@mila: het is denk ik ook wat je gewend bent in scandinavie bijv. drinkt/eet iedereen alles lactosevrij omdat ze er ehct ziek van worden dat kan je je in nl ook niet voorstellen..
de waarschuwing voor de sauna geldt voornamelijk voor als je er niet aan gewend bent. ging je voorheen ook altijd naar de sauna, dan kun je dit gewoon blijven doen. verder moet je gewoon goed opletten dat je producten goed vers zijn en je je hygiene in acht neemt, maar ja, dat is altijd wel aan te raden
Toch is de kans groter dat haar moeder het niet van de kattenbak heeft gekregen. Die kans is zo extreem klein. De kans dat het van te rauw vlees komt, of aarde onder je nagels, is veel veel veel groter.
kreeg net weer zo'n mailtje dat er gereageerd was in dit topic en toen bedacht ik me ineens.... dat het eigenlijk best een rare titel heeft deed me even denken aan toen ik gister opmerkte dat zwanger zijn geen strafkamp was met enkel beperkingen alsin.. dat was toen ik een plakje leverworst in mn mond stopte en opmerkte "typisch toch.. eerst mag je bijna geen lever eten.. en dan ineens word het toch weer aangeraden" ik heb namelijk nogal een ijzertekort... en buiten drankjes (of pillen) eet ik tegenwoordig ook maar regelmatig een sneetje brood met leverworst en schroom ik ook niet op verjaardagen lekker te genieten van een plakje leverworst somehow smaakt het me op het moment ook veel beter voor ik zwanger werd.. at ik het "nooit" 1x per jaar een boterham.. en dat was dan weer voor een jaar afdoende en nu betrap ik me er op dat ik gewoon "zin" er in heb en er daadwerkelijk van geniet. je lichaam geeft best wel aan wat wel/niet goed is voor je blijkt maar weer
Nou pfff. toch jammer met het uit eten gaan... Bij het hoofdgerecht geen problemen maar van de voorgerechten... Mocht de carpaccio niet, en de zalm niet en dat was nou net t lekkerst!
Vanmiddag een heerlijk broodje zalm gegeten! Als je op de site van het voedingscentrum kijkt, staat ook aangegeven dat de kans op een besmetting bestaat. Maar.....zalm gewoon zo snel mogelijk na opening opeten en niet dagen geopend in de koelkast laten liggen, kan geen kwaad. Ik zal niet een broodje zalm bijv. bij Bakker Bart of zo halen, maar ik heb zelf een pakje zalm gehaald bij de supermarkt, thuis geopend en direct op brood gedaan! Ik denk dat het al het halve werk is als je gewoon nadenkt bij wat je eet. En als je het niet vertrouwd, gewoon niet eten!
mja nadeel van restaurants is dat je het eigenlijk nooit echt weet. al heb ik na mn huwelijk echt heerlijk gegeten. gewoon bij de keuken aangegeven wat ik niet wilde en speciaal voor mij werd apart geserveerd daarna 2 dagen in een hotel geslapen waar het ook bekend was in de keuken. en vervolgens gezegd dat we niet wilden weten wat het menu was beviel bijzonder goed maar inderdaad.. carpaccio.. zalm.. gamba's... das toch altijd wat jammer als je uiteten gaat maar tot nu toe is het eigenlijk altijd wel goed gekomen
kattenbak verschonen met handschoenen aan mag van mijn verloskundige wel. maar ik heb ook geen keuze want ik ben alleen maar mensen met katten hebben vaak al anti-stoffen tegen toxoplasmose. Bij jonge katjes moet je extra oppassen heb ik gehoord.
Ik zit een beetje in het dillema over roken. Oke, iedereen weet dat het slecht is, maar toen mijn stiefzus zwanger was heeft ze gewoon gerookt (echt als een schoorsteen, niet normaal) Daar hebben we het toen met de verloskundige over gehad, en die zij ons dat een paar sigaretjes niet ernstig waren voor de baby. (weet niet of het waar is maar zij zou er wel meer verstand van hebben dan ik) Mijn zus is vervolgens bevallen van een zoontje en alles was goed. Hij was 49 cm en bijna 5 kilo. Nu is hij 4 jaar oud en er is niks aan hem te merken dat zijn moeder flink heeft gerookt tijdens haar zwangerschap. Dus nu vraag ik me af of zij gewoon geluk heeft gehad, of dat het roken eigenlijk helemaal niet zo schadelijk is?
zij heeft geluk gehad. het is ook geen definitie, het is een risico en je moet je af vragen of je dat wilt nemen. een soort russisch roulette.
Nadeel van alle "risico's" is dat je nooit zeker weet of het daadwerkelijk gebeurd en je kan ook een kindje met longproblemen krijgen zonder dat je als moeder gerookt hebt persoonlijk heb ik zoiets van "tja.. ik weet liever zeker dat ik er niets aan kan doen dan dat ik mezelf achteraf een schuldgevoel ga aanpraten" want ik vrees dat ik dat dus wel echt zou doen als er wat is of op zn minst me zou gaan afvragen "had ik echt niet... ?" Maar tijdje terug zeiden wat onderzoekers dat stoppen met roken zoveel stress met zich meebracht voor sommige mensen... (zeker de notoire kettingrokers dus) dat het dan misschien wel gezonder was om af en toe een sigaretje te roken dan om te stoppen. maarja.. dat is nog een erg recent onderzoek.. en 1 onderzoek zegt vaak ook niet alles heb ik het idee kwestie van hoop statistiekjes bij elkaar zetten en interpreteren. vaak komen uit dezelfde onderzoeken op een later tijdstip andere resultaten. dat maakt het wat lastig alles bij elkaar
Ja dat snap ik wel, en zelf zou ik dat risico ook niet willen nemen hoor. Maar vond het gewoon een beetje vreemd, omdat je overal van die rare verhalen erover hoort. En dan ook nog een verloskundige die zegt dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt. Ik zou het zelf in ieder geval niet doen, maar ik kan het andere zwangere meiden ook niet gaan verbieden, is hun eigen keus. Liefs