wat mag nou wel en niet qua kaas?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door dancingprinzess, 12 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dancingprinzess

dancingprinzess Actief lid

19 mei 2010
    169
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Ik heb natuurlijk al de brochure gelezen die ik van de VK heb gekregen en daarin staat dat je geen rauwmelkse kaas mag eten. Op de verpakking moet dan zoiets staan als 'au lait cru'.

Maar ik snap het nog niet echt helemaal hoor. Is rauwmelkse kaas altijd zacht??? Want ik heb wel eens op de verpakking gekeken, maar er staat meestal niets op van 'rauwmelkse kaas' of 'au lait cru'. Alleen dingen als 'stremsel' en alle andere standaard ingrediënten van kaas.
    Ik vraag het namelijk omdat ik helemaal gek ben van geitenkaas :D. Brie lust ik ook graag, maar die mag dan niet als ik het goed heb (dat vind ik niet zo erg). Maar geitenkaas en bijvoorbeeld boursin, dat zou ik echt heel erg vinden als ik die de komende 9 maanden niet mag eten :(

Kan iemand gewoon namen zeggen van kazen die niet mogen?

2. manniej

manniej Lid

8 mrt 2012
    77
    0
    0
    Volgens mij is brie e.d wat ze in de supermarkt verkopen gewoon goed, dat mag je gewoon eten. Als ik het niet goed heb word ik vast wel verbeterd

3. Maia

Maia Niet meer actief

in nederland staat ALTIJD op de verpakking au lait cru als je het bij de supermarkt koopt. Dus niet elke zachte kaas, brie mag je in principe gewoon.

Als je bij de kaasboer bent is het wat anders, dan moet je het echt navragen, want dan bestaat de kans dat er brie is die wel van rauwmelkse kaas is (en ook andere soorten, brie is nu even voorbeeld).

maar brie, geitenkaas en boursin mag je gewoon hoor, helemaal als je het bij de supermarkt koopt, gewoon even kijken of het erop staat maar het meeste in nl. is gemaakt van gepasteuriseerde melk.

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Als er niet 'au lait cru' op staat, dan mag het gewoon. Zachte kaas is niet per se 'au lait cru'! Supermarkt-kaas mag sowieso meestal gewoon, met kaas vers van de boer moet je even uitkijken, dus navragen. Maar gewoon voorverpakte kaas waar níet au lait cru opstaat mag gewoon! (Vaak staat er dan bij de ingredienten ook wel dat het gepasteuriseerd is.)

Boursin is geen probleem! Brie van bijvoorbeeld President ook echt niet! En van die voorverpakte geitenkaas ook zéker niet, verse geitenkaas dus even navragen.

5. dancingprinzess

dancingprinzess Actief lid

19 mei 2010
    169
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Bedankt allemaal voor de reacties.
    Wel een geruststelling, want ik ben gek van de geitenkaasmaaltijdsalade van de AH ;)

Maar we kopen wel veel kaas bij de kaasboer of op de markt. Dus daar is het dan even opletten. We hebben gisteren bij de kaasboer op de markt wel een stuk harde geitenkaas gekocht met kruiden. Weet iemand of dat goed gaat? :(

6. Mickey18

Mickey18 Actief lid

4 mrt 2008
    149
    0
    0
    Harde rauwmelkse kazen kan je gerust eten, daar kan de listeria-bacterie niet in overleven. Nederlandse boerenkaas is ook vaak van rauwe melk gemaakt, die kan je ook gewoon eten. Geen zorgen dus over je stukje geitenkaas!
    Enneh...eet smakelijk!

7. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik stond laatst met een stuk parmezaan in de Plus... Harde kaas, uit de supermarkt... Kon er niet helemaal wijs uit worden of dit nou een 'verboden' kaasje was of niet... Er stond wel iets op in de trant van 'ongepasturiseerde melk'... Dit is dan toch gewoon een rauwmelkse kaas?

Ik heb er maar een stuk pecorino voor in de plaats gepakt...

Ik zit nu wel alle kaasjes voor de zekerheid te checken... :D

8. Amethist

Amethist Niet meer actief

Die parmezaanse kaas had je gerust kunnen kopen en lekker opeten. De listeria-bacterie kan alleen overleven in een vochtige omgeving en dus niet in harde kazen.

Bovendien zijn zo goed als alle zachte kazen die in de Nederlandse supermarkten te koop zijn gewoon gemaakt van gepasteuriseerde melk en kun je die dus ook gewoon kopen.

9. Ruby1987

Ruby1987 Fanatiek lid

24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere
    En mozerella dan? Die koop je vochtig.

10. Amethist

Amethist Niet meer actief

Bijna alle zachte kazen die in NL te koop zijn (vooral die in de supermarkt) zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk. Deze mag je gewoon eten. Op de ingrediëntenlijst staat dan ook "gepastueriseerde melk" o.i.d. Zachte kazen waarop staat "au lait cru" (van rauwe melk) kan je beter niet eten. Mocht je een zachte kaas bij een kaasboer of in een delicatessenwinkel kopen, vraag dan even na van wat voor melk de kaas gemaakt is.

11. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Het verkopen van rauwmelkse kazen in de NL supermarkt is ook te kostbaar ivm met houdbaarheid, kost meer dan het opleverd.
    Bij kaaswinkeltjes kan je het wel halen, maar als het van rauwmelkse is gemaakt dan ruik je en proef je dat ookwel heel duidelijk. Echt zon dierenlucht/smaak zit er dan nog aan, moet je maar net van houden :D

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat staat er op de verpakking? Staat er rauw melks op of niet? DAAR gaat het om, mozzarella is een zachte kaas, is die mozzarella van rauwe melk dan mag je het NIET, staat er niet op dat het van rauwe melk is, dan mag je het gewoon WEL. Heel simpel toch? Gewoon even verpakkingen lezen!

Deel Deze Pagina