orienteren op macaroni ofzo, elke dag aardappelen met groente (en soms rijst) vind ik ook wat saai worden. Zelf saus maken dus, pfffff
Die saus is echt in no time gemaakt. Het volgende is hier een groot succes, en in een kwartier klaar! - 300gram gehakt roelbakken in een wok met zonnebloemolie; - wat kruiden erbij doen, ongeveer alles behalve zout is prima. Ik voeg wat peper en oregano toe; - voeg gesneden paprika, courgette en worteltjes toe; - giet een klein beetje water in de wok, en zet een deksel erop zodat de groente lekker zacht wordt; - na 5-10min deksel eraf halen, en een blikje biologische tomatenblokjes (zonder zout) toevoegen; - even laten pruttelen - KLAAR