Nauwelijks eten en ongezond!

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 17 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    #1 Druif78, 17 apr 2011
    Laatst bewerkt: 17 apr 2011
    Mijn zoontje van 2 jaar en 2 maanden eet al tijden steeds slechter.
    Tot zeker dik 1,5 jaar was het een vuilnisbak en at hij alles en ook in grote hoeveelheden. Dik is hij nooit echt geweest ( behalve als baby, haha) hij is ook erg energiek!
    Nu eet hij minder en minder. Eerst alleen geen groenten. prima, dan gaf ik wat extra fruit.
    Maar vervolgens ook geen fruit.
    Avondeten gaat ook al tijden moeizaam. Eerst alleen potjes en pasta, maar nu vaak alleen het vlees of pannekoeken, patat en ander ongezond eten. Meer eet hij niet!
    Brood eet hij vaak redelijk, net 1 boterham of hij laat een enkel stukje staan. Wel kies ik er bewust voor om geen boterham bij het avondeten aan te bieden, ik ben bang dat ik hem dan aanleer dat hij een alternatief krijgt als hij weigert te eten.
    Ik denk dat hij het gewoon niet zo bijzonder lekker vindt, want taart, snoep en koek eet hij altijd snel en met smaak weg!!

Wat ik doe:
    - ik laat hem kiezen qua broodbeleg
    - ik bied hem wat aan en als hij het niet eet, jammer dan, hij krijgt geen alternatief
    - avond eten idem dito.
    - wel geef ik hem knijpfruit als fruitvervanger en voor de nacht als hij echt geen hap op eet volle yoghurt met brinta er door heen zodat hij niet met een lege maag naar bed gaat. Toetje krijgt hij altijd maar als hij slecht heeft gegeten dan geef ik hem wel wat meer.
    - geen eten= ook geen snoep, echter als we ergens op visite zijn dan snoept hij wel gewoon met ons mee.

Het komt er daardoor wel op neer dat hij dan soms heeeeel weinig eet.
    vanmorgen bijvoorbeeld at hij bij ontbijt geen brood. Ok, dan niet. Toen als tussendoortje een banaan en een appel aangeboden, hier at hij geen hap van. Later een cracker gegeven, die at hij op.
    Tussen de middag 1 hapje musliebol op.
    Smiddags een ijsje op een terasje en 's avonds wat frietjes meegegeten. Als toetje een knijpfruitje en yoghurt gegeven.
    Wel geef ik hem vitamine pillen en snacks zijn ook alleen voor het weekend uiteraard!
    Normaal is het dus 1 hap vlees en de rest laat hij staan. eten we pasta eet hij droge pasta en verder niks.... Af en toe probeer ik een potje omdat hij dat voorheen wel at en dan krijgt hij tenminste nog groenten binnen maar dat hoeft hij nu ook niet meer.
    Groenten in een saus verstoppen werkte eerst goed, nu niet meer.
    - Ik maak trouwens totaal geen punt van het wel/ niet eten. Ik bied het aan, eet hij niet: jammer dan. maar inwendig maak ik me wel zorgen natuurlijk. Ik vindt hem behoorlijk mager worden!!
    Help!

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    na een paar dagen alleen vlees eten hier, was het hier al snel van: Eerst je groenten en dan je vlees.
    En het vlees staat dan buiten bereik. Als ze het écht niet lekker lijkt te vinden, komt de pot appelmoes er nog weleens aan te pas (één drupje is dan vaak al genoeg om alles op te eten?!)

En hier is het zo, altijd een toetje (als ze wil, ze wil ook niet altijd) , maar als ze slecht gegeten heeft uit dwarsigheid (dus als ik zeker weet dat ze het wél lust en ze neemt echt geen hap) dan ben ik juist een stúk zuiniger met toetje.
    En dan mag ze wel een tweede (kleine) portie - maar dan alsnog eerst een paar happen groente.
    Als je zoveel honger hebt, dat je meer toetje wil, dan kan je ook meer groente eten...

Onze dochter is al wat ouder, maar zo doen we het al een tijdje en dat werkt hier gelukkig wel.
    Ik ben geen voorstander van drama's omtrent eten. Lust ze het niet? Dan niet. Maar wél eerst even proeven. Zit ze vol na 2 of 3 happen? Ook goed. Dan toetje. Maar zoals gezegd - dan ga ik daarin niet compenseren.

Maar oke.. ieder kindje is anders natuurlijk en wat hier werkt, werkt bij jullie misschien wel helemaal niet...

Ik hoop dat er iets gaat werken voor jullie, want ik kan me voorstellen dat het moeilijk om aan te zien is zo...

3. tulip

tulip Niet meer actief

wat lastig zeg!!! Ik zou idd ook geen alternatief aanbieden als brood. En idd ook geen snoep/koek, wel denk ik dat het iets is waarin je consequent moet zijn, waar je ook bent. Ook al realiseer ik mij tijdens het typen hoe moeilijk dat zal zijn.
    Ik heb ook weinig tips eigenlijk, gewoon op een leuke manier blijven aanbieden en weinig gedoe om maken. En ik denk ook de hoeveelheden even aanpassen, een klein beetje opscheppen en dat het dan ook prima is als hij dat opeet. Dan is hij misschien toch blij dat hij zn bordje leegeet, ook al lag er maar weinig op. Dan wordt het langzamerhand misschien wel steeds meer.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik ben er ook absoluut geen voorstander van om eten als "machtsmiddel" in te zetten, dus geen eten, dan geen toetje of als je dit eet dan krijg je dat!
    Ik probeer idd weleens wat Athina doet: een stukje vlees op een hap groenten of aardappel zodat ie dat mee op eet, maar meestal eet hij zelfstandig en accepteert hij geen hulp. Of vist hij het vlees gewoon van de vork af...
    Ik denk dat hij ook nog te jong is om te verwachten dat hij iig eerst proeft. ik zeg het wel, maar wil hij uit dwarsigheid niet, dan gebeurt t ook echt niet. Ik ga er dan ook geen strijd van maken.
    eerst het groenten, dan het vlees werkt hier ook niet zo. Althans... hoe doen jullie dat? Als hij iets ziet wat bij een ander op het bord ligt en bij hem niet dan moet en zal hij dat ook hebben!!
    Ik heb bij hem ook het idee dat hij veel drinkt om zn honger gevoel te stillen dus ik heb al een max gesteld aan de hoeveelheid drinken bij het eten: 1 beker en meer niet.

Ik hoop dat het een fase is!
    Meer tips zijn welkom!

5. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Lastig, hier ook weleens problemen met eten maar niet zo heftig en ook niet vaak gelukkig. Ik herken het meest in wat Athina schrijft.
    * geen eten, dan ook maar een klein toetje, ik ga het niet compenseren
    * vlees krijgt ze hier wel altijd meteen samen met het andere eten anders wordt het strijd omdat wij wel vlees hebben
    * appelmoes erbij heel soms, ze geeft er niks om dus het helpt niet echt
    * met snacks en snoepen zijn wij wel strikt. Gaan we op visite en ze heeft niet gegeten, dan eet ze in de auto (dus onderweg zit ik naast haar op de achterbank) eerst haar boterham op. Meestal gaat dit probleemloos. Wil ze dan ook niet eten, dan heeft ze gewoon geen honger.
    * drinken krijgt ze pas ná het eten. Vooraf even een paar slokjes, dan zet ik de beker uit het zicht en daarna krijgt ze hem weer. Anders drinkt ze teveel en heeft ze geen honger meer. Was een tip van het kdv, daar doen ze dat ook zo.

Succes, het schijnt vaak voor te komen dat peuters vanaf 2 jaar minder gaan eten...

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36

Eigenlijk doe ik ook al veel hetzelfde als jullie. Alleen compenseer ik dus wel met een groter/ machtiger/ voedzamer toetje, maar geef ik het toetje niet direct na het eten om te voorkomen dat hij verband legt. Meestal een uur later ofzo.
    Ook het vlees samen met ander eten omdat het anders strijd wordt.
    Appelmoes lust hij niet... helaas...;)

De tip van drinken na het eten is misschien nog wel een oplossing Heb ik nog niet geprobeerd iig! Maar hoe doen jullie dat met eigen drinken> Dan ook niks drinken tijdens het eten??

7. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Onze zoon deed dat ook, ineens niet meer lekker eten.
    M'n ha zei; gewoon vitamines geven, en proberen komkommer, tomaten, groentes wat hij wel lekker vind, soepstengels, ontbijtkoek als tussendoortjes.
    Het is een periode het gaat wel weer over.

8. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    mijn zoontje had dit ook op die leeftijd. nu eet hij wel wat beter maar nog steeds niet goed.
    ik zou als ik het over mocht doen:

- elke avond gewoon alles vooschotelen. eventueel alles weer mengen.

straks als hij een jaar of 3 is kan je hem gaan chanteren met een toetje. bij ons werkte dat wel hoor,en nu (maar hij is nu 3,5) prak ik alles behalve het vlees/kip en moet hij bij elk stukje vlees een beetje prak.

het is de leeftijd bij veel kinderen,niet teveel aandacht aan schenken,ze groeien toch wel,gaat wel weer over.;)

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Het zoontje van een vriendin van me doet dit al vanaf dat hij vast voedsel eet, en is nu 2 jaar. Zij doet hetzelfde als jij, maakt er geen machtsmiddel van, draagt hem niet allerlei soorten eten na, en moet helaas accepteren dat er dagen voorbij gaan dat hij bijna niets eet. Ze heeft wel aan zijn verstand gekregen dat als hij 's nachts honger heeft hij dan ook niets meer krijgt. Op de een of andere manier heeft hij schijnbaar weinig eten nodig, want groeit goed, is niet te dusn, en is heel actief en gezond. Het is alleen enorm moeilijk voor mijn vriendin om te accepteren dat hij gewoon niet wil, en om er geen groot issue van te maken, en om los te laten dat hij anders eet dan ze zou wilen.

Ik zou zeggen, ga gewoon door zoals je nu doet, maak er geen strijd van. laat hem af en toe nakijken of hij lichamelijk gezond is, en probeer je niet te focussen of wat hij zou moeten eten. Je kunt volgens mij een kind nooit dwingen om iets te eten, daar wordt het een eindeloos gevecht van, en je bereikt er niets mee.

10. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

ze komen er vanzelf wel achter dat ze honger hebben en echt dan wel moeten eten ;)
    Komt goed. No worries.

11. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ik zou overigens niet voor het slapen gaan nog wat voor em maken zoals pap oid. Daar gaat ie ook op rekenen he!
    Hij krijgt vanzelf honger en eet dan wel weer.
    Hier is het dagen slecht en dan ineens eet ze wel goed een dagje, soms 2 en dan weer veel minder enz

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij gingen hier op die momenten terug naar een relatief vast ritme.
    Ontbijt: kiezen tussen boterham met worst en pap.
    tussendoor: fruit, wat er in huis is, meestal 2 soorten
    lunch: boterham met worst/kaas/zoet
    tussendoor: fruit,
    avondeten: wat de pot schaft, al maak ik wel een 2e groente als hij echt iets niet lust.
    Toetje: altijd, maar niks meer dan anders.
    Voor het slapen nog een beker thee.

Als hij niets eet 's avonds, dan bewaar ik een bordje. Krijgt hij dan later op de avond nog honger, dan eet hij eerst maar wat van dat bordje. Na bedtijd (rond half 9 toen) kan hij gerust nog wat water krijgen, maar geen eten meer..
    Dat heb ik rond de 2 jaar ingevoerd. Hij heeft 1 keer om 5 uur gepiept om eten. Toen heb ik hem een beker water gegeven, en om 7 uur viel hij de boterham aan.
    Hij pakt het ritme dan weer goed op. Ik heb wel een paar keer vlak voor het slapen nog wat extra's gegeven. Maar dan had ik het idee dat hij 's ochtends nog minder honger had, en dus de dag al met weinig voedsel hoefde te beginnen. niet dat ze vreselijk honger moeten hebben bij het ontbijt, maar ze mogen wel wat trek hebben ;)

13. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.701
    2.511
    113
    Heel erg herkenbaar je verhaal. Ons dochtertje eet al vanaf 8 maanden slecht. Potjes wilde ze toen al niet meer, dus zijn we toen begonnen met mee eten met ons. Dat ging redelijk (3-4 stukjes groente en/of stukje aardappel en worst) tot ze ruim een jaar was. Toen at ze ook alleen nog maar frietjes, pizza en vlees. Heel af en toe gaat er nog een stukje groente in, maar het houdt niet over. Fruit krijgt ze niet vaak, omdat ze daar kapotte billen van krijgt. (We moeten soort voor soort uitzoeken waar ze niet tegen kan). Wat ze wel redelijk goed eet is brood, dus daar maken we dan maar gebruik van. Als ze tussen de middag goed eet, heeft ze vaak 's avonds niet eens honger en voor het slapen gaan krijgt ze nog een fles peutergroeimelk. Ze is erg beweeglijk en oogt gezond. Ook haar gewicht lijkt prima, al neemt het niet veel toe.
    Daarom maak ik me nog niet zo'n zorgen of ze alle vitamientjes en mineralen nog wel binnen krijgt, maar ik houd m'n hart vast voor als ze die melk niet meer krijgt.

Misschien heeft jou zoontje 's avonds ook geen honger meer vanwege alle tussendoortjes en drinken overdag. Misschien helpt het hem bij het middageten al wat rauwe groente te geven. Tosti met tomaat of boterham met kaas en komkommer........ Krentjes als tussendoortjeof knappeltjes (gedroogde stukjes appel met kaneel van Zonnatura).

Verder denk en hoop ik (heel hard) dat het maar een fase is.

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Fijn die herkenning en tips! Bedankt!

Ik vind het erg lastig om een goed evenwicht te vinden tussen: "honger laten lijden zodat hij gaat eten" en zorgen dat hij wel wat voedzaams binnenkrijgt op zo'n dag.

Zoals dat toetje voor het slapen gaan: dat is het enige voedzame wat hij goed eet dus om dat dan niet te geven.... misschien dat ik dat op een ander tijdstip beter kan geven zodat hij morgens weer meer trek heeft?
    Al eet hij meestal smorgens niet onaardig ( halve boterham ben ik al blij mee).

Tussendoortjes krijgt hij al nauwelijks en wat ik geef ik meerendeel verantwoord: peuterkoekje of droog volkoren biscuitje, rozijntjes dat soort dingen.
    Snoeptomaatjes of komkommer hoeft meneer niet jammer genoeg.
    Ik hoop echt van harte dat het een fase is. Hij ontwikkelt zich verder prima en is praktisch nooit ziek. Wel vind ik hem mager worden, heupbotjes steken uit! Hij past maat 80 broek nog met gemak om de taille!! Dat maakt t dan al lastig om bij oma een stuk chocolade paashaas af te slaan... wat is wijsheid??

vandaag at hij:
    een halve boterham met stroop,
    een knijpfruit als tussendoor nadat hij zijn fruit liet staan,
    smiddags soep, paar plakjes worst en een gebakken ei bij oma ( hier ben ik het persoonlijk niet mee eens maar ik was er niet bij. thuis doe ik dit soort dingen alleen in het weekend, bij oma moet t altijd feest zijn...:$ Naar mijn idee moet geen gewoonte worden al is het niet bere slecht natuurlijk. het gaat mij om het idee dat hij daar eet en krijgt wat ie lekker vindt en niet wat normaal is en wat de pot schaft, ik bedoel... elke dag gebakken ei en soep is geen optie bij mij....)
    Tussendoor een waterijsje
    s avonds alleen een paar olijven uit de pasta...
    en voor de nacht een beker yoghurt met een knijpfruit erdoorheen voor de broodnodige vitaminen.... zucht.... ;)!

15. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hey Druif,

dit klinkt wel hardnekkig zeg.
    Toen mijn dochter een tijdje haar brood slecht at deed ik hem in een zakje en nam hem mee. Ze kreeg dan niks anders, ook niet bij visite, tot ze haar brood op had. Eet ze het niet, heeft ze ook geen honger.
    Jammer van de chocola die misschien wel aanzet, maar geen vitaminen levert.

Wat je zoontje gister allemaal op heeft vind ik best veel hoor! Alleen jammer van de vitaminen inderdaad, maar de eiwitten van worst en gebakken ei vullen heel erg en kan me wel voorstellen dat je zoontje dan geen honger meer heeft. Vervelend dat je schoonmoeder daar niet beter op wil letten.

Verder vind ik een beker yoghurt mét knijpfruit wel nog veel voor de nacht hoor. Wellicht wat minder geven en heeftie bij het ontbijt wel trek?

Als ie brood wel redelijk eet, mijn dochter vind een banaan op brood echt een traktatie, of een appeltosti met een beetje kaneel.... "pizzaboterham" maken met tomaten/groentenpuree erop en wat kaas? misschien nog een tip?

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    's morgens eet hij best goed eigenlijk! Dus het is niet dat dat toetje ervoor zorgt dat hij minder eet smorgens. Verder geeft hij eigenlijk geen honger aan, dus misschien dat hij ook niet heel veel nodig heeft?? Al is hij erg energiek en kan ik me dat dan nauwelijks voorstellen...
    Vanmorgen bijna 1 boterham met pindakaas op, dus dat vind ik al een goed begin van de dag. Brood gaat over het algemeen ook redelijk meestal, maar avondeten dus helemaal niet.

Die pizzaboterham klinkt dus erg goed!! Hoe maak je het precies? En geef je dat warm? uit de oven? En die appeltosti? Appel geraspt?
    Had zelf al zitten denken aan een groentenommelet.
    Heb ook al eens groentenpannekoek gemaakt met spinazie en kaas, maar dat lustte meneer dan weer niet, haha!

Brood in een zakje meenemen vind ik eigenlijk ook wel een goeie tip. En dan consequent volhouden om niet iets anders te geven totdat het brood op is. Bedankt!

17. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hee druif, hier komt er bij periodes ook geen avondeten in hoor. Zal wel weer bijtrekken. Maar ik snap je zorgen erg goed, mijn dochter is ook snel dunnig. (gisteravond kwam er ook niks in hoor)

pizzaboterham: je kan kleine stukjes tomaat snijden en die eerst opwarmen met wat kruiden of kleine stukjes paprika erin en mee zacht laten worden. Dan op de boterham smeren en wat (geraspte) kaas erover. Een bruine boterham nemen of een blue band boterham (zo'n witte met vezels). Ik laat 'm dan gewoon knapperig worden op de grilplaat (soort tosti-ijzer) maar je kan 'm ook in de oven leggen. Je kan ook tomatenpuree gebruiken maar das wat heftig qua smaak.

appel, kan je raspen maar hoeft niet... wat je wil. Als je hem raspt kan je er ook gewelde rozijntjes door doen, lekker!

groentenomelet vind ik ook een goed idee zeg (voor mezelf want mijn dochter lust weer geen ei hihi)

18. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Lieverd, hier precies hetzelfde patroon, met dezelfde leeftijd...

Mijn zoontje is inmiddels 3 jaar en 8 maanden en eet dus al heel lang zo. Soms, in groeispurtjes, eet hij ineens meer brood. Dan geeft hij dus zelf aan dat hij toch meer nodig heeft. Maar avondeten blijft een crime. Tis wel zo, dat sinds hij echt goed praat en meer dingen begrijpt, we echt afspraken met hem kunnen maken.

Sinds 1 januari van dit jaar (hij was toen ruim 3) moet hij van alle soorten eten die op zijn bord liggen (aardappels, vlees, groente of macaroni en saus, of rijst en vlees en groente, etc.) iig één hapje hebben gegeten. Wanneer zijn bordje ook leeg gaat (hij krijgt van alles slechts een eetlepel), dan mag hij een toetje en hij mag dan ook meer van één soort (vaak vlees of gebakken aardappelen). Maar meestal laat hij het bij wat hij dan op heeft. Hij kiest ook nog steeds regelmatig voor slechts één hapje van alles, maar het toetje wil hem toch nog wel eens inspireren toch het bordje leeg te eten.

Zoonlief is ook dol op pizza, patat en frikandel en pannenkoeken. We eten zo'n gerecht nu eens per week en die dag eet hij dan echt goed.

Ik bied ook nooit een alternatief aan. Hij heeft misschien twee dagen honger gehad, maar is zichzelf gaan leren te compenseren overdag.

Nu hij dagelijks van alles proeft, komen er geleidelijk steeds meer dingen die hij zonder moeite eet. Macaroni bijvoorbeeld, en wortelenstamppot gaan best goed tegenwoordig. En zelf komkommer eet hij goed op.

Hij is er niet vaker ziek door en hij is heel levendig en vrolijk. Maar ja, hij is inderdaad magertjes: 97 cm en 12,9 kilo (vanmorgen, soms is het 13,2, maar soms ook 12,5...)

Ik heb het nu leren accepteren. Het fruit is er vanzelf weer bijgekomen en er komen ook steeds meer dingen bij die hij eerst nooit at. Het is een kieskeurige pietlut, die niet snel nieuwe dingen probeert. In tegenstelling tot zijn zusje, die echt alles naar binnen blijft werken. Gelukkig is zij niet aangestoken door het gedrag.

Let er op: niet teveel aandacht voor het niet eten, en niet té overdreven gejuich voor het wel eten. Wel prijzen, maar het is geen wereldwonder.

Het is zwaar, soms schrijnend, maar je kunt er weinig echt aan doen, is mijn visie.

Succes er mee!

19. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    PS: ik denk dat een kind van onder de drie nog niet echt begrijpt dat het toetje een voorwaarde heeft, namelijk: bord leeg. Wij zijn daar dus echt pas mee begonnen toen hij ruim drie was. Nu begrijpt hij het dondersgoed en hij accepteert ook dat zijn zusje wel altijd toetsje krijgt, ook als zij minder eet: "Femke is nog geen drie jaar en kindjes van drie moeten eerst hun bordje leeg eten".

Verwacht dus niet teveel van die jonge kindjes. Probeer echt een reële inschatting te maken van zijn begripsniveau.

Groente-omeletten en tomaat op brood en zo: werkte hier allemaal niet, helaas.... Hij viste de groente uit zijn omelet...

20. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Laatste: zo klein blijven en vooral zo licht heeft ook voordelen: ik was net door mijn foto's aan het bladeren en merkte op dat zoonlief laatst nog het shirt aan had dat hij op zijn tweede verjaardag ook droeg... :D:);) Lekker goedkoop!

Ach, ik krijg wel eens opmerkingen, maar wat moet ik dan: het erin proppen, sonde? Ben je gek, hij kan eten, hij eet alleen niet zoveel...

Als je ruim twee jaar verder bent, dan leer je het beter los te laten hoor. En laat opa's en oma's het maar gewoon anders doen: dat verschil begrijpen ze wel. Dan krijgen ze daar maar een extra keer een koekje of chocola: zet meteen weer wat aan. Hier begrijpt Siem het heel goed dat hij bij een logeerpartij of gewoon een oppasdag andere, en soepeler regels heeft. Thuis geeft dat nooit problemen.

Deel Deze Pagina